StoryEditorOCM
Svijetnovi radni odnosi

Otpušteni radnici sve više snimaju trenutke svojih otkaza pa ih objavljuju na društvenim mrežama, je li to pametno?

Piše vijesti sd
25. veljače 2024. - 17:13

Milijuni ljudi na društvenim mrežama gledali su tehničku radnicu Brittany Pietsch kako je otpuštena s posla u videopozivu. Dana 12. siječnja, Pietsch, bivša voditeljica računovodstva u američkoj IT tvrtki Cloudflare, objavio je devetominutni video na TikToku. Natpis: "Kad znaš da ćeš biti otpušten pa to snimiš."

Video prikazuje strastvenu reakciju Pietsch dok dva predstavnika tvrtke koje nikada nije upoznala objašnjavaju da ona nije uspjela ispuniti "očekivanja u pogledu učinka" i da će dobiti otkaz. U razgovoru ona brani svoj rad, iznoseći pozitivne povratne informacije koje je dobila i ispituje predstavnike tvrtke za konkretne razloge zašto je ona među radnicima koji su otpušteni. (Predstavnici na drugoj liniji odbili su joj dati odgovor).

Slični videozapisi postaju sve popularniji na TikToku i X-u, dok otpuštanja nastavljaju utjecati na industriju diljem svijeta. U novom zaokretu za trenutni krajolik rada, velik broj ovih otkaza događaju se radnicima preko videopoziva u njihovim vlastitim domovima, što je izolacijski šok za mladog radnika, pogotovo ako je to njihov prvi otkaz, piše BBC.

image

Na TikToku sve je više objava vudea dobivanja otkaza, tragom Brittany Pietsch

Sebastien Bozon/Afp

TikTok hashtag #layoffs prikupio je više od 366 milijuna pregleda. Nagli porast interesa teško da je iznenadan: masovna otpuštanja u tehnološkom sektoru iz 2023. nastavila su se i u novoj godini, sa smanjenjem osoblja u Googleu, Amazonu i drugim velikim igračima od 1. siječnja; medijski otkazi također nastavljaju utjecati na tisuće ljudi.

Za profesionalce generacije Z, koji su u središtu trenda otpuštanja uživo, videozapisi bi se mogli tumačiti kao proširenje sadržaja isječaka života, koji inače utjelovljuju videozapisi Get Ready With Me (GRWM), sektor TikToka u kojem kreatori izlažu svoje svakodnevne rutine. Kreatori dobivaju privlačnost dajući sljedbenicima da zavire u njihov unutarnji život; unutar tog standarda, otpuštanje bi moglo biti sasvim normalna stvar za dijeljenje na društvenim mrežama. Jednostavno, može proizvesti dobar sadržaj, osobito u skladu s trendovskim formatima i temama duha vremena.

pozivanje poslodavaca na odgovornost

Gledateljima videozapisi nude način da se osjećaju manje usamljenima u novom svijetu rada, gdje se otkazi sada često događaju tijekom 10-minutnih videopoziva u kućnom uredu, umjesto u privatnosti konferencijske sobe bez prozora. Video Pietsch izazvao je komentare empatije i podrške: "Jako mi je žao što to čujem. Otpustili su me nakon sedam godina vjernosti tvrtki za koju sam radio. To me doslovno umalo ubilo",, piše jedan gledatelj.: "Tvrtke ne mare za vas", piše drugi.

Ipak, uza svu svoju zabavnu vrijednost, ovaj sadržaj također odražava trenutno radno okruženje, gdje je došlo do promjene moći koja je povoljna za zaposlenike, posebno u protekloj godini. Uz radničke pokrete predvođene radnicima, uključujući prošlogodišnje ‘ljeto štrajkova‘ – razdoblje raširenih i vrlo publiciranih sindikalnih aktivnosti u SAD-u i Ujedinjenom Kraljevstvu, gdje su radnici sklapali rekordne dogovore, video zapisi otpuštanja uživo dovode u pitanje normu poslodavaca.

@themessengerontiktok After gaining millions of views and thousands of comments on her video documenting her firing from Cloudflare, Brittany Pietsch has been getting attention from supportive viewers as well as prospective employers. #brittanypietsch  #cloudflare  #firing  #layoff  #tech #layoffs #jobs ♬ original sound  - The Messenger

Videozapisi također govore o ideji da su zaposlenici manje zabrinuti oko zaštite potencijalno zastarjelih standarda profesionalizma i da su više energični oko organiziranja i solidarnosti na radnom mjestu. Za mnoge od ovih kreatora to znači pozivanje poslodavaca na odgovornost, čak i nakon što su ostali bez plaće.

Farah Sharghi, kreatorica sadržaja i trenerica karijere iz San Francisca, smatra da su videozapisi o otkazima prirodna posljedica burnog tržišta rada u doba društvenih medija.

"Javno dijeljenje iskustava o otpuštanju na platformama kao što je TikTok odražava pomak prema većoj transparentnosti i želju za dijeljenjem osobnih priča u digitalnom svijetu", kaže Sharghi. "To također naglašava emocionalni i profesionalni utjecaj korporativnih odluka na pojedince. Jedna je stvar govoriti o otkazu – druga je to doživjeti s osobom na koju to utječe dok joj se to događa u stvarnom vremenu."

‘Nevjerojatno kratkovidni potez Brittany Pietsch‘

Sharghi dodaje da videozapisi poput onog Pietsch mogu komunicirati rastući osjećaj nezadovoljstva odnosima između zaposlenika i poslodavca. "Tvrtka može pokušati prebaciti krivnju za otpuštanje na zaposlenika – dok u stvarnosti, ako se radi o masovnom otpuštanju, to bi moglo biti ili neuspjeh vodstva ili promjena u tehnologiji koja pokreće promjene", kaže ona. "Ovi videozapisi razotkrivaju propuste tvrtki."

Iako bi kreatori videosadržaja mogli biti opravdani u svom gnjevu, neki pozivaju mlade profesionalce da preispitaju svoje pristupe – čak ih izravno kritizirajući kao naivne i nepromišljene.

Na Xu je konzervativna komentatorica Candace Owens nazvala Pietsch "mladom i glupom" nakon što je njezin video postao viralan: "Sada će svaka tvrtka koja googla Brittany Pietsch naići na ovaj video na kojem ona tajno snima tvrtku u kojoj je bila zaposlena kako bi ih razotkrila kako rade svoj posao. Nevjerojatno kratkovidno", piše ona.

image

Zaposlenici otpušteni iz vlastitih domova teško mogu izaći na ulice (ilustracija)

-/Afp

Drugi je komentator prozvao i Pietsch i Cloufdare da su se loše ponašali: "Dobiti otkaz je teško, ali važno je to podnijeti s dostojanstvom. Otpustiti nekoga je također teško, zahtijeva suosjećanje i poštovanje. Ovdje je potpuna katastrofa s obje strane".

Sharghi se ne slaže s ekstremnim stavovima, ali poziva na oprez. "Iako ti videozapisi mogu ponuditi podršku i solidarnost, oni također imaju potencijal utjecati na buduće izglede za posao te osobe", kaže ona. "Velika tehnologija, na primjer, mali je svijet u odgovarajućim vrhovima kompanija i ako je jedan od ovih videa postao viralan, vrlo je vjerojatno da ga je vidio voditelj zapošljavanja ili anketar."

je li objava videa utuživa?

Tvrtka može dvaput razmisliti prije nego zaposli kandidata koji bi mogao "javno razotkriti unutarnje poslovanje tvrtke", kaže ona. Na neki način, to je ekstremni oblik "mnijenja" na društvenim mrežama zbog kojeg bi menadžeri za zapošljavanje mogli zastati.

U nekim bi slučajevima ovi videozapisi kreatore mogli čak dovesti u problem. Prije nego se prepuste želji za objavljivanjem, Sharghi preporučuje otpuštenim pojedincima da pogledaju svoje ugovore o otkazu, koji mogu sadržavati ugovore o neomalovažavanju ili ograničenja oko razgovora o njihovim iskustvima u tvrtki. Iako je Nacionalni odbor za radne odnose SAD-a 2023. presudio da su klauzule o neomalovažavanju u ugovorima o otkazu nezakonite, postoje neke iznimke od te presude, uključujući dijeljenje tajni tvrtke ili davanje zlonamjernih, lažnih izjava.

"Javno dijeljenje pojedinosti o procesu otpuštanja, osobito ako tvrtku prikazuju negativno, moglo bi prekršiti ove klauzule", upozorava Sharghi.

U biti, poruka stručnjaka glasi: malo razmislite prije nego što objavite. Koja je svrha videa – i koje su potencijalne posljedice?

Ako se jedna stvar može naučiti iz #layoff TikTok-a, to je da se ideja radnika o profesionalnom imidžu značajno mijenja – a kreatori poput Pietsch pokreću promjene. Za Wall Street Journal je izjavila da ne žali ni za čim, te da joj drugi radnici govore: "Voljela bih da sam se zauzela za sebe kao ti", piše BBC.

image

Od skupljanja stvari iz ureda još je gore dobiti otkaz na daljinu (ilustracija)

Afp
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. travanj 2024 09:58