StoryEditorOCM
Svijettežak udarac

Izrael je davno osvojne tenkove T-55 preinačio u teške transportere, a Hamas ih je, kao i najmodernije Merkave, zarobio

13. listopada 2023. - 19:07

U Šestodnevnom ratu 1967., Jomkipurskom 1973., i drugim sukobima, izraelska vojska zarobila je stotine tenkova T-55 sovjetske proizvodnje koji su pripadali arapskim vojskama. Očajnički tražeći teška vozila koja bi zaštitila njihovo pješaštvo od projektila na bojnom polju, Izraelci su neke od starih tenkova koncem osamdesetih godina prošlog stoljeća, pretvorili u teške oklopne transportere.

Trideset pet godina kasnije, Izraelci su još uvijek imali stotinu ovih Achzarita na prvoj borbenoj liniji. Ali ujutro, 7. listopada Hamasovi militanti zarobili su ih desetak. Desetljećima se nije dogodilo da su u jednom danu ostali bez toliko vozila istog tipa. Četrdeset tonski T-55 za četveročlanu posadu, naoružan glavnim topom od 100 milimetara i zaštićen s do 200 milimetara čelika, bio je oslonac arapskih vojski 1960-tih, 70-ih i 80-ih godina.

Kad su Egipat, Sirija i Jordan zaratili s Izraelom za sobom su, prema procjenama nezavisnih stručnjaka ostavili čak oko 500 tenkova T-55. Bilo ih je toliko puno da se Izraelcima isplatilo stvoriti potpuno nove tipove vozila na šasijama bivših arapskih tenkova.

Jomkipurski rat u kojem su se borili protiv koalicije arapskih država predvođena Egiptom i Sirijom naučio je izraelsku vojsku nekoliko teških lekcija. Arapski borci koji su ispalili protutenkovske rakete Sagger sovjetske proizvodnje, oštetili su ili uništili na stotine izraelskih borbenih vozila.

Izraelski tenkisti trebali su pomoć pješaštva, koje je moglo zaštititi tenkove od projektila. No i pješaštvo je trebalo bolju zaštitu nego što su imali kako bi preživjeli arapsko bombardiranje. T-55 pokazao se kao zgodno rješenje. Izraelski inženjeri su skinuli kupole s tenkova, dodali slojeve oklopa i stražnji otvor te postavili sjedala za još sedam do zuba naoružanih vojnika uz tri člana posade. Stvorili su iznimno čvrst oklopni transporter koji je težak nevjerojatnih 49 tona. Achzarit je zapravo teži od tenkom T-55, a vozilo plaća svoju tešku zaštitu smanjenom pokretljivošću u usporedbi s T-55.

Izraelci su proizveli oko 300 Achzarita i stalno ih unapređivali kroz nekoliko velikih sukoba, uključujući izraelske upade u Gazu 2004. i 2008. Najnoviji Achzarit Mark II ima novi Detroit Diesel turbo dizelski motor i Rafael daljinski upravljanu kupolu za svoj mitraljez.

Prema mišljenju Forbesovog analitičara stotinjak Achzarita koji su ostali u izraelskoj službi 2023., vjerojatno su svi Mark II. Najmanje desetak njih bilo je u bazi izraelske vojske u Nakhal Ozu, u južnom Izraelu, kada su Hamasovci probili graničnu ogradu koja okružuje Gazu i počeli ubijati i otimati stotine Izraelaca i stranaca.

Prema objavljenim videosnimkama Hamasovi militanti su uništili dronovima nekoliko čuvenih izraelskih tenkova Merkava, a neke su uspjeli i zarobiti.

Merkava je glavni tenk izraelskih snaga od 1980. Posljednjih godina, izraelska vojska je većinu modela Merkava Mark 3 zamijenila modernijim Mark 4, predstavljenim 2003. Teško da Hamas može evakuirati te glomazne ratne trofeje iz Gaze i dostaviti ih Iranu kako bi proučili njihovu tehnologiju, kopirali je i u budućnosti razvili efikasnije načine za suprotstavljanje takvim tenkovima. Međutim neke dijelove ovih tenkova sigurno će moći proslijediti.

Merkava je jedinstven među tenkovima zapadnog tipa po tome što ima motor postavljen sprijeda i putnički prostor u stražnjem dijelu trupa koji uključuje pristupni otvor koji se nalazi između gusjenica. Četveročlana posada, kao i pješački tim, mogu se popeti i izaći iz Merkave kroz taj otvor. Svaki dizajn tenka je kompromis između vatrene moći, zaštite i pokretljivosti. Izraelci su odlučili dodati oklop kupole i prihvatili niži od uobičajenog omjera snage i težine motora od 1500 konjskih snaga.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
09. svibanj 2024 07:11