stdClass Object ( [id] => 1062952 [title] => Profesorica Ivana Prijatelj Pavičić i akademik Nenad Cambj: Bajamontuša nije kič iz ‘talijanske butige‘ nego vrijedno umjetničko djelo i simbol Splita [alias] => profesorica-ivana-prijatelj-pavicic-i-akademik-nenad-cambj-bajamontusa-nije-kic-iz-talijanske-butige-nego-vrijedno-umjetnicko-djelo-i-simbol-splita [catid] => 253 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Rasprava u splitskoj javnosti, stručnoj i nestručnoj, o potrebi vraćanja Monumentalne fontane na splitsku Rivu, odakle je dinamitom i macama uklonjena 1947. godine, traje godinama i neće brzo prestati. Gradonačelnik Andro Krstulović Opara aktualizirao je inicijativu i time razbuktao strasti, a iskristalizirala su se dva osnovna stava: fontana je simbol sloge splitskih građana, vrijedno umjetničko djelo historicizma i simbol grada, a nasuprot je: fontana je historicistički kič, treba nam spomenik današnjeg vremena.

Obje teze zastupaju ljudi od struke: povjesničari umjetnosti, arhitekti, konzervatori, umjetnici... Za to vrijeme, Kerumova stranka ususret lokalnim izborima traži da se na tom dijelu Rive postavi spomenik papi, taj je prijedlog dobio potporu glavnog konzervatora dr. Rade Bužančića i ide pred Gradsko vijeće. Kerum nema vremena za stručnjake i beskrajne rasprave...

Nedavno je na stranicama "Spektra" i povjesničar umjetnosti Božo Majstorović jasno izrekao argumente protiv: bezlična, konfekcijska fontana, kičasti spomenik čija nas rekonstrukcija vraća u 19. stoljeće. Majstorović jest čovjek od struke i u njegovu smo stavu prepoznali argumente glasne oporbe spomeniku iz 1880. godine, kad je grad imao 14.513 stanovnika.

I premda se najčešće navodi kako je fontana umjetnički "nijema" i bezvrijedna, dvoje eminentnih stručnjaka, akademik Nenad Cambj i prof. dr. Ivana Prijatelj Pavičić, povjesničarka umjetnosti, za "Kulturnu baštinu" napisali su znanstveni rad koji se bavi upravo ikonografijom i umjetničkom valorizacijom Monumentalne fontane, koja bi upravo ove godine navršila 150. rođendan. Da nije smrvljena.

Nije fontana "bajamontuša", kako izvikuju njezini današnji kritičari, kupljena u "talijanskoj butigi", dapače, njezin je alegorijski program pomno osmišljen u Splitu i po njemu je ugledni padovanski kipar Luigi Ceccon izradio gipsani model i poslao ga u Split početkom 1880. godine, a za smještaj fontane izabrano je sjecište osi palače Bajamonti i Prokurativa. Monumentalna fontana na splitskoj Rivi, dimenzija baze 17,84 x 17,84 i visine 9,60 metara, sastojala se od arhitektonskih, ornamentalnih i skulpturalnih dijelova. Arhitektonski dijelovi fontane (stepenice, postamenti, popločanje) izrađeni su od bijelog bračkog kamena, a ornamentirani bazeni od kamena rosso verona (poput gornjeg bazena na fontani u Đardinu), dok su skulpture isklesane od kararskog mramora. Baza fontane, koja se izdizala iz platoa, bila je oktogonalnog tlocrta dimenzija 13,70 na 13,70 metara, a sastojala se od pet stepenica.

---

image
Fontana Bajamontuša
Muzej grada Splita
---

Na vrhu oktogonalne baze bio je položen kružni dio promjera 8,90 metara s četiri stepenice i bio je raščlanjen s osam postamenata na kojima su se naizmjenično nalazili tritoni i sirene koji su ispuhivali vodu u školjke položene ispred postamenata. Iznad okruglog dijela izdizao se oktogonalni element koji se sastojao od bazena s osam polukružnih istaka nad kojima su stajale četiri nerejide – djevojke s ribljim repom – na konju. Iznad toga je na oktogonalnom ornamentiranom postamentu bio oktogonalni bazen s četiri glave na vanjskoj stijenci koje su kroz usta izbacivale vodu u bazen niže razine. Iznad oktogonalnog bazena na manjem oktogonalnom postamentu, ukrašenom s četiri dupina, bio je položen manji bazen kružnog tlocrta koji je izbacivao vodu po cijelom obodu, a iznad njega su četiri putta, naga dječaka, pridržavala hrid iz koje je izvirala voda na više mjesta.

Na istočnoj strani iznad hridi bio je općinski grb. Na vrhu je bila skulptura mladića "genija domovine" okrenutog istoku i oslonjenog na liktorski znak – fasces, koji je otučen u ožujku 1944. godine. Razlog rušenja fontane 30. svibnja 1947. nije bio fašistički simbol na njezinu vrhu, jer više nije ni postojao, nego prvenstveno veza s nekadašnjom Bajamontijevom autonomaškom, protalijanskom političkom orijentacijom – opisuju akademik Cambj i prof. dr. Prijatelj Pavičić, dodajući kako je Monumentalna fontana bila skladnog, vertikalno-piramidalnog oblika. Osim arhitektonskih i ornamentalnih dijelova platoa, stepenica, postamenata i bazena, fontana je sadržavala 21 skulpturu na šest razina.

Mladić (genij)

Lik mladića na vrhu fontane očito je bio inspiriran nagim kipovima rimskih božanstava i careva, ali, dakako, modificiran onodobnom kiparskom obradom. Polunagost je na način Jupitera, koji su prihvatili i kipari za neke tipove carskih kipova. Ispružena je ruka posudba od rimskog pokreta oslovljavanja (adlocutio). Govoreći o njegovoj figuri, Bajamonti je prigodom otvaranja naglasio: "Pokazujući na veličanstvenu visoravan, koju sačinjavaju junački Balkanski poluotok, s pouzdanim pogledom i blagim osjećanjem, kao da nam ta ruka jasno govori: Gledaj, moj Splite, tamo je tvoja budućnost! Saberi svoje snage! Ujedini svoje stranke! Umnoži svoja sredstva i postavi se među gradove, kao među braću kojima si učitelj u radinosti i kulturi! To je tvoja misija!"

Putti (geniji)

Baza na kojoj se nalazio mladić bila je oslonjena na stilizirane hridi iz kojih je voda izvirala na više mjesta, a četiri su putta, naga dječaka, tijelima prislonjeni na te hridi pridržavajući ih. Putti su sjedili močeći noge u vodi koja je padala i akumulirala se u plitkoj školjci. Svaki od navedenih genija bio je predočen sa svojim atributom i psihološkom karakterizacijom. Važno je spomenuti da su se u razdoblju od gotike do baroka često na fasadama ili u unutrašnjosti zgrada gradskih vijećnica, na zgradama trgovačkih bratovština i gradskim fontanama prikazivale alegorijske figure Dobre vladavine (četiri kardinalne kreposti: Mudrost, Pravda, Snaga ili Hrabrost, Umjerenost).

Alegorije su simbolizirale humanističke političke, etičke vrijednosti i građanske vrline. U vrijeme razvoja industrijalizacije, u 19. i u prvoj polovini 20. stoljeća, na javnim objektima prikaze četiri kardinalne kreposti zamjenjuju prikazi alegorija Civilizacije, Snage volje, Trgovine i Industrije (obrta), koji najčešće bivaju postavljeni na zgradama vezanima uz onodobnu ekonomiju, banke (štedionice) i trgovačke komore.

Kipar Luigi Ceccon, klešući za fontanu genije koji simboliziraju prosperitet grada, posegnuo je za likovima koji su stvoreni u antici, za genijima (erotima), nagim dječacima, sinovima božice Afrodite – Venere, kao i motivima tzv. Saturnove djece, upotrebljavanim kroz povijest za različite personifikacije. On je dobro znao da su u antičkoj, kao i u kasnijoj umjetnosti nadahnutoj antikom, takvi dječaci (eroti) obavljali "poslove odraslih" pa ih je kao motive iskoristio na fontani. Jedan genij/dječak držao je u rukama otvorenu knjigu. Knjiga je kao simbol u povijesti umjetnosti bila često povezivana uz alegorije Mudrosti, odnosno Filozofije. U slučaju splitske Monumentalne fontane dječak s knjigom bio je alegorija Civilizacije.

Drugi genij/dječak desnim je koljenom napinjao napravu koja sliči stolarskom ili klesarskom kutniku. U povijesti umjetnosti ovakav genij tumači se kao simbol Industrije ili Obrta.

Treći genij/dječak u lijevoj je ruci držao metalni kaducej, Merkurov atribut kao glasnika bogova. Hermes/Merkur je grčko-rimski bog trgovine. Tako je njegov atribut (štap s dvije isprepletene zmije) postao simbolom trgovine. Cecconov dječak, čija je glava sačuvana, imao je samosvojni pogled, kao da ga je usmjerio prema budućnosti.

Četvrti genij/dječak simbolizirao je Snagu volje i bio je prikazan zamišljen s poluotvorenim ustima, a glavu je naslonio na desnu ruku. Alegorijska figura s glavom naslonjenom na ruku od antike preko renesanse do baroka i 19. stoljeća predstavljala je "vita contemplativa", povezana s melankoličnim karakterom. Prema humanističkim interpretacijama može simbolizirati i slobodnu volju, što je bila njegova simbolika na splitskoj fontani.

Nerejide, sirene, tritoni

Ispod oktogonalnog bazena sa simbolima vjetrova nalazio se puno veći oktogonalni bazen s osam polukružnih istaka – školjki. Na njemu su bile smještene četiri nerejide i četiri tritona. Nerejide su bile nimfe svježih, izvorskih voda, družice i izvršiteljice volje božice Artemide (Diane). Cecconova ikonografija bila je identična antičkoj. Djevojke su imale obnažen gornji dio tijela, dok je donji dio bio u obliku dvostrukog ribljeg repa. Nerejide su u antičkoj, i kasnijoj umjetnosti, prikazivane kako jašu na morskim konjima čiji je gornji dio tijela s vratom i glavom konjski, a rep je riblji. Zanimljiv je položaj nerejida koje su svoje (morske) konje zajašile na "muški" način.

---

image
Fontana Bajamontuša
Muzej grada Splita
---

Tritoni predočeni na fontani u jednoj su ruci držali trozub, a u drugoj školjku u obliku puža kroz koju su ispuhivali vodu u bazene – školjke položene ispred postamenata. Ikonografija splitskih tritona bila je slična onoj boga Posejdona. Posejdon se, kao i tritoni, prikazuje u umjetnosti kao nagi muškarac sa zmijolikim ribljim repom. Uobičajeni prateći atributi tritona su veslo, kormilo i trozub: predmeti iz pomorstva i ribarstva, što je povezano s funkcijama bogova mora, a Cecconovi tritoni u jednoj su ruci držali trozub od željeza, a u drugoj školjku u obliku puža, koji su ispuhivali vodu u bazene – školjke položene ispod postamenta.

Na Cecconovoj fontani četiri su nerejide dvjema rukama držale školjku, a s unutarnjom stranom jedne ruke pridržavale su veslo izrađeno od željeza. Osobitu pažnju kipar je posvetio izvedbi donjeg dijela njihova tijela, snažnim ribljim repovima. Na najnižem bazenu fontane nalazilo se osam sirena. Sirene su bile povezane s morem i putovanjem kao mitološka bića koja su svojim pjevom omamljivala mornare.

Česti je prigovor o navodnoj nekvaliteti skulpturalnog programa. Obično se obrazlaže upravo prema načinu izrade glava sirena, kojima su glave prikazane s kratkom oštrom kosom, zatubastim nosom i oblim licem bez ikakve dražesti. Međutim, "ružnoća" lica nije posljedica druge lošije ruke, nego je ona namjerna i u skladu je s ikonografijom sirena, jer su one mješovita bića koja pomorce izlažu pogiblima. Većina morskih bića je pozitivna, ali ne i sirene. Da ih je kipar želio prikazati pozitivno i "lijepo", bio bi to učinio, kao što je ljupko oblikovao i nerejide. Barem je tako u antici. U srednjovjekovnoj, renesansnoj i baroknoj ikonografiji sirene simboliziraju (morske) žene zavodnice (grijeh) ili su pak simboli vode (vodene božice).

Vjetrovi

Na nižoj je razini bio oktogonalni bazen s četiri muške glave poput maskerona s otvorenim ustima koje su izbacivale vodu kao i slični likovi u antičkoj umjetnosti. Glave su se nalazile na vanjskoj stijenci oktogonalnog bazena i rigale su vodu u bazen niže razine. Simbolizirale su – kako kažu dosadašnji istraživači – četiri vjetra. Bile su postavljene na četiri strane svijeta: sjeveroistok (bura), jugoistok (jugo), jugozapad (lebić) i sjeverozapad (maestral). Razlog prevođenja vjetrova u mitološku sferu leži u vjerovanju da oni podjednako donose uspjeh i neuspjeh, zdravlje i bolest, dobitak i gubitak.

– Na temelju naše analize može se utvrditi da je ikonografija nekadašnje splitske fontane bila uglavnom preuzeta iz antičke umjetnosti. Razlog je u tome što su u kasnijim stilsko-historijskim razdobljima za fontane rado preuzimali ili prerađivali kao predloške starije uzorke. Taj je rječnik – decorum preživio i u klasicizmu. Klasicistička skulptura iskoristila je postojeću tipologiju neznatno je modificirajući prema senzibilitetu svoga vremena. U postklasicističkom vremenu, u kojem je živio i radio kipar Ceccon, nije se ni moglo drukčije stvarati. Istu ikonografiju koristili su i veliki kasnorenesansni (Giovanni Angelo Montorsoli) i barokni majstori (Bernini i drugi) koji su oblikovali poznate i opjevane rimske fontane. Klasicizam je nastavio tu tradiciju. Luigi Ceccon pripadao je toj tradiciji.

Poslije je secesija promijenila ikonografiju oslobodivši se "okova" klasicizma i historicizma. Monumentalna je fontana na splitskoj Rivi, pored svog simboličko-civilizacijskog značenja kao spomenika dolasku vode u Split, a time modernizacije grada krajem 19. stoljeća, bila sastavni dio urbanističko-arhitektonskog rješenja zapadnog završetka splitske obale, jednog od uspješnijih primjera svog vremena. Predstavljala je prostorni akcent na križištu osi palače Bajamonti i Prokurativa – navode autori rada, napominjući kako komparativna analiza i sačuvanih Cecconovih skulptura i onih uništenih, ali dobro dokumentiranih zahvaljujući brojnim sačuvanim fotografijama, s talijanskom skulpturom njegova doba pokazuje da su ocjene onih koji su tvrdili da je njegov rad "običan klesarski rad, tipičan za 'neukus' prošlog stoljeća", neutemeljene.

– Naime, sve do prije trideset, četrdeset godina historicistička skulptura bila je u pravilu negativno ocjenjivana. U toj je epohi negativno bila vrednovana sva talijanska skulptura nakon Canove: klasicistička, realistička ili veristička. Analiza Cecconovih skulptura, mladića – genija domovine, putta, dupina, nerejida, nimfa, tritona i glava vjetrova na splitskoj fontani ukazuje na složeni ikonografski program. Kako taj ikonografski program dosad nije bio obrađen u hrvatskoj znanosti, nije bio prepoznat, ni samim tim valoriziran.

Taj složeni ikonografski program očituje onodobni humanistički obrazovni koncept, kao i humanistički svjetonazor naručitelja fontane: njegov odnos prema znanju i njegovu želju za moralnom, ekonomskom, intelektualnom i estetskom obnovom grada. Prema slavnom firentinskom humanistu Leonardu Bruniju, humanističko obrazovanje stavlja naglasak na stvaranje potpunog čovjeka, na građanski aktivni život i njegove vrline, nešto što bismo trebali znati cijeniti i u naše vrijeme u Splitu. Upravo je nekadašnja splitska Monumentalna fontana bila simbol toga – zaključuju akademik Cambj i prof. dr. Ivana Prijatelj Pavičić.

---

Jakov Ćudina: Bajamonti je htio naglasiti privrednu budućnost Splita

Publicist Jakov Ćudina objavio je 1898. tekst o Bajamontijevu ikonografskom programu fontane, a zbog njegove važnosti za interpretaciju i razumijevanje simbolike fontane donosimo prijevod teksta s letka:

"Velikodušnim prilozima plemenitih građana uskoro će kao čarolijom izniknuti na našoj prelijepoj Rivi Monumentalna fontana, preciznije na trgu podno palače Bajamonti, a bit će to nakon one u Grazu ili možda čak prvo najistaknutije djelo te vrste u čitavoj monarhiji. Ali, za razliku od one koja krasi glavni grad Štajerske, ova nije plod umjetnikova kaprica.

Splitska fontana odgovara visokom političkom konceptu, a zapravo je modelirana onim doživljajem vlastitoga grada kojemu treba zahvaliti restauraciju rimskoga akvedukta, čija je ona neophodna dopuna.

Dva je suštinska značenja htio dr. Bajamonti naročito naglasiti u lijepim alegorijama fontane, ostvarene dvostrukim majstorstvom arhitekture i skulpture, a u suradnji s uglednim profesorom Cecconom iz Padove – obilje vode i svoju glavnu zamisao: privrednu budućnost Splita.

Na vrhu fontane iz jedne mramorne pećine izviru bogati mlazovi vode, kao da su izvori Jadra. Nešto niže sakupljene vode prelijevaju se elegantnom igrom iz lijepe školjke, koja predstavlja salonitanski zaljev, u osmerokutni bazen, predstavljajući simbolično Jadransko more; u njegovim se valovima vide dupini, školjke i druga bića tog privlačnog prirodnog elementa."

Dr. Bajamonti htio je u ovome značajnom spomeniku, piše Ćudina, "sintetizirati svoj program i budućnost našeg grada. U njemu je sve harmonično, proporcionalno, elegantno: i oblik i zamisao, linija i proporcija; a prelijepi detalji čine sjajnu cjelinu koja ugađa oku, a istovremeno i misli. U tome je on harmoničan, proporcionalan, elegantan: to je forma i ideja, linija i euritmija; lijepi detalji oblikuju zajednički sjaj, koji zadovoljava oko, a istodobno i misao i čiji je neposredni učinak na gledatelja osjećaj ponosa.

Sve je u ovome djelu, što ujedinjuje draž dviju sestrinskih umjetnosti, bilo rukovođeno najstrožim kriterijem logike i estetike. Izvedba je bila povjerena najuglednijoj firmi R. dall’Ara e C. iz Milana."

---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => SECIRALI SMO FONTANU [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) ) [extra_fields_search] => SECIRALI SMO FONTANU 1 1 1 1 1 2 0 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2020-12-02 12:36:57 [created_by] => 3108 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2020-12-09 10:13:34 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2020-12-09 10:13:34 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 0 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 253 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--split [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Splita. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, dalmacija, split [secure] => 0 [page_title] => Split [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2020\/12\/02\/15499608.jpg","\/images\/slike\/2020\/12\/02\/15499388.jpg","\/images\/slike\/2020\/12\/02\/15499390.jpg","\/images\/slike\/2020\/12\/02\/13644518.jpg","\/images\/slike\/2020\/12\/02\/15440814.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Arhiv, Cropix","Muzej grada Splita","Muzej grada Splita","Nikola Vili\u0107\/Cropix","Damjan Tadi\u0107\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["Dvoje stru\u010dnjaka dr. Ivana Prijatelj Pavi\u010di\u0107 i akademik Nenad Cambj 'secirali' su Bajamontu\u0161u","Fontana Bajamontu\u0161a","Fontana Bajamontu\u0161a","Akademik Nenad Cambj","Dr. Ivana Prijatelj\u00a0Pavi\u010di\u0107
\n
\n
\n
\n
\n\u00a0"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1315","k_15499608_1280.jpg":"1280x1280","k_15499608_1024.jpg":"1024x1024","k_15499608_640.jpg":"640x640","k_15499608_480.jpg":"480x480","k_15499608_340.jpg":"340x340","k_15499608_220.jpg":"220x220","o_15499608_1280.jpg":"1280x876","o_15499608_1024.jpg":"1024x701","o_15499608_640.jpg":"640x438","o_15499608_480.jpg":"480x328","o_15499608_340.jpg":"340x232","o_15499608_220.jpg":"220x150","h_15499608_1280.jpg":"1280x854","h_15499608_1024.jpg":"1024x683","h_15499608_640.jpg":"640x427","h_15499608_480.jpg":"480x320","h_15499608_340.jpg":"340x227","h_15499608_220.jpg":"220x147","pp_15499608_1280.jpg":"1006x1280","pp_15499608_1024.jpg":"805x1024","pp_15499608_640.jpg":"503x640","pp_15499608_480.jpg":"377x480","pp_15499608_340.jpg":"267x340","pp_15499608_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1261","k_15499388_1280.jpg":"1280x1280","k_15499388_1024.jpg":"1024x1024","k_15499388_640.jpg":"640x640","k_15499388_480.jpg":"480x480","k_15499388_340.jpg":"340x340","k_15499388_220.jpg":"220x220","o_15499388_1280.jpg":"1280x840","o_15499388_1024.jpg":"1024x672","o_15499388_640.jpg":"640x420","o_15499388_480.jpg":"480x315","o_15499388_340.jpg":"340x223","o_15499388_220.jpg":"220x144","h_15499388_1280.jpg":"1280x854","h_15499388_1024.jpg":"1024x683","h_15499388_640.jpg":"640x427","h_15499388_480.jpg":"480x320","h_15499388_340.jpg":"340x227","h_15499388_220.jpg":"220x147","pp_15499388_1280.jpg":"1006x1280","pp_15499388_1024.jpg":"805x1024","pp_15499388_640.jpg":"503x640","pp_15499388_480.jpg":"377x480","pp_15499388_340.jpg":"267x340","pp_15499388_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1285","k_15499390_1280.jpg":"1280x1280","k_15499390_1024.jpg":"1024x1024","k_15499390_640.jpg":"640x640","k_15499390_480.jpg":"480x480","k_15499390_340.jpg":"340x340","k_15499390_220.jpg":"220x220","o_15499390_1280.jpg":"1280x856","o_15499390_1024.jpg":"1024x685","o_15499390_640.jpg":"640x428","o_15499390_480.jpg":"480x321","o_15499390_340.jpg":"340x227","o_15499390_220.jpg":"220x147","h_15499390_1280.jpg":"1280x854","h_15499390_1024.jpg":"1024x683","h_15499390_640.jpg":"640x427","h_15499390_480.jpg":"480x320","h_15499390_340.jpg":"340x227","h_15499390_220.jpg":"220x147","pp_15499390_1280.jpg":"1006x1280","pp_15499390_1024.jpg":"805x1024","pp_15499390_640.jpg":"503x640","pp_15499390_480.jpg":"377x480","pp_15499390_340.jpg":"267x340","pp_15499390_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1277","k_13644518_1280.jpg":"1280x1280","k_13644518_1024.jpg":"1024x1024","k_13644518_640.jpg":"640x640","k_13644518_480.jpg":"480x480","k_13644518_340.jpg":"340x340","k_13644518_220.jpg":"220x220","o_13644518_1280.jpg":"1280x851","o_13644518_1024.jpg":"1024x681","o_13644518_640.jpg":"640x425","o_13644518_480.jpg":"480x319","o_13644518_340.jpg":"340x226","o_13644518_220.jpg":"220x146","h_13644518_1280.jpg":"1280x854","h_13644518_1024.jpg":"1024x683","h_13644518_640.jpg":"640x427","h_13644518_480.jpg":"480x320","h_13644518_340.jpg":"340x227","h_13644518_220.jpg":"220x147","pp_13644518_1280.jpg":"1006x1280","pp_13644518_1024.jpg":"805x1024","pp_13644518_640.jpg":"503x640","pp_13644518_480.jpg":"377x480","pp_13644518_340.jpg":"267x340","pp_13644518_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x2695","k_15440814_1280.jpg":"1280x1280","k_15440814_1024.jpg":"1024x1024","k_15440814_640.jpg":"640x640","k_15440814_480.jpg":"480x480","k_15440814_340.jpg":"340x340","k_15440814_220.jpg":"220x220","o_15440814_1280.jpg":"1280x1796","o_15440814_1024.jpg":"1024x1437","o_15440814_640.jpg":"640x898","o_15440814_480.jpg":"480x673","o_15440814_340.jpg":"340x477","o_15440814_220.jpg":"220x308","h_15440814_1280.jpg":"1280x854","h_15440814_1024.jpg":"1024x683","h_15440814_640.jpg":"640x427","h_15440814_480.jpg":"480x320","h_15440814_340.jpg":"340x227","h_15440814_220.jpg":"220x147","pp_15440814_1280.jpg":"1006x1280","pp_15440814_1024.jpg":"805x1024","pp_15440814_640.jpg":"503x640","pp_15440814_480.jpg":"377x480","pp_15440814_340.jpg":"267x340","pp_15440814_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 253 [name] => Split [alias] => split [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 14 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7451925 Threads: 3 Questions: 1600492463 Slow queries: 4750904 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 110530579 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 47 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /split ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 253 [name] => Split [alias] => split [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /split ) ) [link] => /split/profesorica-ivana-prijatelj-pavicic-i-akademik-nenad-cambj-bajamontusa-nije-kic-iz-talijanske-butige-nego-vrijedno-umjetnicko-djelo-i-simbol-splita-1062952 [printLink] => /split/profesorica-ivana-prijatelj-pavicic-i-akademik-nenad-cambj-bajamontusa-nije-kic-iz-talijanske-butige-nego-vrijedno-umjetnicko-djelo-i-simbol-splita-1062952?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 151441 [name] => Bajamontuša [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => bajamontusa [link] => /tag/bajamontusa ) [1] => stdClass Object ( [id] => 328440 [name] => Nenad Cambj [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => nenad-cambj [link] => /tag/nenad-cambj ) [2] => stdClass Object ( [id] => 261732 [name] => ivana pavičić prijatelj [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => ivana-pavicic-prijatelj [link] => /tag/ivana-pavicic-prijatelj ) [3] => stdClass Object ( [id] => 357534 [name] => Split [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => split [link] => /tag/split ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => SECIRALI SMO FONTANU [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Profesorica Ivana Prijatelj Pavičić i akademik Nenad Cambj: Bajamontuša nije kič iz ‘talijanske butige‘ nego vrijedno umjetničko djelo i simbol Splita [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3108 [name] => Damir Šarac [username] => damir-arac [email] => damir-arac@sd.hr [password] => $2y$10$MLK2luxDWc5NQUmWpH19M.UFRDXAOZrwSK.0rp8ZbJS/5E1p8azKW [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/damir-sarac-3108 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1626 [gender] => m [description] => [image] => 1626.png [url] => [group] => 4 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1626.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/12/02/15499608.jpg [galleryCount] => 5 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Arhiv, Cropix [mainImageDesc] => Dvoje stručnjaka dr. Ivana Prijatelj Pavičić i akademik Nenad Cambj 'secirali' su Bajamontušu [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/12/02/15499608.jpg [title] => Dvoje stručnjaka dr. Ivana Prijatelj Pavičić i akademik Nenad Cambj 'secirali' su Bajamontušu Arhiv, Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/12/02/15499388.jpg [title] => Fontana Bajamontuša Muzej grada Splita ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/12/02/15499390.jpg [title] => Fontana Bajamontuša Muzej grada Splita ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/12/02/13644518.jpg [title] => Akademik Nenad Cambj Nikola Vilić/Cropix ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2020/12/02/15440814.jpg [title] => Dr. Ivana Prijatelj Pavičić




 
Damjan Tadić/Cropix ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Rasprava u splitskoj javnosti, stručnoj i nestručnoj, o potrebi vraćanja Monumentalne fontane na splitsku Rivu, odakle je dinamitom i macama uklonjena 1947. godine, traje godinama i neće brzo prestati. Gradonačelnik Andro Krstulović Opara aktualizirao je inicijativu i time razbuktao strasti, a iskristalizirala su se dva osnovna stava: fontana je simbol sloge splitskih građana, vrijedno umjetničko djelo historicizma i simbol grada, a nasuprot je: fontana je historicistički kič, treba nam spomenik današnjeg vremena.

Obje teze zastupaju ljudi od struke: povjesničari umjetnosti, arhitekti, konzervatori, umjetnici... Za to vrijeme, Kerumova stranka ususret lokalnim izborima traži da se na tom dijelu Rive postavi spomenik papi, taj je prijedlog dobio potporu glavnog konzervatora dr. Rade Bužančića i ide pred Gradsko vijeće. Kerum nema vremena za stručnjake i beskrajne rasprave...

Nedavno je na stranicama "Spektra" i povjesničar umjetnosti Božo Majstorović jasno izrekao argumente protiv: bezlična, konfekcijska fontana, kičasti spomenik čija nas rekonstrukcija vraća u 19. stoljeće. Majstorović jest čovjek od struke i u njegovu smo stavu prepoznali argumente glasne oporbe spomeniku iz 1880. godine, kad je grad imao 14.513 stanovnika.

I premda se najčešće navodi kako je fontana umjetnički "nijema" i bezvrijedna, dvoje eminentnih stručnjaka, akademik Nenad Cambj i prof. dr. Ivana Prijatelj Pavičić, povjesničarka umjetnosti, za "Kulturnu baštinu" napisali su znanstveni rad koji se bavi upravo ikonografijom i umjetničkom valorizacijom Monumentalne fontane, koja bi upravo ove godine navršila 150. rođendan. Da nije smrvljena.

Nije fontana "bajamontuša", kako izvikuju njezini današnji kritičari, kupljena u "talijanskoj butigi", dapače, njezin je alegorijski program pomno osmišljen u Splitu i po njemu je ugledni padovanski kipar Luigi Ceccon izradio gipsani model i poslao ga u Split početkom 1880. godine, a za smještaj fontane izabrano je sjecište osi palače Bajamonti i Prokurativa. Monumentalna fontana na splitskoj Rivi, dimenzija baze 17,84 x 17,84 i visine 9,60 metara, sastojala se od arhitektonskih, ornamentalnih i skulpturalnih dijelova. Arhitektonski dijelovi fontane (stepenice, postamenti, popločanje) izrađeni su od bijelog bračkog kamena, a ornamentirani bazeni od kamena rosso verona (poput gornjeg bazena na fontani u Đardinu), dok su skulpture isklesane od kararskog mramora. Baza fontane, koja se izdizala iz platoa, bila je oktogonalnog tlocrta dimenzija 13,70 na 13,70 metara, a sastojala se od pet stepenica.

---

image
Fontana Bajamontuša
Muzej grada Splita
---

Na vrhu oktogonalne baze bio je položen kružni dio promjera 8,90 metara s četiri stepenice i bio je raščlanjen s osam postamenata na kojima su se naizmjenično nalazili tritoni i sirene koji su ispuhivali vodu u školjke položene ispred postamenata. Iznad okruglog dijela izdizao se oktogonalni element koji se sastojao od bazena s osam polukružnih istaka nad kojima su stajale četiri nerejide – djevojke s ribljim repom – na konju. Iznad toga je na oktogonalnom ornamentiranom postamentu bio oktogonalni bazen s četiri glave na vanjskoj stijenci koje su kroz usta izbacivale vodu u bazen niže razine. Iznad oktogonalnog bazena na manjem oktogonalnom postamentu, ukrašenom s četiri dupina, bio je položen manji bazen kružnog tlocrta koji je izbacivao vodu po cijelom obodu, a iznad njega su četiri putta, naga dječaka, pridržavala hrid iz koje je izvirala voda na više mjesta.

Na istočnoj strani iznad hridi bio je općinski grb. Na vrhu je bila skulptura mladića "genija domovine" okrenutog istoku i oslonjenog na liktorski znak – fasces, koji je otučen u ožujku 1944. godine. Razlog rušenja fontane 30. svibnja 1947. nije bio fašistički simbol na njezinu vrhu, jer više nije ni postojao, nego prvenstveno veza s nekadašnjom Bajamontijevom autonomaškom, protalijanskom političkom orijentacijom – opisuju akademik Cambj i prof. dr. Prijatelj Pavičić, dodajući kako je Monumentalna fontana bila skladnog, vertikalno-piramidalnog oblika. Osim arhitektonskih i ornamentalnih dijelova platoa, stepenica, postamenata i bazena, fontana je sadržavala 21 skulpturu na šest razina.

Mladić (genij)

Lik mladića na vrhu fontane očito je bio inspiriran nagim kipovima rimskih božanstava i careva, ali, dakako, modificiran onodobnom kiparskom obradom. Polunagost je na način Jupitera, koji su prihvatili i kipari za neke tipove carskih kipova. Ispružena je ruka posudba od rimskog pokreta oslovljavanja (adlocutio). Govoreći o njegovoj figuri, Bajamonti je prigodom otvaranja naglasio: "Pokazujući na veličanstvenu visoravan, koju sačinjavaju junački Balkanski poluotok, s pouzdanim pogledom i blagim osjećanjem, kao da nam ta ruka jasno govori: Gledaj, moj Splite, tamo je tvoja budućnost! Saberi svoje snage! Ujedini svoje stranke! Umnoži svoja sredstva i postavi se među gradove, kao među braću kojima si učitelj u radinosti i kulturi! To je tvoja misija!"

Putti (geniji)

Baza na kojoj se nalazio mladić bila je oslonjena na stilizirane hridi iz kojih je voda izvirala na više mjesta, a četiri su putta, naga dječaka, tijelima prislonjeni na te hridi pridržavajući ih. Putti su sjedili močeći noge u vodi koja je padala i akumulirala se u plitkoj školjci. Svaki od navedenih genija bio je predočen sa svojim atributom i psihološkom karakterizacijom. Važno je spomenuti da su se u razdoblju od gotike do baroka često na fasadama ili u unutrašnjosti zgrada gradskih vijećnica, na zgradama trgovačkih bratovština i gradskim fontanama prikazivale alegorijske figure Dobre vladavine (četiri kardinalne kreposti: Mudrost, Pravda, Snaga ili Hrabrost, Umjerenost).

Alegorije su simbolizirale humanističke političke, etičke vrijednosti i građanske vrline. U vrijeme razvoja industrijalizacije, u 19. i u prvoj polovini 20. stoljeća, na javnim objektima prikaze četiri kardinalne kreposti zamjenjuju prikazi alegorija Civilizacije, Snage volje, Trgovine i Industrije (obrta), koji najčešće bivaju postavljeni na zgradama vezanima uz onodobnu ekonomiju, banke (štedionice) i trgovačke komore.

Kipar Luigi Ceccon, klešući za fontanu genije koji simboliziraju prosperitet grada, posegnuo je za likovima koji su stvoreni u antici, za genijima (erotima), nagim dječacima, sinovima božice Afrodite – Venere, kao i motivima tzv. Saturnove djece, upotrebljavanim kroz povijest za različite personifikacije. On je dobro znao da su u antičkoj, kao i u kasnijoj umjetnosti nadahnutoj antikom, takvi dječaci (eroti) obavljali "poslove odraslih" pa ih je kao motive iskoristio na fontani. Jedan genij/dječak držao je u rukama otvorenu knjigu. Knjiga je kao simbol u povijesti umjetnosti bila često povezivana uz alegorije Mudrosti, odnosno Filozofije. U slučaju splitske Monumentalne fontane dječak s knjigom bio je alegorija Civilizacije.

Drugi genij/dječak desnim je koljenom napinjao napravu koja sliči stolarskom ili klesarskom kutniku. U povijesti umjetnosti ovakav genij tumači se kao simbol Industrije ili Obrta.

Treći genij/dječak u lijevoj je ruci držao metalni kaducej, Merkurov atribut kao glasnika bogova. Hermes/Merkur je grčko-rimski bog trgovine. Tako je njegov atribut (štap s dvije isprepletene zmije) postao simbolom trgovine. Cecconov dječak, čija je glava sačuvana, imao je samosvojni pogled, kao da ga je usmjerio prema budućnosti.

Četvrti genij/dječak simbolizirao je Snagu volje i bio je prikazan zamišljen s poluotvorenim ustima, a glavu je naslonio na desnu ruku. Alegorijska figura s glavom naslonjenom na ruku od antike preko renesanse do baroka i 19. stoljeća predstavljala je "vita contemplativa", povezana s melankoličnim karakterom. Prema humanističkim interpretacijama može simbolizirati i slobodnu volju, što je bila njegova simbolika na splitskoj fontani.

Nerejide, sirene, tritoni

Ispod oktogonalnog bazena sa simbolima vjetrova nalazio se puno veći oktogonalni bazen s osam polukružnih istaka – školjki. Na njemu su bile smještene četiri nerejide i četiri tritona. Nerejide su bile nimfe svježih, izvorskih voda, družice i izvršiteljice volje božice Artemide (Diane). Cecconova ikonografija bila je identična antičkoj. Djevojke su imale obnažen gornji dio tijela, dok je donji dio bio u obliku dvostrukog ribljeg repa. Nerejide su u antičkoj, i kasnijoj umjetnosti, prikazivane kako jašu na morskim konjima čiji je gornji dio tijela s vratom i glavom konjski, a rep je riblji. Zanimljiv je položaj nerejida koje su svoje (morske) konje zajašile na "muški" način.

---

image
Fontana Bajamontuša
Muzej grada Splita
---

Tritoni predočeni na fontani u jednoj su ruci držali trozub, a u drugoj školjku u obliku puža kroz koju su ispuhivali vodu u bazene – školjke položene ispred postamenata. Ikonografija splitskih tritona bila je slična onoj boga Posejdona. Posejdon se, kao i tritoni, prikazuje u umjetnosti kao nagi muškarac sa zmijolikim ribljim repom. Uobičajeni prateći atributi tritona su veslo, kormilo i trozub: predmeti iz pomorstva i ribarstva, što je povezano s funkcijama bogova mora, a Cecconovi tritoni u jednoj su ruci držali trozub od željeza, a u drugoj školjku u obliku puža, koji su ispuhivali vodu u bazene – školjke položene ispod postamenta.

Na Cecconovoj fontani četiri su nerejide dvjema rukama držale školjku, a s unutarnjom stranom jedne ruke pridržavale su veslo izrađeno od željeza. Osobitu pažnju kipar je posvetio izvedbi donjeg dijela njihova tijela, snažnim ribljim repovima. Na najnižem bazenu fontane nalazilo se osam sirena. Sirene su bile povezane s morem i putovanjem kao mitološka bića koja su svojim pjevom omamljivala mornare.

Česti je prigovor o navodnoj nekvaliteti skulpturalnog programa. Obično se obrazlaže upravo prema načinu izrade glava sirena, kojima su glave prikazane s kratkom oštrom kosom, zatubastim nosom i oblim licem bez ikakve dražesti. Međutim, "ružnoća" lica nije posljedica druge lošije ruke, nego je ona namjerna i u skladu je s ikonografijom sirena, jer su one mješovita bića koja pomorce izlažu pogiblima. Većina morskih bića je pozitivna, ali ne i sirene. Da ih je kipar želio prikazati pozitivno i "lijepo", bio bi to učinio, kao što je ljupko oblikovao i nerejide. Barem je tako u antici. U srednjovjekovnoj, renesansnoj i baroknoj ikonografiji sirene simboliziraju (morske) žene zavodnice (grijeh) ili su pak simboli vode (vodene božice).

Vjetrovi

Na nižoj je razini bio oktogonalni bazen s četiri muške glave poput maskerona s otvorenim ustima koje su izbacivale vodu kao i slični likovi u antičkoj umjetnosti. Glave su se nalazile na vanjskoj stijenci oktogonalnog bazena i rigale su vodu u bazen niže razine. Simbolizirale su – kako kažu dosadašnji istraživači – četiri vjetra. Bile su postavljene na četiri strane svijeta: sjeveroistok (bura), jugoistok (jugo), jugozapad (lebić) i sjeverozapad (maestral). Razlog prevođenja vjetrova u mitološku sferu leži u vjerovanju da oni podjednako donose uspjeh i neuspjeh, zdravlje i bolest, dobitak i gubitak.

– Na temelju naše analize može se utvrditi da je ikonografija nekadašnje splitske fontane bila uglavnom preuzeta iz antičke umjetnosti. Razlog je u tome što su u kasnijim stilsko-historijskim razdobljima za fontane rado preuzimali ili prerađivali kao predloške starije uzorke. Taj je rječnik – decorum preživio i u klasicizmu. Klasicistička skulptura iskoristila je postojeću tipologiju neznatno je modificirajući prema senzibilitetu svoga vremena. U postklasicističkom vremenu, u kojem je živio i radio kipar Ceccon, nije se ni moglo drukčije stvarati. Istu ikonografiju koristili su i veliki kasnorenesansni (Giovanni Angelo Montorsoli) i barokni majstori (Bernini i drugi) koji su oblikovali poznate i opjevane rimske fontane. Klasicizam je nastavio tu tradiciju. Luigi Ceccon pripadao je toj tradiciji.

Poslije je secesija promijenila ikonografiju oslobodivši se "okova" klasicizma i historicizma. Monumentalna je fontana na splitskoj Rivi, pored svog simboličko-civilizacijskog značenja kao spomenika dolasku vode u Split, a time modernizacije grada krajem 19. stoljeća, bila sastavni dio urbanističko-arhitektonskog rješenja zapadnog završetka splitske obale, jednog od uspješnijih primjera svog vremena. Predstavljala je prostorni akcent na križištu osi palače Bajamonti i Prokurativa – navode autori rada, napominjući kako komparativna analiza i sačuvanih Cecconovih skulptura i onih uništenih, ali dobro dokumentiranih zahvaljujući brojnim sačuvanim fotografijama, s talijanskom skulpturom njegova doba pokazuje da su ocjene onih koji su tvrdili da je njegov rad "običan klesarski rad, tipičan za 'neukus' prošlog stoljeća", neutemeljene.

– Naime, sve do prije trideset, četrdeset godina historicistička skulptura bila je u pravilu negativno ocjenjivana. U toj je epohi negativno bila vrednovana sva talijanska skulptura nakon Canove: klasicistička, realistička ili veristička. Analiza Cecconovih skulptura, mladića – genija domovine, putta, dupina, nerejida, nimfa, tritona i glava vjetrova na splitskoj fontani ukazuje na složeni ikonografski program. Kako taj ikonografski program dosad nije bio obrađen u hrvatskoj znanosti, nije bio prepoznat, ni samim tim valoriziran.

Taj složeni ikonografski program očituje onodobni humanistički obrazovni koncept, kao i humanistički svjetonazor naručitelja fontane: njegov odnos prema znanju i njegovu želju za moralnom, ekonomskom, intelektualnom i estetskom obnovom grada. Prema slavnom firentinskom humanistu Leonardu Bruniju, humanističko obrazovanje stavlja naglasak na stvaranje potpunog čovjeka, na građanski aktivni život i njegove vrline, nešto što bismo trebali znati cijeniti i u naše vrijeme u Splitu. Upravo je nekadašnja splitska Monumentalna fontana bila simbol toga – zaključuju akademik Cambj i prof. dr. Ivana Prijatelj Pavičić.

---

Jakov Ćudina: Bajamonti je htio naglasiti privrednu budućnost Splita

Publicist Jakov Ćudina objavio je 1898. tekst o Bajamontijevu ikonografskom programu fontane, a zbog njegove važnosti za interpretaciju i razumijevanje simbolike fontane donosimo prijevod teksta s letka:

"Velikodušnim prilozima plemenitih građana uskoro će kao čarolijom izniknuti na našoj prelijepoj Rivi Monumentalna fontana, preciznije na trgu podno palače Bajamonti, a bit će to nakon one u Grazu ili možda čak prvo najistaknutije djelo te vrste u čitavoj monarhiji. Ali, za razliku od one koja krasi glavni grad Štajerske, ova nije plod umjetnikova kaprica.

Splitska fontana odgovara visokom političkom konceptu, a zapravo je modelirana onim doživljajem vlastitoga grada kojemu treba zahvaliti restauraciju rimskoga akvedukta, čija je ona neophodna dopuna.

Dva je suštinska značenja htio dr. Bajamonti naročito naglasiti u lijepim alegorijama fontane, ostvarene dvostrukim majstorstvom arhitekture i skulpture, a u suradnji s uglednim profesorom Cecconom iz Padove – obilje vode i svoju glavnu zamisao: privrednu budućnost Splita.

Na vrhu fontane iz jedne mramorne pećine izviru bogati mlazovi vode, kao da su izvori Jadra. Nešto niže sakupljene vode prelijevaju se elegantnom igrom iz lijepe školjke, koja predstavlja salonitanski zaljev, u osmerokutni bazen, predstavljajući simbolično Jadransko more; u njegovim se valovima vide dupini, školjke i druga bića tog privlačnog prirodnog elementa."

Dr. Bajamonti htio je u ovome značajnom spomeniku, piše Ćudina, "sintetizirati svoj program i budućnost našeg grada. U njemu je sve harmonično, proporcionalno, elegantno: i oblik i zamisao, linija i proporcija; a prelijepi detalji čine sjajnu cjelinu koja ugađa oku, a istovremeno i misli. U tome je on harmoničan, proporcionalan, elegantan: to je forma i ideja, linija i euritmija; lijepi detalji oblikuju zajednički sjaj, koji zadovoljava oko, a istodobno i misao i čiji je neposredni učinak na gledatelja osjećaj ponosa.

Sve je u ovome djelu, što ujedinjuje draž dviju sestrinskih umjetnosti, bilo rukovođeno najstrožim kriterijem logike i estetike. Izvedba je bila povjerena najuglednijoj firmi R. dall’Ara e C. iz Milana."

---

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Arhiv, Cropix Muzej grada Splita Muzej grada Splita Nikola Vilić/Cropix Damjan Tadić/Cropix
Arhiv, Cropix
Dvoje stručnjaka dr. Ivana Prijatelj Pavičić i akademik Nenad Cambj 'secirali' su Bajamontušu
Muzej grada Splita
Fontana Bajamontuša
Muzej grada Splita
Fontana Bajamontuša
Nikola Vilić/Cropix
Akademik Nenad Cambj
Damjan Tadić/Cropix
Dr. Ivana Prijatelj Pavičić




 
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/split/profesorica-ivana-prijatelj-pavicic-i-akademik-nenad-cambj-bajamontusa-nije-kic-iz-talijanske-butige-nego-vrijedno-umjetnicko-djelo-i-simbol-splita-1062952 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=4ed2ed4ecb30fc758a28324ed9cdef8ec5919853 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Profesorica+Ivana+Prijatelj+Pavi%C4%8Di%C4%87+i+akademik+Nenad+Cambj%3A+Bajamontu%C5%A1a+nije+ki%C4%8D+iz+%E2%80%98talijanske+butige%E2%80%98+nego+vrijedno+umjetni%C4%8Dko+djelo+i+simbol+Splita&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsplit%2Fprofesorica-ivana-prijatelj-pavicic-i-akademik-nenad-cambj-bajamontusa-nije-kic-iz-talijanske-butige-nego-vrijedno-umjetnicko-djelo-i-simbol-splita-1062952 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsplit%2Fprofesorica-ivana-prijatelj-pavicic-i-akademik-nenad-cambj-bajamontusa-nije-kic-iz-talijanske-butige-nego-vrijedno-umjetnicko-djelo-i-simbol-splita-1062952 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => SECIRALI SMO FONTANU [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) )
StoryEditorOCM
SplitSECIRALI SMO FONTANU

Profesorica Ivana Prijatelj Pavičić i akademik Nenad Cambj: Bajamontuša nije kič iz ‘talijanske butige‘ nego vrijedno umjetničko djelo i simbol Splita

9. prosinca 2020. - 11:13

Rasprava u splitskoj javnosti, stručnoj i nestručnoj, o potrebi vraćanja Monumentalne fontane na splitsku Rivu, odakle je dinamitom i macama uklonjena 1947. godine, traje godinama i neće brzo prestati. Gradonačelnik Andro Krstulović Opara aktualizirao je inicijativu i time razbuktao strasti, a iskristalizirala su se dva osnovna stava: fontana je simbol sloge splitskih građana, vrijedno umjetničko djelo historicizma i simbol grada, a nasuprot je: fontana je historicistički kič, treba nam spomenik današnjeg vremena.

Obje teze zastupaju ljudi od struke: povjesničari umjetnosti, arhitekti, konzervatori, umjetnici... Za to vrijeme, Kerumova stranka ususret lokalnim izborima traži da se na tom dijelu Rive postavi spomenik papi, taj je prijedlog dobio potporu glavnog konzervatora dr...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. svibanj 2024 15:49