stdClass Object ( [id] => 428801 [title] => Profesor Bajrović ide korak dalje u svojim prijedlozima, prvo polugodište neka traje do 31. siječnja [alias] => profesor-bajrovic-ide-korak-dalje-u-svojim-prijedlozima-prvo-polugodiste-neka-traje-do-31-sijecnja [catid] => 253 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Je li bila na mjestu odluka donesena prije četiri godine o ukidanju zaključivanja ocjena na polugodištu u osnovnim i srednjim školama? Već tada su bila podijeljena mišljenja zainteresiranih za školstvo, počevši od učitelja, nastavnika, učenika, njihovih roditelja i drugih koji misle da poznaju problematiku našeg školstva.

U raspravu su se kao uvijek uključili zagovornici takve odluke i njezini protivnici što je, dakako, normalno i legitimno. Obje strane su izišle sa svojim argumentima.

Ocjena - opomena i stimulans

I dok jedni misle da zaključivanje ocjena na polugodištu potencira pismena ispitivanja pred sam kraj polugodišta i to pred Božić, stres kod učenika i učitelja, a uostalom prvo polugodište mnogo je kraće od drugog polugodišta (prvo polugodište traje 77, a drugo 103 radna dana) zbog čega je teže zaključiti ocjene posebno u nastavnim predmetima koji u tjednoj satnici imaju manje sati. Isti su tvrdili da zaključivanje ocjena na polugodištu nema neku valjaniju vrijednost osim najobičnije informacije što su učenici „radili i zaradili“ od 7. rujna do 23. prosinca, odnosno 77 nastavnih radnih dana.

Upravo se minule četiri godine pokazale da upravo na polugodištu nedostaju te informacije čime se danas slaže većina učitelja, nastavnika i roditelja. Polugodišnje ocjene su ipak učenicima s većim brojem negativnih ocjena i njihovim roditeljima najavljivale da bi do kraja školske godine moglo biti „nevolje“ ako učenici ne prione učenju, a onima s dobrim ocjenama te su ocjene bile stimulans za uspješan nastavak rada do kraja školske godine.

Zaključne polugodišnje ocjene posebno su bile vrijedne pozornosti za učenike petog razreda osnovne škole i prvog razreda srednje škole. Tada se prvi put argumentirano pokazuje što to znači inflacija odličnih ocjena, ali i mogućnost uspoređivanja rezultata pojedinih škola, odnosno učitelja i nastavnika. Za primjer pitati se „Zar nije tužno i nedopustivo da učenik koji se u prvi razred srednje škole upisao s popularnih 5,0 na polugodištu ima nedopustivi broj negativnih ocjena?“.

Osobno dijelim mišljenje s onima koji misle da je ukidanje zaključivanja polugodišnjih ocjena bio loš potez koji je išao na ruku u prvom redu učenicima sklonim kampanjskom učenju.

Teško me je uvjeriti da mnogim učenicima ocjena nije motivacija za učenje. Vrijeme je da se napusti eksploatiranje floskule „ne uči se za ocjenu, nego za znanje“. Davno su uvaženi doktori znanosti Vladimir Poljak i Ivan Furlan u svojim knjigama istaknuli da je „često ispitivanje najsavršeniji oblik učenja“. Zar ne ?

Nažalost, dio učitelja i nastavnika ocjenu koristi kao represiju čime gubi smisao škola, obrazovanje i učenje. Sasvim je izvjesno da preko ocjena, ma koliko bile subjektivan sud učitelja i nastavnika, učenikove ocjene trebaju biti vrednovanje učenikova znanja, vještina i kompetencija koje će mu na kraju omogućiti, barem se tako pretpostavlja, kvalitetniji život u društvenoj zajednici.

Uvođenje trimestra

Prosvjetni poziv je mnogo složen i u dio složnosti svakako je i određeni broj sjednica na kojima se govori o rezultatu učeničkog rada, a napose kad je riječ o zaključivanju polugodišnjih ocjena i pismenom obavještavanju učenika i roditelja o tome uspjehu, posebno što se sve događa u kalendarski nepovoljnom terminu. Danas se pokazuje da te zaključne ocjene na polugodištu nedostaju prema sudu velikog broja učitelja, nastavnika i roditelja. Vrijeme zaključivanja ocjena na polugodištu je veliki pritisak na učitelje i nastavnike, ali daleko je veći na kraju školske godine, ako se ocjene nisu zaključivale na polugodištu.

Uostalom nakon tridesetgodišnje analize polugodišnjih ocjena imam pravo reći da su polugodišnje ocjene dobrim dijelom objektivne, a one na kraju školske godine „frizirane“ pod raznoraznim utjecajima.

Prijedlozi:

- Ako je prvo polugodište znatno kraće od drugog polugodišta (77 radnih dana: 103 radna dana), zašto prvo polugodište mora završiti pred Božić? Broj dana prvog i drugog polugodišta može se ujednačiti na način da prvo polugodište završi 31. siječnja. Tada bi prvo polugodište trajalo 92 radna dana, a drugo 88. Eto ujednačenosti trajanja polugodišta. Manji dio roditelja će se ovoj ideji suprotstavljati zbog odlaska na skijanje što je neprihvatljivo jer je odlazak na skijanje u veljači cijenom povoljnije. Uostalom koliki je postotak učenika koje roditelji vode na skijanje?

- Nije ludo razmisliti da se u budućnosti uvede trimestar – tri puta godišnje zaključivanje ocjena (ima takvih primjera u europskim zemljama). Tada bi na primjer, prvi trimestar bio od 7. rujna do 30. studenoga, drugi od 1. prosinca do 29. veljače i treći od 1. ožujka do 10. lipnja, ali o tom potom.

- Nastavne predmete s manjim brojem sati u tjednu, bez ponižavanja nastavnih predmeta kao što su glazbena, likovna, tehnička, tjelesna kultura i vjeronauk moglo bi se opisno ocjenjivati što bi pridonijelo realnosti zaključnog uspjeha učenika na kraju ocjenskog razdoblja. Tada bi se izbjegli ovakvi i slični primjeri učenikovih zaključnih ocjena na kraju školske godine: Hrvatski jezik 2, Strani jezik 2, Povijest 2, Zemljopis 2, Kemija 2, Biologija 2, Fizika 2, Matematika 2, Glazbena kultura 2, Likovna kultura 3, Tehnička kultura 2, Tjelesna i zdravstvena kultura 5 i Vjeronauk 5 – godišnji uspjeh učenika 3 (dobar – prosječna ocjena 2,54).

- Ova razmišljanja bit će dostavljena i novom ministru s nadom da će sa svojim suradnicima imati u vidu i prijedlog o zaključivanju ocjena na polugodištu jer će se uskoro donijeti kalendar rada za školsku godinu 2017./2018.

Možda će proći još mnogo vremena da se dočeka škola u kojoj će se učenike vrlo kvalitetno učiti i učenike koji redovito uče i nauče, ali bez brojčanih ocjena svojih učitelja i nastavnika već ocjenom vanjskog vrednovanja. To će biti realne ocjene o radu učenika i onih koji su ih učili. Zar nam rezultati PISA ispitivanja i državne mature nisu rekli mnogo o radu učenika i nastavnika?

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => CAPINA BESIDA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2016-10-08 23:43:56 [created_by] => 39435 [created_by_alias] => VINKO BAJROVIĆ [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2016-10-08 23:47:20 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2016-10-08 23:43:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 3483 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 253 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--split [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Splita. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, dalmacija, split [secure] => 0 [page_title] => Split [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/Images/2016/10/08/hak_akcija6-200916.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "hak_akcija6-200916" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "1280x839" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 253 [name] => Split [alias] => split [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 14 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15296088 Threads: 1 Questions: 3179877835 Slow queries: 7131712 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235567000 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 44 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /split ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 246 [name] => Dalmacija [alias] => dalmacija [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /dalmacija ) ) [link] => /split/profesor-bajrovic-ide-korak-dalje-u-svojim-prijedlozima-prvo-polugodiste-neka-traje-do-31-sijecnja-428801 [printLink] => /split/profesor-bajrovic-ide-korak-dalje-u-svojim-prijedlozima-prvo-polugodiste-neka-traje-do-31-sijecnja-428801?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 252474 [name] => Vinko Bajrović [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => vinko-bajrovic [link] => /tag/vinko-bajrovic ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => CAPINA BESIDA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Profesor Bajrović ide korak dalje u svojim prijedlozima, prvo polugodište neka traje do 31. siječnja [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-16-10-05-43-39435 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/10/08/hak_akcija6-200916.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => hak_akcija6-200916 [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/10/08/hak_akcija6-200916.jpg [title] => hak_akcija6-200916 ) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

Je li bila na mjestu odluka donesena prije četiri godine o ukidanju zaključivanja ocjena na polugodištu u osnovnim i srednjim školama? Već tada su bila podijeljena mišljenja zainteresiranih za školstvo, počevši od učitelja, nastavnika, učenika, njihovih roditelja i drugih koji misle da poznaju problematiku našeg školstva.

U raspravu su se kao uvijek uključili zagovornici takve odluke i njezini protivnici što je, dakako, normalno i legitimno. Obje strane su izišle sa svojim argumentima.

Ocjena - opomena i stimulans

I dok jedni misle da zaključivanje ocjena na polugodištu potencira pismena ispitivanja pred sam kraj polugodišta i to pred Božić, stres kod učenika i učitelja, a uostalom prvo polugodište mnogo je kraće od drugog polugodišta (prvo polugodište traje 77, a drugo 103 radna dana) zbog čega je teže zaključiti ocjene posebno u nastavnim predmetima koji u tjednoj satnici imaju manje sati. Isti su tvrdili da zaključivanje ocjena na polugodištu nema neku valjaniju vrijednost osim najobičnije informacije što su učenici „radili i zaradili“ od 7. rujna do 23. prosinca, odnosno 77 nastavnih radnih dana.

Upravo se minule četiri godine pokazale da upravo na polugodištu nedostaju te informacije čime se danas slaže većina učitelja, nastavnika i roditelja. Polugodišnje ocjene su ipak učenicima s većim brojem negativnih ocjena i njihovim roditeljima najavljivale da bi do kraja školske godine moglo biti „nevolje“ ako učenici ne prione učenju, a onima s dobrim ocjenama te su ocjene bile stimulans za uspješan nastavak rada do kraja školske godine.

Zaključne polugodišnje ocjene posebno su bile vrijedne pozornosti za učenike petog razreda osnovne škole i prvog razreda srednje škole. Tada se prvi put argumentirano pokazuje što to znači inflacija odličnih ocjena, ali i mogućnost uspoređivanja rezultata pojedinih škola, odnosno učitelja i nastavnika. Za primjer pitati se „Zar nije tužno i nedopustivo da učenik koji se u prvi razred srednje škole upisao s popularnih 5,0 na polugodištu ima nedopustivi broj negativnih ocjena?“.

Osobno dijelim mišljenje s onima koji misle da je ukidanje zaključivanja polugodišnjih ocjena bio loš potez koji je išao na ruku u prvom redu učenicima sklonim kampanjskom učenju.

Teško me je uvjeriti da mnogim učenicima ocjena nije motivacija za učenje. Vrijeme je da se napusti eksploatiranje floskule „ne uči se za ocjenu, nego za znanje“. Davno su uvaženi doktori znanosti Vladimir Poljak i Ivan Furlan u svojim knjigama istaknuli da je „često ispitivanje najsavršeniji oblik učenja“. Zar ne ?

Nažalost, dio učitelja i nastavnika ocjenu koristi kao represiju čime gubi smisao škola, obrazovanje i učenje. Sasvim je izvjesno da preko ocjena, ma koliko bile subjektivan sud učitelja i nastavnika, učenikove ocjene trebaju biti vrednovanje učenikova znanja, vještina i kompetencija koje će mu na kraju omogućiti, barem se tako pretpostavlja, kvalitetniji život u društvenoj zajednici.

Uvođenje trimestra

Prosvjetni poziv je mnogo složen i u dio složnosti svakako je i određeni broj sjednica na kojima se govori o rezultatu učeničkog rada, a napose kad je riječ o zaključivanju polugodišnjih ocjena i pismenom obavještavanju učenika i roditelja o tome uspjehu, posebno što se sve događa u kalendarski nepovoljnom terminu. Danas se pokazuje da te zaključne ocjene na polugodištu nedostaju prema sudu velikog broja učitelja, nastavnika i roditelja. Vrijeme zaključivanja ocjena na polugodištu je veliki pritisak na učitelje i nastavnike, ali daleko je veći na kraju školske godine, ako se ocjene nisu zaključivale na polugodištu.

Uostalom nakon tridesetgodišnje analize polugodišnjih ocjena imam pravo reći da su polugodišnje ocjene dobrim dijelom objektivne, a one na kraju školske godine „frizirane“ pod raznoraznim utjecajima.

Prijedlozi:

- Ako je prvo polugodište znatno kraće od drugog polugodišta (77 radnih dana: 103 radna dana), zašto prvo polugodište mora završiti pred Božić? Broj dana prvog i drugog polugodišta može se ujednačiti na način da prvo polugodište završi 31. siječnja. Tada bi prvo polugodište trajalo 92 radna dana, a drugo 88. Eto ujednačenosti trajanja polugodišta. Manji dio roditelja će se ovoj ideji suprotstavljati zbog odlaska na skijanje što je neprihvatljivo jer je odlazak na skijanje u veljači cijenom povoljnije. Uostalom koliki je postotak učenika koje roditelji vode na skijanje?

- Nije ludo razmisliti da se u budućnosti uvede trimestar – tri puta godišnje zaključivanje ocjena (ima takvih primjera u europskim zemljama). Tada bi na primjer, prvi trimestar bio od 7. rujna do 30. studenoga, drugi od 1. prosinca do 29. veljače i treći od 1. ožujka do 10. lipnja, ali o tom potom.

- Nastavne predmete s manjim brojem sati u tjednu, bez ponižavanja nastavnih predmeta kao što su glazbena, likovna, tehnička, tjelesna kultura i vjeronauk moglo bi se opisno ocjenjivati što bi pridonijelo realnosti zaključnog uspjeha učenika na kraju ocjenskog razdoblja. Tada bi se izbjegli ovakvi i slični primjeri učenikovih zaključnih ocjena na kraju školske godine: Hrvatski jezik 2, Strani jezik 2, Povijest 2, Zemljopis 2, Kemija 2, Biologija 2, Fizika 2, Matematika 2, Glazbena kultura 2, Likovna kultura 3, Tehnička kultura 2, Tjelesna i zdravstvena kultura 5 i Vjeronauk 5 – godišnji uspjeh učenika 3 (dobar – prosječna ocjena 2,54).

- Ova razmišljanja bit će dostavljena i novom ministru s nadom da će sa svojim suradnicima imati u vidu i prijedlog o zaključivanju ocjena na polugodištu jer će se uskoro donijeti kalendar rada za školsku godinu 2017./2018.

Možda će proći još mnogo vremena da se dočeka škola u kojoj će se učenike vrlo kvalitetno učiti i učenike koji redovito uče i nauče, ali bez brojčanih ocjena svojih učitelja i nastavnika već ocjenom vanjskog vrednovanja. To će biti realne ocjene o radu učenika i onih koji su ih učili. Zar nam rezultati PISA ispitivanja i državne mature nisu rekli mnogo o radu učenika i nastavnika?

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
hak_akcija6-200916
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/split/profesor-bajrovic-ide-korak-dalje-u-svojim-prijedlozima-prvo-polugodiste-neka-traje-do-31-sijecnja-428801 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=835c2d0eb080835bbbd6652939daa134538c9766 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Profesor+Bajrovi%C4%87+ide+korak+dalje+u+svojim+prijedlozima%2C+prvo+polugodi%C5%A1te+neka+traje+do+31.+sije%C4%8Dnja&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsplit%2Fprofesor-bajrovic-ide-korak-dalje-u-svojim-prijedlozima-prvo-polugodiste-neka-traje-do-31-sijecnja-428801 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsplit%2Fprofesor-bajrovic-ide-korak-dalje-u-svojim-prijedlozima-prvo-polugodiste-neka-traje-do-31-sijecnja-428801 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => CAPINA BESIDA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
SplitCAPINA BESIDA

Profesor Bajrović ide korak dalje u svojim prijedlozima, prvo polugodište neka traje do 31. siječnja

Piše VINKO BAJROVIĆ
9. listopada 2016. - 01:43
hak_akcija6-200916

Je li bila na mjestu odluka donesena prije četiri godine o ukidanju zaključivanja ocjena na polugodištu u osnovnim i srednjim školama? Već tada su bila podijeljena mišljenja zainteresiranih za školstvo, počevši od učitelja, nastavnika, učenika, njihovih roditelja i drugih koji misle da poznaju problematiku našeg školstva.

U raspravu su se kao uvijek uključili zagovornici takve odluke i njezini protivnici što je, dakako, normalno i legitimno. Obje strane su izišle sa svojim argumentima.

Ocjena - opomena i stimulans

I dok jedni misle da zaključivanje ocjena na polugodištu potencira pismena ispitivanja pred sam kraj polugodišta i to pred Božić, stres kod učenika i učitelja, a uostalom prvo polugodište mnogo je kraće od drugog polugodišta (prvo polugodište traje 77,...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. svibanj 2024 12:05