stdClass Object ( [id] => 217894 [title] => Spas za škverove krije se u Rusiji [alias] => spas-za-skverove-krije-se-u-rusiji [catid] => 297 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => Dio radnika u „Brodosplitu“ bučno štrajka, sa sindikalistima na čelu kolone upadaju u upravnu zgradu, “breaking news” iz sata u sat, a novi poslovi sve su dalje od uzburkanog škverskog horizonta. Nesumnjivo, nekadašnji sindikalni lider iz brodogradilišta u Gdanjsku Lech Wallesa, barem što se tiče akcija u splitskom škveru, bio bi ponosan. Potpuno u njegovu stilu.

Vječiti sindikalni vođe, neupućeni političari, optužbe na račun novoga vlasnika, kontraoptužbe i demantiji, „Brodosplit“ se uvijek ima čime zabavljati. Samo je pitanje gde su u toj “zabavi” novi brodovi. Kako privući naručitelje, brodare, te osjetljive biljke, u latentnom stanju ni rata ni mira u splitskom škveru. Činjenica je da mnogi zatvaraju oči pred stanjem stvari u europskim brodogradilištima. Umjesto toga stalno se ponavlja demagogija o „ustavnom pravu na rad“, o „izgradnji brodova na ovim prostorima od vremena Isusa Krista“, ...

Crni recesijski dani za europsku brodogradnju nikako da prođu. Doslovce za svaki novi ugovor brodogradilišta u svijetu vode krvave rovovske bitke. U Bruxellesu su odavno svjesni da je konkurencija golema, naročito iz zemalja jugoistočne Azije, iz Kine i Koreje. Što god brodogradilišta u Europi i na Zapadu mogu sagraditi, Azija sagradi jeftinije. Samo najveće korejsko brodogradilište „Hyundai Heavy Instrustries“ veće je nego 20 najvećih europskih brodogradilišta zajedno.

Ipak, ni u Koreji ne cvjeta cvijeće. Vodeća korejska brodogradilišta zaprimila su zahtjeve za odgodu isporuka 24 broda vrijednih oko tri milijarde dolara nakon što se intenzivirala dužnička kriza u Europi i smanjile kreditne linije za kompanije.

Nijemci bez narudžbi

I njemačke škverove kosi kriza. Od 36 brodogradilišta na njemačkom sjeveru samo ih šest posluje pozitivno. Jedno od njih je brodogradilište „HDW“ u Kielu, ali ono gradi podmornice i brodove za vojsku, pa problema s kupcima nema. „Flensburg Schiffbau“ u Flensburgu, poznato po gradnji ro-ro brodova, ima ugovore samo do kraja ove godine.

Što se tiče 2014. dodine, knjiga narudžbi im je potpuno prazna. Čak je globalni vojnobrodograđevni div „Thyssen Krupp Marine Systems“ obustavio gradnju brodova u svom pogonu „Nordseewerke“ u Emdenu i to najstarije brodogradilište za izgradnju podmornica prodao poduzeću „Siag Schaaf“ specijalizirano za proizvodnju elektrana na vjetar.

I jedna je Danska od Europske unije zatražila pomoć za više od tisuću radnika koji su otpušteni iz 45 poduzeća koja su uglavnom proizvodila opremu i strojeve za brodogradilišta. Ti radnici su otpušteni zbog smanjenja narudžbi iz brodogradilišta. Najveći danski i svjetski brodar „Maersk“ zbog galopirajuće krize najavio spajanje s dvije brodarske kompanije kako bi udružili flote, uštedjeli, privukli svježi kapital i tako preživjeli.

Radnički prosvjedi nisu spasili ni Italiju od zatvaranja škverova. Talijanski i europski div „Finincantieri“ je zbog nedostaka poslova od svojih osam brodogradilišta, dva brodogradilišta u mjestima Castellammare di Stabia i Sestri Ponente dao zatvoriti, a brodogradilištu u mjestu Riva Trigoso (pokraj Genove) znatno smanjiti kapacitete. Ukupno tri tisuće talijanskih škverana završilo je na burzi rada.

Prema Europskom udruženju brodogradilišta (CESA) od 2008. do 2012. u 300 brodogradilišta, koliko ih ima u Europi, izgubilo je posao 60 tisuća radnika.

- Nešto se valja na obzoru što se tiče brodograđevnog tržišta. E sad, radi li se o svjetlu spasa na kraju tunela ili je to svjetlo jurećeg vlaka, vidjet ćemo...- kaže slikovito kapetan Ante Roje, nekadašnji predsjednik Izvršnog odbora Jugoslavenskog udruženja brodara, direktor splitske brodarske tvrtke “Jadroplov“ u osamdesetim godinama prošlog stoljeća, te vrsni poznavatelj svjetskog pomorskog tržišta i brodogradnje.

- Svjetska knjiga narudžbi brodova lagano se popravila u odnosu na prijašnje godine. Što se narudžbi tiče, dominiraju uglavnom kruzeri i brodovi iz ‘offshore’ programa. Međutim, kriza i dalje čini svoje. Samo u brodogradilištima u Vijetnamu oko 14 tisuća radnika ubrzo će ostati bez posla jer narudžbi nema.

Oni koji dominiraju jesu velike brodograđevne korporacije u Koreji i Kini. Od 1600 brodogradilišta, koliko ih ima u Kini, njih 30-ak drži gotovo 97 posto svih kineskih narudžbi brodova. Premda je Koreja brodograđevni div, kao u tehnologiji, tako i u narudžbama, korejska grupacija STX našla se pred bankrotom jer su se previše zadužili u „Korean development banku“.

Banka za izvoznike

Ne zaboravite da je korejski STX vlasnik norveške grupe „Aker yard“ koji broji 16 škverova, uglavnom u Europi. Ono što zabrinjava jest da se Splitsko sveučilište, odnosno katedra za brodogradnju, sindikalisti, dio brodograditelja... uopće ne bave svjetskim brodarskim tržištem, cijenama brodova, ciklusima promjena cijena, tehničkim inovacijama...

O tome oni doslovce pojma nemaju, niti ih je briga. Uz to, ne mogu sindikati voditi splitsko brodogradilište. Toga u svijetu nigdje nema. U Americi sindikate zovu „shop steward“. Dakle, oni su servisi potrebama svojih radnika i ništa više od toga - kaže pomorski stručnjak Roje, te nastavlja:

- Osnovni problem hrvatske brodogradnje, a time i „Brodosplita“ kao najvećeg domaćeg brodogradilišta, jest nepostojanje banke kao što je bila nekadašnja „Jugoslavenska banka za međunarodnu ekonomsku suradnju“, koja je podupirala izvoznike. U Hrvatskoj takve banke za financiranje izvozne privrede uopće nema - kaže ovaj bivši direktor „Jadroplova“.

Jedino riješenje kako prebroditi duboku svjetsku krizu, prema riječima kapetana Roje, jest graditi brodove za sebe. Roje je izrazio uvjerenje kako su brodovi za prijevoz kontejnera koje je „Brodosplit“ najavio graditi za svoju flotu, recept da se očuva brodogradnja u uvali Supaval.

- Od isporuke do prodaje broda, ako povoljne tržišne prilike nisu utjecale na prodaju broda u toku gradnje (‘newbuilding resale’), brod valja staviti u kvalitetan management. I u razdoblju depresije brod, najčešće, može ostvarivati dovoljno za pokriće troškova iskorištavanja. Rastom tržišta ostvarivat će se i određena dobit kojom će se otplaćivati investicija. Naravno, u trenutku kada se tržište oporavi, prodajom tih brodova mogla bi se ostvariti zarada. Što se tiče narudžbi kontejneraša, svjetski lideri su Grci - kaže kapetan Roje.

Jevgenij Pavlovov, ruski pomorski analitičar, i jedan je od bivših pomoćnika direktora velikog ruskog brodogradilišta „Zvezda shipyard“ poznatom po izgadnji ledolomaca. Ruski sugovornik iz Moskve za „Spektar“ kaže kako je Rusija jedna od rijetkih zemalja u svijetu koja se, usprkos dubokoj svjetskoj recesciji, nalazi „pred renesansnom obnovom svoje trgovačke flote“. Znaju li to u Hrvatskoj, pita se Pavlovov.

- Predsjednik Vladimir Putin prije nekoliko mjeseci obznanio je kako do 2030. godine Ruska Federacija treba izgraditi čak 500 novih brodova, i to za plovidbu između Murmanska i Vladivostoka, kao i brodove za riječnu plovidbu. Također, predsjednik Putin je najavio izgradnju novih naftnih platforma i brodove za geološka istraživanja, uz one ‘klasičnije’ brodove kao što su kontejneraši i LNG tankeri.

Ruski šef države pozvao je naftne kompanije „Gazprom“ i „Rosneft“ da sa brodarom „Sovkomflotom“ udruže snage za dugoročnu suradnju u obnovi ruske flote. S obzirom na klimatske uvjete, Rusija nema brodogradilište u kojemu se tijekom cijele godine mogu graditi brodovi - navodi Pavlovov. Poručuje kako nije nimalo lako dobiti dio velikog ruskog brodarskog kolača za koji se bore mnoga svjetska brodogradilišta.

Državna pomoć

- Razlog je jednostavan - taj financijski kolač dijele samo veliki svjetski igrači, uz pomoć svojih nacionalnih banaka i vlada. Primjerice, korejska brodogradilišta poput „Samsunga“ i „Hyundaija“ danas grade sve veći broj tankera za ruske potrebe. Što se tiče vojne brodogradnje, Francuska je čak izgradila dva amfibijska nosača helikoptera za rusku ratnu mornaricu.

Rusija je uvijek naklono gledala na suradnju s hrvatskim brodogradilištima. Međutim, hrvatska brodogradilišta bez pomoći svoje vlade teško mogu dobiti kapitalne i dugoročne projekte u Rusiji - konstatira jedan od nekadašnjih čelnika ruskog brodogradilišta „Zvezda“ s ruskog Dalekog istoka koji je danas konzultant mnogim brodogradilištima koja surađuju s Ruskom Federacijom.

- Pitam se koliko nadležna hrvatska državna ministarstva prate što se događa u ruskoj, ali i svjetskoj brodogradnji - otvoreno će Pavlovov.

Prije ravno deset godina, prisjetio se Ljubo Jurčić, nekadašnji ministar gospodarstva u vladi Ivice Račana, u svijetu se naručivalo dvije tisuće brodova godišnje.

- U Hrvatskoj je tada bio prosjek između 20 i 25 brodova godišnje u knjigama narudžbi naših škverova. Sve te brojke danas su se prepolovile. Samo „Uljanik“ i „Brodosplit“ imaju tehničkih kapaciteta za iskorak prema potentnim tržištima poput ruskog, a koje kriza nije pretjerano pogodila. Međutim, ti škverovi nemaju iza sebe državni sustav podrške, od diplomacije do banaka, nego su privatizacijom prepušteni sebi samima. To je, blago rečeno, neozbiljno. Tim više što vlada duboka recesija tržišta gdje država mora pomoći svojoj industriji - kaže profesor Jurčić koji na zagrebačkom Ekonomskom fakultetu predava međunarodnu ekonomiju.

Treba biti pošten pa reći da su 22 godine brodogradnje u samostalnoj Hrvatskoj 22 godine tranzicijskog puta bez cilja, neuspjelih sanacija i promašaja politički podobnih kadrova u škverovima. Lako je bilo potpisivati ugovore za nove brodove unaprijed znajući da će porezni obveznici pokriti gubitke. Taj luksuz ni jedan privatnik sebi ne može dopustiti.

DENIS KRNIĆ

Turci u ekspanziji

Na potpore europskih fondova mogu računati samo ona brodogradilišta koje nude tehničke inovacije. Turska brodogradilišta danas su u ekspanziji, te su se usmjerili na gradnju manjih i specijaliziranih brodova. Za gradnju manjih brodova, kazuju analitičari, odlučila se i Nizozemska koja svoju prigodu vidi u gradnji vojnih brodova. Svjetsko tržište, naime, posljednjih godina sve više traži manje, višenamjenske vojne brodove.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Od 2008. do 2012. u 300 europskih brodogradilišta posao je izgubilo 60 tisuća radnika [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Crni recesijski dani za europsku brodogradnju nikako da prođu [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2013-11-15 11:52:40 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2013-11-15 12:18:34 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2013-11-16 12:52:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5896 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 297 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije s područja politike, društva i kulture. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, spektar, društvo, politika, kultura [secure] => 0 [page_title] => Spektar [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2013/11/16/spektar/skv00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "680x430" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 297 [name] => Spektar [alias] => spektar [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 3 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15130299 Threads: 2 Questions: 3163384747 Slow queries: 7077041 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235213565 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 51 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/spektar ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) [1] => stdClass Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [parent] => 260 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) ) [link] => /sd-plus/spektar/spas-za-skverove-krije-se-u-rusiji-217894 [printLink] => /sd-plus/spektar/spas-za-skverove-krije-se-u-rusiji-217894?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 447201 [name] => brodogradnja [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => brodogradnja [link] => /tag/brodogradnja ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Od 2008. do 2012. u 300 europskih brodogradilišta posao je izgubilo 60 tisuća radnika [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Crni recesijski dani za europsku brodogradnju nikako da prođu [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Spas za škverove krije se u Rusiji [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-14-12-02-34-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/11/16/spektar/skv00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/11/16/spektar/skv00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}Dio radnika u „Brodosplitu“ bučno štrajka, sa sindikalistima na čelu kolone upadaju u upravnu zgradu, “breaking news” iz sata u sat, a novi poslovi sve su dalje od uzburkanog škverskog horizonta. Nesumnjivo, nekadašnji sindikalni lider iz brodogradilišta u Gdanjsku Lech Wallesa, barem što se tiče akcija u splitskom škveru, bio bi ponosan. Potpuno u njegovu stilu.

Vječiti sindikalni vođe, neupućeni političari, optužbe na račun novoga vlasnika, kontraoptužbe i demantiji, „Brodosplit“ se uvijek ima čime zabavljati. Samo je pitanje gde su u toj “zabavi” novi brodovi. Kako privući naručitelje, brodare, te osjetljive biljke, u latentnom stanju ni rata ni mira u splitskom škveru. Činjenica je da mnogi zatvaraju oči pred stanjem stvari u europskim brodogradilištima. Umjesto toga stalno se ponavlja demagogija o „ustavnom pravu na rad“, o „izgradnji brodova na ovim prostorima od vremena Isusa Krista“, ...

Crni recesijski dani za europsku brodogradnju nikako da prođu. Doslovce za svaki novi ugovor brodogradilišta u svijetu vode krvave rovovske bitke. U Bruxellesu su odavno svjesni da je konkurencija golema, naročito iz zemalja jugoistočne Azije, iz Kine i Koreje. Što god brodogradilišta u Europi i na Zapadu mogu sagraditi, Azija sagradi jeftinije. Samo najveće korejsko brodogradilište „Hyundai Heavy Instrustries“ veće je nego 20 najvećih europskih brodogradilišta zajedno.

Ipak, ni u Koreji ne cvjeta cvijeće. Vodeća korejska brodogradilišta zaprimila su zahtjeve za odgodu isporuka 24 broda vrijednih oko tri milijarde dolara nakon što se intenzivirala dužnička kriza u Europi i smanjile kreditne linije za kompanije.

Nijemci bez narudžbi

I njemačke škverove kosi kriza. Od 36 brodogradilišta na njemačkom sjeveru samo ih šest posluje pozitivno. Jedno od njih je brodogradilište „HDW“ u Kielu, ali ono gradi podmornice i brodove za vojsku, pa problema s kupcima nema. „Flensburg Schiffbau“ u Flensburgu, poznato po gradnji ro-ro brodova, ima ugovore samo do kraja ove godine.

Što se tiče 2014. dodine, knjiga narudžbi im je potpuno prazna. Čak je globalni vojnobrodograđevni div „Thyssen Krupp Marine Systems“ obustavio gradnju brodova u svom pogonu „Nordseewerke“ u Emdenu i to najstarije brodogradilište za izgradnju podmornica prodao poduzeću „Siag Schaaf“ specijalizirano za proizvodnju elektrana na vjetar.

I jedna je Danska od Europske unije zatražila pomoć za više od tisuću radnika koji su otpušteni iz 45 poduzeća koja su uglavnom proizvodila opremu i strojeve za brodogradilišta. Ti radnici su otpušteni zbog smanjenja narudžbi iz brodogradilišta. Najveći danski i svjetski brodar „Maersk“ zbog galopirajuće krize najavio spajanje s dvije brodarske kompanije kako bi udružili flote, uštedjeli, privukli svježi kapital i tako preživjeli.

Radnički prosvjedi nisu spasili ni Italiju od zatvaranja škverova. Talijanski i europski div „Finincantieri“ je zbog nedostaka poslova od svojih osam brodogradilišta, dva brodogradilišta u mjestima Castellammare di Stabia i Sestri Ponente dao zatvoriti, a brodogradilištu u mjestu Riva Trigoso (pokraj Genove) znatno smanjiti kapacitete. Ukupno tri tisuće talijanskih škverana završilo je na burzi rada.

Prema Europskom udruženju brodogradilišta (CESA) od 2008. do 2012. u 300 brodogradilišta, koliko ih ima u Europi, izgubilo je posao 60 tisuća radnika.

- Nešto se valja na obzoru što se tiče brodograđevnog tržišta. E sad, radi li se o svjetlu spasa na kraju tunela ili je to svjetlo jurećeg vlaka, vidjet ćemo...- kaže slikovito kapetan Ante Roje, nekadašnji predsjednik Izvršnog odbora Jugoslavenskog udruženja brodara, direktor splitske brodarske tvrtke “Jadroplov“ u osamdesetim godinama prošlog stoljeća, te vrsni poznavatelj svjetskog pomorskog tržišta i brodogradnje.

- Svjetska knjiga narudžbi brodova lagano se popravila u odnosu na prijašnje godine. Što se narudžbi tiče, dominiraju uglavnom kruzeri i brodovi iz ‘offshore’ programa. Međutim, kriza i dalje čini svoje. Samo u brodogradilištima u Vijetnamu oko 14 tisuća radnika ubrzo će ostati bez posla jer narudžbi nema.

Oni koji dominiraju jesu velike brodograđevne korporacije u Koreji i Kini. Od 1600 brodogradilišta, koliko ih ima u Kini, njih 30-ak drži gotovo 97 posto svih kineskih narudžbi brodova. Premda je Koreja brodograđevni div, kao u tehnologiji, tako i u narudžbama, korejska grupacija STX našla se pred bankrotom jer su se previše zadužili u „Korean development banku“.

Banka za izvoznike

Ne zaboravite da je korejski STX vlasnik norveške grupe „Aker yard“ koji broji 16 škverova, uglavnom u Europi. Ono što zabrinjava jest da se Splitsko sveučilište, odnosno katedra za brodogradnju, sindikalisti, dio brodograditelja... uopće ne bave svjetskim brodarskim tržištem, cijenama brodova, ciklusima promjena cijena, tehničkim inovacijama...

O tome oni doslovce pojma nemaju, niti ih je briga. Uz to, ne mogu sindikati voditi splitsko brodogradilište. Toga u svijetu nigdje nema. U Americi sindikate zovu „shop steward“. Dakle, oni su servisi potrebama svojih radnika i ništa više od toga - kaže pomorski stručnjak Roje, te nastavlja:

- Osnovni problem hrvatske brodogradnje, a time i „Brodosplita“ kao najvećeg domaćeg brodogradilišta, jest nepostojanje banke kao što je bila nekadašnja „Jugoslavenska banka za međunarodnu ekonomsku suradnju“, koja je podupirala izvoznike. U Hrvatskoj takve banke za financiranje izvozne privrede uopće nema - kaže ovaj bivši direktor „Jadroplova“.

Jedino riješenje kako prebroditi duboku svjetsku krizu, prema riječima kapetana Roje, jest graditi brodove za sebe. Roje je izrazio uvjerenje kako su brodovi za prijevoz kontejnera koje je „Brodosplit“ najavio graditi za svoju flotu, recept da se očuva brodogradnja u uvali Supaval.

- Od isporuke do prodaje broda, ako povoljne tržišne prilike nisu utjecale na prodaju broda u toku gradnje (‘newbuilding resale’), brod valja staviti u kvalitetan management. I u razdoblju depresije brod, najčešće, može ostvarivati dovoljno za pokriće troškova iskorištavanja. Rastom tržišta ostvarivat će se i određena dobit kojom će se otplaćivati investicija. Naravno, u trenutku kada se tržište oporavi, prodajom tih brodova mogla bi se ostvariti zarada. Što se tiče narudžbi kontejneraša, svjetski lideri su Grci - kaže kapetan Roje.

Jevgenij Pavlovov, ruski pomorski analitičar, i jedan je od bivših pomoćnika direktora velikog ruskog brodogradilišta „Zvezda shipyard“ poznatom po izgadnji ledolomaca. Ruski sugovornik iz Moskve za „Spektar“ kaže kako je Rusija jedna od rijetkih zemalja u svijetu koja se, usprkos dubokoj svjetskoj recesciji, nalazi „pred renesansnom obnovom svoje trgovačke flote“. Znaju li to u Hrvatskoj, pita se Pavlovov.

- Predsjednik Vladimir Putin prije nekoliko mjeseci obznanio je kako do 2030. godine Ruska Federacija treba izgraditi čak 500 novih brodova, i to za plovidbu između Murmanska i Vladivostoka, kao i brodove za riječnu plovidbu. Također, predsjednik Putin je najavio izgradnju novih naftnih platforma i brodove za geološka istraživanja, uz one ‘klasičnije’ brodove kao što su kontejneraši i LNG tankeri.

Ruski šef države pozvao je naftne kompanije „Gazprom“ i „Rosneft“ da sa brodarom „Sovkomflotom“ udruže snage za dugoročnu suradnju u obnovi ruske flote. S obzirom na klimatske uvjete, Rusija nema brodogradilište u kojemu se tijekom cijele godine mogu graditi brodovi - navodi Pavlovov. Poručuje kako nije nimalo lako dobiti dio velikog ruskog brodarskog kolača za koji se bore mnoga svjetska brodogradilišta.

Državna pomoć

- Razlog je jednostavan - taj financijski kolač dijele samo veliki svjetski igrači, uz pomoć svojih nacionalnih banaka i vlada. Primjerice, korejska brodogradilišta poput „Samsunga“ i „Hyundaija“ danas grade sve veći broj tankera za ruske potrebe. Što se tiče vojne brodogradnje, Francuska je čak izgradila dva amfibijska nosača helikoptera za rusku ratnu mornaricu.

Rusija je uvijek naklono gledala na suradnju s hrvatskim brodogradilištima. Međutim, hrvatska brodogradilišta bez pomoći svoje vlade teško mogu dobiti kapitalne i dugoročne projekte u Rusiji - konstatira jedan od nekadašnjih čelnika ruskog brodogradilišta „Zvezda“ s ruskog Dalekog istoka koji je danas konzultant mnogim brodogradilištima koja surađuju s Ruskom Federacijom.

- Pitam se koliko nadležna hrvatska državna ministarstva prate što se događa u ruskoj, ali i svjetskoj brodogradnji - otvoreno će Pavlovov.

Prije ravno deset godina, prisjetio se Ljubo Jurčić, nekadašnji ministar gospodarstva u vladi Ivice Račana, u svijetu se naručivalo dvije tisuće brodova godišnje.

- U Hrvatskoj je tada bio prosjek između 20 i 25 brodova godišnje u knjigama narudžbi naših škverova. Sve te brojke danas su se prepolovile. Samo „Uljanik“ i „Brodosplit“ imaju tehničkih kapaciteta za iskorak prema potentnim tržištima poput ruskog, a koje kriza nije pretjerano pogodila. Međutim, ti škverovi nemaju iza sebe državni sustav podrške, od diplomacije do banaka, nego su privatizacijom prepušteni sebi samima. To je, blago rečeno, neozbiljno. Tim više što vlada duboka recesija tržišta gdje država mora pomoći svojoj industriji - kaže profesor Jurčić koji na zagrebačkom Ekonomskom fakultetu predava međunarodnu ekonomiju.

Treba biti pošten pa reći da su 22 godine brodogradnje u samostalnoj Hrvatskoj 22 godine tranzicijskog puta bez cilja, neuspjelih sanacija i promašaja politički podobnih kadrova u škverovima. Lako je bilo potpisivati ugovore za nove brodove unaprijed znajući da će porezni obveznici pokriti gubitke. Taj luksuz ni jedan privatnik sebi ne može dopustiti.

DENIS KRNIĆ

Turci u ekspanziji

Na potpore europskih fondova mogu računati samo ona brodogradilišta koje nude tehničke inovacije. Turska brodogradilišta danas su u ekspanziji, te su se usmjerili na gradnju manjih i specijaliziranih brodova. Za gradnju manjih brodova, kazuju analitičari, odlučila se i Nizozemska koja svoju prigodu vidi u gradnji vojnih brodova. Svjetsko tržište, naime, posljednjih godina sve više traži manje, višenamjenske vojne brodove.


[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/spektar/spas-za-skverove-krije-se-u-rusiji-217894 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=06d43c36d459b7fba3725b7dafbad5ac7367efe1 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Spas+za+%C5%A1kverove+krije+se+u+Rusiji+++++++++&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Fspas-za-skverove-krije-se-u-rusiji-217894 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Fspas-za-skverove-krije-se-u-rusiji-217894 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Od 2008. do 2012. u 300 europskih brodogradilišta posao je izgubilo 60 tisuća radnika [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Crni recesijski dani za europsku brodogradnju nikako da prođu [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
SpektarCrni recesijski dani za europsku brodogradnju nikako da prođu

Spas za škverove krije se u Rusiji

Piše PSD.
16. studenog 2013. - 13:52
Dio radnika u „Brodosplitu“ bučno štrajka, sa sindikalistima na čelu kolone upadaju u upravnu zgradu, “breaking news” iz sata u sat, a novi poslovi sve su dalje od uzburkanog škverskog horizonta. Nesumnjivo, nekadašnji sindikalni lider iz brodogradilišta u Gdanjsku Lech Wallesa, barem što se tiče akcija u splitskom škveru, bio bi ponosan. Potpuno u njegovu stilu.

Vječiti sindikalni vođe, neupućeni političari, optužbe na račun novoga vlasnika, kontraoptužbe i demantiji, „Brodosplit“ se uvijek ima čime zabavljati. Samo je pitanje gde su u toj “zabavi” novi brodovi. Kako privući naručitelje, brodare, te osjetljive biljke, u latentnom stanju ni rata ni mira u splitskom škveru. Činjenica je da mnogi zatvaraju oči pred stanjem stvari u europskim...
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. svibanj 2024 14:02