stdClass Object ( [id] => 482016 [title] => Splitski dizajnerski dvojac ne štedi na kritikama lokalne scene: Ovaj grad nema svojih originalnih suvenira, sve su to oni isti galebi, gajete, sidra... [alias] => splitski-dizajnerski-dvojac-ne-stedi-na-kritikama-lokalne-scene-ovaj-grad-nema-svojih-originalnih-suvenira-sve-su-to-oni-isti-galebi-gajete-sidra [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Općoj obnovi baroknih tvrđava milijunima iz EU-fondova, oruđem koji se Šibenik nametnuo kao prvak u kulturnom turizmu Dalmacije, doprinos je dao i splitski dizajnerski dvojac, Karlo Kazinoti (35) i Mišo Komenda (34) u suradnji s dizajnericom Iris Klarić (26).

Oni su na nedavno zaslužili priznanje uvrštavanjem u "editors choice" Međunarodnog instituta za informacijski dizajn u Beču koji dodjeljuje ugledne nagrade IIID Award i to za dizajn signalizacije tvrđave sv. Mihovila u Šibeniku, a njihov će rad biti u postavu izložbe koja će slijedeće dvije godine putovati svijetom.

Međunarodni institut za informacijski dizajn, sa sjedištem u Beču, osnovan je 1986. godine pod okriljem UNESCO-a i kroz tri desetljeća djelovanja značajno je pridonio razvoju informacijskog dizajna kao nezavisnog i interdisciplinarnog stručnog područja u suradnji s prestižnim sveučilištima, istraživačkim laboratorijima i dizajnerskim tvrtkama.

Stručni žiri sastavljen od sedam priznatih svjetskih dizajnera i sveučilišnih profesora dodijelio je našim dizajnerima priznanje Editors Choice, te su se tako našli među 50-ak nagrađenih radova iz 20 država, a njihov projekt biti će uvršten u publikaciju i putujuću izložbu Instituta, koja će kroz dvije godine obići mnoge svjetske gradove (Beč, Tokyo, Sydney, Riga, Mexico, Taipei, Hangzhou).

Komenda i Kazinoti već godinama su nezaobilazni sudionici dalmatinske dizajnerske scene, a posebno su posvećeni "dizajnu kulture", u prvom redu vizualnog identiteta različitih projekata i manifestacija, plakata i izložbi, ali i kampanja i ambalaža za različite proizvode.

Pored dizajnerskog posla veže ih i dugogodišnje prijateljstvo unutar splitskog kreativnog kruga, svirka u bendovima, nekoć iznimno inovativnom "Leut Magnetiku" i aktualnom "Rolu", ali se prilikom rada znaju i razdvojiti kako bi se ponovno spojili u finišu: naime, Karlo je sklon konceptualnom pristupu, dok Mišo naginje ilustraciji i likovnoj crti.

U pravom smislu riječi slobodni umjetnici ujedinjeni okog istog cilja, vrhunskog dizajnerskog proizvoda. Kažu i kako im je školovanje u dvije različite sredine i institucije omogućilo širi pogled na stvari, Mišo je diplomirao na splitskoj Umjetničkoj akademiji, a Karlo na zagrebačkom Studiju dizajna.

Karlo: Radi se o dva različita pristupa problematici, koji su se upravo u vrijeme našeg studiranja njegovali na ove dvije institucije, splitski dizajn baš je u to doba bio vrlo inovativan i drugačiji.

Mišo: Uvijek ovisilo o pojednicu na koji način se želi kreativno razvijati, no Studij dizajna u Zagrebu je fakultet sa dužom tradicijom, a obzirom na tržišne prilike, u to vrijeme je bio okrenut tržišnoj komunikaciji, i većina studenata bi po završetku vrlo lako pronalazila posao u nekoj marketinškog agenciji.

Šibensko iskustvo

Možete li nam predstaviti projekt signalizacije šibenske tvrđave sv. Mihovila?
- Riječ je o interdisciplinarnom pojektu koji je prije postavljanja signalizacije zbog svoje prostorne i povijesne kompleknosti bio "labirint" u kojem su posjetitelji uglavnom samo lutali. Danas imamo sustav znakova koji služi orijentiranju i informiranju, kako o servisnim destinacijama, tako i o baštini te artifaktima koje nalazimo na tvrđavi, što bi pojednostavljeno značilo da osim što posjetitelja navodi na kretanje daje i dodatne informacije. Primjerice, na nekim oznakama su osnovne informacije, a na infotablama još je podataka o tvrđavi, plemićkim grbovima koji su ugrađeni u zidine tvrđave, detalji o gradu, obrani i slično...

Ali neobično je i ovo: na vidikovcu tvrđave sv. Mihovila tabla je s podacima o tvrđavi koju posjetitelj vidi nasuprot?
- Nije neobično nego logično rješenje, jer Šibenik ima cijeli prsten baroknih tvrđava oko grada, ali i na moru, a prema zadanom vizualnom identitetu svaka od njih ima svoju boju. Tu smo činjenicu iskoristili i uklopili je u dizajn. Znači, sa zidina Mihovila čija je boja svijetlo plava i nalazi se u presjeku njegove signalizacije, vidi se tvrđava Sv. Ivana koja je "zelene boje" i stoga je na tom vidikovcu posebna zelena tabla i na njoj su povijesni detalji i kratke zanimljivosti, odnosno odgovori na pitanja koja promatrač obično ima kad gleda neki nasuprotni objekt i najčešće nema informacije o tome što vidi stotinjak metara pred sobom, a mi smo mu ponudili tu informaciju.

Sam koncept dizajniranja signalizacije je bio stvoriti sloj 21. stoljeća, jer su se šibenske tvrđave zbog svog fortifikacijskog karaktera često rušile i obnavljale, pa na sebi nose arhitektonske elemente iz nekoliko povijesnih slojeva. Tu slojevitost smo iskoristili unutar naše signalizacije na način da smo svakom sloju pridodali određenu funkciju pa su tako strelice uvijek na najvišem sloju, piktogrami na srednjem, dok su tekstualne informacije na najnižem. Naravno, destinacijske oznake sadrže i natpise na Braillevom pismu, namijenjenom slijepim i slabovidnim osobama.

Osmišljavate li svaki projekt zajedno?

Karlo: Dvije smo individue i tako razmišljamo, ponekad vrlo različito a onda se kroz rad približavamo i rješenje je na kraju zajedničko. Dvije glave uvijek nađu najbolji izlaz iz nekog problema. Ponekad radimo i svaki za sebe, neke svoje stvari.
Mišo: Recimo da su koncepti najčešće zajednički. O nekim rješenjima znamo razgovarati dugo, danima i u svakoj prilici, što znači i na kavi i kad smo vani, pa umetemo društvo oko sebe. Ali svakako raspravljamo o svim detaljima, pažljivo proučimo materijale...

Imate li svoj stil?
Karlo: S obzirom na široku paletu projekata kojima se uvijek trudimo pristupiti "iz nule" pokušavajući odbaciti utjecaje onoga što smo prije radili, stil u estetskom smislu nam nikad nije polazišna točka, možda više u načinu rješavanja problema.
Mišo: Mislim da ipak u određenoj mjeri imamo specifičnu estetiku koja se provlači kroz naše radove, koliko god oni različiti bili.

Kako se "nađete" s klijentima, volite li slobodu ili želje?
Mišo: Nije dobro kad ti klijent kaže: "Radi šta oćeš." Idealno je kad ima neku svoju viziju koju mi onda pretvaramo u dizajn kroz dugi razgovor. Važno je da onaj tko te traži poznaje barem minimum onoga što radiš.

S Librom do Porina

Premda je kod vas prevladavajući, niste se ograničili samo na "dizajn u kulturi"?
- On bi nam bio najbliži srcu, ali glava kaže da treba raditi što više toga, pa smo tako dizajnirali i vinske etikete, kao i boce za maslinova ulja. To je, s obzirom na buđenje svijesti o važnosti dizajna kod naših proizvođača, postala – nasreću – sve masovnija pojava.

Vaš dizajn pratio je događanja i identitet Muzeja grada Splita, festivala Mladih akademskih glazbenika, Društva arhitekata Splita, Udruge Sunce, Dana Vaska Lipovca, Mayday-Majdan, solinskog projekta koji oživljava izvor Jadra...
- S nekima od njih imamo dugogodišnju suradnju i raduje nas raditi s ljudima iz kulturnog miljea, vrlo se lako dogovorimo i želja nam je s vizualnog aspekta doprinijeti kulturnoj ponudi grada i regije.

Karlo već godinama radi prepoznatljive plakate za još jedan splitski fenomen – Festival mediteranskog filma, ta manifestacija ima već prepoznatljiv vizualni identitet?
Karlo: FMFS je festival koji je okrenut svojoj publici što sam kroz svoje plakate želio naglasiti time što u prvi plan stavljam osobe jer i filmovi se najčešće bave sudbinama ljudi, a pri tom, poznavajući mediteranski gušt ogovaranja poznanika na plakatima, marketinški gledano ova vrsta "trača" je super isplativa. Do sad su se pojavljivale srednjovječna plivačica, lizačica sladoleda, kupačica izgorenih leđa... a taj plakat izabrao je poznati dizajner Mirko Ilić za svoju knjigu "The Anatomy of Design" koja se bavi ljudskim tijelom u dizajnu, što je svakako za mene veliko priznanje.

I vas dvojica našli ste se na jednom vaših od plakata, umotani u celofan?
- Prilikom pokretanja stranice Vizkultura.hr, koja se bavi temama umjetnosti i dizajna. Želja nam je bila predstaviti nas kao proizvod te smo dizajnirali city light na kojem smo umotani u celofan kao friška roba i tako se izložili na zagrebačkim ulicama.

Dizajn za "Libar" donio vam je Porina za likovno oblikovanje albuma?
- I puno truda. Bilo je to prvi put da netko u Hrvatskoj radi sitotisak na folijama s facama članova benda i njih desetero se preklapaju u jedan cover. Postojala je i jeftinija b-opcija, ali kako se članovi "Libra" doista trude biti drugačiji i neobični, bili su uporni i na kraju se isplatilo. Pa što košta da košta...

Takli ste i u svetinju dalmatinskog pjevanja – Omiški festival klapa, kojeg ste također refrešali nakon pola stoljeća?
- Nakon propalog natječaja na kojem nije odabrano nijedno rješenje, organizatori Festivala su nas pozvali na sastanak, te su nam vrlo jasno rekli: "Bez križa i buzdovana ne dolazite!" I sami smo smatrali da je dotadašnji znak kojeg je dizajnirao Gorki Žuvela već poprilično grafički snažan i jasan, premda smo pripremajući se shvatili da je prema nekim povjesničarima buzdovan zapravo žezlo. Kružni dio znaka smo malo "otvorili" kako bi storili dojam rezonantne kutije iz koje se zvuk i Festival šire auditorijem. Na koncu smo kao "dodatak", tj. nadogradnju identitetu priložili ilustraciju vezanu za festival klapa držeći se rečenice Jakše Fiamenga: "Klapa je krug, a središte mu je u Omišu", prikazuje gužvu pjevača i publike na malom omiškom trgu.

Gradski dizajn

Kakav je uspješan dizajn, na kojeg "klikne" isprve masa ljudi?
Karlo: Drugačiji. Slična je priča i s klijentima, ako proizvodiš vrhunsko maslinovo ulje, a ne znaš to ulje predstaviti potencijalnim kupcima, ne znaš što ga čini drugačijim od svih drugih, velika je vjerojatnost da nećeš uspjeti na tržištu. Dizajner će proizvođaču pomoći ispričati tu priču, ali i dizajner mora imati svoju priču, iz tog spoja šanse za uspjeh proizvoda se povećavaju.
Mišo: Pored svoje, unutrašnje kreativnosti, dobar dizajner ne štedi vrijeme koje provodi s naručiteljima. Mora vladati što širom platformom informacija kako bi ideju ili masu ideja koje plivaju u zraku pohvatao i smisleno "polijepio" na plakat, etiketu, majicu...

Zbog čega bi, eto, netko poželio da ga baš vas dvojica "skrojite"?
Mišo: Zato što smo zgodni, ugodne vanjštine, volimo razgovarati, imamo afinitete prema muzici, ako treba znamo i pojest, popit, zapivat... A zaozbiljno, možda i zato što stvarno veliku pažnju posvećujemo razgovoru s klijentom, ponekad čak i prekompliciranom inzistiranju da dizajn bude – baš ono... Na koncu, i ne znam, trebalo bi pitati one za koje smo radili kako im je bilo...

Nego, kako je po vama dizajniran ovaj epohalni splitski masovni turizam?
- Al' je dizajniran? Ne da se primijetiti... Split nema dobrih – svojih suvenira, nema razglednica, majica, nekakvih stvari koje bi bile originalne, jedinstvene i samo splitske. Sve su to, usprkos svoj današnjoj tehnološkoj dostupnosti, ostali oni isti galebi, gajete, jedra, ribe, sidra... Mogu biti čak i ti simboli, ali trebali bi izgledati skladno i suvremeno, u svakom slučaju originalnije. Sad pričamo o turizmu pa nećemo spominjati nepostojanje ostalog gradskog dizajna; rasvjete, stupića, oglasnih ploča, city lightova, signalizacije... Ako ih i ima, svedeni su samo na usko područje povijesne jezgre i neke privatne inicijative.

 

 

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Kazinoti i Komenda [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2017-04-22 20:16:22 [created_by] => 3108 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2017-04-25 09:16:45 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2017-04-25 08:27:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 13117 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/Images\/2017\/04\/11\/Spektar\/8616057.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/04\/11\/Spektar\/8616062.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/04\/11\/Spektar\/8636386.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/04\/11\/Spektar\/8636387.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/04\/11\/Spektar\/8636388.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/04\/11\/Spektar\/8636389.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/04\/11\/Spektar\/8636390.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/04\/11\/Spektar\/8636391.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/04\/11\/Spektar\/8636392.jpg","\/Archive\/Images\/2017\/04\/11\/Spektar\/8636393.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["","","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1200x800"},{"size0":"1200x800"},{"size0":"1200x1800"},{"size0":"1200x1729"},{"size0":"1200x1714"},{"size0":"1200x850"},{"size0":"1200x1868"},{"size0":"1200x800"},{"size0":"1200x1706"},{"size0":"1200x799"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 18 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 7903987 Threads: 3 Questions: 1649195464 Slow queries: 4901989 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 111739722 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 57 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/splitski-dizajnerski-dvojac-ne-stedi-na-kritikama-lokalne-scene-ovaj-grad-nema-svojih-originalnih-suvenira-sve-su-to-oni-isti-galebi-gajete-sidra-482016 [printLink] => /kultura/splitski-dizajnerski-dvojac-ne-stedi-na-kritikama-lokalne-scene-ovaj-grad-nema-svojih-originalnih-suvenira-sve-su-to-oni-isti-galebi-gajete-sidra-482016?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 311096 [name] => Karlo Kazinoti [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => karlo-kazinoti [link] => /tag/karlo-kazinoti ) [1] => stdClass Object ( [id] => 311097 [name] => Mišo Komenda [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => miso-komenda [link] => /tag/miso-komenda ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Kazinoti i Komenda [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Splitski dizajnerski dvojac ne štedi na kritikama lokalne scene: Ovaj grad nema svojih originalnih suvenira, sve su to oni isti galebi, gajete, sidra... [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3108 [name] => Damir Šarac [username] => damir-arac [email] => damir-arac@sd.hr [password] => $2y$10$MLK2luxDWc5NQUmWpH19M.UFRDXAOZrwSK.0rp8ZbJS/5E1p8azKW [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/damir-sarac-3108 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1626 [gender] => m [description] => [image] => 1626.png [url] => [group] => 4 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1626.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/04/11/Spektar/8616057.jpg [galleryCount] => 10 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/04/11/Spektar/8616057.jpg [title] => ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/04/11/Spektar/8616062.jpg [title] => ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/04/11/Spektar/8636386.jpg [title] => ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/04/11/Spektar/8636387.jpg [title] => ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/04/11/Spektar/8636388.jpg [title] => ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/04/11/Spektar/8636389.jpg [title] => ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/04/11/Spektar/8636390.jpg [title] => ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/04/11/Spektar/8636391.jpg [title] => ) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/04/11/Spektar/8636392.jpg [title] => ) [9] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2017/04/11/Spektar/8636393.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Općoj obnovi baroknih tvrđava milijunima iz EU-fondova, oruđem koji se Šibenik nametnuo kao prvak u kulturnom turizmu Dalmacije, doprinos je dao i splitski dizajnerski dvojac, Karlo Kazinoti (35) i Mišo Komenda (34) u suradnji s dizajnericom Iris Klarić (26).

Oni su na nedavno zaslužili priznanje uvrštavanjem u "editors choice" Međunarodnog instituta za informacijski dizajn u Beču koji dodjeljuje ugledne nagrade IIID Award i to za dizajn signalizacije tvrđave sv. Mihovila u Šibeniku, a njihov će rad biti u postavu izložbe koja će slijedeće dvije godine putovati svijetom.

Međunarodni institut za informacijski dizajn, sa sjedištem u Beču, osnovan je 1986. godine pod okriljem UNESCO-a i kroz tri desetljeća djelovanja značajno je pridonio razvoju informacijskog dizajna kao nezavisnog i interdisciplinarnog stručnog područja u suradnji s prestižnim sveučilištima, istraživačkim laboratorijima i dizajnerskim tvrtkama.

Stručni žiri sastavljen od sedam priznatih svjetskih dizajnera i sveučilišnih profesora dodijelio je našim dizajnerima priznanje Editors Choice, te su se tako našli među 50-ak nagrađenih radova iz 20 država, a njihov projekt biti će uvršten u publikaciju i putujuću izložbu Instituta, koja će kroz dvije godine obići mnoge svjetske gradove (Beč, Tokyo, Sydney, Riga, Mexico, Taipei, Hangzhou).

Komenda i Kazinoti već godinama su nezaobilazni sudionici dalmatinske dizajnerske scene, a posebno su posvećeni "dizajnu kulture", u prvom redu vizualnog identiteta različitih projekata i manifestacija, plakata i izložbi, ali i kampanja i ambalaža za različite proizvode.

Pored dizajnerskog posla veže ih i dugogodišnje prijateljstvo unutar splitskog kreativnog kruga, svirka u bendovima, nekoć iznimno inovativnom "Leut Magnetiku" i aktualnom "Rolu", ali se prilikom rada znaju i razdvojiti kako bi se ponovno spojili u finišu: naime, Karlo je sklon konceptualnom pristupu, dok Mišo naginje ilustraciji i likovnoj crti.

U pravom smislu riječi slobodni umjetnici ujedinjeni okog istog cilja, vrhunskog dizajnerskog proizvoda. Kažu i kako im je školovanje u dvije različite sredine i institucije omogućilo širi pogled na stvari, Mišo je diplomirao na splitskoj Umjetničkoj akademiji, a Karlo na zagrebačkom Studiju dizajna.

Karlo: Radi se o dva različita pristupa problematici, koji su se upravo u vrijeme našeg studiranja njegovali na ove dvije institucije, splitski dizajn baš je u to doba bio vrlo inovativan i drugačiji.

Mišo: Uvijek ovisilo o pojednicu na koji način se želi kreativno razvijati, no Studij dizajna u Zagrebu je fakultet sa dužom tradicijom, a obzirom na tržišne prilike, u to vrijeme je bio okrenut tržišnoj komunikaciji, i većina studenata bi po završetku vrlo lako pronalazila posao u nekoj marketinškog agenciji.

Šibensko iskustvo

Možete li nam predstaviti projekt signalizacije šibenske tvrđave sv. Mihovila?
- Riječ je o interdisciplinarnom pojektu koji je prije postavljanja signalizacije zbog svoje prostorne i povijesne kompleknosti bio "labirint" u kojem su posjetitelji uglavnom samo lutali. Danas imamo sustav znakova koji služi orijentiranju i informiranju, kako o servisnim destinacijama, tako i o baštini te artifaktima koje nalazimo na tvrđavi, što bi pojednostavljeno značilo da osim što posjetitelja navodi na kretanje daje i dodatne informacije. Primjerice, na nekim oznakama su osnovne informacije, a na infotablama još je podataka o tvrđavi, plemićkim grbovima koji su ugrađeni u zidine tvrđave, detalji o gradu, obrani i slično...

Ali neobično je i ovo: na vidikovcu tvrđave sv. Mihovila tabla je s podacima o tvrđavi koju posjetitelj vidi nasuprot?
- Nije neobično nego logično rješenje, jer Šibenik ima cijeli prsten baroknih tvrđava oko grada, ali i na moru, a prema zadanom vizualnom identitetu svaka od njih ima svoju boju. Tu smo činjenicu iskoristili i uklopili je u dizajn. Znači, sa zidina Mihovila čija je boja svijetlo plava i nalazi se u presjeku njegove signalizacije, vidi se tvrđava Sv. Ivana koja je "zelene boje" i stoga je na tom vidikovcu posebna zelena tabla i na njoj su povijesni detalji i kratke zanimljivosti, odnosno odgovori na pitanja koja promatrač obično ima kad gleda neki nasuprotni objekt i najčešće nema informacije o tome što vidi stotinjak metara pred sobom, a mi smo mu ponudili tu informaciju.

Sam koncept dizajniranja signalizacije je bio stvoriti sloj 21. stoljeća, jer su se šibenske tvrđave zbog svog fortifikacijskog karaktera često rušile i obnavljale, pa na sebi nose arhitektonske elemente iz nekoliko povijesnih slojeva. Tu slojevitost smo iskoristili unutar naše signalizacije na način da smo svakom sloju pridodali određenu funkciju pa su tako strelice uvijek na najvišem sloju, piktogrami na srednjem, dok su tekstualne informacije na najnižem. Naravno, destinacijske oznake sadrže i natpise na Braillevom pismu, namijenjenom slijepim i slabovidnim osobama.

Osmišljavate li svaki projekt zajedno?

Karlo: Dvije smo individue i tako razmišljamo, ponekad vrlo različito a onda se kroz rad približavamo i rješenje je na kraju zajedničko. Dvije glave uvijek nađu najbolji izlaz iz nekog problema. Ponekad radimo i svaki za sebe, neke svoje stvari.
Mišo: Recimo da su koncepti najčešće zajednički. O nekim rješenjima znamo razgovarati dugo, danima i u svakoj prilici, što znači i na kavi i kad smo vani, pa umetemo društvo oko sebe. Ali svakako raspravljamo o svim detaljima, pažljivo proučimo materijale...

Imate li svoj stil?
Karlo: S obzirom na široku paletu projekata kojima se uvijek trudimo pristupiti "iz nule" pokušavajući odbaciti utjecaje onoga što smo prije radili, stil u estetskom smislu nam nikad nije polazišna točka, možda više u načinu rješavanja problema.
Mišo: Mislim da ipak u određenoj mjeri imamo specifičnu estetiku koja se provlači kroz naše radove, koliko god oni različiti bili.

Kako se "nađete" s klijentima, volite li slobodu ili želje?
Mišo: Nije dobro kad ti klijent kaže: "Radi šta oćeš." Idealno je kad ima neku svoju viziju koju mi onda pretvaramo u dizajn kroz dugi razgovor. Važno je da onaj tko te traži poznaje barem minimum onoga što radiš.

S Librom do Porina

Premda je kod vas prevladavajući, niste se ograničili samo na "dizajn u kulturi"?
- On bi nam bio najbliži srcu, ali glava kaže da treba raditi što više toga, pa smo tako dizajnirali i vinske etikete, kao i boce za maslinova ulja. To je, s obzirom na buđenje svijesti o važnosti dizajna kod naših proizvođača, postala – nasreću – sve masovnija pojava.

Vaš dizajn pratio je događanja i identitet Muzeja grada Splita, festivala Mladih akademskih glazbenika, Društva arhitekata Splita, Udruge Sunce, Dana Vaska Lipovca, Mayday-Majdan, solinskog projekta koji oživljava izvor Jadra...
- S nekima od njih imamo dugogodišnju suradnju i raduje nas raditi s ljudima iz kulturnog miljea, vrlo se lako dogovorimo i želja nam je s vizualnog aspekta doprinijeti kulturnoj ponudi grada i regije.

Karlo već godinama radi prepoznatljive plakate za još jedan splitski fenomen – Festival mediteranskog filma, ta manifestacija ima već prepoznatljiv vizualni identitet?
Karlo: FMFS je festival koji je okrenut svojoj publici što sam kroz svoje plakate želio naglasiti time što u prvi plan stavljam osobe jer i filmovi se najčešće bave sudbinama ljudi, a pri tom, poznavajući mediteranski gušt ogovaranja poznanika na plakatima, marketinški gledano ova vrsta "trača" je super isplativa. Do sad su se pojavljivale srednjovječna plivačica, lizačica sladoleda, kupačica izgorenih leđa... a taj plakat izabrao je poznati dizajner Mirko Ilić za svoju knjigu "The Anatomy of Design" koja se bavi ljudskim tijelom u dizajnu, što je svakako za mene veliko priznanje.

I vas dvojica našli ste se na jednom vaših od plakata, umotani u celofan?
- Prilikom pokretanja stranice Vizkultura.hr, koja se bavi temama umjetnosti i dizajna. Želja nam je bila predstaviti nas kao proizvod te smo dizajnirali city light na kojem smo umotani u celofan kao friška roba i tako se izložili na zagrebačkim ulicama.

Dizajn za "Libar" donio vam je Porina za likovno oblikovanje albuma?
- I puno truda. Bilo je to prvi put da netko u Hrvatskoj radi sitotisak na folijama s facama članova benda i njih desetero se preklapaju u jedan cover. Postojala je i jeftinija b-opcija, ali kako se članovi "Libra" doista trude biti drugačiji i neobični, bili su uporni i na kraju se isplatilo. Pa što košta da košta...

Takli ste i u svetinju dalmatinskog pjevanja – Omiški festival klapa, kojeg ste također refrešali nakon pola stoljeća?
- Nakon propalog natječaja na kojem nije odabrano nijedno rješenje, organizatori Festivala su nas pozvali na sastanak, te su nam vrlo jasno rekli: "Bez križa i buzdovana ne dolazite!" I sami smo smatrali da je dotadašnji znak kojeg je dizajnirao Gorki Žuvela već poprilično grafički snažan i jasan, premda smo pripremajući se shvatili da je prema nekim povjesničarima buzdovan zapravo žezlo. Kružni dio znaka smo malo "otvorili" kako bi storili dojam rezonantne kutije iz koje se zvuk i Festival šire auditorijem. Na koncu smo kao "dodatak", tj. nadogradnju identitetu priložili ilustraciju vezanu za festival klapa držeći se rečenice Jakše Fiamenga: "Klapa je krug, a središte mu je u Omišu", prikazuje gužvu pjevača i publike na malom omiškom trgu.

Gradski dizajn

Kakav je uspješan dizajn, na kojeg "klikne" isprve masa ljudi?
Karlo: Drugačiji. Slična je priča i s klijentima, ako proizvodiš vrhunsko maslinovo ulje, a ne znaš to ulje predstaviti potencijalnim kupcima, ne znaš što ga čini drugačijim od svih drugih, velika je vjerojatnost da nećeš uspjeti na tržištu. Dizajner će proizvođaču pomoći ispričati tu priču, ali i dizajner mora imati svoju priču, iz tog spoja šanse za uspjeh proizvoda se povećavaju.
Mišo: Pored svoje, unutrašnje kreativnosti, dobar dizajner ne štedi vrijeme koje provodi s naručiteljima. Mora vladati što širom platformom informacija kako bi ideju ili masu ideja koje plivaju u zraku pohvatao i smisleno "polijepio" na plakat, etiketu, majicu...

Zbog čega bi, eto, netko poželio da ga baš vas dvojica "skrojite"?
Mišo: Zato što smo zgodni, ugodne vanjštine, volimo razgovarati, imamo afinitete prema muzici, ako treba znamo i pojest, popit, zapivat... A zaozbiljno, možda i zato što stvarno veliku pažnju posvećujemo razgovoru s klijentom, ponekad čak i prekompliciranom inzistiranju da dizajn bude – baš ono... Na koncu, i ne znam, trebalo bi pitati one za koje smo radili kako im je bilo...

Nego, kako je po vama dizajniran ovaj epohalni splitski masovni turizam?
- Al' je dizajniran? Ne da se primijetiti... Split nema dobrih – svojih suvenira, nema razglednica, majica, nekakvih stvari koje bi bile originalne, jedinstvene i samo splitske. Sve su to, usprkos svoj današnjoj tehnološkoj dostupnosti, ostali oni isti galebi, gajete, jedra, ribe, sidra... Mogu biti čak i ti simboli, ali trebali bi izgledati skladno i suvremeno, u svakom slučaju originalnije. Sad pričamo o turizmu pa nećemo spominjati nepostojanje ostalog gradskog dizajna; rasvjete, stupića, oglasnih ploča, city lightova, signalizacije... Ako ih i ima, svedeni su samo na usko područje povijesne jezgre i neke privatne inicijative.

 

 

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>










[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/splitski-dizajnerski-dvojac-ne-stedi-na-kritikama-lokalne-scene-ovaj-grad-nema-svojih-originalnih-suvenira-sve-su-to-oni-isti-galebi-gajete-sidra-482016 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=0ab71ab451e93efdc758b525747d59521e483270 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Splitski+dizajnerski+dvojac+ne+%C5%A1tedi+na+kritikama+lokalne+scene%3A+Ovaj+grad+nema+svojih+originalnih+suvenira%2C+sve+su+to+oni+isti+galebi%2C+gajete%2C+sidra...&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fsplitski-dizajnerski-dvojac-ne-stedi-na-kritikama-lokalne-scene-ovaj-grad-nema-svojih-originalnih-suvenira-sve-su-to-oni-isti-galebi-gajete-sidra-482016 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fsplitski-dizajnerski-dvojac-ne-stedi-na-kritikama-lokalne-scene-ovaj-grad-nema-svojih-originalnih-suvenira-sve-su-to-oni-isti-galebi-gajete-sidra-482016 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Kazinoti i Komenda [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaKazinoti i Komenda

Splitski dizajnerski dvojac ne štedi na kritikama lokalne scene: Ovaj grad nema svojih originalnih suvenira, sve su to oni isti galebi, gajete, sidra...

25. travnja 2017. - 10:27

Općoj obnovi baroknih tvrđava milijunima iz EU-fondova, oruđem koji se Šibenik nametnuo kao prvak u kulturnom turizmu Dalmacije, doprinos je dao i splitski dizajnerski dvojac, Karlo Kazinoti (35) i Mišo Komenda (34) u suradnji s dizajnericom Iris Klarić (26).

Oni su na nedavno zaslužili priznanje uvrštavanjem u "editors choice" Međunarodnog instituta za informacijski dizajn u Beču koji dodjeljuje ugledne nagrade IIID Award i to za dizajn signalizacije tvrđave sv. Mihovila u Šibeniku, a njihov će rad biti u postavu izložbe koja će slijedeće dvije godine putovati svijetom.

Međunarodni institut za informacijski dizajn, sa sjedištem u Beču, osnovan je 1986. godine pod okriljem UNESCO-a i kroz tri desetljeća djelovanja značajno je pridonio razvoju informacijskog dizajna kao nez...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. svibanj 2024 21:23