stdClass Object ( [id] => 1079279 [title] => Neshvatljivo je koliko je Josip Kirigin nestao iz retrovizora hrvatske i dalmatinske književnosti usprkos razvedenom književno-novinarskom radu [alias] => neshvatljivo-je-koliko-je-josip-kirigin-nestao-iz-retrovizora-hrvatske-i-dalmatinske-knjizevnosti-usprkos-razvedenom-knjizevno-novinarskom-radu [catid] => 285 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Kad bi se pisale bilo panorama bilo povijest sakristantske književnosti u nas, poglavito u Dalmaciji, nastao bi o tome pozamašan matun od libra. O crkvi, crkvenim navikama ili religioznim naslijeđima mnogotko bi imao što notirati i iza sebe ostaviti: i s katoličke i s pravoslavne, ali i sa židovske i s muslimanske promatračnice. Pa je onda mnogotko to i učinio... S druge strane, kad bi se već pisci i odredili iz kojega će kutka ili zapećka vlastitog empirijskog motrišta uputiti vlastitu strijelu osmatranja, ona bi mogla biti odapeta opeta možda iz istog luka, ali u dva posve distingvirana središta. Strijelac-namjernik, naime, može crkvene ili religiozne mete gađati na način da ih cilja iz pravca Crkve prema vanka, odnosno, može ih otpuštanjem zategnute strune slati tako da ih odapinje u Crkvu samu. Brojni su bili bojni gađači i s jedne i s druge strane.

U Dalmaciji, koja je kao prostorna mikrocjelina i multikulturalna i polireligijska, i dvojezična i dvopismena, više je pisaca regionalno-dalmatinsku ili nacionalno-hrvatsku dionicu zastupalo odanošću obiteljskog prezimena pravoslavlju, onako kako su to činili Vladan Desnica ili Vojin Jelić, odnosno katolištvu, u mjeri koju su prononsirali Slobodan Novak ili Ivan Aralica, od kojih je ovaj potonji ogradu svojega katoličkog rezervata rušio i probijao ne na štetu vlastitog vjerskog pripadništva, već na korist ekumenskom kalemu i cijepu međureligijske dijalogičnosti. Vonj tamjana crkvenosti kadio je iz teribula oko sebe i pjesnik i pisac, i memoarist i putopisac, i novinar i intervjuer – Josip Kirigin.

Zapravo je sasvim solidno neshvatljivo u kolikoj je mjeri ovaj autor nestao iz retrovizora i hrvatske i dalmatinske književnosti. Za mnoge će on biti samo još jedan u nizu anonimaca kakvima obiluje naša kultura, ležat će u sloju zaborava što se naročito u nas njeguje i uzgaja, usprkos s jedne strane vrlo zanimljivom životopisu, te dosta razvedenom književno-novinarskom radu s druge.

Jerbo, preskočimo načas najranije djetinjstvo i inicijalno obrazovanje, pa pridometnimo kako je on nakon prekinutog studija filozofije na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, nakon što se 1942. godine pridružio partizanima, na terenu uređivao glasila Naše vijesti i Biokovski vjesnik, te se usput bavio animiranjem manjih glumačkih ansambala. Nedugo nakon pokretanja Slobodne Dalmacije bio je njezinim stalnim novinarom, a po završetku Drugoga svjetskog rata postat će isprva žurnalistom u redakciji vanjske politike Vjesnika, a potom i njegovim glavnim urednikom. Za razvijanja kasnije karijere, u svoju će radnu knjižicu upisati impozantnu nisku novinâ i časopisâ kojima će svojim novinarsko-uredničkim aktivnostima zadavati kurs i davati kvalitetu: Komunist, Hrvatski glasnik, Novosti, Ilustrirani vjesnik, Vjesnik u srijedu, Izvor, Republika, Hrvatsko kolo, Krugovi, Vidik, Mogućnosti, Književne novine, Kolo...

LONDONSKI DOPISNIK TANJUGA

Za žurnalističku branšu u nas, navlas stoga što je traga ostavio i u Slobodnoj Dalmaciji, bit će i fakt kako je ranih 50-ih godina minuloga vijeka bio dopisnikom TANJUG-a iz Londona, a onda i početkom 60-ih godina istoga milenija i izvjestiteljem Vjesnika iz New Yorka. Ta će njegova profesionalna obligacija omogućiti da vlastiti mu sin, danas naš jedan među najcjenjenijim hrvatskim arheolozima, Branko Kirigin, upravo u Velikoj Jabuci prokroči važnu formativnu obrazovnu stepenicu, koja će potom i njemu osobno, ali i regiji i naciji u cjelini, značiti puno u brazdi ovdašnje kulturologije.

Slabo je znano, ili je kompletno neznano, kako je baš Josip Kirigin bio i među pionirima spisateljskih aktivista što su filmsku umjetnost prepoznali kao nešto avangardno, nešto epohalno, generacijski i uljudbeno važno; te su djelatnom publicistikom htjeli tom izazovu udariti nekovrsne fundamentalne postamente, kao preteče kasnijim afirmiranijim, poznatijim i slavnijim trudbenicima toga posla i zanata. U tom smislu bio se angažirao i kao generalni direktor Jadran-filma, ali i kao potpredsjednik Komisije za kinematografiju NRH, te kao prvi predsjednik Društva filmskih radnika Hrvatske.

Radoholičarstvo te vrste urodilo je i plodom u vidu knjige Film u svijetu i kod nas (1950.), što je predstavljalo onu neku među prvim referencijalnim jedinicama takve literature na našim prostorima i u ovdašnjim međusobno razumljivim jezicima. A zajedno sa spisateljskim kolegom iz Dalmacije, Brankom Belanom, suputnikom i po romansijerskom lapišu i po filmofilskom plajvazu, označio je početničke pošte filmološke periodike u nas. U tkivo tog soja kulture injektirat će i važne svoje prinose malo kao autor i puno kao urednik u do dneva današnjega preznačajnom časopisu Filmska revija.

---

image
Josip Kirigin za mnoge će biti samo još jedan u nizu anonimaca kakvima obiluje naša kultura
Privatni album
---

Interdisciplinarne ambicije i poliglotska nastojanja najbolje će imobilizirati u knjizi razgovorâ s američkim značajevima – Buntovnici i konformisti (1965.). U nizu inih djela evocirat će svoja iskustva globetrottera i kulturtregera posredstvom putopisne proze, prikazavši iskustva zadobivena na britanskom tlu, onom indijskom podno Himalaja, ter egipatskom u susjedstvu drevnih piramida.

Kao čovjek koji je cijeloga svojega života emanirao vlastitu neraskidivost s morem i umočenost u taj likvidni element, u rukopisnoj je ostavštini Josipa Kirigina u obiteljskoj škrinji pohranjena njegova ihtiološka istraživačka zainteresiranost i nalazilačka znatiželja, gdje se pod imenom Emocionalna riblja enciklopedija nalazi prevrijedni vernakularni leksikološki kompendij, iz kojega se dade raščiniti validni dijalektalni specijalistički repetitorij, koji bi nesumnjivo mogao poslužiti kao dragocjeni podsjetnik na djelić našeg maritimološkog blaga, odnosno kao prevažna nadgradnja stožernom djelu Vojmira Vinje: Jadranska fauna I. – II. (1986.).

DRUŽENJE S KAŠTELANOM I RAOSOM

A sad, vratimo se na počelo, u lug odrastalačkog ognjišta i kolijevku u kojoj je Josip Kirigin prvi put zaplakao, te u prostor i vrijeme u kojima je upio one živodajne supstance što će mu odrediti i život i egzistenciju, ali i odbaždariti mjernu vrpcu pogledâ na svijet. Rođen je 4. srpnja 1918. u Boulder Cityju u Australiji, gdje mu je otac (podrijetlom Bračanin, od oca iz Miraca i majke iz Pučišća) bio otišao poput mnogih u potragu za boljom egzistencijom. Kao dječak, godinu dana nakon očeve smrti vratio se s majkom u Split, gdje je završio gimnaziju, nakon što je nekoliko godina proveo u splitskom sjemeništu.

Tu se družio s Jurom Kaštelanom, Ivanom Raosom i Slobodanom Novakom, trojicom budućih klasika, koji su svatko na svoj način doživjeli sjemeništarske godine i svatko je od njih imao nimalo identične, već itekako endemične razloge napuštanja tog dogmatskog internata. Ne osjetivši duhovni poziv, te ne uznastojavši za daljnjom ekonomičnošću školovanja, stanovanja i hranjenja, svi su otišli rastrkavši se okolo poput rakove dječice, eda bi se iznova sastali što dijelom u profesionalnoj karijeri, što obilato među koricama lektira i leksikona, enciklopedija i povijestima hrvatske književnosti.

Slobodan Novak opisao je legendu po kojoj je Kaštelan iz sjemeništa prije kleričkog oblačenja zbrisao na motoru i s djevojkom (što se pokazala kao dvostruka sablazan za ondašnje dušobrižnike gojenaca: na motoru, pa još s curom!), ali je u svojoj memoarskoj knjizi Protimbe notirao i činjenicu kako je Kirigin više desetljeća nakon toga objavio svoj roman Silentium (1975.), iako je on, Novak, još davno prije bio napisao roman istog naslova, ali ga nije objavio. Je li to Kirigin znao, Novak nije htio špekulirati. (Inače, vlastiti roman Silentium, Novak je objavio tek u ediciji svojih Sabranih djela, 2011.)

Neka ostane zapisano kako je i Ivan Raos prožeo svoja djela iskustvima iz sjemeništa, ponajvećma se sprdajući s načinom "zakopčanoga" svećeničkog života, a to je vrlo naglašeno došlo u njegovom romanu Žalosni Gospin vrt (1962.). Sasvim je, pak, drugačiji roman Volio sam kiše i konjanike (1956.), najlirskija njegova proza, gdje je glavni lik ostarjeli svećenik bolešću vezan za svoju sobicu. No, žalac kojim je Raos izbadao fratarske običaje i navike nalik je na ono šilo s kojim ih je Simo Matavulj, rođeni Šibenčanin, izbužao u humorističkom romanu Bakonja fra Brne. Međutim, kako je Matavulj nekoliko godina proveo u dalmatinskom pravoslavnom manastiru Krupa kao nesuđeni kaluđer, iz nekog je razloga svoju antiklerikalnu ironiju preusmjerio iz pravca monaške mantije u fratarski habit na Visovcu. (Jer da ga je crnogorski knez i kralj Nikola I. Petrović Njegoš bio pozvao kod sebe na službu, pa nije bio red mlatiti po "svojima".)

Kao i mnogi prije i nakon njega, Josip Kirigin u književnost je ušao kao pjesnik, objavivši u Splitu 1940. godine stihozbirku Koluti dima. To je simpatična lirska igrarija koja je mnogo obećavala, pa je šteta što je autor kasnije odustao od razvijanja te svoje dionice, prepustivši se novinarstvu, pa prozi. Iako tiskana u škuro doba, u njoj nema ni naznaka predstojeće ratne katastrofe, već se sve slobodarski i libertinski vrti oko erotičnosti i ovisnosti, cigarete i tabakere, kolutova dima i oblina grudi, srca i strasti. Sve izmaštano pjesnik je sabio u jednu sobu. Indikativna je pjesma Naga radost, čiji se kraj, poput zastora ili haljine, spušta ovako: U nagoj mladosti kuca mlado srce ko srebren zvon;/ u praznoj sobi sjene se navlače u bojama,/ i tijelo se kadikad lagano trzne,/ a oči sklope svoje plavilo/ među mramornim vjeđama, a lice poprima san slike Caravaggia.// Diše nagost,/ a grudi su napete,/ i mjesečina im krasi oblinu./ Divno tijelo žene leži netaknuto na postelji/ i cvjeta ko oblak u kasno proljeće.

HISTORIOGRAFIJA DALMACIJE

Zanimljiv ciklus pjesama nadahnutim morem i svime što je u njemu, Kaukorova gozba, objavljen je u splitskom časopisu Mogućnosti (1994.), iste godine kad je autor i preminuo. Nažalost, pjesnik Kirigin nije zadobio pravednu pjesničku valorizaciju; ustvari, nije doživio nikakvu, pa se ovdje htjelo apelirati da se taj svojevrsni književni faul i ispravi. Iako nevelik, njegov lirski saldo nije lošiji od mnogih inih što su bili privedeni do pred oči šire čitalačke publike.

Važno mjesto u djelu Josipa Kirigina ima njegovo dvoknjižje U praskozorje (1975.) i Bijeli se dan (1978.), podnaslovljeno kao "partizanski dnevnik", a predstavlja piščevu memoaristiku što je većim dijelom nastala za vrijeme njegovog sudjelovanja u NOB-u na širem biokovskom području. Po vlastitim mu riječima, on nije u njemu želio isticati vlastite zasluge (zato gotovo nikad ne rabi zamjenicu ja, već uvijek onu – mi), nego je htio ostaviti jedan dokument "o jednom osjećanju vremena, o jednoj generaciji ljudi, naročito mladih". Svoj je dijarij vodio na papirićima i stranicama novina (koje je i uređivao za vrijeme partizanovanja), dječjim tekicama i kojekakvim papirićima, te ih je pohranio u više fascikli i čekao gotovo tri desetljeća na redigiranje i objavljivanje.

Vlastite zapise nadopunjavao je naknadnim sjećanjima ili svjedočanstvima preživjelih "drugova i drugarica", kao i korištenjem naknadne literature. Iz svega je vidljivo kako je konkretna građa iznimna za historiografiju Dalmacije, ali i Hrvatske u cjelini, poglavito zbog svoje minuciozne deskripcije i nesumnjive objektivnosti. I, iz nje bi se mogao izlučiti koristan dokumentarni materijal za pisanje scenarija i snimanje žanrovskih filmova; onako, kako je to bio učinio Antun Vrdoljak po motivima Ratnog dnevnika Ivana Šibla (Kad čuješ zvona i U gori raste zelen bor).

Ova dva obimna sveska pokrivaju razdoblje od 24. travnja 1941., kad su se Talijani iskrcali u Dalmaciju, pa do 7. siječnja 1943. Odoka govoreći, posrijedi je količina od cca 1000 kartica teksta! A u rukopisu su ostala čak još dva sveska, koja obuhvaćaju cijelu 1943. i 1944. godinu.

---

image
 
Privatni album
---

Dnevnik je bio započeo voditi u svojem gradu Hvaru, dakle, dva tjedna nakon uspostave NDH. Arkadijske lučke opise uvale i otočića Galešnika zatamnjuju teštimonijance na domaće izdajnike sa škoja. Još je u to vrijeme bila i korizma, kao i svetkovine Velikog tjedna, a sâm 10. travnja pao je na – Veliki četvrtak! Ovako Kirigin opisuje te dane: "Naši mjesni ustaše i zaštitari išli su sada uzdignutijih glava. Patrolirali su gradom. Tražili su neka se izvjese hrvatske zastave. Čak su i prijetili. Reče mi netko da je učitelj Fabo uperio pištolj u Alviža i prislio ga neka izvjesi zastavu, a da mu je Alviž odgovorio: – Dico, ako ovako budete nastavili, ne znon dokle ćete doć..."

Jako puno je osoba prodefiliralo kroz ovaj dnevnik, i svi su oslovljeni s pravim imenima i prezimenima. Susreće se pisac s Marinom Franičevićem i bratom mu Jurom (Pločarom), prisjeća se druga koji u pauzama čita knjigu A. B. Šimića i citira stihove iz nje, a spominje i Alberta Fortisa. Poprilično su bili upoznati sa situacijama drugdje na ratištima: Kirigin svjedoči kako su znali i o "lomljenju zuba" Nijemaca kod Lenjingrada, te o četničkim zločinima u okolici Biokova. Dana 5. oktobra 1942. donosi i ovo: "U logoru Jež Dolac, gdje boravimo zaštićeni šumom jutros se pročulo kako su četnici uz pomoć Talijana prošlog četvrtka upali u mosorsko selo Gata i zaklali sve od reda, muško i žensko, staro i mlado. Četnici su došli preko Omiša i onda se i preko Omiša i povukli. Kažu da su se ustaše prekrile, kako bi ovi mogli nesmetano izvršiti ovaj zločin."

Za razliku od ratne memoaristike, pitkoga štiva pisanog dinamičnom rečenicom, roman Silentium afabularan je i kriptičan, gust u svojoj strukturi i zahtjevan za čitatelja. U njemu je Kirigin posve drugačije od svih prije spomenutih pisao o svojim iskustvima iz sjemeništa. Odvažno se odlučio za sasvim modernu prozu, kojoj će kvadrat crkvenih zidina samo dati okvir, onako kako je kvadrat sobe bio dao međe njegovom pjesničkom prvijencu Koluti dima. Sve buja od biblijskih citata, njihovih izvoda i parafraza, varijacija i asocijacija. Koristeći se slobodnim neupravnim govorom pisac je malo olakšao prohodnost kroz romanesknu materiju, te je skrojio onakvu vrstu tekstualnosti u kojoj će uživati oni što preferiraju psihologizirajuće sekvence temeljene na strujanju svijesti. Nema prepričavanja dogodovština ili govora o drilu unutar internata, ali ima pitanja i skepsi, kolebanja i provjeravanja, ispitivanja i nevjerovanja... Česte su i slike što se ekraniziraju s prijetećim glasom proroka: "Jer su na vama prnje, opip ih ne razaznaje!"; ili: "Bogoštovni čini ne okruniše glave!"

Tragovi pjesnika svjetlucaju i u aliteracijskim izričajima: "Crna iz crnoga misala crnih slova misa." Kako i naslov romana kazuje, ovdje, pri introspekciji, tišina dominira – čak i u parlatoriju. Od genufleksije, priginjanja koljena, preko klečanja na tamjanu u škureci, pa do mjesečnih rekolekcija iliti duhovnih vježbi, pisac je proveo štilca do najposljednije stranice gdje se dospijeva roman, kao kad se diže svjetlo u rasvanuću na morskoj pučini. Tim fragmentom neka bude dovršen i ovaj osvrt na pisca Josipa Kirigina, koji je zavrijedio da konačno i do njegovog djela dopre nešto više svjetla: Raširi ruke. Probuđen. Udahni jutros sa mnom ovaj zrak! Došli smo među ljudska plemena. Evo naših mirisa. Zovu nas djevojke, traže mladići. I obnovljeni smo. U četvrtom našem ja. Čisti idemo s vrećicom djetinjstva na ramenu. Nema zavjese između svjetla i mraka, iako su mnogi bili ogrnuti svilom i mnogi s kostrijeti. Ulica je naša, selo, more, šuma naša, i noć ljudska i dan, i ono veliko i malo između tih riječi (...) Kako te, prijatelju, takla rosa! I hoćemo li poći jutros u ulicu, onu našu, gdje se tvoj sin igra staklenika? Hoćemo li? Da gledamo bezazlenu radost, što se iskupila. Ali da ne mislimo na čistilište. Da se odmorimo u kotrljanju staklenika i u očima što ih milo prate. Milo prate.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => plava ruža zaborava [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) ) [extra_fields_search] => plava ruža zaborava 1 1 1 1 1 2 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2021-02-17 12:52:32 [created_by] => 3108 [created_by_alias] => Siniša Vuković [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2021-02-22 10:41:54 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2021-02-22 10:41:54 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 90 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 285 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti s područja književnosti. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, kultura, književnosti [secure] => 0 [page_title] => Književnost [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2021\/02\/17\/16916034.jpg","\/images\/slike\/2021\/02\/17\/16915898.jpg","\/images\/slike\/2021\/02\/17\/16915900.jpg","\/images\/slike\/2021\/02\/17\/16915902.jpg","\/images\/slike\/2021\/02\/17\/16915904.jpg","\/images\/slike\/2021\/02\/17\/16916012.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Privatni album","Privatni album","Privatni album","Privatni album","Privatni album","Privatni album"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["Josip Kirigin nije do\u017eivio nikakvu pjesni\u010dku valorizaciju pa se ovdje htjelo apelirati da se taj svojevrsni knji\u017eevni faul i ispravi","Roman Silentium<\/em> gust je u svojoj strukturi i zahtjevan za \u010ditatelja","\u00a0","\u00a0","\u00a0","Josip Kirigin za mnoge \u0107e biti samo jo\u0161 jedan u nizu anonimaca kakvima obiluje na\u0161a kultura"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"691x974","k_16916034_1280.jpg":"1280x1280","k_16916034_1024.jpg":"1024x1024","k_16916034_640.jpg":"640x640","k_16916034_480.jpg":"480x480","k_16916034_340.jpg":"340x340","k_16916034_220.jpg":"220x220","o_16916034_1280.jpg":"1280x1804","o_16916034_1024.jpg":"1024x1443","o_16916034_640.jpg":"640x902","o_16916034_480.jpg":"480x676","o_16916034_340.jpg":"340x479","o_16916034_220.jpg":"220x310","h_16916034_1280.jpg":"1280x854","h_16916034_1024.jpg":"1024x683","h_16916034_640.jpg":"640x427","h_16916034_480.jpg":"480x320","h_16916034_340.jpg":"340x227","h_16916034_220.jpg":"220x147","pp_16916034_1280.jpg":"1006x1280","pp_16916034_1024.jpg":"805x1024","pp_16916034_640.jpg":"503x640","pp_16916034_480.jpg":"377x480","pp_16916034_340.jpg":"267x340","pp_16916034_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1711x2297","k_16915898_1280.jpg":"1280x1280","k_16915898_1024.jpg":"1024x1024","k_16915898_640.jpg":"640x640","k_16915898_480.jpg":"480x480","k_16915898_340.jpg":"340x340","k_16915898_220.jpg":"220x220","o_16915898_1280.jpg":"1280x1718","o_16915898_1024.jpg":"1024x1374","o_16915898_640.jpg":"640x859","o_16915898_480.jpg":"480x644","o_16915898_340.jpg":"340x456","o_16915898_220.jpg":"220x295","h_16915898_1280.jpg":"1280x854","h_16915898_1024.jpg":"1024x683","h_16915898_640.jpg":"640x427","h_16915898_480.jpg":"480x320","h_16915898_340.jpg":"340x227","h_16915898_220.jpg":"220x147","pp_16915898_1280.jpg":"1006x1280","pp_16915898_1024.jpg":"805x1024","pp_16915898_640.jpg":"503x640","pp_16915898_480.jpg":"377x480","pp_16915898_340.jpg":"267x340","pp_16915898_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1426x2134","k_16915900_1280.jpg":"1280x1280","k_16915900_1024.jpg":"1024x1024","k_16915900_640.jpg":"640x640","k_16915900_480.jpg":"480x480","k_16915900_340.jpg":"340x340","k_16915900_220.jpg":"220x220","o_16915900_1280.jpg":"1280x1915","o_16915900_1024.jpg":"1024x1532","o_16915900_640.jpg":"640x957","o_16915900_480.jpg":"480x718","o_16915900_340.jpg":"340x508","o_16915900_220.jpg":"220x329","h_16915900_1280.jpg":"1280x854","h_16915900_1024.jpg":"1024x683","h_16915900_640.jpg":"640x427","h_16915900_480.jpg":"480x320","h_16915900_340.jpg":"340x227","h_16915900_220.jpg":"220x147","pp_16915900_1280.jpg":"1006x1280","pp_16915900_1024.jpg":"805x1024","pp_16915900_640.jpg":"503x640","pp_16915900_480.jpg":"377x480","pp_16915900_340.jpg":"267x340","pp_16915900_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1720x2289","k_16915902_1280.jpg":"1280x1280","k_16915902_1024.jpg":"1024x1024","k_16915902_640.jpg":"640x640","k_16915902_480.jpg":"480x480","k_16915902_340.jpg":"340x340","k_16915902_220.jpg":"220x220","o_16915902_1280.jpg":"1280x1703","o_16915902_1024.jpg":"1024x1362","o_16915902_640.jpg":"640x851","o_16915902_480.jpg":"480x638","o_16915902_340.jpg":"340x452","o_16915902_220.jpg":"220x292","h_16915902_1280.jpg":"1280x854","h_16915902_1024.jpg":"1024x683","h_16915902_640.jpg":"640x427","h_16915902_480.jpg":"480x320","h_16915902_340.jpg":"340x227","h_16915902_220.jpg":"220x147","pp_16915902_1280.jpg":"1006x1280","pp_16915902_1024.jpg":"805x1024","pp_16915902_640.jpg":"503x640","pp_16915902_480.jpg":"377x480","pp_16915902_340.jpg":"267x340","pp_16915902_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1720x2265","k_16915904_1280.jpg":"1280x1280","k_16915904_1024.jpg":"1024x1024","k_16915904_640.jpg":"640x640","k_16915904_480.jpg":"480x480","k_16915904_340.jpg":"340x340","k_16915904_220.jpg":"220x220","o_16915904_1280.jpg":"1280x1685","o_16915904_1024.jpg":"1024x1348","o_16915904_640.jpg":"640x842","o_16915904_480.jpg":"480x632","o_16915904_340.jpg":"340x447","o_16915904_220.jpg":"220x289","h_16915904_1280.jpg":"1280x854","h_16915904_1024.jpg":"1024x683","h_16915904_640.jpg":"640x427","h_16915904_480.jpg":"480x320","h_16915904_340.jpg":"340x227","h_16915904_220.jpg":"220x147","pp_16915904_1280.jpg":"1006x1280","pp_16915904_1024.jpg":"805x1024","pp_16915904_640.jpg":"503x640","pp_16915904_480.jpg":"377x480","pp_16915904_340.jpg":"267x340","pp_16915904_220.jpg":"173x220"},{"size0":"662x979","k_16916012_1280.jpg":"1280x1280","k_16916012_1024.jpg":"1024x1024","k_16916012_640.jpg":"640x640","k_16916012_480.jpg":"480x480","k_16916012_340.jpg":"340x340","k_16916012_220.jpg":"220x220","o_16916012_1280.jpg":"1280x1892","o_16916012_1024.jpg":"1024x1514","o_16916012_640.jpg":"640x946","o_16916012_480.jpg":"480x709","o_16916012_340.jpg":"340x502","o_16916012_220.jpg":"220x325","h_16916012_1280.jpg":"1280x854","h_16916012_1024.jpg":"1024x683","h_16916012_640.jpg":"640x427","h_16916012_480.jpg":"480x320","h_16916012_340.jpg":"340x227","h_16916012_220.jpg":"220x147","pp_16916012_1280.jpg":"1006x1280","pp_16916012_1024.jpg":"805x1024","pp_16916012_640.jpg":"503x640","pp_16916012_480.jpg":"377x480","pp_16916012_340.jpg":"267x340","pp_16916012_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 285 [name] => Književnost [alias] => knjizevnost [description] => [parent] => 256 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 2 [params] => {"inheritFrom":"256","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4099557 Threads: 5 Questions: 122848883 Slow queries: 53646 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 3737264 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 50 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura/knjizevnost ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 285 [name] => Književnost [alias] => knjizevnost [parent] => 256 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /kultura/knjizevnost ) ) [link] => /kultura/knjizevnost/neshvatljivo-je-koliko-je-josip-kirigin-nestao-iz-retrovizora-hrvatske-i-dalmatinske-knjizevnosti-usprkos-razvedenom-knjizevno-novinarskom-radu-1079279 [printLink] => /kultura/knjizevnost/neshvatljivo-je-koliko-je-josip-kirigin-nestao-iz-retrovizora-hrvatske-i-dalmatinske-knjizevnosti-usprkos-razvedenom-knjizevno-novinarskom-radu-1079279?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 631517 [name] => Josip Kirigin [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-02-22 11:42:10 [main_article_id] => 0 [alias] => josip-kirigin [link] => /tag/josip-kirigin ) [1] => stdClass Object ( [id] => 626132 [name] => otkriveni zavičaj [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2020-12-20 14:10:18 [main_article_id] => 0 [alias] => otkriveni-zavicaj [link] => /tag/otkriveni-zavicaj ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => plava ruža zaborava [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Neshvatljivo je koliko je Josip Kirigin nestao iz retrovizora hrvatske i dalmatinske književnosti usprkos razvedenom književno-novinarskom radu [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3108 [name] => Damir Šarac [username] => damir-arac [email] => damir-arac@sd.hr [password] => $2y$10$MLK2luxDWc5NQUmWpH19M.UFRDXAOZrwSK.0rp8ZbJS/5E1p8azKW [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/damir-sarac-3108 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1626 [gender] => m [description] => [image] => 1626.png [url] => [group] => 4 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1626.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/02/17/16916034.jpg [galleryCount] => 6 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Privatni album [mainImageDesc] => Josip Kirigin nije doživio nikakvu pjesničku valorizaciju pa se ovdje htjelo apelirati da se taj svojevrsni književni faul i ispravi [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/02/17/16916034.jpg [title] => Josip Kirigin nije doživio nikakvu pjesničku valorizaciju pa se ovdje htjelo apelirati da se taj svojevrsni književni faul i ispravi Privatni album ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/02/17/16915898.jpg [title] => Roman Silentium gust je u svojoj strukturi i zahtjevan za čitatelja Privatni album ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/02/17/16915900.jpg [title] =>   Privatni album ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/02/17/16915902.jpg [title] =>   Privatni album ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/02/17/16915904.jpg [title] =>   Privatni album ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/02/17/16916012.jpg [title] => Josip Kirigin za mnoge će biti samo još jedan u nizu anonimaca kakvima obiluje naša kultura Privatni album ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Kad bi se pisale bilo panorama bilo povijest sakristantske književnosti u nas, poglavito u Dalmaciji, nastao bi o tome pozamašan matun od libra. O crkvi, crkvenim navikama ili religioznim naslijeđima mnogotko bi imao što notirati i iza sebe ostaviti: i s katoličke i s pravoslavne, ali i sa židovske i s muslimanske promatračnice. Pa je onda mnogotko to i učinio... S druge strane, kad bi se već pisci i odredili iz kojega će kutka ili zapećka vlastitog empirijskog motrišta uputiti vlastitu strijelu osmatranja, ona bi mogla biti odapeta opeta možda iz istog luka, ali u dva posve distingvirana središta. Strijelac-namjernik, naime, može crkvene ili religiozne mete gađati na način da ih cilja iz pravca Crkve prema vanka, odnosno, može ih otpuštanjem zategnute strune slati tako da ih odapinje u Crkvu samu. Brojni su bili bojni gađači i s jedne i s druge strane.

U Dalmaciji, koja je kao prostorna mikrocjelina i multikulturalna i polireligijska, i dvojezična i dvopismena, više je pisaca regionalno-dalmatinsku ili nacionalno-hrvatsku dionicu zastupalo odanošću obiteljskog prezimena pravoslavlju, onako kako su to činili Vladan Desnica ili Vojin Jelić, odnosno katolištvu, u mjeri koju su prononsirali Slobodan Novak ili Ivan Aralica, od kojih je ovaj potonji ogradu svojega katoličkog rezervata rušio i probijao ne na štetu vlastitog vjerskog pripadništva, već na korist ekumenskom kalemu i cijepu međureligijske dijalogičnosti. Vonj tamjana crkvenosti kadio je iz teribula oko sebe i pjesnik i pisac, i memoarist i putopisac, i novinar i intervjuer – Josip Kirigin.

Zapravo je sasvim solidno neshvatljivo u kolikoj je mjeri ovaj autor nestao iz retrovizora i hrvatske i dalmatinske književnosti. Za mnoge će on biti samo još jedan u nizu anonimaca kakvima obiluje naša kultura, ležat će u sloju zaborava što se naročito u nas njeguje i uzgaja, usprkos s jedne strane vrlo zanimljivom životopisu, te dosta razvedenom književno-novinarskom radu s druge.

Jerbo, preskočimo načas najranije djetinjstvo i inicijalno obrazovanje, pa pridometnimo kako je on nakon prekinutog studija filozofije na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, nakon što se 1942. godine pridružio partizanima, na terenu uređivao glasila Naše vijesti i Biokovski vjesnik, te se usput bavio animiranjem manjih glumačkih ansambala. Nedugo nakon pokretanja Slobodne Dalmacije bio je njezinim stalnim novinarom, a po završetku Drugoga svjetskog rata postat će isprva žurnalistom u redakciji vanjske politike Vjesnika, a potom i njegovim glavnim urednikom. Za razvijanja kasnije karijere, u svoju će radnu knjižicu upisati impozantnu nisku novinâ i časopisâ kojima će svojim novinarsko-uredničkim aktivnostima zadavati kurs i davati kvalitetu: Komunist, Hrvatski glasnik, Novosti, Ilustrirani vjesnik, Vjesnik u srijedu, Izvor, Republika, Hrvatsko kolo, Krugovi, Vidik, Mogućnosti, Književne novine, Kolo...

LONDONSKI DOPISNIK TANJUGA

Za žurnalističku branšu u nas, navlas stoga što je traga ostavio i u Slobodnoj Dalmaciji, bit će i fakt kako je ranih 50-ih godina minuloga vijeka bio dopisnikom TANJUG-a iz Londona, a onda i početkom 60-ih godina istoga milenija i izvjestiteljem Vjesnika iz New Yorka. Ta će njegova profesionalna obligacija omogućiti da vlastiti mu sin, danas naš jedan među najcjenjenijim hrvatskim arheolozima, Branko Kirigin, upravo u Velikoj Jabuci prokroči važnu formativnu obrazovnu stepenicu, koja će potom i njemu osobno, ali i regiji i naciji u cjelini, značiti puno u brazdi ovdašnje kulturologije.

Slabo je znano, ili je kompletno neznano, kako je baš Josip Kirigin bio i među pionirima spisateljskih aktivista što su filmsku umjetnost prepoznali kao nešto avangardno, nešto epohalno, generacijski i uljudbeno važno; te su djelatnom publicistikom htjeli tom izazovu udariti nekovrsne fundamentalne postamente, kao preteče kasnijim afirmiranijim, poznatijim i slavnijim trudbenicima toga posla i zanata. U tom smislu bio se angažirao i kao generalni direktor Jadran-filma, ali i kao potpredsjednik Komisije za kinematografiju NRH, te kao prvi predsjednik Društva filmskih radnika Hrvatske.

Radoholičarstvo te vrste urodilo je i plodom u vidu knjige Film u svijetu i kod nas (1950.), što je predstavljalo onu neku među prvim referencijalnim jedinicama takve literature na našim prostorima i u ovdašnjim međusobno razumljivim jezicima. A zajedno sa spisateljskim kolegom iz Dalmacije, Brankom Belanom, suputnikom i po romansijerskom lapišu i po filmofilskom plajvazu, označio je početničke pošte filmološke periodike u nas. U tkivo tog soja kulture injektirat će i važne svoje prinose malo kao autor i puno kao urednik u do dneva današnjega preznačajnom časopisu Filmska revija.

---

image
Josip Kirigin za mnoge će biti samo još jedan u nizu anonimaca kakvima obiluje naša kultura
Privatni album
---

Interdisciplinarne ambicije i poliglotska nastojanja najbolje će imobilizirati u knjizi razgovorâ s američkim značajevima – Buntovnici i konformisti (1965.). U nizu inih djela evocirat će svoja iskustva globetrottera i kulturtregera posredstvom putopisne proze, prikazavši iskustva zadobivena na britanskom tlu, onom indijskom podno Himalaja, ter egipatskom u susjedstvu drevnih piramida.

Kao čovjek koji je cijeloga svojega života emanirao vlastitu neraskidivost s morem i umočenost u taj likvidni element, u rukopisnoj je ostavštini Josipa Kirigina u obiteljskoj škrinji pohranjena njegova ihtiološka istraživačka zainteresiranost i nalazilačka znatiželja, gdje se pod imenom Emocionalna riblja enciklopedija nalazi prevrijedni vernakularni leksikološki kompendij, iz kojega se dade raščiniti validni dijalektalni specijalistički repetitorij, koji bi nesumnjivo mogao poslužiti kao dragocjeni podsjetnik na djelić našeg maritimološkog blaga, odnosno kao prevažna nadgradnja stožernom djelu Vojmira Vinje: Jadranska fauna I. – II. (1986.).

DRUŽENJE S KAŠTELANOM I RAOSOM

A sad, vratimo se na počelo, u lug odrastalačkog ognjišta i kolijevku u kojoj je Josip Kirigin prvi put zaplakao, te u prostor i vrijeme u kojima je upio one živodajne supstance što će mu odrediti i život i egzistenciju, ali i odbaždariti mjernu vrpcu pogledâ na svijet. Rođen je 4. srpnja 1918. u Boulder Cityju u Australiji, gdje mu je otac (podrijetlom Bračanin, od oca iz Miraca i majke iz Pučišća) bio otišao poput mnogih u potragu za boljom egzistencijom. Kao dječak, godinu dana nakon očeve smrti vratio se s majkom u Split, gdje je završio gimnaziju, nakon što je nekoliko godina proveo u splitskom sjemeništu.

Tu se družio s Jurom Kaštelanom, Ivanom Raosom i Slobodanom Novakom, trojicom budućih klasika, koji su svatko na svoj način doživjeli sjemeništarske godine i svatko je od njih imao nimalo identične, već itekako endemične razloge napuštanja tog dogmatskog internata. Ne osjetivši duhovni poziv, te ne uznastojavši za daljnjom ekonomičnošću školovanja, stanovanja i hranjenja, svi su otišli rastrkavši se okolo poput rakove dječice, eda bi se iznova sastali što dijelom u profesionalnoj karijeri, što obilato među koricama lektira i leksikona, enciklopedija i povijestima hrvatske književnosti.

Slobodan Novak opisao je legendu po kojoj je Kaštelan iz sjemeništa prije kleričkog oblačenja zbrisao na motoru i s djevojkom (što se pokazala kao dvostruka sablazan za ondašnje dušobrižnike gojenaca: na motoru, pa još s curom!), ali je u svojoj memoarskoj knjizi Protimbe notirao i činjenicu kako je Kirigin više desetljeća nakon toga objavio svoj roman Silentium (1975.), iako je on, Novak, još davno prije bio napisao roman istog naslova, ali ga nije objavio. Je li to Kirigin znao, Novak nije htio špekulirati. (Inače, vlastiti roman Silentium, Novak je objavio tek u ediciji svojih Sabranih djela, 2011.)

Neka ostane zapisano kako je i Ivan Raos prožeo svoja djela iskustvima iz sjemeništa, ponajvećma se sprdajući s načinom "zakopčanoga" svećeničkog života, a to je vrlo naglašeno došlo u njegovom romanu Žalosni Gospin vrt (1962.). Sasvim je, pak, drugačiji roman Volio sam kiše i konjanike (1956.), najlirskija njegova proza, gdje je glavni lik ostarjeli svećenik bolešću vezan za svoju sobicu. No, žalac kojim je Raos izbadao fratarske običaje i navike nalik je na ono šilo s kojim ih je Simo Matavulj, rođeni Šibenčanin, izbužao u humorističkom romanu Bakonja fra Brne. Međutim, kako je Matavulj nekoliko godina proveo u dalmatinskom pravoslavnom manastiru Krupa kao nesuđeni kaluđer, iz nekog je razloga svoju antiklerikalnu ironiju preusmjerio iz pravca monaške mantije u fratarski habit na Visovcu. (Jer da ga je crnogorski knez i kralj Nikola I. Petrović Njegoš bio pozvao kod sebe na službu, pa nije bio red mlatiti po "svojima".)

Kao i mnogi prije i nakon njega, Josip Kirigin u književnost je ušao kao pjesnik, objavivši u Splitu 1940. godine stihozbirku Koluti dima. To je simpatična lirska igrarija koja je mnogo obećavala, pa je šteta što je autor kasnije odustao od razvijanja te svoje dionice, prepustivši se novinarstvu, pa prozi. Iako tiskana u škuro doba, u njoj nema ni naznaka predstojeće ratne katastrofe, već se sve slobodarski i libertinski vrti oko erotičnosti i ovisnosti, cigarete i tabakere, kolutova dima i oblina grudi, srca i strasti. Sve izmaštano pjesnik je sabio u jednu sobu. Indikativna je pjesma Naga radost, čiji se kraj, poput zastora ili haljine, spušta ovako: U nagoj mladosti kuca mlado srce ko srebren zvon;/ u praznoj sobi sjene se navlače u bojama,/ i tijelo se kadikad lagano trzne,/ a oči sklope svoje plavilo/ među mramornim vjeđama, a lice poprima san slike Caravaggia.// Diše nagost,/ a grudi su napete,/ i mjesečina im krasi oblinu./ Divno tijelo žene leži netaknuto na postelji/ i cvjeta ko oblak u kasno proljeće.

HISTORIOGRAFIJA DALMACIJE

Zanimljiv ciklus pjesama nadahnutim morem i svime što je u njemu, Kaukorova gozba, objavljen je u splitskom časopisu Mogućnosti (1994.), iste godine kad je autor i preminuo. Nažalost, pjesnik Kirigin nije zadobio pravednu pjesničku valorizaciju; ustvari, nije doživio nikakvu, pa se ovdje htjelo apelirati da se taj svojevrsni književni faul i ispravi. Iako nevelik, njegov lirski saldo nije lošiji od mnogih inih što su bili privedeni do pred oči šire čitalačke publike.

Važno mjesto u djelu Josipa Kirigina ima njegovo dvoknjižje U praskozorje (1975.) i Bijeli se dan (1978.), podnaslovljeno kao "partizanski dnevnik", a predstavlja piščevu memoaristiku što je većim dijelom nastala za vrijeme njegovog sudjelovanja u NOB-u na širem biokovskom području. Po vlastitim mu riječima, on nije u njemu želio isticati vlastite zasluge (zato gotovo nikad ne rabi zamjenicu ja, već uvijek onu – mi), nego je htio ostaviti jedan dokument "o jednom osjećanju vremena, o jednoj generaciji ljudi, naročito mladih". Svoj je dijarij vodio na papirićima i stranicama novina (koje je i uređivao za vrijeme partizanovanja), dječjim tekicama i kojekakvim papirićima, te ih je pohranio u više fascikli i čekao gotovo tri desetljeća na redigiranje i objavljivanje.

Vlastite zapise nadopunjavao je naknadnim sjećanjima ili svjedočanstvima preživjelih "drugova i drugarica", kao i korištenjem naknadne literature. Iz svega je vidljivo kako je konkretna građa iznimna za historiografiju Dalmacije, ali i Hrvatske u cjelini, poglavito zbog svoje minuciozne deskripcije i nesumnjive objektivnosti. I, iz nje bi se mogao izlučiti koristan dokumentarni materijal za pisanje scenarija i snimanje žanrovskih filmova; onako, kako je to bio učinio Antun Vrdoljak po motivima Ratnog dnevnika Ivana Šibla (Kad čuješ zvona i U gori raste zelen bor).

Ova dva obimna sveska pokrivaju razdoblje od 24. travnja 1941., kad su se Talijani iskrcali u Dalmaciju, pa do 7. siječnja 1943. Odoka govoreći, posrijedi je količina od cca 1000 kartica teksta! A u rukopisu su ostala čak još dva sveska, koja obuhvaćaju cijelu 1943. i 1944. godinu.

---

image
 
Privatni album
---

Dnevnik je bio započeo voditi u svojem gradu Hvaru, dakle, dva tjedna nakon uspostave NDH. Arkadijske lučke opise uvale i otočića Galešnika zatamnjuju teštimonijance na domaće izdajnike sa škoja. Još je u to vrijeme bila i korizma, kao i svetkovine Velikog tjedna, a sâm 10. travnja pao je na – Veliki četvrtak! Ovako Kirigin opisuje te dane: "Naši mjesni ustaše i zaštitari išli su sada uzdignutijih glava. Patrolirali su gradom. Tražili su neka se izvjese hrvatske zastave. Čak su i prijetili. Reče mi netko da je učitelj Fabo uperio pištolj u Alviža i prislio ga neka izvjesi zastavu, a da mu je Alviž odgovorio: – Dico, ako ovako budete nastavili, ne znon dokle ćete doć..."

Jako puno je osoba prodefiliralo kroz ovaj dnevnik, i svi su oslovljeni s pravim imenima i prezimenima. Susreće se pisac s Marinom Franičevićem i bratom mu Jurom (Pločarom), prisjeća se druga koji u pauzama čita knjigu A. B. Šimića i citira stihove iz nje, a spominje i Alberta Fortisa. Poprilično su bili upoznati sa situacijama drugdje na ratištima: Kirigin svjedoči kako su znali i o "lomljenju zuba" Nijemaca kod Lenjingrada, te o četničkim zločinima u okolici Biokova. Dana 5. oktobra 1942. donosi i ovo: "U logoru Jež Dolac, gdje boravimo zaštićeni šumom jutros se pročulo kako su četnici uz pomoć Talijana prošlog četvrtka upali u mosorsko selo Gata i zaklali sve od reda, muško i žensko, staro i mlado. Četnici su došli preko Omiša i onda se i preko Omiša i povukli. Kažu da su se ustaše prekrile, kako bi ovi mogli nesmetano izvršiti ovaj zločin."

Za razliku od ratne memoaristike, pitkoga štiva pisanog dinamičnom rečenicom, roman Silentium afabularan je i kriptičan, gust u svojoj strukturi i zahtjevan za čitatelja. U njemu je Kirigin posve drugačije od svih prije spomenutih pisao o svojim iskustvima iz sjemeništa. Odvažno se odlučio za sasvim modernu prozu, kojoj će kvadrat crkvenih zidina samo dati okvir, onako kako je kvadrat sobe bio dao međe njegovom pjesničkom prvijencu Koluti dima. Sve buja od biblijskih citata, njihovih izvoda i parafraza, varijacija i asocijacija. Koristeći se slobodnim neupravnim govorom pisac je malo olakšao prohodnost kroz romanesknu materiju, te je skrojio onakvu vrstu tekstualnosti u kojoj će uživati oni što preferiraju psihologizirajuće sekvence temeljene na strujanju svijesti. Nema prepričavanja dogodovština ili govora o drilu unutar internata, ali ima pitanja i skepsi, kolebanja i provjeravanja, ispitivanja i nevjerovanja... Česte su i slike što se ekraniziraju s prijetećim glasom proroka: "Jer su na vama prnje, opip ih ne razaznaje!"; ili: "Bogoštovni čini ne okruniše glave!"

Tragovi pjesnika svjetlucaju i u aliteracijskim izričajima: "Crna iz crnoga misala crnih slova misa." Kako i naslov romana kazuje, ovdje, pri introspekciji, tišina dominira – čak i u parlatoriju. Od genufleksije, priginjanja koljena, preko klečanja na tamjanu u škureci, pa do mjesečnih rekolekcija iliti duhovnih vježbi, pisac je proveo štilca do najposljednije stranice gdje se dospijeva roman, kao kad se diže svjetlo u rasvanuću na morskoj pučini. Tim fragmentom neka bude dovršen i ovaj osvrt na pisca Josipa Kirigina, koji je zavrijedio da konačno i do njegovog djela dopre nešto više svjetla: Raširi ruke. Probuđen. Udahni jutros sa mnom ovaj zrak! Došli smo među ljudska plemena. Evo naših mirisa. Zovu nas djevojke, traže mladići. I obnovljeni smo. U četvrtom našem ja. Čisti idemo s vrećicom djetinjstva na ramenu. Nema zavjese između svjetla i mraka, iako su mnogi bili ogrnuti svilom i mnogi s kostrijeti. Ulica je naša, selo, more, šuma naša, i noć ljudska i dan, i ono veliko i malo između tih riječi (...) Kako te, prijatelju, takla rosa! I hoćemo li poći jutros u ulicu, onu našu, gdje se tvoj sin igra staklenika? Hoćemo li? Da gledamo bezazlenu radost, što se iskupila. Ali da ne mislimo na čistilište. Da se odmorimo u kotrljanju staklenika i u očima što ih milo prate. Milo prate.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Privatni album Privatni album Privatni album Privatni album Privatni album Privatni album
Privatni album
Josip Kirigin nije doživio nikakvu pjesničku valorizaciju pa se ovdje htjelo apelirati da se taj svojevrsni književni faul i ispravi
Privatni album
Roman Silentium gust je u svojoj strukturi i zahtjevan za čitatelja
Privatni album
Josip Kirigin za mnoge će biti samo još jedan u nizu anonimaca kakvima obiluje naša kultura
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/knjizevnost/neshvatljivo-je-koliko-je-josip-kirigin-nestao-iz-retrovizora-hrvatske-i-dalmatinske-knjizevnosti-usprkos-razvedenom-knjizevno-novinarskom-radu-1079279 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=cd93da7a656be578ad98eaa08e092dd35438c3a7 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Neshvatljivo+je+koliko+je+Josip+Kirigin+nestao+iz+retrovizora+hrvatske+i+dalmatinske+knji%C5%BEevnosti+usprkos+razvedenom+knji%C5%BEevno-novinarskom+radu&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fknjizevnost%2Fneshvatljivo-je-koliko-je-josip-kirigin-nestao-iz-retrovizora-hrvatske-i-dalmatinske-knjizevnosti-usprkos-razvedenom-knjizevno-novinarskom-radu-1079279 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fknjizevnost%2Fneshvatljivo-je-koliko-je-josip-kirigin-nestao-iz-retrovizora-hrvatske-i-dalmatinske-knjizevnosti-usprkos-razvedenom-knjizevno-novinarskom-radu-1079279 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => plava ruža zaborava [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) )
StoryEditorOCM
Književnostplava ruža zaborava

Neshvatljivo je koliko je Josip Kirigin nestao iz retrovizora hrvatske i dalmatinske književnosti usprkos razvedenom književno-novinarskom radu

Piše Siniša Vuković
22. veljače 2021. - 11:41
Josip Kirigin nije doživio nikakvu pjesničku valorizaciju pa se ovdje htjelo apelirati da se taj svojevrsni književni faul i ispraviPrivatni album

Kad bi se pisale bilo panorama bilo povijest sakristantske književnosti u nas, poglavito u Dalmaciji, nastao bi o tome pozamašan matun od libra. O crkvi, crkvenim navikama ili religioznim naslijeđima mnogotko bi imao što notirati i iza sebe ostaviti: i s katoličke i s pravoslavne, ali i sa židovske i s muslimanske promatračnice. Pa je onda mnogotko to i učinio... S druge strane, kad bi se već pisci i odredili iz kojega će kutka ili zapećka vlastitog empirijskog motrišta uputiti vlastitu strijelu osmatranja, ona bi mogla biti odapeta opeta možda iz istog luka, ali u dva posve distingvirana središta. Strijelac-namjernik, naime, može crkvene ili religiozne mete gađati na način da ih cilja iz pravca Crkve prema vanka, odnosno, može ih otpuštanjem zategnute strune slati tako da ih odapinje u...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. svibanj 2024 15:14