stdClass Object ( [id] => 1151258 [title] => Alida Bremer: Splitu smo dali mjesto koje mu unutar književnog mapiranja Mediterana i pripada - s tek malo pretjerivanja nazvali smo ga ‘neotkrivenom književnom prijestolnicom‘ [alias] => alida-bremer-splitu-smo-dali-mjesto-koje-mu-unutar-knjizevnog-mapiranja-mediterana-i-pripada-s-tek-malo-pretjerivanja-nazvali-smo-ga-neotkrivenom-knjizevnom-prijestolnicom [catid] => 285 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Proteklog tjedna završio je u Splitu jedan novi književni festival s međunarodnom listom gostiju pod nazivom Split Lit Int. U nekoliko dana trajanja i u dvije, tri gradske kavane na istom mjestu je okupio splitske i strane pisce kako bi diskutirali o aktualnim temama na prostoru Mediterana, čitali ulomke iz svojih knjiga, upoznavali se i razmjenjivali iskustva. Tempiran u idealno vrijeme uoči zime, kada vlada oskudica kulturnih sadržaja, a u centru grada ugostitelji zatvaraju vrata do prvih turista, na žalost, nije privukao velik broj posjetitelja. Što je prava šteta, no zbog epidemije koronavirusa možda i ne treba previše žaliti. Bit će prilike i dogodine, ako je suditi po razgovoru koji smo vodili s organizatoricom Festivala, književnicom i prevoditeljicom Alidom Bremer, Splićankom sa stalnom adresom u njemačkom gradu Münsteru.

Koliko se pokazalo uspješnim organizirati prvi književni festival u vrijeme kada kultura životari zbog epidemije, a ljudi izbjegavaju izlaske iz kuće?

- Plan za ovaj festival nastao je godinu dana prije početka pandemije. Udruga "SpLitera" napisala je projekt i poslala ga na nekoliko adresa tražeći financijsku potporu, zatim je nastupilo uobičajeno razdoblje čekanja, a baš kad je kao prva odgovorila njemačka fondacija Allianz Kulturstiftung te kad je bilo jasno da su nam sredstva odobrena - cijeli se svijet našao u lockdownu. U dogovoru s fondacijom prvo smo malo čekali, a onda je situacija izgledala beznadno, nije bilo sigurno kad će biti izumljeno cjepivo i hoće li biti lijeka za COVID-19 pa smo se dogovorili da projekt prebacimo online.

---

image
Alida Bremer
Ali el Baya
---

No, kako su već tad i svi drugi počeli održavati festivale preko Zooma, odlučili smo se za originalan format, koji se pokazao uspješnim. Naime, počeli smo se obraćati autorima s obala Jadrana i cijelog Sredozemnog mora i pitati ih da nam pošalju „razglednicu“, kratak tekst u originalu i u prijevodu na engleski te nekoliko fotografija. Splitska prevoditeljica Tanja Radmilo bila je odgovorna za usklađivanje i uređivanje prijevoda. Pokrenuli smo web-stranicu i objavljivali ih u rubrici „Agora“, jer je podnaslov našeg projekta „Salon susreće Agoru“, a naslov „Književno mapiranje Mediterana“.

Sljedeća molba autorima bila je snimiti kratak video, a na kojem bi čitali svoju razglednicu. Kako su svi bili u lockdownu, čini se da su imali više vremena nego inače, i tako smo dobili zanimljive priloge, a ako se netko nije osjećao u glavnoj ulozi svoje „razglednice“, u suradnji s Brunom Bebić sa splitske Umjetničke akademije i jednom od osnivačica udruge "SpLitera", angažirali smo studente glume, koji su tekst čitali na zanimljivim lokacijama po u tom trenutku pustom Splitu.

Potom smo uključili i nekoliko autora s kontinenta da nam pišu o svom odnosu prema Sredozemlju, pa smo i za rubriku „Salon“ dobili lijepe priloge, a stranica www.splitera.eu se razvijala kao da smo projekt baš tako zamislili, iako je naravno prvobitna ideja bila festival.

Koliko se poznajemo

Što je bio cilj prvog po redu Split Lit Inta? Je li posjećenost uopće bila nešto na što ste računali?

- Kad se ljetos pojavila nada da će cijepljenje zaustaviti pandemiju, odlučili smo se ipak pokušati s festivalom, ne sluteći kako će se razvijati četvrti val pandemije. Konačnu odluku donijeli smo kad smo doznali da su svi pozvani autori cijepljeni. Odlučili smo da se publika mora prethodno prijaviti na e-mail i naravno na provjeru COVID putovnica.

To je značilo da je publike bilo malo, ali sve smo prenosili i online. Sudionici su stavljali fotografije, komentare i snimke na svoje virtualne profile, pa su valovi na splitskoj rivi, osunčane palme i ambijenti u kojima se festival održavao – od Etnografskog muzeja, preko Muzeja grada Splita, kavana "Bellevue", "Luxor" i "Central", Umjetničke akademije, do dvorane Književnog kruga na Pjaci – osvanuli na profilima u Tunisu, Francuskoj, Turskoj, Grčkoj, Njemačkoj, Švicarskoj... Naši gosti bili su zadovoljni visokom razinom sigurnosti na festivalu, a komentirali su da im se sviđaju s jedne strane splitska opuštenost, a s druge strane osjećaj sigurnosti, jer smo strogo poštovali mjere.

Ovo je bio balans koji je značio da su se naši gosti uglavnom družili međusobno i tek s rijetkim Splićanima – piscima, novinarima, ponekim zainteresiranim građanima – no kako ih je bilo puno, međusobno upoznavanje, kao i organizirano razgledavanje grada sasvim su ispunili ciljeve. A cilj je bio Splitu dati ono mjesto koje mu unutar književnog mapiranja

Mediterana i pripada: Mi smo ga nazvali „neotkrivenom književnom prijestolnicom“, naravno, malo pretjerujući, no sa sviješću o piscima koji u ovom gradu stvaraju i o povijesnoj ulozi koju grad ima unutar hrvatske književnosti još od Marka Marulića. Na tri lokacije u gradu imali su prilike vidjeti scene iz „Judite“, a dobili su i brošure na engleskom u kojima se objašnjava ovo djelo. Glavni cilj bili su razgovori o tome koliko smo danas na Mediteranu povezani, koliko se poznajemo, koje probleme i brige dijelimo, od ekoloških do političkih i ekonomskih.

Po kojem ključu ste odabirali goste festivala?

- Iz Švicarske i Njemačke pozvali smo goste koji su ili pisali o Mediteranu kao Uwe Rada, koji je objavio putopis po obalama Jadrana, i Ralph Hammerthaler, koji je i suosnivač udruge "SpLitera", ili koji su porijeklom sa Sredozemlja kao Ivna Žic, Dragica Rajčić Holzner i Alem Grabovac. Britanski pisac sa zagrebačkom adresom Jonathan Bousfield, koji je pisao turističke vodiče po Jadranu, objasnio nam je u diskusiji o putopisnoj književnosti zašto je ovaj žanr u doba interneta zapao u krizu.

Iz Turske nam je došla pjesnikinja Gonca Özmen, koja eksperimentira s glazbenim oblicima, kao i Slovenac Matjaž Pikalo, koji je svoju poeziju izvodio prateći se harmonikom ili kao švicarski duo Fitzgerald &Rimini koji je oduševio svojim putopisnim performansom.

Antropolozi Virginia Monteforte s Malte i zadarski profesor Tomislav Oroz razgovarali su o različitim fenomenima današnjice i njihovoj mediteranskoj inačici, primjerice, o otočnom pripadanju i izolaciji, a ravnatelj Goethe-Instituta iz Zagreba Matthias Müller- Wieferig održao je lijep govor u prilog boljem međusobnom upoznavanju u današnje doba kriza i velikih previranja.

Iz Libije nam je došla mnogostruko nagrađena spisateljica na arapskom jeziku Naywa Bin Shatwan, a iz Tunisa novinarka i autorica Ines Abassi. Talijanka Francesca Borri došla je iz Kabula, gdje je jedna od rijetkih zapadnih novinara, ona je inače ratna reporterka s velikim poznavanjem naročito konflikta na Bliskom istoku, te situacije u arapskim zemljama zadnjih godina, i bilo je zanimljivo slušati njezino viđenje društvenih i političkih odnosa na Mediteranu.

Neki autori su zbog pandemije ipak otkazali, kao Katalonka Núria Añó, ali nam je poslala video u kojem čita svoj prilog, ili crnogorski autor Andrej Nikolaidis. Hrvatska pjesnikinja Marija Dejanović živi u Grčkoj i bila je tijekom projekta naša veza prema grčkoj literaturi, jer je tamo aktivno uključena u književnu scenu, pa ćemo s njom sigurno nastaviti partnerstvo u budućnosti, kao i s francuskim proznim piscem Françoisom Beauneom, koji je u Marseilleu osnovao projekt zapisivanja „istinitih priča s obala Mediterana“.

Iz Mostara je došla Senka Marić, a domaći autori Jasen Boko, Tonka Alujević, Jurica Pavičić, Ivica Ivanišević, Siniša Kekez, Dragan Markovina, Marina Vujčić, Renato Baretić, Anela Borčić, Nebojša Lujanović i Edi Matić, ujedno i jedan od osnivača udruge "SpLitera" i glavni voditelj cijelog projekta, bili su uključeni na različite načine u festival, kao sugovornici ili čitajući iz svojih djela. Po gradu je goste dva dana vodio Ivica Profaca, koji je svojim znanjem, ali i humorom oduševio sve, a na samom početku festivala profesor Bruno Ćurko održao je radionice za splitske izviđače u Knjižnici Marka Marulića.

Teška susjedstva

Koje su se teme nametnule kao aktualne u ovom trenutku, koncem 2021. godine na Mediteranu?

- Migracije, politička previranja, ekologija, turizam kao grana bez koje se ne može, ali koja sama sebe kontinuirano siječe kad se pretvara u masovne oblike ili u gentrifikaciju, a koja je vidljiva i na primjeru Dioklecijanove palače, rasprodaja vlastite prošlosti i neizvjesnost budućnosti, jer već je i pandemija pokazala koliko je turizam osjetljiv, a s druge strane sukobi i ratovi, lokalne zajednice u kojima prevladavaju korupcija i mafijaške strukture kao tipično mediteranske, samo su neke od tema o kojima smo razgovarali.

I teška susjedstva na našoj strani Jadrana, granice i njihova protočnost ili neprotočnost, neophodnost suradnje u ekološkim pitanjima – klimatske promjene ili virusi ne poznaju granice, kao što se sve više možemo uvjeriti, a i zatvaranje očiju pred migracijama nije nikakvo rješenje. Jedno od pitanja je bilo: Kako o svemu ovome govoriti i pisati?

Budući da danas zbog interneta svi imaju dojam da o svemu sve znaju, kako umjetnički reagirati na izazove današnjice i probuditi zanimanje publike? Jedna od uzbudljivih diskusija bila je na temu pisanja za teatar, TV i film – što je još moguće prikazati na nov i originalan način? I nije li Mediteran uvijek bio neka vrsta pozornice, na čijim se ulicama odigrava teatar od jutra do mraka ili je pak i to samo stereotip, koji se stalno iznova reproducira, a Mediteran je odavno nešto drugo?

Naravno, naročito su nas zanimale upravo književne teme – vrste putopisne literature i njezino mjesto među književnim žanrovima, mogućnosti komunikacije s publikom preko spoja glazbe, poezije i performansa, krimići u kojima duh mjesta na kojem se odigravaju prerasta u novu kulturnu topografiju… Diskusije su bile plodne i uspješne, naši su gosti nakon povratka u svoje zemlje već svi poslali oduševljene reakcije, mislim da ih je jednako očarao zimski Split, kao i intenzivna razmjena iskustava i razmišljanja na festivalu.

Tko je nositelj ovog projekta i kako će se on razvijati iduće godine?

- Nositelj je splitska udruga "SpLitera", podržali su ga brojni partneri i sponzori, naročito iz Njemačke i Švicarske, a nadamo se da će ga ubuduće podržati i domaće i europske strukture, na tome udruga namjerava intenzivno raditi, jer "SpLitera" želi dalje razvijati i fleksibilni online format s „razglednicama“, kao i sam festival, čije će sljedeće izdanje, barem se nadamo, biti otvoreno za veću publiku nego što je to bilo moguće u ovo doba četvrtog vala pandemije.

Web-stranica, koja je nastala iz potrebe da se zamijene okupljanja uživo, kao i YouTube kanal i društvene mreže na kojima se dijele „razglednice“ pokazali su se kao dobra alternativa u momentima u kojima okupljanje nije moguće, a oni dopiru do najudaljenijih kutaka svijeta zahvaljujući originalnim jezicima i prijevodima na engleski, tako da je ovo izdanje projekta kao nekakve miješane forme bilo najsigurniji oblik, a ipak ga je vidjelo puno ljudi, ne nužno samo u Splitu, pa ćemo tu kombinaciju zadržati i u budućnosti.

---

image
Sudionici festivala u šetnji Dioklecijanovim podrumima
Edi Matic
---

Životi gastarbajtera

Kakvi su izgledi da se recentna djela splitskih pisaca prevedu na njemački?

- Izgledi su realno jednako loši i teoretski jednako dobri kao i za sve pisce iz Hrvatske, a "SpLitera" je na www.splitera.eu počela i s predstavljanjem njemačkih nakladnika zainteresiranih za Mediteran, kakav je npr. Edition Converso. Hrvatskoj kronično nedostaje sustavna strategija promocije svoje književnosti i kulture, o čemu sam puno puta govorila i pisala, pa na ovu temu reagiram sve više nevoljko, zato bih odgovorila protupitanjem: Kakvi su izgledi njemačkih, austrijskih i švicarskih pisaca u Hrvatskoj? Pa niti pisci hrvatskog porijekla kao što su naši gosti Ivna Žic, Dragica Rajčić Holzner ili Alem Grabovac, a koji pišu na njemačkom jeziku, ne zanimaju ovdašnje nakladnike, a kamoli mnogi drugi odlični autori, pjesnici, esejisti. Na primer, i naš gost Uwe Rada sa svojom knjigom o Jadranu!

Najviše me zbunjuje taj odnos prema piscima našeg porijekla, a od kojih mnogi tematiziraju teške živote migranata – gastarbajtera, izbjeglica, današnjih visoko kvalificiranih mladih ljudi koji se opet snalaze po tim zemljama njemačkog jezika, koji, čini se, nikome nisu zanimljivi. Cinično rečeno, gastarbajteri su dobri dok šalju novac svojima, dok dolaze ovamo na odmor i ostavljaju teško stečene marke, a danas eure, dok ovdje grade kuće, ali kako je zapravo njima i njihovoj djeci, to zanima opet više Nijemce, Austrijance ili Švicarce nego nas.

Zanimaju li se za nas?

- Očekivati da se netko zanima „za nas“, a sâm se ne zanimati za druge, fatalno je i pogrešno, a tek u intenzivnoj komunikaciji s drugima možemo probuditi i zanimanje za svoje teme, pa su upravo ovakvih susreti - poput našeg festivala - jedan mogući put za veću razmjenu. No, i na tome treba i te kako raditi, jer smo i za vrijeme festivala mogli osjetiti da su se pisci iz drugih zemalja više zanimali za splitske kolege nego oni za njih; ova jednosmjernost i neka vrsta izoliranosti koja mi se ponekad učini tipičnom za hrvatsku književnu situaciju možda je pomalo provincijalna.

Mislim da bi splitski krimići, na primjer, mogli imati dobru recepciju, ali i u Njemačkoj se pišu izvrsni krimići s lokalnim koloritom, koji nikog u Hrvatskoj ne zanimaju, isto kao što se piše odlična publicistika ili poezija, ali i romani s povijesnim i političkim temama. Često nailazim na velike predrasude o Nijemcima i njihovoj kulturi i književnosti, a kako moje splitske sugovornike ponese temperament, duhovitost i brzina, to rijetko imam priliku izgovoriti što o tome mislim. Tako mi se ponekad dogodi da sjedim za nekim stolom u svom dragom gradu, okružena bučnim i veselim prijateljima, i slušam kako svi o svemu tome uglavnom sve znaju.

---

Miješana forma SpLitera i partneri

Nositelj festivala je splitska udruga "SpLitera", podržali su ga brojni partneri i sponzori, naročito iz Njemačke i Švicarske, a nadamo se da će ga ubuduće podržati i domaće i europske strukture, na tome udruga namjerava intenzivno raditi, jer "SpLitera" želi dalje razvijati i fleksibilni online format s „razglednicama“, kao i sam festival, čije će sljedeće izdanje, barem se nadamo, biti otvoreno za veću publiku nego što je to bilo moguće u ovo doba četvrtog vala pandemije. web-stranica, koja je nastala iz potrebe da se zamijene okupljanja uživo, kao i YouTube kanal i društvene mreže na kojima se dijele „razglednice“ pokazali su se kao dobra alternativa u momentima u kojima okupljanje nije moguće, a oni dopiru do najudaljenijih kutaka svijeta zahvaljujući originalnim jezicima i prijevodima na engleski, tako da je ovo izdanje projekta kao nekakve miješane forme bilo najsigurniji oblik, a ipak ga je vidjelo puno ljudi, ne nužno samo u Splitu, pa ćemo tu kombinaciju zadržati i u budućnosti - kaže Alida Bremer

---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Migracije, politička previranja, ekologija, turizam kao grana bez koje se ne može, ali koja sama sebe kontinuirano siječe, rasprodaja vlastite prošlosti i neizvjesnost budućnosti, sukobi i ratovi, lokalne zajednice u kojima prevladavaju korupcija i mafijaške strukture kao tipično mediteranske, samo su neke od tema o kojima smo razgovarali [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Književni festival Split Lit Int [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => Migracije, politička previranja, ekologija, turizam kao grana bez koje se ne može, ali koja sama sebe kontinuirano siječe, rasprodaja vlastite prošlosti i neizvjesnost budućnosti, sukobi i ratovi, lokalne zajednice u kojima prevladavaju korupcija i mafijaške strukture kao tipično mediteranske, samo su neke od tema o kojima smo razgovarali Književni festival Split Lit Int 2 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2021-12-09 11:12:43 [created_by] => 3139 [created_by_alias] => Jasenka Leskur [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2021-12-14 17:02:32 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2021-12-14 17:02:31 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 284 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 285 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti s područja književnosti. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, kultura, književnosti [secure] => 0 [page_title] => Književnost [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2021\/12\/09\/20272602.jpg","\/images\/slike\/2021\/12\/09\/20272576.jpg","\/images\/slike\/2021\/12\/09\/20272586.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Edi Matic","Ali el Baya","Edi Matic"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","Alida Bremer","Sudionici festivala u \u0161etnji Dioklecijanovim podrumima"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["45:47","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1282","hd_20272602_1920.jpg":"1920x1080","k_20272602_1280.jpg":"1280x1280","k_20272602_1024.jpg":"1024x1024","k_20272602_640.jpg":"640x640","k_20272602_480.jpg":"480x480","k_20272602_340.jpg":"340x340","k_20272602_220.jpg":"220x220","o_20272602_1280.jpg":"1280x854","o_20272602_1024.jpg":"1024x683","o_20272602_640.jpg":"640x427","o_20272602_480.jpg":"480x320","o_20272602_340.jpg":"340x227","o_20272602_220.jpg":"220x146","h_20272602_1280.jpg":"1280x854","h_20272602_1024.jpg":"1024x683","h_20272602_640.jpg":"640x427","h_20272602_480.jpg":"480x320","h_20272602_340.jpg":"340x227","h_20272602_220.jpg":"220x147","pp_20272602_1280.jpg":"1006x1280","pp_20272602_1024.jpg":"805x1024","pp_20272602_640.jpg":"503x640","pp_20272602_480.jpg":"377x480","pp_20272602_340.jpg":"267x340","pp_20272602_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1728x2592","hd_20272576_1920.jpg":"1920x1080","k_20272576_1280.jpg":"1280x1280","k_20272576_1024.jpg":"1024x1024","k_20272576_640.jpg":"640x640","k_20272576_480.jpg":"480x480","k_20272576_340.jpg":"340x340","k_20272576_220.jpg":"220x220","o_20272576_1280.jpg":"1280x1920","o_20272576_1024.jpg":"1024x1536","o_20272576_640.jpg":"640x960","o_20272576_480.jpg":"480x720","o_20272576_340.jpg":"340x510","o_20272576_220.jpg":"220x330","h_20272576_1280.jpg":"1280x854","h_20272576_1024.jpg":"1024x683","h_20272576_640.jpg":"640x427","h_20272576_480.jpg":"480x320","h_20272576_340.jpg":"340x227","h_20272576_220.jpg":"220x147","pp_20272576_1280.jpg":"1006x1280","pp_20272576_1024.jpg":"805x1024","pp_20272576_640.jpg":"503x640","pp_20272576_480.jpg":"377x480","pp_20272576_340.jpg":"267x340","pp_20272576_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x2877","hd_20272586_1920.jpg":"1920x1080","k_20272586_1280.jpg":"1280x1280","k_20272586_1024.jpg":"1024x1024","k_20272586_640.jpg":"640x640","k_20272586_480.jpg":"480x480","k_20272586_340.jpg":"340x340","k_20272586_220.jpg":"220x220","o_20272586_1280.jpg":"1280x1918","o_20272586_1024.jpg":"1024x1534","o_20272586_640.jpg":"640x959","o_20272586_480.jpg":"480x719","o_20272586_340.jpg":"340x509","o_20272586_220.jpg":"220x329","h_20272586_1280.jpg":"1280x854","h_20272586_1024.jpg":"1024x683","h_20272586_640.jpg":"640x427","h_20272586_480.jpg":"480x320","h_20272586_340.jpg":"340x227","h_20272586_220.jpg":"220x147","pp_20272586_1280.jpg":"1006x1280","pp_20272586_1024.jpg":"805x1024","pp_20272586_640.jpg":"503x640","pp_20272586_480.jpg":"377x480","pp_20272586_340.jpg":"267x340","pp_20272586_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 204 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 285 [name] => Književnost [alias] => knjizevnost [description] => [parent] => 256 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 2 [params] => {"inheritFrom":"256","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15606275 Threads: 3 Questions: 3218151668 Slow queries: 7269423 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 236314611 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 47 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura/knjizevnost ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 285 [name] => Književnost [alias] => knjizevnost [parent] => 256 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /kultura/knjizevnost ) ) [link] => /kultura/knjizevnost/alida-bremer-splitu-smo-dali-mjesto-koje-mu-unutar-knjizevnog-mapiranja-mediterana-i-pripada-s-tek-malo-pretjerivanja-nazvali-smo-ga-neotkrivenom-knjizevnom-prijestolnicom-1151258 [printLink] => /kultura/knjizevnost/alida-bremer-splitu-smo-dali-mjesto-koje-mu-unutar-knjizevnog-mapiranja-mediterana-i-pripada-s-tek-malo-pretjerivanja-nazvali-smo-ga-neotkrivenom-knjizevnom-prijestolnicom-1151258?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 659849 [name] => Alida Bremer [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-12-14 18:02:52 [main_article_id] => 0 [alias] => alida-bremer [link] => /tag/alida-bremer ) [1] => stdClass Object ( [id] => 657778 [name] => Split Lit Int [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-11-26 12:06:11 [main_article_id] => 0 [alias] => split-lit-int [link] => /tag/split-lit-int ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Migracije, politička previranja, ekologija, turizam kao grana bez koje se ne može, ali koja sama sebe kontinuirano siječe, rasprodaja vlastite prošlosti i neizvjesnost budućnosti, sukobi i ratovi, lokalne zajednice u kojima prevladavaju korupcija i mafijaške strukture kao tipično mediteranske, samo su neke od tema o kojima smo razgovarali [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Književni festival Split Lit Int [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Alida Bremer: Splitu smo dali mjesto koje mu unutar književnog mapiranja Mediterana i pripada - s tek malo pretjerivanja nazvali smo ga ‘neotkrivenom književnom prijestolnicom‘ [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3139 [name] => Jasenka Leskur [username] => jasenka-leskur [email] => jasenka-leskur-stani-i@sd.hr [password] => $2y$10$yxLU5zfSBkK9E0Dw/xQ.FuGfjyguFIugXyk4eWGb5x2bk/KEJ9mPq [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 2023-10-13 14:31:49 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/jasenka-leskur-3139 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1657 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/edc0bc8cf76440b4ed51e0a3a7473ef9?s=100&default=https%3A%2F%2Ff05.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/12/09/20272602.jpg [galleryCount] => 3 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Edi Matic [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/12/09/20272602.jpg [title] => Edi Matic ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/12/09/20272576.jpg [title] => Ali el BayaAlida Bremer ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/12/09/20272586.jpg [title] => Edi MaticSudionici festivala u šetnji Dioklecijanovim podrumima ) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

Proteklog tjedna završio je u Splitu jedan novi književni festival s međunarodnom listom gostiju pod nazivom Split Lit Int. U nekoliko dana trajanja i u dvije, tri gradske kavane na istom mjestu je okupio splitske i strane pisce kako bi diskutirali o aktualnim temama na prostoru Mediterana, čitali ulomke iz svojih knjiga, upoznavali se i razmjenjivali iskustva. Tempiran u idealno vrijeme uoči zime, kada vlada oskudica kulturnih sadržaja, a u centru grada ugostitelji zatvaraju vrata do prvih turista, na žalost, nije privukao velik broj posjetitelja. Što je prava šteta, no zbog epidemije koronavirusa možda i ne treba previše žaliti. Bit će prilike i dogodine, ako je suditi po razgovoru koji smo vodili s organizatoricom Festivala, književnicom i prevoditeljicom Alidom Bremer, Splićankom sa stalnom adresom u njemačkom gradu Münsteru.

Koliko se pokazalo uspješnim organizirati prvi književni festival u vrijeme kada kultura životari zbog epidemije, a ljudi izbjegavaju izlaske iz kuće?

- Plan za ovaj festival nastao je godinu dana prije početka pandemije. Udruga "SpLitera" napisala je projekt i poslala ga na nekoliko adresa tražeći financijsku potporu, zatim je nastupilo uobičajeno razdoblje čekanja, a baš kad je kao prva odgovorila njemačka fondacija Allianz Kulturstiftung te kad je bilo jasno da su nam sredstva odobrena - cijeli se svijet našao u lockdownu. U dogovoru s fondacijom prvo smo malo čekali, a onda je situacija izgledala beznadno, nije bilo sigurno kad će biti izumljeno cjepivo i hoće li biti lijeka za COVID-19 pa smo se dogovorili da projekt prebacimo online.

---

image
Alida Bremer
Ali el Baya
---

No, kako su već tad i svi drugi počeli održavati festivale preko Zooma, odlučili smo se za originalan format, koji se pokazao uspješnim. Naime, počeli smo se obraćati autorima s obala Jadrana i cijelog Sredozemnog mora i pitati ih da nam pošalju „razglednicu“, kratak tekst u originalu i u prijevodu na engleski te nekoliko fotografija. Splitska prevoditeljica Tanja Radmilo bila je odgovorna za usklađivanje i uređivanje prijevoda. Pokrenuli smo web-stranicu i objavljivali ih u rubrici „Agora“, jer je podnaslov našeg projekta „Salon susreće Agoru“, a naslov „Književno mapiranje Mediterana“.

Sljedeća molba autorima bila je snimiti kratak video, a na kojem bi čitali svoju razglednicu. Kako su svi bili u lockdownu, čini se da su imali više vremena nego inače, i tako smo dobili zanimljive priloge, a ako se netko nije osjećao u glavnoj ulozi svoje „razglednice“, u suradnji s Brunom Bebić sa splitske Umjetničke akademije i jednom od osnivačica udruge "SpLitera", angažirali smo studente glume, koji su tekst čitali na zanimljivim lokacijama po u tom trenutku pustom Splitu.

Potom smo uključili i nekoliko autora s kontinenta da nam pišu o svom odnosu prema Sredozemlju, pa smo i za rubriku „Salon“ dobili lijepe priloge, a stranica www.splitera.eu se razvijala kao da smo projekt baš tako zamislili, iako je naravno prvobitna ideja bila festival.

Koliko se poznajemo

Što je bio cilj prvog po redu Split Lit Inta? Je li posjećenost uopće bila nešto na što ste računali?

- Kad se ljetos pojavila nada da će cijepljenje zaustaviti pandemiju, odlučili smo se ipak pokušati s festivalom, ne sluteći kako će se razvijati četvrti val pandemije. Konačnu odluku donijeli smo kad smo doznali da su svi pozvani autori cijepljeni. Odlučili smo da se publika mora prethodno prijaviti na e-mail i naravno na provjeru COVID putovnica.

To je značilo da je publike bilo malo, ali sve smo prenosili i online. Sudionici su stavljali fotografije, komentare i snimke na svoje virtualne profile, pa su valovi na splitskoj rivi, osunčane palme i ambijenti u kojima se festival održavao – od Etnografskog muzeja, preko Muzeja grada Splita, kavana "Bellevue", "Luxor" i "Central", Umjetničke akademije, do dvorane Književnog kruga na Pjaci – osvanuli na profilima u Tunisu, Francuskoj, Turskoj, Grčkoj, Njemačkoj, Švicarskoj... Naši gosti bili su zadovoljni visokom razinom sigurnosti na festivalu, a komentirali su da im se sviđaju s jedne strane splitska opuštenost, a s druge strane osjećaj sigurnosti, jer smo strogo poštovali mjere.

Ovo je bio balans koji je značio da su se naši gosti uglavnom družili međusobno i tek s rijetkim Splićanima – piscima, novinarima, ponekim zainteresiranim građanima – no kako ih je bilo puno, međusobno upoznavanje, kao i organizirano razgledavanje grada sasvim su ispunili ciljeve. A cilj je bio Splitu dati ono mjesto koje mu unutar književnog mapiranja

Mediterana i pripada: Mi smo ga nazvali „neotkrivenom književnom prijestolnicom“, naravno, malo pretjerujući, no sa sviješću o piscima koji u ovom gradu stvaraju i o povijesnoj ulozi koju grad ima unutar hrvatske književnosti još od Marka Marulića. Na tri lokacije u gradu imali su prilike vidjeti scene iz „Judite“, a dobili su i brošure na engleskom u kojima se objašnjava ovo djelo. Glavni cilj bili su razgovori o tome koliko smo danas na Mediteranu povezani, koliko se poznajemo, koje probleme i brige dijelimo, od ekoloških do političkih i ekonomskih.

Po kojem ključu ste odabirali goste festivala?

- Iz Švicarske i Njemačke pozvali smo goste koji su ili pisali o Mediteranu kao Uwe Rada, koji je objavio putopis po obalama Jadrana, i Ralph Hammerthaler, koji je i suosnivač udruge "SpLitera", ili koji su porijeklom sa Sredozemlja kao Ivna Žic, Dragica Rajčić Holzner i Alem Grabovac. Britanski pisac sa zagrebačkom adresom Jonathan Bousfield, koji je pisao turističke vodiče po Jadranu, objasnio nam je u diskusiji o putopisnoj književnosti zašto je ovaj žanr u doba interneta zapao u krizu.

Iz Turske nam je došla pjesnikinja Gonca Özmen, koja eksperimentira s glazbenim oblicima, kao i Slovenac Matjaž Pikalo, koji je svoju poeziju izvodio prateći se harmonikom ili kao švicarski duo Fitzgerald &Rimini koji je oduševio svojim putopisnim performansom.

Antropolozi Virginia Monteforte s Malte i zadarski profesor Tomislav Oroz razgovarali su o različitim fenomenima današnjice i njihovoj mediteranskoj inačici, primjerice, o otočnom pripadanju i izolaciji, a ravnatelj Goethe-Instituta iz Zagreba Matthias Müller- Wieferig održao je lijep govor u prilog boljem međusobnom upoznavanju u današnje doba kriza i velikih previranja.

Iz Libije nam je došla mnogostruko nagrađena spisateljica na arapskom jeziku Naywa Bin Shatwan, a iz Tunisa novinarka i autorica Ines Abassi. Talijanka Francesca Borri došla je iz Kabula, gdje je jedna od rijetkih zapadnih novinara, ona je inače ratna reporterka s velikim poznavanjem naročito konflikta na Bliskom istoku, te situacije u arapskim zemljama zadnjih godina, i bilo je zanimljivo slušati njezino viđenje društvenih i političkih odnosa na Mediteranu.

Neki autori su zbog pandemije ipak otkazali, kao Katalonka Núria Añó, ali nam je poslala video u kojem čita svoj prilog, ili crnogorski autor Andrej Nikolaidis. Hrvatska pjesnikinja Marija Dejanović živi u Grčkoj i bila je tijekom projekta naša veza prema grčkoj literaturi, jer je tamo aktivno uključena u književnu scenu, pa ćemo s njom sigurno nastaviti partnerstvo u budućnosti, kao i s francuskim proznim piscem Françoisom Beauneom, koji je u Marseilleu osnovao projekt zapisivanja „istinitih priča s obala Mediterana“.

Iz Mostara je došla Senka Marić, a domaći autori Jasen Boko, Tonka Alujević, Jurica Pavičić, Ivica Ivanišević, Siniša Kekez, Dragan Markovina, Marina Vujčić, Renato Baretić, Anela Borčić, Nebojša Lujanović i Edi Matić, ujedno i jedan od osnivača udruge "SpLitera" i glavni voditelj cijelog projekta, bili su uključeni na različite načine u festival, kao sugovornici ili čitajući iz svojih djela. Po gradu je goste dva dana vodio Ivica Profaca, koji je svojim znanjem, ali i humorom oduševio sve, a na samom početku festivala profesor Bruno Ćurko održao je radionice za splitske izviđače u Knjižnici Marka Marulića.

Teška susjedstva

Koje su se teme nametnule kao aktualne u ovom trenutku, koncem 2021. godine na Mediteranu?

- Migracije, politička previranja, ekologija, turizam kao grana bez koje se ne može, ali koja sama sebe kontinuirano siječe kad se pretvara u masovne oblike ili u gentrifikaciju, a koja je vidljiva i na primjeru Dioklecijanove palače, rasprodaja vlastite prošlosti i neizvjesnost budućnosti, jer već je i pandemija pokazala koliko je turizam osjetljiv, a s druge strane sukobi i ratovi, lokalne zajednice u kojima prevladavaju korupcija i mafijaške strukture kao tipično mediteranske, samo su neke od tema o kojima smo razgovarali.

I teška susjedstva na našoj strani Jadrana, granice i njihova protočnost ili neprotočnost, neophodnost suradnje u ekološkim pitanjima – klimatske promjene ili virusi ne poznaju granice, kao što se sve više možemo uvjeriti, a i zatvaranje očiju pred migracijama nije nikakvo rješenje. Jedno od pitanja je bilo: Kako o svemu ovome govoriti i pisati?

Budući da danas zbog interneta svi imaju dojam da o svemu sve znaju, kako umjetnički reagirati na izazove današnjice i probuditi zanimanje publike? Jedna od uzbudljivih diskusija bila je na temu pisanja za teatar, TV i film – što je još moguće prikazati na nov i originalan način? I nije li Mediteran uvijek bio neka vrsta pozornice, na čijim se ulicama odigrava teatar od jutra do mraka ili je pak i to samo stereotip, koji se stalno iznova reproducira, a Mediteran je odavno nešto drugo?

Naravno, naročito su nas zanimale upravo književne teme – vrste putopisne literature i njezino mjesto među književnim žanrovima, mogućnosti komunikacije s publikom preko spoja glazbe, poezije i performansa, krimići u kojima duh mjesta na kojem se odigravaju prerasta u novu kulturnu topografiju… Diskusije su bile plodne i uspješne, naši su gosti nakon povratka u svoje zemlje već svi poslali oduševljene reakcije, mislim da ih je jednako očarao zimski Split, kao i intenzivna razmjena iskustava i razmišljanja na festivalu.

Tko je nositelj ovog projekta i kako će se on razvijati iduće godine?

- Nositelj je splitska udruga "SpLitera", podržali su ga brojni partneri i sponzori, naročito iz Njemačke i Švicarske, a nadamo se da će ga ubuduće podržati i domaće i europske strukture, na tome udruga namjerava intenzivno raditi, jer "SpLitera" želi dalje razvijati i fleksibilni online format s „razglednicama“, kao i sam festival, čije će sljedeće izdanje, barem se nadamo, biti otvoreno za veću publiku nego što je to bilo moguće u ovo doba četvrtog vala pandemije.

Web-stranica, koja je nastala iz potrebe da se zamijene okupljanja uživo, kao i YouTube kanal i društvene mreže na kojima se dijele „razglednice“ pokazali su se kao dobra alternativa u momentima u kojima okupljanje nije moguće, a oni dopiru do najudaljenijih kutaka svijeta zahvaljujući originalnim jezicima i prijevodima na engleski, tako da je ovo izdanje projekta kao nekakve miješane forme bilo najsigurniji oblik, a ipak ga je vidjelo puno ljudi, ne nužno samo u Splitu, pa ćemo tu kombinaciju zadržati i u budućnosti.

---

image
Sudionici festivala u šetnji Dioklecijanovim podrumima
Edi Matic
---

Životi gastarbajtera

Kakvi su izgledi da se recentna djela splitskih pisaca prevedu na njemački?

- Izgledi su realno jednako loši i teoretski jednako dobri kao i za sve pisce iz Hrvatske, a "SpLitera" je na www.splitera.eu počela i s predstavljanjem njemačkih nakladnika zainteresiranih za Mediteran, kakav je npr. Edition Converso. Hrvatskoj kronično nedostaje sustavna strategija promocije svoje književnosti i kulture, o čemu sam puno puta govorila i pisala, pa na ovu temu reagiram sve više nevoljko, zato bih odgovorila protupitanjem: Kakvi su izgledi njemačkih, austrijskih i švicarskih pisaca u Hrvatskoj? Pa niti pisci hrvatskog porijekla kao što su naši gosti Ivna Žic, Dragica Rajčić Holzner ili Alem Grabovac, a koji pišu na njemačkom jeziku, ne zanimaju ovdašnje nakladnike, a kamoli mnogi drugi odlični autori, pjesnici, esejisti. Na primer, i naš gost Uwe Rada sa svojom knjigom o Jadranu!

Najviše me zbunjuje taj odnos prema piscima našeg porijekla, a od kojih mnogi tematiziraju teške živote migranata – gastarbajtera, izbjeglica, današnjih visoko kvalificiranih mladih ljudi koji se opet snalaze po tim zemljama njemačkog jezika, koji, čini se, nikome nisu zanimljivi. Cinično rečeno, gastarbajteri su dobri dok šalju novac svojima, dok dolaze ovamo na odmor i ostavljaju teško stečene marke, a danas eure, dok ovdje grade kuće, ali kako je zapravo njima i njihovoj djeci, to zanima opet više Nijemce, Austrijance ili Švicarce nego nas.

Zanimaju li se za nas?

- Očekivati da se netko zanima „za nas“, a sâm se ne zanimati za druge, fatalno je i pogrešno, a tek u intenzivnoj komunikaciji s drugima možemo probuditi i zanimanje za svoje teme, pa su upravo ovakvih susreti - poput našeg festivala - jedan mogući put za veću razmjenu. No, i na tome treba i te kako raditi, jer smo i za vrijeme festivala mogli osjetiti da su se pisci iz drugih zemalja više zanimali za splitske kolege nego oni za njih; ova jednosmjernost i neka vrsta izoliranosti koja mi se ponekad učini tipičnom za hrvatsku književnu situaciju možda je pomalo provincijalna.

Mislim da bi splitski krimići, na primjer, mogli imati dobru recepciju, ali i u Njemačkoj se pišu izvrsni krimići s lokalnim koloritom, koji nikog u Hrvatskoj ne zanimaju, isto kao što se piše odlična publicistika ili poezija, ali i romani s povijesnim i političkim temama. Često nailazim na velike predrasude o Nijemcima i njihovoj kulturi i književnosti, a kako moje splitske sugovornike ponese temperament, duhovitost i brzina, to rijetko imam priliku izgovoriti što o tome mislim. Tako mi se ponekad dogodi da sjedim za nekim stolom u svom dragom gradu, okružena bučnim i veselim prijateljima, i slušam kako svi o svemu tome uglavnom sve znaju.

---

Miješana forma SpLitera i partneri

Nositelj festivala je splitska udruga "SpLitera", podržali su ga brojni partneri i sponzori, naročito iz Njemačke i Švicarske, a nadamo se da će ga ubuduće podržati i domaće i europske strukture, na tome udruga namjerava intenzivno raditi, jer "SpLitera" želi dalje razvijati i fleksibilni online format s „razglednicama“, kao i sam festival, čije će sljedeće izdanje, barem se nadamo, biti otvoreno za veću publiku nego što je to bilo moguće u ovo doba četvrtog vala pandemije. web-stranica, koja je nastala iz potrebe da se zamijene okupljanja uživo, kao i YouTube kanal i društvene mreže na kojima se dijele „razglednice“ pokazali su se kao dobra alternativa u momentima u kojima okupljanje nije moguće, a oni dopiru do najudaljenijih kutaka svijeta zahvaljujući originalnim jezicima i prijevodima na engleski, tako da je ovo izdanje projekta kao nekakve miješane forme bilo najsigurniji oblik, a ipak ga je vidjelo puno ljudi, ne nužno samo u Splitu, pa ćemo tu kombinaciju zadržati i u budućnosti - kaže Alida Bremer

---

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Edi Matic Ali el Baya Edi Matic
Ali el Baya
Alida Bremer
Edi Matic
Sudionici festivala u šetnji Dioklecijanovim podrumima
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/knjizevnost/alida-bremer-splitu-smo-dali-mjesto-koje-mu-unutar-knjizevnog-mapiranja-mediterana-i-pripada-s-tek-malo-pretjerivanja-nazvali-smo-ga-neotkrivenom-knjizevnom-prijestolnicom-1151258 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=dc2b632b136a87a17187f75eaf764b521505f132 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Alida+Bremer%3A+Splitu+smo+dali+mjesto+koje+mu+unutar+knji%C5%BEevnog+mapiranja+Mediterana+i+pripada+-+s+tek+malo+pretjerivanja+nazvali+smo+ga+%E2%80%98neotkrivenom+knji%C5%BEevnom+prijestolnicom%E2%80%98&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fknjizevnost%2Falida-bremer-splitu-smo-dali-mjesto-koje-mu-unutar-knjizevnog-mapiranja-mediterana-i-pripada-s-tek-malo-pretjerivanja-nazvali-smo-ga-neotkrivenom-knjizevnom-prijestolnicom-1151258 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fknjizevnost%2Falida-bremer-splitu-smo-dali-mjesto-koje-mu-unutar-knjizevnog-mapiranja-mediterana-i-pripada-s-tek-malo-pretjerivanja-nazvali-smo-ga-neotkrivenom-knjizevnom-prijestolnicom-1151258 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Migracije, politička previranja, ekologija, turizam kao grana bez koje se ne može, ali koja sama sebe kontinuirano siječe, rasprodaja vlastite prošlosti i neizvjesnost budućnosti, sukobi i ratovi, lokalne zajednice u kojima prevladavaju korupcija i mafijaške strukture kao tipično mediteranske, samo su neke od tema o kojima smo razgovarali [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Književni festival Split Lit Int [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM
KnjiževnostKnjiževni festival Split Lit Int

Alida Bremer: Splitu smo dali mjesto koje mu unutar književnog mapiranja Mediterana i pripada - s tek malo pretjerivanja nazvali smo ga ‘neotkrivenom književnom prijestolnicom‘

Piše Jasenka Leskur
14. prosinca 2021. - 18:02

Proteklog tjedna završio je u Splitu jedan novi književni festival s međunarodnom listom gostiju pod nazivom Split Lit Int. U nekoliko dana trajanja i u dvije, tri gradske kavane na istom mjestu je okupio splitske i strane pisce kako bi diskutirali o aktualnim temama na prostoru Mediterana, čitali ulomke iz svojih knjiga, upoznavali se i razmjenjivali iskustva. Tempiran u idealno vrijeme uoči zime, kada vlada oskudica kulturnih sadržaja, a u centru grada ugostitelji zatvaraju vrata do prvih turista, na žalost, nije privukao velik broj posjetitelja. Što je prava šteta, no zbog epidemije koronavirusa možda i ne treba previše žaliti. Bit će prilike i dogodine, ako je suditi po razgovoru koji smo vodili s organizatoricom Festivala, književnicom i prevoditeljicom Alidom...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. svibanj 2024 02:15