Krojačnica kazališta radi punom parom, dovršavaju se kostimi, održavaju se večernje probe na novoj velikoj pozornici na marjanskim Benama – u petak 21. srpnja na repertoaru Splitskog ljeta izvodi se novi balet "Dora i Slava", uoči kojega je na press konferenciji u HNK Split predstavljen autorski tim predstave.
Atmosfera je, kao i uvijek, puna stvaralačkog uzbuđenja, a koreograf Martin Chaix i kostimograf Aleksandar Nosphal stari su znanci, ovo im je čak sedma po redu profesionalna suradnja. Obojica su pariški đaci, umjetnički angažmani su im bili često vezani za pozornice "grada svjetlosti", odakle su napokon i stigli u Split.
Martin Chaix je nakon plesne karijere 2015. debitirao kao koreograf u Baletu pariške Opere, stvarao je u nizu europskih kazališnih kuća, među ostalim i u Boljšoj baletu. Angažman je imao u riječkom i u splitskom HNK, gdje je prije šest godina izvedena njegova "Sinfonietta" u triptihu "East/West".
U Splitu kao doma
Autor kostima za "East/West" bio je Aleksandar Noshpal, koji je tijekom profesionalne karijere dizajnirao kostime za 80 predstava, od kojih više od pola za baletne predstave. Modni dizajner čiji je diplomski rad nagradio žiri u čijem sastavu su bili slavni Paco Rabanne i J.C. De Castelbajac, kreativni direktor niza modnih kuća u Makedoniji, dekan i profesor mode na Sveučilištu u Skoplju, uz angažmane u Švicarskoj, Francuskoj, Njemačkoj i Rusiji pribrojio je i čitav niz u Hrvatskoj.
Kostimografiju je potpisivao za zagrebačke i riječke predstave nacionalnih kazališnih kuća, a u Splitu se osjeća kao da je – doma. Posljednji put je ovdje radio 2019. godine za balet "Piazzola/Stravinski", prethodno za "Coppeliju" i "Derviš i smrt". Za novi balet koreograf Chaix je inspiraciju našao slušajući Simfoniju u fis molu, op. 41 i privlačnost te glazbe ga je ponukala da istraži – tko je bila prva hrvatska skladateljica Dora Pejačević.
- Sve je počelo od glazbe, ona je baza kreacije. Glazba koja ima boju, dinamiku i energiju koja pokreće plesače na sceni. Oduševio me kapacitet i snaga toga djela. Poslije sam čitao o Dori, o njezinoj jakoj osobnosti koja se vidi u ovom glazbenom djelu. Nisam o njoj znao prije, ali sam tek onda shvatio kolika je njezina važnost za hrvatsku glazbu pa sam izložio tu ideju ravnatelju Vicku Bilandžiću – ispričao je francuski koreograf.
Slava je ‘hrvatski Monet‘
Kostimograf je u izradu kostima krenuo inspiriran drugom velikom umjetnicom, koja je kao i Pejačević obilježila prijelaz 19. i 20. stoljeća u hrvatskoj kulturi, slikaricom, akvarelisticom Slavom Raškaj.
- Ja bih je nazvao "hrvatskim Monetom". Kostimi za ovu plesnu predstavu odražavat će boje koje se na njezinim akvarelima susreću u njoj omiljenim motivima lopoča: na bijeloj podlozi ističu se pastelna modra, zelena i ljubičasta, mislim da će se publici svidjeti – najavio je autor kostima.
Dodatno, prije izvođenja Pejačevićkine simfonije, djela čija je dresdenska praizvedba 1920. godine odjeknula kao veliko iznenađenje za glazbeni svijet, splitska publika vidjet će dva manja plesna komada koja su koreografirali plesači Baleta HNK: "Serenity of Light" Arise Hirono i "A Dinner for Rose" Aarona Koka.
Aaronu Koku, plesaču rodom iz Sydneya, koji je u ansamblu sedam godina, ovo nije prvi koreografski rad, njegov "Venatus/Migrations" bio je uvršten u repertoar splitskog HNK. Interesantno je, međutim, da će ovaj miljenik splitske baletne publike plesati u dva od ukupno tri djela koja se izvode u petak.
Njegova kolegica Arisa Hirono, rođena u Tokiju, a školovana u Londonu, imat će koreografski debi, a radi se o 20-godišnjoj balerini koja se splitskim kolegama pridružila prošle godine.