stdClass Object ( [id] => 1320177 [title] => Divovi opće splićanistke: jedan je nalio fundamente HNK-u, drugi je bio kazališni kritičar. Neizmjerno su nas zadužili [alias] => divovi-opce-splicanistke-jedan-je-nalio-fundamente-hnk-u-drugi-je-bio-kazalisni-kriticar-neizmjerno-su-nas-zaduzili [catid] => 288 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

U prvom otajstvu opće splićanistike iliti lokalnoga mandrilizma, razmišljat ćemo o jednom od najvećih među nama, jednom kojega sustavno zakopavamo po drugi, treći put pod ilovaču na splitskom Lovrincu. Lopatom zaborava, naravno. I, uvidom u njegovu osobnu iskaznicu, čitamo, na njoj su otisnuti ime i prezime: Silvije Bombardelli...

Poznavali smo ga kao skladatelja i dirigenta, kao čovjeka koji je nalio fundamente Hrvatskom narodnom kazalištu u Splitu kakvim ga i danas pamtimo ter nasljedujemo, dičeći se s njim takvim i ovakvim – i oholo i ponosno.

---

---

Poznavali smo ga kao vrsnoga kulturnjaka i famoznog organizatora koji je – nakon Drugoga svjetskog rata u kojemu je osobno i s puškom i s kajdankom vrlo aktivno sudjelovao – isprva bio izvodio operne predstave na otvorenom u vidu, žalibože, nezaživljene Ljetne pozornice na Prokurativi (1947.), a potom i, srećom, uspjelim projektom Splitskih ljetnih priredaba (1954.) što ih danas baštinimo pod imenom Splitsko ljeto... Poznavali smo ga i kao... poznavali smo ga... poznavali smo... ga... Da.

---

image

Silvije Bombardelli

---

Inšoma, da ne plovimo dalje prema pučini gdjeno već smo otprije što burdižajući što veslajući bili, usidrit nam se trenutačno na libru koji baš ljetos, evo, 50. obljetnicu od objavljivanja ima. Govora je o libru Ekstempore, štampanom još onamo Ljeta Gospodnjega 1973., i, dostupnom tek milošću darivanja bližnjega svojega kojemu je ovaj ukoričeni svezak višak u kućnoj biblioteci, ili, srećom da ga u svojem fundusu ima neki od sve rjeđih antikvarijata u našim gradovima, pa da ga se tamo povoljno uzmogne i kupiti.

Dijaboličko otajstvo

Ali, smjer nekih podzemnih vodâ i molitve zlodusima učinile su ovu postojeću i istrajavajuću vrstu pokvarene milosti: nekovrsnog dijaboličkog otajstva, po kojem maestra Silvija Bombardellija plodovi naših naraštajâ knjiže u svojim studenim računovodstvenim i selektivnim administrativnim pamćenjima isključivo kao partizančinu i komunjaru, koja je partizančina i komunjara sve što je u životu postigla bila zavrijedila stažem u sivomaslinastoj uniformi i titovkom s ušivenom crvenom petokrakom na tintari... Mora se sramiti kulturan čovjek (makar i nametnutog) života u takvom društvu, u takvom društvu sublimirane i destilirane hipokrizije.

Poznavali smo ga, maestra Silvija Bombardellija, u mjeri i rasponima glazbenih izrazâ, onako, kako nam je sugerirala vlastita znatiželja – jer javnih poticaja nije bilo! – ali, također, većina onih što su iole bili upućeni u društvene doprinose što ih je ovaj čudesni umjetnik višedesetljetnim djelovanjem bio inkasirao u bašćinstvo imobilizirano u najuži nam zavičaj, nije možda imala uvid u njegovo publicističko rabotništvo.

---

image

Knjiga Silvija Bombardellija "Ekstempore"

---

Lavur maestra Bombardellija, eno i evo, nije se račvao usve u smjeru kompozitorsko-dirigentske aktive, odnosno organizacijske kombinatorike ili intendantske službe. Ne, on je vođen nemirnim duhom vlastitog bića u slobodno vrijeme (čuj mene: u slobodno vrijeme; kao da slobodno vrijeme jednog artista po pozivu uopće i postoji?!), razmišljao u teoriji ono što je provodio u praksi, pa je s vremenom nastala publicistička obilanca tekstova koje je Bombardelli prethodno bio objavljivao po periodici, ali je onda, sabravši ih ujedno, tiskom objedinio u rečenoj knjizi Ekstempore, koja upravo spomenutom svojom obljetnicom od navršenih pola vijeka od izlaska iz štamparije podaje svečani i časni obol onda slavnoj Biblioteci suvremenih pisaca "Čakavskog sabora – Katedre za književnost i kulturu" u Splitu, koja se na nacionalnoj izdavačkoj sceni tada izdvajala samosvojnom i endemičnom grafičkom opredijeljenošću čije su tvrde korice bile umotane u do dandanas prepoznatljivu jutenu tkaninu.

Kao i operu, balet ili simfoniju, i ovu je svoju knjigu Silvije Bombardelli kompozicijski složio u nekoliko stavaka iliti činova. Prvi je posebno simpatičan, tituliran kao "Prolog", i u njemu su sentimentalno-putopisna sjećanja na boravak u partizanima. Taj je dijarijski dio natopljen memoarskom lirikom, pun testimonijanci s beskrajnih pješačenja po vrletima Dalmacije, Bosne i Hercegovine i Crne Gore... Tekst je naslovljen egidom "Od mora do Durmitora" i opisuje pogibeljne dane, tjedne i mjesece na fronti, među drugovima partizanima, ranjenicima i pojatama u kojima su se sklanjali za bombardiranja iz nacističkih štukâ. Bilo je i bliskih susreta s izdajničkim pobratimima po zlu, ustašama i četnicima, koji i jedni i drugi nisu dobro prošli u susretu s dalmatinskim bojovnicima.

‘Maestro di musica‘

Bombardelli je na terenu bio kao "maestro di musica", kapelnik limene glazbe pa, u situacijama zatišja mimo borbenih djelovanja, uzduž i poprijeko bojišnica podizali su svojom svirkom moral preživjelim partizanima i partizankama. Evo nekoliko fragmenata iz dragocjenih Bombardellijevih svjedočanstava: "U kasnu jesen četrdeset i druge, bijeli, kameni grad Dalmacije drhti. Stegao ga je hladan čelik fascia i on je zamro pod sjenom Marjana, u koji su zaboli okrvavljenu crnu zastavu. Split je pod okupacijom: hapšenja, internacije, strijeljanja (...) Tako saznajemo da je kompletna muzika sa Klisa otišla ‘u brda‘. Malo poslije toga nova vijest da se seoska muzika iz Žrnovnice prebacila na Mosor. Najstarija partizanska muzika, prema tome, izgleda da je bila muzika Prve dalmatinske brigade (kliška muzika). Ona je nastradala na Pivi tokom pete ofenzive.

Muzika Drugog udarnog korpusa (muzika iz Žrnovnice), prvobitno muzika Druge dalmatinske brigade, mlađa je od muzike sa Klisa otprilike mjesec dana (...) Pamtim jednog bolesnika, koji nas je molio da mu izvučemo iz pete iglu, jer da mu je ušla u glavu, prošla kroz tijelo i ostala u nozi. Sjećam se: ležimo na slami u jednoj polusrušenoj pojati. Nas sedam bolesnika. Osmi je mrtav... Kiša. Potpuno sam mokar. Osjećam zagušljiv vonj vlažne slame. Vani se čuje nekakav žagor: unose raskuhanu ječmenu kašu koja miriše kao mokra slama na kojoj ležim (...) Nailazimo na čitava predjele potpuno napuštenih i porušenih muslimanskih i pravoslavnih sela: rezultat ‘nacionalističkih‘ politika (...) Na Ozrenu se zadržavamo gotovo dva mjeseca. Idemo iz brigade u brigadu, ali smo najduže kod Četvrte crnogorske. Više puta, pred sam napad na četničke bande, sviramo na položaju (...) Saznajemo da je kapitulirala Italija. Pokreti kolona se ubrzavaju. U dva dana, preko Tare, Durmitora, Žabljaka, Boana, Sinjajevine, stižemo pred sam Kolašin. Otpor je bio brzo slomljen i, svirajući partizanske marševe, rano izjutra ulazimo u grad (...) Spuštamo se polako prema moru: Nikšić, Trebinje, Dubrovnik. Preturili smo teške, krvave godine. Naše more danas je opet naše. Dalmacija je slobodna u kasnu jesen četrdeset i četvrte" (Ekstempore, str. 11. – 17.; prvotno objavljeno u Slobodnoj Dalmaciji, 1945.).

Po šumama i gorama

Mnogi će se možda iznenaditi, ali knjiga Ekstempore ne odaje samo izvrsnoga muzičkog znalca, već je ona i timbar na potvrdi zavidnog erudita. Literarni dar posvjedočio je u putopisnim dijelovima doslovce "po šumama i gorama" među partizanima s limenom glazbom, znanstveni je dokazao skrupuloznim teoretskim ekspertizama sa smionim harmonijskim rješenjima, publicistički je izložio intelektualnim osvrtima na ina glazbena djela, organizacijski talent obrazložio je lucidnim promišljanjima kakav bi trebao biti i kako se ima razvijati sveopći glazbeni život Splita u najširoj sveobuhvatnosti...

Silvije Bombardelli, da, darovao je Splitu kulturološku glavnicu u kešu najmanje onoliku, da minimum kojim mu se može i mora uzdarjem uzvratiti jest izvedba i snimak za baštinsku riznicu barem nekog od četiriju njegovih baleta, barem jednu od dvije njegove opere, barem prvu njegovu simfoniju. Da ne govorim dalje o djelima za zborove. Bilo tako!

---

image

Anatolij Kudrjavcev

Mario Todorić
---

U drugom otajstvu opće splićanistike iliti lokalnoga mandrilizma, razmišljat ćemo o jednom drugom od najvećih među nama, jednom drugom kojega sustavno zakopavamo po drugi, treći put pod ilovaču na splitskom Lovrincu. Lopatom zaborava, naravno. I, uvidom u njegovu osobnu iskaznicu, čitamo, na njoj su otisnuti ime i prezime: Anatolij Kudrjavcev

Poznavali smo ga kao kazališnoga kritičara i kroničara svega vidljivoga i nevidljivoga imanentnoga Velome Varošu u intimi i Splitu u cjelini, kao čovjeka koji je nalio fundamente inteligenciji Splita kakvim ga i danas pamtimo ter nasljedujemo, dičeći se s njim takvim i ovakvim – i oholo i ponosno. Poznavali smo ga kao vrsnoga kulturnjaka i famoznog sveučilišnog profesora koji – nakon što je primijetio kako u lokalnim novinama nedostaje pametnoga kritičkog štiva – isprva je bio pisao sasvim instruktivne kazališne kritike natopljene dobrodošlom književnom spisateljskom gestom, a zatim i kozerijske komentare i posprdne apostile na različite teme, vrckave pa i domišljate sprdnje i aforizme, te dovitljive feljtone i ingeniozne humoreske kakvima nije bilo premca. Nema ih ni danas: barem ne u snazi cinizma, forci sarkazma i impetusu ironije...

Inšoma, da ne plovimo dalje prema pučini gdjeno već smo otprije što burdižajući što veslajući bili – povremeno pišući o majstoru Tolji – usidrit nam se trenutačno na libru koji baš ljetos, evo, 40. obljetnicu objavljivanja ima. Govora je o libru Gledalac sa zadatkom, štampanom još onamo Ljeta Gospodnjega 1983., i, dostupnom tek milošću darivanja bližnjega svojega kojemu je ovaj ukoričeni svezak višak u kućnoj biblioteci, ili, srećom da ga u svojem fundusu ima neki od sve rjeđih antikvarijata u našim gradovima, pa da ga se tamo povoljno uzmogne i kupiti.

Ukoričene kritike

Spomenuta knjiga prva je što ju je autorski objavio ovaj vrsni teatrolog, usve tri godine nakon što je bio laureatom prestižne strukovne Sterijine nagrade (1980.). Običaj da se već otprije u novinama ili časopisima objavljeni kritički tekstovi najposlije sabiru u jedinstvenom libru, bio je inaugurirao po svim parametrima izdvojenik iz naše galaksije i razmišljatelj kakvog majka više ne rađa – Igor Mandić. Bila je to pionirska knjiga na pragu stvaranja nove neke prakse da ne rečem žanra, knjiga Uz dlaku iz 1970. godine, u koju je ovaj najinteligentniji funcut iz Šibenika svih vremena sabrao svoje prethodno u novinama štampane književne kritike. Slijedeći taj model Anatolij Kudrjavcev posegnuo je u svoju hemeroteku doma, prelistao spremljene u škatuli na pisaćoj mašini nekoliko stotina otipkanih kazališnih kritika, pa je izbor iz najvećeg dijela građe (ali ipak ne sve), ukoričio pod već spomenutim, sasvim programatskim naslovom – Gledalac sa zadatkom. Ništa manje važan nije bio ni privilegij što je libar objelodanjen u glavnom hrvatskom gradu, u slavnoj biblioteci male edicije Prolog pri Centru za kulturnu djelatnost Zagreb, i pod uredničkom palicom Slobodana Šnajdera, od Tolje cijelu jednu punoljetnost mlađega kolege, ali i već dobrano afirmiranoga dramskog pisca s aureolom slave i odjekom u inozemstvu.

---

image

Knjiga Anatolija Kudrjavceva "Gledalac za zadatkom"

---

I da, u knjizi se nalazi i osvrt Kudrjavceva na Šnajderov komad Kamov, smrtopis postavljen na sceni HNK Split 1981. godine. Kritičar je pun zadovoljstva: "Zadovoljstvo i olakšanje, trenutak pune afirmacije smisla i odolijevanja pogubnoj koroziji skepse. Jer splitska predstava Kamov, smrtopis Slobodana Šnajdera u režiji Želimira Mesarića s protagonistom Božidarom Alićem jest kulturni događaj vrijedan divljenja i poštovanja, slučaj koji obnavlja povjerenje i vjeru. Predstava, dakle, koja nije prijatno provincijsko iznenađenje nego apsolutna scenska vrijednost (...) On ni na tren (S. Šnajder, op. S. V.) ne dozvoljava riječi da je spopadnu kolike deklamatorske ispraznosti ili sivilo trivijalne bezličnosti, već je nabija građom koja je u isti mah dokumenat, i komunikacija, i poezija i navještaj. Osuda pogotovu. Osuda koja nije razbrbljana, ni patetična ni razgoropađena, nego smisaona i uozbiljena stoga dalekosežna i teška poput olova. Halucinantna, ekstatična simbolika agonije, što izvodi široke mitske kretnje i ekspresivno kovitla mase, spoj je raznih vrhunskih teatarskih iskustava, povijesno-literarnih asocijacija i osebujnog scenskog razmišljanja. Sinteza, dakle, koja tom Šnajderovom dramskom tkivu osigurava značaj iznimne kazališne pretpostavke" (Gledalac sa zadatkom, str. 269. – 270.).

Pismo za doškolovavanje

Čitajući kazališne kritike Anatolija Kudrjavceva, koje su često zapravo pravi pravcati mali eseji, i artisti iz Teatra i posjetitelji iz publike, kao i novinski čitatelji Slobodne Dalmacije, mogli su steći znanja o teoriji dramaturgije i teatrologije, o stilskim obilježjima pojedine epohe, o promišljanjima kako se grade repertoari te biraju i dramatičari i njihovi komadi... Pogotovo artisti iz Teatra, koji su u ona doba više bili oslonjeni na svoj talent i naučenost usput, negoli što su stekli (glumačke) vještine obrazujući se na fakultetima i studijima dramskih umjetnosti, kazališta ili filma. Paralela je vidljiva i danas, samo u zrcalnom obratu, kad najčešće imamo visokoobrazovane umjetnike, ali s deficitarnom ili limitiranom talentiranošću. I među pjevačima, molim lijepo, ne nužno samo među glumcima: ali i redateljima, da ne bude zabune, od kojih mnogi sve znaju iz udžbenika, a kad treba to prenijeti na pozornicu – ćorak! Ergo, čitanjem Toljinih napisa gledatelj se svakako može pravo doškolovati, pa naučene lekcije primijeniti i na današnji stupanj razvoja suvremene scenske igre. Jerbo, Kudrjavcev je ocjenjujući odgledano vazda bio rob neporecive objektivnosti, otvoren za svaki iskorak u novotariji s kojim se možda i nije po afinitetu slagao, ali ako ga je demantirala razložnost kakvog redateljskog postupka ili odabir glumačke, marinkovićevski rečeno, geste i grimase, spremno je konkretna nastojanja znao podržati i pohvaliti.

Knjiga Gledalac sa zadatkom nosi u sebi kolumnu dramske kronike HNK Split od kasnih 60-ih do početka 80-ih godina minuloga vijeka. Pritom ljetopisac na zadatku nije bio kampanilistički okrenut lokalnim temama ili je predilektički favorizirao samo domaće umjetnike; ne, često su se na tapetu njegovih opservacija bile i gostujuće predstave iz cijele ondašnje Jugoslavije, s naglaskom na Srbiju i srpske stvaraoce. Zanimljivo je, recimo, kako mu Danilo Kiš nije pasao sa svojom estetikom, premda je bio dobrim dijelom u pravu kad je spočitnuo pravovaljanost uspješne inscenacije njegove heterogene, premda genijalne, knjige Grobnica za Borisa Davidoviča.

I još, želim baš od gušta registrirati kako je omiljeni glumac u pažljivom Toljinom oku bio nepreželjeni naš Josip Genda, a veliko je poštovanje imao i prema scenografskim rješenjima vrlo prisutnoga u splitskim kazalištarijama – Miodraga Mije Adžića.

Anatolij Kudrjavcev, da, darovao je Splitu kulturološku glavnicu u kešu najmanje onoliku, da minimum kojim mu se može i mora uzdarjem uzvratiti jest tiskanje za baštinsku riznicu i zavičajnu biblioteku makar izabrana njegova djela u nekoliko svezaka, makar da se saberu kazališne kritike, makar da se feljtoni okupe na jednom mjestu, makar da se spalatinsko-mandrilske teme zbroje unutar istih korica jednoga obimnijeg libra. Da ne govorim dalje o predgovorima i pogovorima tuđim knjigama. Bilo tako!

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => dva velikana [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [extra_fields_search] => dva velikana 2 0 15080 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2023-08-22 09:34:36 [created_by] => 3157 [created_by_alias] => Siniša Vuković [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2023-09-04 13:34:19 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2023-09-04 13:34:19 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 0 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 288 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz svijeta kazališnog života. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, kultura, kazalište [secure] => 0 [page_title] => Kazalište [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= title=Divovi opće splićanistke: jedan je nalio fundamente HNK-u, drugi je bio kazališni kritičar. Neizmjerno su nas zadužili [metakey] => Silvije Bombardelli, Anatolij Kudrjavcev [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2023\/08\/22\/25566626.jpg","\/images\/slike\/2023\/08\/22\/25485420.jpg","\/images\/slike\/2023\/08\/22\/25485419.jpg","\/images\/slike\/2023\/08\/22\/920172.jpg","\/images\/slike\/2023\/08\/22\/25485416.jpg","\/images\/slike\/2023\/08\/22\/25485417.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Arhiva, Fe\u0111a Klari\u0107","","","Mario Todori\u0107","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Silvije Bombardelli i\u00a0Anatolij Kudrjavcev<\/p>","

Silvije Bombardelli<\/p>","

Silvije Bombardelli<\/p>","

Anatolij Kudrjavcev<\/p>","

Knjiga Anatolija Kudrjavceva \u201dGledalac za zadatkom\u201d<\/p>","

Knjiga Silvija Bombardellija \u201dEkstempore\u201d<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1484","hd_25566626_1920.jpg":"1920x1080","k_25566626_1280.jpg":"1280x1280","k_25566626_1024.jpg":"1024x1024","k_25566626_640.jpg":"640x640","k_25566626_480.jpg":"480x480","k_25566626_340.jpg":"340x340","k_25566626_220.jpg":"220x220","o_25566626_1280.jpg":"1280x989","o_25566626_1024.jpg":"1024x791","o_25566626_640.jpg":"640x494","o_25566626_480.jpg":"480x371","o_25566626_340.jpg":"340x262","o_25566626_220.jpg":"220x170","h_25566626_1280.jpg":"1280x854","h_25566626_1024.jpg":"1024x683","h_25566626_640.jpg":"640x427","h_25566626_480.jpg":"480x320","h_25566626_340.jpg":"340x227","h_25566626_220.jpg":"220x147","pp_25566626_1280.jpg":"1280x1628","pp_25566626_1024.jpg":"1024x1303","pp_25566626_640.jpg":"640x814","pp_25566626_480.jpg":"480x611","pp_25566626_340.jpg":"340x432","pp_25566626_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x2363","hd_25485420_1920.jpg":"1920x1080","k_25485420_1280.jpg":"1280x1280","k_25485420_1024.jpg":"1024x1024","k_25485420_640.jpg":"640x640","k_25485420_480.jpg":"480x480","k_25485420_340.jpg":"340x340","k_25485420_220.jpg":"220x220","o_25485420_1280.jpg":"1280x1575","o_25485420_1024.jpg":"1024x1260","o_25485420_640.jpg":"640x787","o_25485420_480.jpg":"480x590","o_25485420_340.jpg":"340x418","o_25485420_220.jpg":"220x270","h_25485420_1280.jpg":"1280x854","h_25485420_1024.jpg":"1024x683","h_25485420_640.jpg":"640x427","h_25485420_480.jpg":"480x320","h_25485420_340.jpg":"340x227","h_25485420_220.jpg":"220x147","pp_25485420_1280.jpg":"1280x1628","pp_25485420_1024.jpg":"1024x1303","pp_25485420_640.jpg":"640x814","pp_25485420_480.jpg":"480x611","pp_25485420_340.jpg":"340x432","pp_25485420_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1706x1202","hd_25485419_1920.jpg":"1920x1080","k_25485419_1280.jpg":"1280x1280","k_25485419_1024.jpg":"1024x1024","k_25485419_640.jpg":"640x640","k_25485419_480.jpg":"480x480","k_25485419_340.jpg":"340x340","k_25485419_220.jpg":"220x220","o_25485419_1280.jpg":"1280x901","o_25485419_1024.jpg":"1024x721","o_25485419_640.jpg":"640x450","o_25485419_480.jpg":"480x338","o_25485419_340.jpg":"340x239","o_25485419_220.jpg":"220x155","h_25485419_1280.jpg":"1280x854","h_25485419_1024.jpg":"1024x683","h_25485419_640.jpg":"640x427","h_25485419_480.jpg":"480x320","h_25485419_340.jpg":"340x227","h_25485419_220.jpg":"220x147","pp_25485419_1280.jpg":"1280x1628","pp_25485419_1024.jpg":"1024x1303","pp_25485419_640.jpg":"640x814","pp_25485419_480.jpg":"480x611","pp_25485419_340.jpg":"340x432","pp_25485419_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1141x1571","hd_920172_1920.jpg":"1920x1080","k_920172_1280.jpg":"1280x1280","k_920172_1024.jpg":"1024x1024","k_920172_640.jpg":"640x640","k_920172_480.jpg":"480x480","k_920172_340.jpg":"340x340","k_920172_220.jpg":"220x220","o_920172_1280.jpg":"1280x1762","o_920172_1024.jpg":"1024x1409","o_920172_640.jpg":"640x881","o_920172_480.jpg":"480x660","o_920172_340.jpg":"340x468","o_920172_220.jpg":"220x302","h_920172_1280.jpg":"1280x854","h_920172_1024.jpg":"1024x683","h_920172_640.jpg":"640x427","h_920172_480.jpg":"480x320","h_920172_340.jpg":"340x227","h_920172_220.jpg":"220x147","pp_920172_1280.jpg":"1280x1628","pp_920172_1024.jpg":"1024x1303","pp_920172_640.jpg":"640x814","pp_920172_480.jpg":"480x611","pp_920172_340.jpg":"340x432","pp_920172_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x2583","hd_25485416_1920.jpg":"1920x1080","k_25485416_1280.jpg":"1280x1280","k_25485416_1024.jpg":"1024x1024","k_25485416_640.jpg":"640x640","k_25485416_480.jpg":"480x480","k_25485416_340.jpg":"340x340","k_25485416_220.jpg":"220x220","o_25485416_1280.jpg":"1280x1722","o_25485416_1024.jpg":"1024x1377","o_25485416_640.jpg":"640x861","o_25485416_480.jpg":"480x645","o_25485416_340.jpg":"340x457","o_25485416_220.jpg":"220x295","h_25485416_1280.jpg":"1280x854","h_25485416_1024.jpg":"1024x683","h_25485416_640.jpg":"640x427","h_25485416_480.jpg":"480x320","h_25485416_340.jpg":"340x227","h_25485416_220.jpg":"220x147","pp_25485416_1280.jpg":"1280x1628","pp_25485416_1024.jpg":"1024x1303","pp_25485416_640.jpg":"640x814","pp_25485416_480.jpg":"480x611","pp_25485416_340.jpg":"340x432","pp_25485416_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1912x2728","hd_25485417_1920.jpg":"1920x1080","k_25485417_1280.jpg":"1280x1280","k_25485417_1024.jpg":"1024x1024","k_25485417_640.jpg":"640x640","k_25485417_480.jpg":"480x480","k_25485417_340.jpg":"340x340","k_25485417_220.jpg":"220x220","o_25485417_1280.jpg":"1280x1826","o_25485417_1024.jpg":"1024x1461","o_25485417_640.jpg":"640x913","o_25485417_480.jpg":"480x684","o_25485417_340.jpg":"340x485","o_25485417_220.jpg":"220x313","h_25485417_1280.jpg":"1280x854","h_25485417_1024.jpg":"1024x683","h_25485417_640.jpg":"640x427","h_25485417_480.jpg":"480x320","h_25485417_340.jpg":"340x227","h_25485417_220.jpg":"220x147","pp_25485417_1280.jpg":"1280x1628","pp_25485417_1024.jpg":"1024x1303","pp_25485417_640.jpg":"640x814","pp_25485417_480.jpg":"480x611","pp_25485417_340.jpg":"340x432","pp_25485417_220.jpg":"220x280"}],"incptvocmimagegalleryImageUseInGallery":["1","1","1","1","1","1"]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 288 [name] => Kazalište [alias] => kazaliste [description] => [parent] => 256 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 4 [params] => {"inheritFrom":"256","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15088720 Threads: 4 Questions: 3159314664 Slow queries: 7064837 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235135317 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 53 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura/kazaliste ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 482 [name] => Premium [alias] => premium [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /vinski-podrum-stari/sponzori ) [1] => stdClass Object ( [id] => 285 [name] => Književnost [alias] => knjizevnost [parent] => 256 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /kultura/knjizevnost ) [2] => stdClass Object ( [id] => 288 [name] => Kazalište [alias] => kazaliste [parent] => 256 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /kultura/kazaliste ) ) [link] => /kultura/kazaliste/divovi-opce-splicanistke-jedan-je-nalio-fundamente-hnk-u-drugi-je-bio-kazalisni-kriticar-neizmjerno-su-nas-zaduzili-1320177 [printLink] => /kultura/kazaliste/divovi-opce-splicanistke-jedan-je-nalio-fundamente-hnk-u-drugi-je-bio-kazalisni-kriticar-neizmjerno-su-nas-zaduzili-1320177?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 728736 [name] => Silvije Bombardelli [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2023-09-04 14:12:51 [main_article_id] => 0 [alias] => silvije-bombardelli [link] => /tag/silvije-bombardelli ) [1] => stdClass Object ( [id] => 468423 [name] => Anatolij Kudrjavcev [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => anatolij-kudrjavcev [link] => /tag/anatolij-kudrjavcev ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => dva velikana [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [CitySelect] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [SD_na_licu_mjesta] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Divovi opće splićanistke: jedan je nalio fundamente HNK-u, drugi je bio kazališni kritičar. Neizmjerno su nas zadužili [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3157 [name] => Lidija Gnjidić [username] => lidija-gnjidi [email] => lidija-gnjidi@sd.hr [password] => $2y$10$mtngOqzQV8jneai0Ik7mIexV4pAvDlAqOL0lsOSs2gQuEk7KEba92 [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/lidija-gnjidic-3157 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1675 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/30b1a32f8a9df9371676b36d9e6e20f4?s=100&default=https%3A%2F%2Ff05.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/08/22/25566626.jpg [galleryCount] => 6 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Arhiva, Feđa Klarić [mainImageDesc] =>

Silvije Bombardelli i Anatolij Kudrjavcev

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/08/22/25566626.jpg [title] => Arhiva, Feđa Klarić

Silvije Bombardelli i Anatolij Kudrjavcev

) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/08/22/25485420.jpg [title] =>

Silvije Bombardelli

) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/08/22/25485419.jpg [title] =>

Silvije Bombardelli

) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/08/22/920172.jpg [title] => Mario Todorić

Anatolij Kudrjavcev

) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/08/22/25485416.jpg [title] =>

Knjiga Anatolija Kudrjavceva ”Gledalac za zadatkom”

) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/08/22/25485417.jpg [title] =>

Knjiga Silvija Bombardellija ”Ekstempore”

) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

U prvom otajstvu opće splićanistike iliti lokalnoga mandrilizma, razmišljat ćemo o jednom od najvećih među nama, jednom kojega sustavno zakopavamo po drugi, treći put pod ilovaču na splitskom Lovrincu. Lopatom zaborava, naravno. I, uvidom u njegovu osobnu iskaznicu, čitamo, na njoj su otisnuti ime i prezime: Silvije Bombardelli...

Poznavali smo ga kao skladatelja i dirigenta, kao čovjeka koji je nalio fundamente Hrvatskom narodnom kazalištu u Splitu kakvim ga i danas pamtimo ter nasljedujemo, dičeći se s njim takvim i ovakvim – i oholo i ponosno.

---

---

Poznavali smo ga kao vrsnoga kulturnjaka i famoznog organizatora koji je – nakon Drugoga svjetskog rata u kojemu je osobno i s puškom i s kajdankom vrlo aktivno sudjelovao – isprva bio izvodio operne predstave na otvorenom u vidu, žalibože, nezaživljene Ljetne pozornice na Prokurativi (1947.), a potom i, srećom, uspjelim projektom Splitskih ljetnih priredaba (1954.) što ih danas baštinimo pod imenom Splitsko ljeto... Poznavali smo ga i kao... poznavali smo ga... poznavali smo... ga... Da.

---

image

Silvije Bombardelli

---

Inšoma, da ne plovimo dalje prema pučini gdjeno već smo otprije što burdižajući što veslajući bili, usidrit nam se trenutačno na libru koji baš ljetos, evo, 50. obljetnicu od objavljivanja ima. Govora je o libru Ekstempore, štampanom još onamo Ljeta Gospodnjega 1973., i, dostupnom tek milošću darivanja bližnjega svojega kojemu je ovaj ukoričeni svezak višak u kućnoj biblioteci, ili, srećom da ga u svojem fundusu ima neki od sve rjeđih antikvarijata u našim gradovima, pa da ga se tamo povoljno uzmogne i kupiti.

Dijaboličko otajstvo

Ali, smjer nekih podzemnih vodâ i molitve zlodusima učinile su ovu postojeću i istrajavajuću vrstu pokvarene milosti: nekovrsnog dijaboličkog otajstva, po kojem maestra Silvija Bombardellija plodovi naših naraštajâ knjiže u svojim studenim računovodstvenim i selektivnim administrativnim pamćenjima isključivo kao partizančinu i komunjaru, koja je partizančina i komunjara sve što je u životu postigla bila zavrijedila stažem u sivomaslinastoj uniformi i titovkom s ušivenom crvenom petokrakom na tintari... Mora se sramiti kulturan čovjek (makar i nametnutog) života u takvom društvu, u takvom društvu sublimirane i destilirane hipokrizije.

Poznavali smo ga, maestra Silvija Bombardellija, u mjeri i rasponima glazbenih izrazâ, onako, kako nam je sugerirala vlastita znatiželja – jer javnih poticaja nije bilo! – ali, također, većina onih što su iole bili upućeni u društvene doprinose što ih je ovaj čudesni umjetnik višedesetljetnim djelovanjem bio inkasirao u bašćinstvo imobilizirano u najuži nam zavičaj, nije možda imala uvid u njegovo publicističko rabotništvo.

---

image

Knjiga Silvija Bombardellija "Ekstempore"

---

Lavur maestra Bombardellija, eno i evo, nije se račvao usve u smjeru kompozitorsko-dirigentske aktive, odnosno organizacijske kombinatorike ili intendantske službe. Ne, on je vođen nemirnim duhom vlastitog bića u slobodno vrijeme (čuj mene: u slobodno vrijeme; kao da slobodno vrijeme jednog artista po pozivu uopće i postoji?!), razmišljao u teoriji ono što je provodio u praksi, pa je s vremenom nastala publicistička obilanca tekstova koje je Bombardelli prethodno bio objavljivao po periodici, ali je onda, sabravši ih ujedno, tiskom objedinio u rečenoj knjizi Ekstempore, koja upravo spomenutom svojom obljetnicom od navršenih pola vijeka od izlaska iz štamparije podaje svečani i časni obol onda slavnoj Biblioteci suvremenih pisaca "Čakavskog sabora – Katedre za književnost i kulturu" u Splitu, koja se na nacionalnoj izdavačkoj sceni tada izdvajala samosvojnom i endemičnom grafičkom opredijeljenošću čije su tvrde korice bile umotane u do dandanas prepoznatljivu jutenu tkaninu.

Kao i operu, balet ili simfoniju, i ovu je svoju knjigu Silvije Bombardelli kompozicijski složio u nekoliko stavaka iliti činova. Prvi je posebno simpatičan, tituliran kao "Prolog", i u njemu su sentimentalno-putopisna sjećanja na boravak u partizanima. Taj je dijarijski dio natopljen memoarskom lirikom, pun testimonijanci s beskrajnih pješačenja po vrletima Dalmacije, Bosne i Hercegovine i Crne Gore... Tekst je naslovljen egidom "Od mora do Durmitora" i opisuje pogibeljne dane, tjedne i mjesece na fronti, među drugovima partizanima, ranjenicima i pojatama u kojima su se sklanjali za bombardiranja iz nacističkih štukâ. Bilo je i bliskih susreta s izdajničkim pobratimima po zlu, ustašama i četnicima, koji i jedni i drugi nisu dobro prošli u susretu s dalmatinskim bojovnicima.

‘Maestro di musica‘

Bombardelli je na terenu bio kao "maestro di musica", kapelnik limene glazbe pa, u situacijama zatišja mimo borbenih djelovanja, uzduž i poprijeko bojišnica podizali su svojom svirkom moral preživjelim partizanima i partizankama. Evo nekoliko fragmenata iz dragocjenih Bombardellijevih svjedočanstava: "U kasnu jesen četrdeset i druge, bijeli, kameni grad Dalmacije drhti. Stegao ga je hladan čelik fascia i on je zamro pod sjenom Marjana, u koji su zaboli okrvavljenu crnu zastavu. Split je pod okupacijom: hapšenja, internacije, strijeljanja (...) Tako saznajemo da je kompletna muzika sa Klisa otišla ‘u brda‘. Malo poslije toga nova vijest da se seoska muzika iz Žrnovnice prebacila na Mosor. Najstarija partizanska muzika, prema tome, izgleda da je bila muzika Prve dalmatinske brigade (kliška muzika). Ona je nastradala na Pivi tokom pete ofenzive.

Muzika Drugog udarnog korpusa (muzika iz Žrnovnice), prvobitno muzika Druge dalmatinske brigade, mlađa je od muzike sa Klisa otprilike mjesec dana (...) Pamtim jednog bolesnika, koji nas je molio da mu izvučemo iz pete iglu, jer da mu je ušla u glavu, prošla kroz tijelo i ostala u nozi. Sjećam se: ležimo na slami u jednoj polusrušenoj pojati. Nas sedam bolesnika. Osmi je mrtav... Kiša. Potpuno sam mokar. Osjećam zagušljiv vonj vlažne slame. Vani se čuje nekakav žagor: unose raskuhanu ječmenu kašu koja miriše kao mokra slama na kojoj ležim (...) Nailazimo na čitava predjele potpuno napuštenih i porušenih muslimanskih i pravoslavnih sela: rezultat ‘nacionalističkih‘ politika (...) Na Ozrenu se zadržavamo gotovo dva mjeseca. Idemo iz brigade u brigadu, ali smo najduže kod Četvrte crnogorske. Više puta, pred sam napad na četničke bande, sviramo na položaju (...) Saznajemo da je kapitulirala Italija. Pokreti kolona se ubrzavaju. U dva dana, preko Tare, Durmitora, Žabljaka, Boana, Sinjajevine, stižemo pred sam Kolašin. Otpor je bio brzo slomljen i, svirajući partizanske marševe, rano izjutra ulazimo u grad (...) Spuštamo se polako prema moru: Nikšić, Trebinje, Dubrovnik. Preturili smo teške, krvave godine. Naše more danas je opet naše. Dalmacija je slobodna u kasnu jesen četrdeset i četvrte" (Ekstempore, str. 11. – 17.; prvotno objavljeno u Slobodnoj Dalmaciji, 1945.).

Po šumama i gorama

Mnogi će se možda iznenaditi, ali knjiga Ekstempore ne odaje samo izvrsnoga muzičkog znalca, već je ona i timbar na potvrdi zavidnog erudita. Literarni dar posvjedočio je u putopisnim dijelovima doslovce "po šumama i gorama" među partizanima s limenom glazbom, znanstveni je dokazao skrupuloznim teoretskim ekspertizama sa smionim harmonijskim rješenjima, publicistički je izložio intelektualnim osvrtima na ina glazbena djela, organizacijski talent obrazložio je lucidnim promišljanjima kakav bi trebao biti i kako se ima razvijati sveopći glazbeni život Splita u najširoj sveobuhvatnosti...

Silvije Bombardelli, da, darovao je Splitu kulturološku glavnicu u kešu najmanje onoliku, da minimum kojim mu se može i mora uzdarjem uzvratiti jest izvedba i snimak za baštinsku riznicu barem nekog od četiriju njegovih baleta, barem jednu od dvije njegove opere, barem prvu njegovu simfoniju. Da ne govorim dalje o djelima za zborove. Bilo tako!

---

image

Anatolij Kudrjavcev

Mario Todorić
---

U drugom otajstvu opće splićanistike iliti lokalnoga mandrilizma, razmišljat ćemo o jednom drugom od najvećih među nama, jednom drugom kojega sustavno zakopavamo po drugi, treći put pod ilovaču na splitskom Lovrincu. Lopatom zaborava, naravno. I, uvidom u njegovu osobnu iskaznicu, čitamo, na njoj su otisnuti ime i prezime: Anatolij Kudrjavcev

Poznavali smo ga kao kazališnoga kritičara i kroničara svega vidljivoga i nevidljivoga imanentnoga Velome Varošu u intimi i Splitu u cjelini, kao čovjeka koji je nalio fundamente inteligenciji Splita kakvim ga i danas pamtimo ter nasljedujemo, dičeći se s njim takvim i ovakvim – i oholo i ponosno. Poznavali smo ga kao vrsnoga kulturnjaka i famoznog sveučilišnog profesora koji – nakon što je primijetio kako u lokalnim novinama nedostaje pametnoga kritičkog štiva – isprva je bio pisao sasvim instruktivne kazališne kritike natopljene dobrodošlom književnom spisateljskom gestom, a zatim i kozerijske komentare i posprdne apostile na različite teme, vrckave pa i domišljate sprdnje i aforizme, te dovitljive feljtone i ingeniozne humoreske kakvima nije bilo premca. Nema ih ni danas: barem ne u snazi cinizma, forci sarkazma i impetusu ironije...

Inšoma, da ne plovimo dalje prema pučini gdjeno već smo otprije što burdižajući što veslajući bili – povremeno pišući o majstoru Tolji – usidrit nam se trenutačno na libru koji baš ljetos, evo, 40. obljetnicu objavljivanja ima. Govora je o libru Gledalac sa zadatkom, štampanom još onamo Ljeta Gospodnjega 1983., i, dostupnom tek milošću darivanja bližnjega svojega kojemu je ovaj ukoričeni svezak višak u kućnoj biblioteci, ili, srećom da ga u svojem fundusu ima neki od sve rjeđih antikvarijata u našim gradovima, pa da ga se tamo povoljno uzmogne i kupiti.

Ukoričene kritike

Spomenuta knjiga prva je što ju je autorski objavio ovaj vrsni teatrolog, usve tri godine nakon što je bio laureatom prestižne strukovne Sterijine nagrade (1980.). Običaj da se već otprije u novinama ili časopisima objavljeni kritički tekstovi najposlije sabiru u jedinstvenom libru, bio je inaugurirao po svim parametrima izdvojenik iz naše galaksije i razmišljatelj kakvog majka više ne rađa – Igor Mandić. Bila je to pionirska knjiga na pragu stvaranja nove neke prakse da ne rečem žanra, knjiga Uz dlaku iz 1970. godine, u koju je ovaj najinteligentniji funcut iz Šibenika svih vremena sabrao svoje prethodno u novinama štampane književne kritike. Slijedeći taj model Anatolij Kudrjavcev posegnuo je u svoju hemeroteku doma, prelistao spremljene u škatuli na pisaćoj mašini nekoliko stotina otipkanih kazališnih kritika, pa je izbor iz najvećeg dijela građe (ali ipak ne sve), ukoričio pod već spomenutim, sasvim programatskim naslovom – Gledalac sa zadatkom. Ništa manje važan nije bio ni privilegij što je libar objelodanjen u glavnom hrvatskom gradu, u slavnoj biblioteci male edicije Prolog pri Centru za kulturnu djelatnost Zagreb, i pod uredničkom palicom Slobodana Šnajdera, od Tolje cijelu jednu punoljetnost mlađega kolege, ali i već dobrano afirmiranoga dramskog pisca s aureolom slave i odjekom u inozemstvu.

---

image

Knjiga Anatolija Kudrjavceva "Gledalac za zadatkom"

---

I da, u knjizi se nalazi i osvrt Kudrjavceva na Šnajderov komad Kamov, smrtopis postavljen na sceni HNK Split 1981. godine. Kritičar je pun zadovoljstva: "Zadovoljstvo i olakšanje, trenutak pune afirmacije smisla i odolijevanja pogubnoj koroziji skepse. Jer splitska predstava Kamov, smrtopis Slobodana Šnajdera u režiji Želimira Mesarića s protagonistom Božidarom Alićem jest kulturni događaj vrijedan divljenja i poštovanja, slučaj koji obnavlja povjerenje i vjeru. Predstava, dakle, koja nije prijatno provincijsko iznenađenje nego apsolutna scenska vrijednost (...) On ni na tren (S. Šnajder, op. S. V.) ne dozvoljava riječi da je spopadnu kolike deklamatorske ispraznosti ili sivilo trivijalne bezličnosti, već je nabija građom koja je u isti mah dokumenat, i komunikacija, i poezija i navještaj. Osuda pogotovu. Osuda koja nije razbrbljana, ni patetična ni razgoropađena, nego smisaona i uozbiljena stoga dalekosežna i teška poput olova. Halucinantna, ekstatična simbolika agonije, što izvodi široke mitske kretnje i ekspresivno kovitla mase, spoj je raznih vrhunskih teatarskih iskustava, povijesno-literarnih asocijacija i osebujnog scenskog razmišljanja. Sinteza, dakle, koja tom Šnajderovom dramskom tkivu osigurava značaj iznimne kazališne pretpostavke" (Gledalac sa zadatkom, str. 269. – 270.).

Pismo za doškolovavanje

Čitajući kazališne kritike Anatolija Kudrjavceva, koje su često zapravo pravi pravcati mali eseji, i artisti iz Teatra i posjetitelji iz publike, kao i novinski čitatelji Slobodne Dalmacije, mogli su steći znanja o teoriji dramaturgije i teatrologije, o stilskim obilježjima pojedine epohe, o promišljanjima kako se grade repertoari te biraju i dramatičari i njihovi komadi... Pogotovo artisti iz Teatra, koji su u ona doba više bili oslonjeni na svoj talent i naučenost usput, negoli što su stekli (glumačke) vještine obrazujući se na fakultetima i studijima dramskih umjetnosti, kazališta ili filma. Paralela je vidljiva i danas, samo u zrcalnom obratu, kad najčešće imamo visokoobrazovane umjetnike, ali s deficitarnom ili limitiranom talentiranošću. I među pjevačima, molim lijepo, ne nužno samo među glumcima: ali i redateljima, da ne bude zabune, od kojih mnogi sve znaju iz udžbenika, a kad treba to prenijeti na pozornicu – ćorak! Ergo, čitanjem Toljinih napisa gledatelj se svakako može pravo doškolovati, pa naučene lekcije primijeniti i na današnji stupanj razvoja suvremene scenske igre. Jerbo, Kudrjavcev je ocjenjujući odgledano vazda bio rob neporecive objektivnosti, otvoren za svaki iskorak u novotariji s kojim se možda i nije po afinitetu slagao, ali ako ga je demantirala razložnost kakvog redateljskog postupka ili odabir glumačke, marinkovićevski rečeno, geste i grimase, spremno je konkretna nastojanja znao podržati i pohvaliti.

Knjiga Gledalac sa zadatkom nosi u sebi kolumnu dramske kronike HNK Split od kasnih 60-ih do početka 80-ih godina minuloga vijeka. Pritom ljetopisac na zadatku nije bio kampanilistički okrenut lokalnim temama ili je predilektički favorizirao samo domaće umjetnike; ne, često su se na tapetu njegovih opservacija bile i gostujuće predstave iz cijele ondašnje Jugoslavije, s naglaskom na Srbiju i srpske stvaraoce. Zanimljivo je, recimo, kako mu Danilo Kiš nije pasao sa svojom estetikom, premda je bio dobrim dijelom u pravu kad je spočitnuo pravovaljanost uspješne inscenacije njegove heterogene, premda genijalne, knjige Grobnica za Borisa Davidoviča.

I još, želim baš od gušta registrirati kako je omiljeni glumac u pažljivom Toljinom oku bio nepreželjeni naš Josip Genda, a veliko je poštovanje imao i prema scenografskim rješenjima vrlo prisutnoga u splitskim kazalištarijama – Miodraga Mije Adžića.

Anatolij Kudrjavcev, da, darovao je Splitu kulturološku glavnicu u kešu najmanje onoliku, da minimum kojim mu se može i mora uzdarjem uzvratiti jest tiskanje za baštinsku riznicu i zavičajnu biblioteku makar izabrana njegova djela u nekoliko svezaka, makar da se saberu kazališne kritike, makar da se feljtoni okupe na jednom mjestu, makar da se spalatinsko-mandrilske teme zbroje unutar istih korica jednoga obimnijeg libra. Da ne govorim dalje o predgovorima i pogovorima tuđim knjigama. Bilo tako!

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Arhiva, Feđa Klarić Mario Todorić
Arhiva, Feđa Klarić

Silvije Bombardelli i Anatolij Kudrjavcev


Silvije Bombardelli


Silvije Bombardelli

Mario Todorić

Anatolij Kudrjavcev


Knjiga Anatolija Kudrjavceva ”Gledalac za zadatkom”


Knjiga Silvija Bombardellija ”Ekstempore”

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/kazaliste/divovi-opce-splicanistke-jedan-je-nalio-fundamente-hnk-u-drugi-je-bio-kazalisni-kriticar-neizmjerno-su-nas-zaduzili-1320177 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=caa65e8a3d3025f95594f98c1477f7319ae14983 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Divovi+op%C4%87e+spli%C4%87anistke%3A+jedan+je+nalio+fundamente+HNK-u%2C+drugi+je+bio+kazali%C5%A1ni+kriti%C4%8Dar.+Neizmjerno+su+nas+zadu%C5%BEili&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fkazaliste%2Fdivovi-opce-splicanistke-jedan-je-nalio-fundamente-hnk-u-drugi-je-bio-kazalisni-kriticar-neizmjerno-su-nas-zaduzili-1320177 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fkazaliste%2Fdivovi-opce-splicanistke-jedan-je-nalio-fundamente-hnk-u-drugi-je-bio-kazalisni-kriticar-neizmjerno-su-nas-zaduzili-1320177 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => dva velikana [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) )
StoryEditorOCM
Kazalištedva velikana

Divovi opće splićanistke: jedan je nalio fundamente HNK-u, drugi je bio kazališni kritičar. Neizmjerno su nas zadužili

Piše Siniša Vuković
4. rujna 2023. - 15:34

U prvom otajstvu opće splićanistike iliti lokalnoga mandrilizma, razmišljat ćemo o jednom od najvećih među nama, jednom kojega sustavno zakopavamo po drugi, treći put pod ilovaču na splitskom Lovrincu. Lopatom zaborava, naravno. I, uvidom u njegovu osobnu iskaznicu, čitamo, na njoj su otisnuti ime i prezime: Silvije Bombardelli...

Poznavali smo ga kao skladatelja i dirigenta, kao čovjeka koji je nalio fundamente Hrvatskom narodnom kazalištu u Splitu kakvim ga i danas pamtimo ter nasljedujemo, dičeći se s njim takvim i ovakvim – i oholo i ponosno.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. svibanj 2024 02:29