StoryEditor
Film & TVIN MEMORIAM LEGENDI

Volio se družiti s Titom i bio popularan na ovim prostorima, a za dugovječnost je ‘krivio’ suprugu i nadživio sve glumce ‘zlatnog doba‘ Hollywooda

Piše Marko Njegić
7. veljače 2020. - 11:45

Tada 75-godišnji Kirk Douglas bio je na samrtnoj postelji u uvodnoj sceni gangsterske komedije “Oscar”. U posjet mu dolazi sin (Sylvester Stallone) kako bi se pomirili prije nego što izdahne. “Mogu li išta učiniti”, sin upita oca. “Priđi bliže, još bliže”, zatraži otac i opali mu dva šamara jer je gangster i sramoti obitelj. Dobio je sin i treću pljusku kad je rekao kako želi da tata “umre sretan” (“Sad želiš da umrem?!”). A onda se morao zakleti ispred svih da će postati častan čovjek. Nakon što je to napravio, otac je bio spreman da ode. No, taman kad se činilo da je izdahnuo, podigao se iz kreveta i dao sinu još jedan, posljednji šamar da ne zaboravi na obećanje. Tek tad je mogao mirno umrijeti.

Naravno, u Douglasovoj bogatoj filmografiji “Oscar” nema značaj filmova “Staze slave”, “Spartak”, “Detektivska priča”, “Žudnja za životom”, “Obračun kod O.K. Corrala”..., jednako kao ni vestern komedija “Kaktus Jack”, u kojoj je glumio sa Schwarzeneggerom, ali njegova mala uloga ima “metafilmsku” težinu. Douglasa su posljednje dvije i pol dekade mnogi mediji proglašavali mrtvim u nizu “fake news” osmrtnica, još otkako je doživio moždani udar 1996., pet godina nakon što je “umro” u “Oscaru” i preživio helikoptersku nesreću u stvarnosti.

Međutim, legendarni glumac je imao jaku “žudnju za životom” i (o)živio bi kao u filmu, opet i opet, sve do jučer, kad je napustio ovaj svijet u dobi od 103 godine. Nadživio je Douglas sve legende zlatnog doba Hollywooda (još je živa samo njegova vršnjakinja Olivia de Havilland). Posljednji preživjeli muški pripadnik hollywoodske “golden ere” pospremio je bogat “filmski” život u te 103 godine i bio sinonim nekog drugog (glumačkog) vremena.

Rođen je kao Išur Danielovič Demsky 9. prosinca 1916. u američkom gradiću Amsterdam, jedno od sedmero djece u siromašnoj obitelji (bjelo)ruskih imigranata židovskog podrijetla. Majka Bryna nesebičnim je odricanjem i pomoći drugima u tako teškim uvjetima zarana podarila sinu osjećaj za humanost, a on ga je njegovao tijekom života humanitarnim akcijama. U mladosti se bavio hrvanjem, kojemu može zahvaliti snažnu tjelesnu konstituciju, a osiguralo mu je i fakultetsku stipendiju i bijeg iz geta. Fakultet je plaćao radeći i kao konobar i nosač prtljage.

U tom periodu se počeo baviti glumom i to mu je postao najdraži posao, a na glumačkom tečaju je upoznao i buduću prvu suprugu Dianu Dill, koju se zarekao oženiti kad ju je vidio na naslovnici časopisa “Life” (s njom je dobio sinove Michaela i Joela). Drugu suprugu Anne Buydens je upoznao snimajući film u Francuskoj. Vjenčali su se 1954. i ostali zajedno do kraja (njegova) života. U tom braku dobio je još dva sina, Petera i Erica, a upravo je Anne bila, prema Douglasovim riječima, najzaslužnija za njegovu dugovječnost. 

Susret s glumicom Lauren Bacall bio je, pak, za njega od presudne filmske važnosti – upravo ona je preporučila Douglasa producentu Halu B. Wallisu za ulogu u filmu “The Strange Love of Martha Ivers” (1946.), koju je dobio nakon što je četiri godine proveo u ratnoj mornarici u Drugom svjetskom ratu.

Markantan fizički izgled sa širokim ramenima, tvrdim mišićima, prodornim plavim očima, prepoznatljivom rupicom na bradi i vilicom koju kao da je isklesao Michelangelo morao je ići u paru s markantnim imenom pa je Išur Danielovič Demsky postao Kirk Douglas. I tako je započela jedna od najvećih glumačkih karijera postratne američke kinematografije, s vrhuncem u pedesetima i šezdesetima.

Godine 1947. glumio je u drami “I Walk Alone”, prvom od sedam filmova koji ga je spario s još jednom budućom megazvijezdom i njegovim prijateljem Burtom Lancasterom. Najpoznatiji su bili politički triler “Seven Days In May” (1964.), akcijska gangsterska komedija “Tough Guys” (1986.) i napose vestern “Gunfight At The O.K. Corall” (1957.), gdje je Douglas odigrao Doca Holidaya i stekao popularnost u čitavom svijetu, uključujući i Jugoslaviju.

“Obračun kod O.K. Corrala” je i jugoslavenskom predsjedniku i velikom filmofilu Josipu Brozu Titu bio favorit među Douglasovim filmovima. Tito i Douglas su se čak i upoznali i podružili, i to na traženje potonjeg, kad je boravio u Beogradu 1964. povodom prijama u američkom veleposlanstvu. Tito je poslao privatni zrakoplov kojim su Douglas i njegova druga supruga Anne doletjeli do njegove vile u Ljubljani i proveli zajedno puna tri sata, pijući vino i razgovarajući.

Douglasu se svidjela Jugoslavija, a i on se sviđao mnogim ljubiteljima filma na ovim prostorima, bio glumac za sve generacije. Mnogi su kao djeca, prilikom igre na “pa-pa”, htjeli biti njegov Doc Holiday, ne samo Lancaster, John Wayne ili Gary Cooper. Nije “Gunfight At The O.K. Corall” bio Douglasov jedini vestern. Glumio je npr. kauboja i u “Lonely Are The Brave” i “War Wagon” (1962., 1967.), oba s Wayneom.

Uloge junaka većih od života (“Spartacus”, “Vikings”) savršeno su mu pristajale, premda su neki od njih bili cinici i oportunisti, kao boksač u “Šampionu” (1949.), filmu za koji je trenirao boks mjesecima i dobio prvu od tri nominacije za Oscara u razdoblju od 11 godina. Naime, privlačili su ga likovi (polu)nitkova jer “vrlina nije filmična”, a zbog toga se dobro uklapao u “noir” (“Out of the Past”, “Detective Story”, “Ace in the Hole”).

Druge dvije nominacije za Oscara zavrijedio je ulogama ambicioznog i omraženog hollywoodskog producenta, tj. napaćenog slikara Van Gogha u filmovima Vincentea Minnellija ”The Bad and the Beautiful”/”Grad iluzija” i “Lust for Life” (1952., 1956.). Ušao je duboko pod kožu Van Gogha i zamalo se izgubio, iako je njegova mantra bila da se glumac ne smije “metodski” izgubiti u liku, već publika, makar je uvijek htio biti što autentičniji pa je i naučio jahati do savršenstva i potezati brzo pištolj za “Obračun kod O.K. Corrala”. Uloga Van Gogha za Douglasa je bila “zastrašujuće iskustvo”: izgledao je kao on i bio iste dobi kad je ovaj počinio samoubojstvo.

Ponajbolje uloge ostvario je i u Kubrickovim antiratnim “Stazama slave” i povijesnom spektaklu “Spartak” (1957., 1960.). Idealistički pukovnik Drax koji pokušava spriječiti smaknuće tri nevina vojnika i junački predvodnik pobune robova njegov su zaštitni znak, a rečenice “Postoje trenuci kad se stidim što sam čovjek, ovo je jedan od njih” i “I am Spartacus” opće su kinematografsko mjesto.

Oba filma je potpisao i kao producent, riskiravši s angažmanom mladog Kubricka na prvome i izborivši se da on režira drugoga kad je otpušten Anthony Mann. Herojski se, baš poput Spartaka, borio protiv antikomunističke “mccarthyjevske” čistke time što je unajmio scenarista s crne liste Daltona Trumba da napiše “Spartacusa” i inzistirao da njegovo ime bude ostavljeno u filmu, što je označilo početak kraja politike "lova na vještice" u Hollywoodu. Za ulogu u “Spartaku” (i “Stazama slave”) nije bio predložen za Oscara, a nije potvrdio nijednu od one tri nominacije, ali dobio je počasni zlatni kipić. To je najmanje što je Akademija mogla napraviti da se oduži jednoj od najvećih legendi Hollywooda.

Sarajevski ćevapi prilagođene cijene


- Kirk Douglas je 1963. glumio u kazališnoj verziji "Leta iznad kukavičjeg gnijezda", ali dok je bio u naponu snage nije uspio uvjeriti neki hollywoodski studio da snimi i film. Na kraju ga je 1975. snimio, tj. producirao njegov sin Michael, s Jackom Nicholsonom u glavnoj ulozi.

- Douglas je posjetio Sarajevo za vrijeme Olimpijskih igara 1984. godine. Tamo je navodno prokockao 100.000 dolara u jednoj večeri u kasinu, a dijelio je, kažu, velikodušne napojnice. Kola i priča da su mu ćevape naplatili 100 dolara. "Douglas je ušao u restoran 'Dallas' sa svojim prijateljima. Naplatili su mu u to vrijeme nevjerojatnih 100 dolara za ćevapčiće", ispričao je Raka Marić, menadžer Bijelog dugmeta. "Neki sarajevski mangup sjetio se zaje*ati Kirka Douglasa", rekao je svojedobno i Goran Bregović. Marić i Bregović su ispričali da je to bio skandal i da su restoran nakon toga zatvorili, a vlasnika restorana ili konobara "linčovali" u Sarajevu.

- Schwarzenegger je u friškom prisjećanju na Douglasa otkrio da su zajedno trenirali u pauzi snimanja "Kaktusa Jacka". Douglas je tadašnjeg bodybuildera zadivio snagom s obzirom da je u vrijeme tog filma imao 63 godine, osobito kako je radio zgibove.

Najvažnije uloge i filmovi, od ‘A‘ do ‘Ž‘


- 'As u rukavu'
- 'Detektivska priča'
- 'Grad iluzija'
- 'Iz prošlosti'
- 'Obračun kod O.K. Coralla'
- 'Sedam dana u svibnju'
- 'Spartak'
- 'Staze slave'
- 'Šampion'
- 'Vikinzi'
- 'Žudnja za životom'

#KIRK DOUGLAS#INMEMORIAM

Izdvojeno

03. lipanj 2020 12:16