StoryEditor
Film & TVCINEMARK RETRO(PER)SPEKTIVA

‘Svemirski marinci‘: Bube su u glavi

11. veljače 2021. - 23:49

Vulkani su dvaput spektakularno eruptirali na kinoplatnima krajem devedesetih u filmovima katastrofe "Dante's Peak" i "Volcano", ali nadmašila ih je erupcija jedne goleme bube iz zemlje. Buba je eruptirala negdje oko polovice "Svemirskih marinaca" ("Starship Troopers", 1997.) redatelja Paula Verhoevena, nekoć poznatih po naslovu "Svemirski vojnici".

U jednoj od najimpresivnijih blockbusterskih scena druge polovice devedesetih zemlja se zatresla pod nogama svemirskih marinaca i divovska buba se propela u svoj raskoši računalnih i praktičnih efekata, spalivši vatrom ruku neke nesretnice kao da je izrigala lavu.

FILM: Starship Troopers; SF akcija; SAD, 1997. REŽIJA: Paul Verhoeven ULOGE: Casper Van Dien, Dina Meyer OCJENA: *****

To je bio "money shot" spektakla od 100 milijuna dolara, prva slika koja će padati na pamet na svaki spomen ovog neshvaćenog i podcijenjenog blockbustera.

Scena se urezala u sjećanje u kinu "Central" jednako kao npr. iskrcavanje na Normandiju. "Spašavanje vojnika Ryana" Stevena Spielberga u naturalističkoj brutalnosti se ugledalo na "Svemirske marince". Egzekucija međuplanetarne ratne SF akcije u slobodnoj ekranizaciji kultnog romana Roberta E. Heinleina, kod nas prevedena kao "Zvjezdani jurišnici", počiva na ekstremno bolnom "verhoevenovskom" tjelesnom hororu, "au pair" s "cronenbergovskim", možda i brutalnijem.

Prilikom bliskog susreta s kukcima "paučnjacima" tijela bivaju prepolovljena i ljudi ostaju bez udova i glave, a oštre nožice insekata zarivaju se duboko u njihovo meso (prsišta, bedra) na rubovima ili u prednjim planovima kadra. "Starship Troopers" je svemirski "Saving Private Ryan", samo što se vojnici ne bore protiv drugih vojnika nego vojske kukaca.

Vojnici su svedeni na svježe meso za kukčev mlinac u pretposljednjem hollywoodskom filmu genijalnoga nizozemskog redatelja, snimljenom nakon kontroverznih "Plesačica", a prije "Čovjeka bez tijela". Jedinstveni "krv i meso" rukopis čovjeka koji je ispisao SF klasike "RoboCop" i "Potpuno sjećanje", kao i "Sirove strasti", prepoznatljiv je u svakom kadru.

Crni humor svakako ublažava crveno "Basic Insect" nasilje u Verhoevenovom radikalnom, neapologetskom oslikavaju prirode rata i militarizma. "Pokretno pješaštvo me pretvorilo u čovjeka kakav sam danas", sarkastično dobaci stariji muškarac s umjetnom metalnom rukom i bez obje noge kad se susretne s novim regrutima u tumačenju mladih i ljepuškastih glumaca preuzetih iz tinejdžerskih serija devedesetih poput "Beverly Hillsa 90210" (Casper Van Dien, Dina Meyer, Denise Richards).

Prva trećina filma svjesno je (auto)parodično rađena kao "Beverly Hills 90210" u svemiru, skupa futuristička sapunica s jeftinim dijalozima, ljubavnim trokutima i četverokutima, ambijentirana u budućnost kad je Zemlja postala nekakva fašistička kvazi-utopija, tj. jedna velika totalitarna država.

A onda Verhoeven zamišlja kako bi izgledalo da se akteri "Beverly Hillsa 90210" nađu u "Full Metal Jacketu" Stanleyja Kubricka i "Aliensima" njegovog suvremenika Jamesa Camerona. Ulogu tvrdog "drill" instruktora od R. Lee Ermeyja preuzima urnebesni Clancy Brown.

"Što će nam nož u nuklearnom ratu? Sve što treba jest pritisnuti dugme", osupnut je mladi regrut (Jake Busey, Garyjev sin) na vježbi gađanja mete hladnim oružjem. "Stavi ruku na taj zid", zapovijeda mu narednik Zim. Narednik potom baci nož, pogodi mladića posred dlana i prikuje za zid.

"Neprijatelj ne može pritisnuti dugme ako onesposobite njegovu ruku", tumači on i povikne "Bolničar!", što je ponavljajući verbalni geg tijekom učestalih ozljeda na obuci. Oštra satira siječe i kasnije ratovanje s izvanzemaljskim kukcolikim monstrumima prekomjernog militarizma, patriotizma i mačizma "nuke 'em" filozofije utjelovljenog u Van Dienu kao tipičnom američkom vojniku/junaku četvrtaste čeljusti.

Van Dienov Johnny Rico je "square jawed" lik s postera za vojačenje, dok Richards kao njegova (bivša) djevojka Carmen sve do završnice ne skida s lica plakatni osmjeh od milijun dolara, oboje nesvjesni da su u Verhoevenovim očima ustvari veći negativci od kukaca, produkt društva opsjednuta ratom umjesto (bubi)mirom, k tome odjeveni u uniforme sa simbolima kvazi-nazi ikonografije.

"Ja dajem svoj doprinos, a vi", reklamni je slogan novačenja u "Svemirskim marincima" krajnje drukčije intonacije u odnosu na, recimo, vojačenje za američku mornaricu i zrakoplovstvo u "Top Gunu", srodnije kasnijem akcijskom SF blockbusteru Toma Cruisea "Na rubu horizonta" koji je dobrano nadahnuo.

Verhoeven je još jednom osedlao "trojanskog konja" za galop po svemirskim hollywoodskim pašnjacima rezerviranim za "mozak-na-pašu" spektakle, pokazao srednji prst Hollywoodu i potvrdio se kao vjerojatno najsubverzivniji autorski (blockbuster) režiser svih vremena unutar studijskog sistema, ako ne i općenito.

Čelnicima združenih hollywoodskih "major" studija Touchstone i Tri-Star Pictures isporučio je raskošnu i uzbudljivu SF akciju s tada posljednim krikom specijalnih efekata, ali ispod površine demitologizirao američko junaštvo i vješto sakrio briljantnu satiričnu komediju o vojnoj intervenciji u stilu Kubrickova "Dr. Strangelovea" na vizionarski "verhoevenovski" način, dakle "Kako sam prestao brinuti i zavolio NUKLEARNU bombu".

Osim što je Verhoeven Ameriku budućnosti usporedio s nacističkom Njemačkom prošlosti, zaplet njegova filma je bio proročanski u pogledu "rata protiv terora". Nakon što kukci razore Zemljine gradove i neboderi budu srušeni kao newyorški "tornjevi blizanci", američka vojska osvetnički kreće u invaziju na njihov pješčani planet nalik Iraku/Afganistanu s ciljem da ih spali ("nuke 'em") i u tamošnjim pustinjskim tunelima pronađe i zarobi "mozak operacije", svojevrsnog Bug Ladena.

Nevjerojatno, zar ne, s time da postoji opcija i da su bube ubačene u glavu, odnosno da je sve medijski-propagandno inscenirano za potrebe masovne mobilizacije i osvajanja tuđeg, kukačkog teritorija. Buba švabe svud? Tako nekako.

Kao i u RoboCopu", te u nešto manjoj mjeri "Total Recallu", naraciju filma istovremeno prekidaju i pokreću blokovi vijesti i reklama u formi žešće vladine propagande, ovdje na razmeđi televizije i interneta, s kursorom koji u kutu videa "blinka" na link sa sveprisutnim pitanjem "Želite li znati više?". "Jedini dobar kukac je mrtav kukac", potiče reklama na širenje mržnje.

Huškački efekt je oslikan trenutak kasnije – klinci daju obol u borbi protiv kukaca tako što gaze male bube na ulici jer svatko treba dati svoj "doprinos" društvu, a i klikati na video za daljnji tijek priče, namamljen kao fol (polu)cenzuriranim prizorima, poput mučenja bube. Snimanjem ovih propagandnih videa Verhoeven je također bio ispred svog vremena i prorekao i YouTube algoritme i moderno "click-bait"/"fake news" novinarstvo. Želite li znati više?

Oscar nominacija za vizualne efekte

Film je bio prokleto zasluženo nominiran za Oscara za vizualne efekte zajedno s “Titanicom” i “Jurskim parkom 2”. Zlatni kipić je na koncu ipak osvojio “Titanic”. P.S. "Starship Troopers" se prikazuju 12. veljače u kasnim večernjim satima na HTV1, tjedan dana nakon što je na istom programu u slično vrijeme bio prikazan i  "Showgirls", ali to, nažalost, nije znak da ćemo gledati Verhoevenov ciklus.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. svibanj 2021 05:41