StoryEditor
Film & TV‘ARKA‘ NA FMFS-U

Brod u mom animiranom filmu može se iščitati na više razina, kao cijeli svijet, kapitalistički zapad, možda kao i Hrvatska - veli Natko Stipaničev

Piše Marko Njegić
6. srpnja 2020. - 22:57
Ranko Suvar/Cropix

Prvi "profesionalni umjetnički (animirani) film" Natka Stipaničeva "Arka" bio je uvršten na festival u Annecyju. Velika je to čast za 34-godišnjeg Splićanina sa zagrebačkom adresom koji je već radio zapažene animirane filmove poput "Finili su Mare bali", ali nijedan od njih se nije dobacio do Annecyja, gdje je "Arka" odabrana među 37 od 3180 naslova prijavljenih sa svih strana svijeta. "Arka" je nakon Annecyja upravo doživjela hrvatsku premijeru na FMFS-u.

Je li uvrštavanje "Arke" na Annecy, gdje hrvatski animirani filmovi prilično često gostuju (ostvarenja Veljka Popovića), nova potvrda da je hrvatska animacija živa i zdrava?
- Ove godine su na Annecyju, osim mog, bila čak još dva hrvatska naslova, a to su "Pustolovine Glorije Scott" Matije Pisačića i Tvrtka Rašpolića, te u studentskoj konkurenciji "I'm Not Feeling Very Well" Sunčane Brkulj. Hrvatska animacija je već dugi niz godina živa i zdrava i ima konstantnu kvalitetu zahvaljujući mnogim vrhunskim animatorima što dokazuje svake godine uspješnim naslovima koji obiđu svijet. Nažalost, naš "mainstream" i javna televizija nema nikakvog interesa za domaći kratki film pa su hrvatskoj javnosti ti filmovi uglavnom dostupni na par domaćih filmskih festivala tokom godine.

Što se za potencijalnog gledatelja krije iza kratkog sinopsisa filma "Veličanstveni prekooceanski kruzer plovi morem"?
- Točno to. Film je pisan i režiran tako da se gledatelju postupno plasiraju i doziraju bitne informacije, te priča polako gradira. Mislim da bi otkrivanje bilo kakvih dodatnih informacija pokvarilo gledatelju užitak filma, stoga jedino što treba znati prije gledanja jest da se radi o jednom kruzeru koji plovi morem. Zamislite da vam prije gledanja "Šestog čula" netko kaže da je Bruce Willis mrtav.

Je li "Arka" svijet u malom? I je li film vizionarski za ova koronska "novo(ne)normalna" vremena?
- U scenarističkom smislu, brod je idealna zatvorena cjelina i nastojao sam da se može iščitati na što više razina, kao cijeli svijet, kao kapitalistički zapad, možda kao i država Hrvatska. Zapravo nema pravog odgovora i gledatelj je slobodan protumačiti kako god njemu paše. Scenarij je nastao prije skoro četiri godine i, evo, ispao je dosta aktualan.

Kako si reagirao doznavši da će "Arka" otploviti u Annecy?
- Reagirao sam jednim ushitom i pokličem "AAAHHJAAAAKKKK".

Silom koronskih neprilika, Annecy je ove godine održan "online", baš za peh kad si mogao ići tamo i predstaviti sebe i film uživo pred svijetom...
- Ne vjerujem u "online" izdanja festivala. To su prvenstveno mjesta okupljanja ljubitelja filmske umjetnosti i uz filmove jednako je važno i neformalno druženje s kolegama nakon projekcija. Također, neusporedivo je iskustvo pogledati film u kinodvorani i na mobitelu i pronalazim malo ironije u tome što na klasičnim festivalima ide najava da se mobiteli stišaju, a sad bi gledateljima trebali napomenuti da ih pojačaju i stave film na "full screen".

Kako se "online" izdanje Annecyja odrazilo na predstavljanje "Arke"?
- Ne znam. Film je bio na festivalu i festival je prošao. Sada svako malo dobivam neke mailove budućih festivala, publishera itd.

Je li ti, neovisno o tome, Annecy otvorio neka vrata ili će ih otvoriti? Kakve su bile reakcije na film?
- Zbog sudjelovanja na Annecyju, ali i mnogim drugim festivalima, siguran sam da će u budućnosti biti lakše doći do nekih fondova, koprodukcija i suradnji.

Možeš li se zamisliti kao animator izvan Hrvatske? Koliko je isplativo biti animator kod nas?
- Kod nas ima jedan jako dobro ustrojen centar, zapravo jedan od boljih u Europi, a to je Hrvatski audiovizualni centar koji između ostalog svake godine ima natječaje za produkciju umjetničkih filmova i koji održava filmsku industriju na životu, što me tjera da ostajem. Također, kroz dugi niz godina sam ovdje uspio izgraditi i nekakvu reputaciju, pa uspijevam voditi studio i odrađivati komercijalne projekte.

Kako ti je živjeti i raditi u Zagrebu?
- Može bolje, može i lošije. Zbog centralizacije je manje više sve u Zagrebu i ako se ne mislim baviti turizmom zapravo nemam što raditi u Splitu. Trebao bih se dati na vanjsko tržište, da mogu raditi gdjegod, ali u tom slučaju bih se preselio na neki otok.

Čini se kao da ti nedostaje more s obzirom da je prisutno u tvojim animiranim filmovima, od "Finili su Mare bali" do "Arke"?
- More je lijepo, no u filmovima ga ne koristim zato jer mi nedostaje, već scenaristički služi kao odličan izolator neke cjeline ili zajednice, u "FSMB-u" to je otok, a u "Arci" brod. Nije nužno da će biti i u sljedećim filmovima.

Za Dalmaciju, tj. Split, veže te i preddiplomski studij Filma i videa završen na UMAS-u...
- Za Split me veže 25 godina odrastanja, između ostalog i studiranje prediplomskog studija. Također sam završio i diplomski studij animiranog filma i novih medija na likovnoj akademiji u Zagrebu.

Je li sada sa premijerom filma na FMFS-u na neki način zatvaraš (jedan) krug?
- Jako mi je drago i čast što je hrvatska premijera bila na Festivalu mediteranskog filma u Splitu.

Animirani favoriti i uzori
Koliko revno pratiš tekuću animiranu produkciju?

- Pratim hrvatsku produkciju i mislim da bi trebalo uskoro obratiti pažnju na vruće filmove iz pećnice Jelene Oroz, Bruna Razuma, Antonije Begušić, Veljka Popovića i Davida Lovrića. Od stranih autora, spomenuo bih Emmu De Swaef i Marca Jamesa Roelsa, te Jeremyja Clapina. Njegovi kratki filmovi su možda i razlog zašto sam se počeo baviti animiranim filmovima.

#FMFS#FESTIVAL MEDITERANSKOG FILMA SPLIT#NATKO STIPANIČEV#ANIMIRANI FILMOVI

Izdvojeno

06. srpanj 2020 23:04