Svi smo tijekom posljednjih godina u većoj ili manjoj mjeri postali ovisni o ekranima i šarenom svijetu u koji, putem njih i samo dva-tri klika ili svajpa, možemo kročiti. Te smo svoje opčinjenosti svjesni, također, u manjoj ili većoj mjeri, kao što nas to i ne brine sve podjednako. Ipak, imamo dojam, barem mi zabrinuti roditelji, kako je situacija osobito komplicirana kad je riječ o djeci. Kako s njima uopće razgovarati o ovoj temi? Zanimljiv odgovor dala nam je Martina Čičko Karapetrić, jedna od sestara iz modnog brenda Boudoir, koja je sa svojom mamom, Helom Čičko, iza koje je niz projekata za poticanje čitanja kod djece i mladih u Knjižnicama Grada Zagreba te u suradnji s brendom Eucerin i kreativnom agencijom Omega komunikacije napravila slikovnicu "Djevojčica i čarobna ploča".
Martininom rukom lijepo ilustrirana priča namijenjena je djeci, ali i odraslima te propitkuje što se dogodi ako previše vremena provodimo u virtualnom svijetu, ako se previše družimo s ekranima – čarobnim pločama. Sasvim dobar razlog za razgovor s nadarenom dizajnericom, zar ne?
Kako ste došli na ideju problematizirati ovo pitanje kroz oslikanu priču za djecu i koju biste poruku njome željeli uputiti?
- Ja sam mama troje već odrasle djece i zaista znam kako vrijeme provedeno na mobitelu, igricama i televiziji može utjecati na kvalitetu obiteljskog i društvenog života. U slikovnici, djevojčica nalazi prolaz u čarobni svijet, koji je zapravo alegorija našeg bijega na društvene mreže gdje se sve čini da je bolje, ljepše i ukusnije. Stvarni život nema filtere, ali je puno vrjedniji i uspomene su stvarne. Nitko pred kraj života neće govoriti o tome koliko je lajkova dobio na nekoj objavi, već će se prisjećati uspomena. Ja sam dijete koje je odraslo bez mobitela, igre sa mojom sestrom blizankom bile su super kreativne i zabavne. Bez mašte to bi bilo nemoguće. Djeca danas dovoljno ne čitaju i to se jasno vidi u njihovu rasponu vokabulara. Vjerojatno bi zavoljeli čitanje da im u ruke dođe čitka, zabavna i zanimljiva knjiga. Kad bi se obvezna lektira možda pomladila suvremenim naslovima, djeci čitanje ne bi bilo toliko mukotrpno i našli bi užitak u izvrsnim knjigama.
Je li problem zaluđenosti svijetom iza ekrana nešto što vam je poznato i iz osobnog iskustva?
- Naravno, inspiracija su mi bila moja djeca. Moj sin Ivor, koji zaista ima glavu u oblacima i voli jako puno vremena provoditi online, on je bio inspiracija za kosu od oblaka djevojčice iz priče, a i ja osobno koristim apsolutno sve društvene mreže i nerado priznajem da sam i osobno ovisna o virtualnom svijetu i provodim vjerojatno previše vremena online. Dosta je to vezano i uz moj posao, kao vlasnik brenda brinem se za sadržaj društvenih mreža Boudoira, komuniciram s klijenticama i postavljam objave, tako da neminovno moram biti dosta svog vremena online. Problematika je stvarna, pogotovo je štetna za mlađe generacije. Moja generacija je među zadnjima koja je odrasla bez društvenih mreža koje zaista mogu biti jako toksične u procesu odrastanja.
Kako razgovarati s djetetom o ovoj temi?
- Ja nisam stručnjak koji može dati zaista meritorno mišljenje o toj temi, roditeljima je teško pomiriti sve obveze vezane uz posao i odgoj djeteta, život je stresan i ponekad je zaista najlakše dati djetetu mobitel u ruke i imati sat vremena mira za sebe. Ja nisam našla idealnu formulu za rješavanje tog problema, ali sam zato osmislila slikovnicu.
Kroz priču nastojite prenijeti i druge važne poruke - o odgovornosti, brizi za druge... Možete li nam reći ponešto o tome?
- Ova priča ima sve bitne elemente bajke. Glavna junakinja, djevojčica, nađe se u situaciji, koja je posljedica njezina odabira, gdje se teleportira iz svijeta koji poznaje u jedan novi i nepoznati te je prisiljena krenuti u avanturu i svijet koji ne poznaje, gdje mora donositi odluke, učiti i rješavati zadatke. Bajka završava u trenutku kad djevojčica počinje osjećati slatke rezultate svojih dobrih odluka koje su joj pomogle vratiti ravnotežu u život.
Imate li savjet za one malo starije od prosječnog čitatelja vaše lijepe slikovnice koji ne mogu odoljeti a da svako malo ne pogledaju u ekran?
- Slikovnica je poučna priča za velike i male, vjerujem da će pouka doprijeti i do roditelja kada budu čitali slikovnicu svojoj djeci. Danas su i odrasli i djeca previše vezani uz ekrane i propuštaju stvarne vrijedne trenutke. Život je prekratak da ga provedemo gledajući u mobitel. Svi previše skrolamo, potrošimo život u skrolanju, a vrijeme je najdragocjenije.
Čime ste se vodili kad je riječ o ilustracijama u slikovnici, koja vam je bila glavna inspiracija?
- Inspiracija su mi bila moja djeca. Prvenstveno moja kći Irma, koja zaista ima kaktuse na prozorima, zatim moj sin Ivor, koji zaista ima glavu u oblacima, što je i bila inspiracija za kosu od oblaka djevojčice iz priče. Ilustracije su barokne, sanjive, romantične i suprotstavljaju se priči koja se zapravo bavi problematikom modernog svijeta. Postoji nekoliko ljudi koji su slikovnicu pratili od početka do kraja. Ines Majetić, direktorica kreativne agencije Omega komunikacije, oduševila se prvim testnim ilustracijama i tekstom priče, te je dala sve od sebe da dermokozmetika Eucerin bude sponzor i partner ovog lijepog projekta. Nakon njih tu je bila ekipa izdavačke kuće Mozaik knjiga, u ime njih tu su bile glavna urednica Daria Borić koja je pratila cijeli proces i urednica zadužena za naše izdanje Marija Morić. Zamislite tu čast raditi s tako divnim ženama iz Eucerina, Omege i Mozaika? Iako, treba istaknuti da je glavna veza i cijeli most između svih nas bio moj dragi prijatelj Nikola Grbin.
Je li vam bilo neobično surađivati s majkom, s obzirom na to da vas poznajemo kroz suradnju sa sestrom?
- Do realizacije teksta došlo je u trenutku kad se moja mama sklonila od potresa kod mene, iz njezine nesigurne kuće, u doba karantene kad smo svi stremili nekako korisno provesti vrijeme i iskoristiti ga za stvari za koje inače nemamo vremena. Po mojim skicama i ideji, ona je složila perfektnu priču sa svim elementima bajke. Mama i ja smo se vrlo lako oko svega dogovorile, ona je napravila svoj dio, ja svoj - jako se veselila svakoj ilustraciji, bodrila me i komentirala. Upravo je moja mama sa svojim iskustvom bila ta koja mi je sugerirala što je dobro, a što nije, ipak je ona radila s dječjom knjigom cijeli svoj život. Slušale smo jedna drugu i uvažavale mišljenja i savjete, nije bilo previše problema. Ono što je na kraju bilo nama najsmješnije je to da smo uz sav stres zbog rokova za tisak cijeli projekt predale puno prije. Jednostavno, kad je sve krenulo, slikovnica se sama od sebe počela događati i stranice su se brzo napunile prekrasnim ilustracijama.
Planirate li uskoro neki sličan projekt s naglaskom na ilustriranje?
- Uživala sam prvi put u životu raditi ilustracije, bio je to kreativan izazov za mene, a djevojčicu čeka još puno avantura.
Prije koji tjedan predstavili ste novu kolekciju svog brenda Boudoir, biste li nam ispričali ponešto o tome?
- Nakon dvije godine korona-depresije, zaželjele smo se ljepote i blještavila modne piste. Imale smo čast otvoriti novu modnu platformu Atelier glamuroznom kolekcijom od 20 haljina. Kolekcija naziva Sprezzatura, što bi u slobodnom prijevodu značilo "studiozna nonšalancija", u dvadeset modela haljina donosi kolekciju koja priča tisuću priča, posebice kroz seriju maštovitih detalja i lepršavih krojeva, i to je ono što čini razliku. Samo je jedan pogled dovoljan i već je na prvu prepoznatljivo kako je riječ upravo o potpisu Boudoir, brendu koji slavi maštovitu ženstvenost u svakom kroju. Detalji od čipke, luksuzni materijali, romantična i superženstvena estetika ono su što će prošetati pistom.
Kako planirate provesti ljeto?
- Nisam od onih koji ljeto provode isključivo na plaži, svoje ljetovanje provest ću na još jednom roadtripu, ovaj put po jugu Italije i tome se neopisivo veselim.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....