Odjeća utječe na raspoloženje, to je činjenica. Svi imamo barem jedan komad odjeće u kojem se baš dobro osjećamo. Neke komade čak smatramo sretnima. A što kad bismo ciljano birali samo komade koji nam popravljaju raspoloženje? Bismo li na taj način uspjeli držati loše raspoloženje na sigurnoj distanci? Neki vjeruju da je tako, barem uvjetno rečeno, pa se pri odabiru odjeće oglušuju na trendove u korist boja, uzoraka, tekstura i stilova koji kod njih bude pozitivne asocijacije. To vam je, u kratkim crtama, okosnica trenda poznatog kao dopamine dressing, odnosno odijevanje s ciljem podizanja dopamina, kemikalije zaslužne za dobro raspoloženje.
Termin je prva upotrijebila modna psihologinja Dawnn Karen, koju je The New York Times prozvao "The Dress Doctor" u svojoj knjizi "Dress Your Best Life" kroz koju provlači tezu da se dobro raspoloženje može potaknuti nošenjem određene odjeće, a izraz je brzo uzeo maha na društvenim mrežama, gdje su influenceri ponudili svoje interpretacije i savjete kako se odijevati s ciljem podizanja dopamina.
A čini se da na njihove savjete ili barem na ovaj trend nisu bili imuni ni dizajneri, jer gledajući kolekcije predstavljene u posljednje dvije godine, ne možemo ne primijetiti obilje živahnih boja i prpošnih detalja poput perja, perlica i psihodeličnih uzoraka. Prije koji tjedan predstavljena kolekcija Giambattiste Vallija žari se od krvavocrvene boje, Kenzova kolekcija za proljeće/ljeto 2023. pršti od narančaste, crvene i kobaltnoplave, Versaceova aktualna resort kolekcija od tirkizne, zelene i jarkoružičaste, Hermes je žutu i narančastu u obilatoj količini uvrstio čak i u friško predstavljenu mušku kolekciju... zapravo teže je pronaći dizajnera koji je ostao imun na ovaj trend nego one koji ga slijede, jer za razliku od prijašnjih sezona u kojima su dominirali neutralni tonovi, gotovo svi su posegnuli za jarkim dijelom palete boja.
Želite li i sami iskušati ovaj trend, prikupili smo nekoliko savjeta. S obzirom na to da je smisao dopaminskog odijevanja utjecati na raspoloženje, prvi bi vam korak trebao biti osvještavanje koje vam točno boje, teksture i printevi potiču dobro raspoloženje. Pri tome vam može pomoći vaš feed na društvenim mrežama (obratite pažnju kakvim ste objavama dali "like", jeste li možda neku objavu sačuvali ili podijelili), kao i povijest pretraživanja na našim omiljenim online trgovinama. Od pomoći može biti i pregledavanje starih fotografija koje će vas podsjetiti na određene komade odjeće. Kad je ta stavka jasna, zatim zavirite u svoj ormar i presložite ga tako da se u prvom planu nađe odjeća koja vam izaziva pozitivne emocije.
Niste li baš sasvim načisto, od pomoći će vam biti osnovna pravila kromoterapije ili terapije bojama, no imajte na umu da su utemeljena na univerzalnim dojmovima, dok naši osobni osjećaji prema bojama mogu biti vrlo subjektivni – recimo, žuta se boja smatra pozitivnom i poticajnom, ali nekome može biti jednostavno odbojna. Ne zaboravite ni teksture, jer nošenje određenih tkanina, poput tila, baršuna i pletiva, te samo igranje njima može djelovati poticajno, utješno ili vas može podsjetiti na sretne uspomene i tako vam popraviti raspoloženje. Nemojte zaboraviti ni modne dodatke jer baš se njima možete najjednostavnije poigrati.
Ne nudi li vam vlastiti ormar dovoljno mogućnosti, organizirajte razmjenu odjeće s prijateljicama, a ako se odlučite za odlazak u kupnju, krenite korak po korak, baš kao što je preporučljivo svaki put kad iskušavate novi trend. Najbolje je početi s jednim komadom – bilo da je riječ o haljini, cipelama ili komadu nakita – pa zatim ostatak outfita izgradite oko njega. Na kraju se može dogoditi da uopće nećete puno promijeniti stil pa čak niti garderobu, već ćete je samo slagati na drukčiji način. Poanta svega je osjećati se dobro u onome što nosimo, a to je trend koji bismo svi trebali usvojiti – zauvijek.