Gospodarska plovila jedna su od tržišnih niša gdje se hrvatsko brodograditeljsko znanje i prilagodljivost još uvijek mogu dobro prodati na tržištu. Najbolji su primjer aluminijski katamarani Nab Cat, koji se već pet godina u šibenskom NCP-u grade za norveška ribogojilišta. Do prije nekoliko dana isporučeno je ukupno 36 primjeraka, svaki vrijedan više od pola milijuna eura (bez dodatne opreme), što je rezultat iznad svih očekivanja.
U taj se segment sada ukrcao i Splićanin Luka Colnago, poznat po brzim taksi-plovilima, izgradivši svoj prvi katamaran naziva 40 WCAT. S dimenzijama 12 x 6 metara, za metar je uži i kraći od šibenskoga, ali i gotovo upola jeftiniji. Brod je odabran na natječaju zadarske tvrtke Martinović fish za potrebe njihova ribogojilišta kod otoka Iža, gdje će se koristiti za rukovanje kavezima i mrežama, te za prijevoz riblje hrane i ulova do dvije milje udaljenog otoka Ugljana.
Za rad s teretom plovilo je opremljeno hidrauličkom dizalicom Palfinger 15500, dosega 10 metara, kako bi sa standardnom bajom težine 1000 kilograma moglo dosegnuti kamion parkiran uz mul. Osim kormilarske kabine u pramcu, cijela je paluba slobodna pa je za raspodjelu maksimalnih 10 tona tereta korisnicima na raspolaganju čak 50 četvornih metara ravne površine. Osnovni je konstrukcijski zahtjev bio da se brod pri prekrcaju tereta previše ne naginje, što je, uostalom, glavna prednost katamarana u odnosu na jednotrupce.
Do kaveza i natrag
Iako će je naručitelji najviše koristiti na relativno dobro zaklonjenoj, dvije milje dugoj ruti od uzgajališta do otoka Ugljana, brodica mora biti spremna za radnu sposobnost s valovima visine do 1,25 metara (stanje mora 3). Po onome što smo vidjeli, katamaranu neće smetati ni veći valovi, a najbolja garancija izdržljivosti u svim uvjetima nalazi se ispod palube.
Kao kod šibenskih dvotrupaca koji svakoga dana plove do satima udaljenih pučinskih kaveza, Zadrani su inzistirali na pouzdanom heavy duty radnom stroju John Deere. Za zadovoljavanje maksimalne brzine od 10 čvorova i putne od 8 čvorova, odabrana su dva motora snage po 121 KS oznake 4045TFM50.
Za one koji slučajno ne znaju, riječ je o proizvodu ugledne američke tvornice iz koje je u 85 godina izišlo pet milijuna različitih strojeva, redom za radne potrebe. I dobar dio tih strojeva još dandanas pokreće neki traktor ili ribaricu, što je za svakoga radnog čovjeka najbolja moguća referencija.
Naizgled najveća mana motora, a za prave poznavatelje strojarstva prednost, jest predimenzioniranost zaslužna za suhu težinu od 462 kilograma. Naime, svaki od četiri cilindra je dimenzija 106 x 127 milimetara za ukupnu zapremninu motora od 4500 kubika.
Na prvi pogled očekuje se kako takav gorostas vjerojatno puno pije, ali tu nastupaju nove tehnologije. U cilindre kompresijskog omjera 17,2:1 zrak ulazi preko turbopuhala, a gorivo se na kapaljku ubrizgava elektronički upravljanom rotirajućom pumpom. Zahvaljujući impresivnom volumenu, kamionski okretni moment od 420 Nm postiže se već na 1500 okretaja, što je za dugotrajnost i potrošnju idealan podatak.
Štedljivi heavy duty
Na tom putnom opterećenju brod plovi brzinom od sedam čvorova, dok na punom gasu i s 2400 okretaja postiže 11 čvorova. Najvažnija je karakteristika motora što u slučaju potrebe na punom gasu može raditi čak 16 sati dnevno. To je svojstvo kategorije motora M2, predviđene za 3000 do 5000 radnih sati godišnje. Inače, isti heavy duty motor John Deerea se, ovisno o željenom broju sati i faktoru opterećenja, može odabrati u četiri različite varijante.
M4 iz istoga volumena razvija 150 konja uz okretni moment od 507 Nm, no u stanju je na punom gasu od 2600 okretaja raditi samo jedan sat u 12 sati. Predviđen je za 1000 do 3000 radnih sati godišnje. M3 se vrti 100 okretaja manje i ima 135 KS uz okretni moment od 460 Nm. Najžilaviji od svih je M1, snage svedene na samo 105 konja i 2300 okretaja, predviđen za praktički neprestan rad.
U skladu s razvijenom snagom, varira i potrošnja, koja na 1500 okretaja iznosi od 15 do 19 litara na sat, dok na punom gasu M1 troši 20, a najsnažniji M4 – 30 litara goriva.
Inače, trapezoidna strojarnica visine 150 centimetara širine je od metra do metra i pol, pa ima dovoljno prostora za obilazak motora. Do trupova se stiže prolaskom kroz okna pokraj kormilarnice i spuštanjem niz ljestve. U prednjem je dijelu veliki aluminijski spremnik goriva, a u lijevom je trupu postavljena i WC školjka s morskim ispiranjem. Iza nepropusne je pregrade vrlo uredan motorni prostor sa školski provedenim cijevima i priključcima.
Motori opremljeni korejskom kopčom DONG-i imaju nekoliko važnih priključaka koji će olakšati život i rad posadi. Na prvom su mjestu hidrauličke pumpe ulja za nasmetano rukovanje dizalicom, te pumpa vode povezana remenicom za pranje palube i mreža. Sve je poput motora, čvrsto i predimenzionirano.
Naručitelj i konstruktor posebnu su pažnju posvetili sigurnosti, pa su, uz one na palubi, nadzorne kamere postavljene i u trupovima, a uz senzore dima su iznad motora i protupožarne ampule. Četiri baterije postavljene su u posebnom aluminijskom kućištu iza motora pa prekidači nisu baš nadohvat ruke.
Oštro preko valova
Zato je na palubi sve jednostavno i lako dostupno. Komandni je most pregledan kao na trajektu i uz osnovne instrumente glavno mjesto zauzima LCD ekran spojen na sve vanjske kamere. Uređenje je spartansko i jedini komfor pruža drvena klupa uz stražnju stijenku bogato ostakljenog prostora.
Problem s viškom topline rješavat će se propuhom jer su s obje strane kormilarnice elipsasta industrijska vrata. Vanjski je prostor potpuno prepušten teretu pa je dizalica postavljena u samom desnom kutu. Uz njezine su komande i poluge gasa obaju motora, tako da će se svime moći upravljati i s malo članova posade. Uz to treba istaknuti masivna vitla za izvlačenje mreža, te špinu za priključak crijeva za ispiranje palube.
Sve aluminijske pregrade za koje bi konopi eventualno mogli zapinjati vješto su zakrivljene, tako da je dojam da se pazilo na svaki detalj.
Brodica je napravljena pod nadzorom Hrvatskog registra brodova i detaljno je ispitana, tako da je spremna za serijsku proizvodnju. Naravno, ako bude interesa, no naš je dojam da je Colnago opet pogodio tržišnu nišu.
VIŠE FOTOGRAFIJA POGLEDAJTE U NAŠOJ GALERIJI GORE.