StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoCIJENE ENERGENATA LETE U NEBO

Dubrovčani u strahu od skupog goriva: - ‘Ko ima magarca dobro je proš‘o, ali para mi se da će i tovari poskupit‘. Pitamo vas je li rast cijene goriva rezultat tržišnih špekulacija ili rata u Ukrajniji?

Piše Kristina Filičić
14. ožujka 2022. - 18:45

Najavljuje se novi skok cijena goriva. Prošlog utorka nakon što je Vladinim mjerama ublažen rast cijena naftnih derivata, litra dizela i benzina iznosila je vrtoglavih 12,51 odnosno 12,18 kuna. Od sutra bi se spomenute cijene mogle još podebljati za kunu i koju lipu više.

Iako od javnog prijevoznika Libertas nismo uspjeli doznati hoće li poskupljenje goriv utjecati na cijenu javnog prijevoza, objavit ćemo njihov odgovor čim pristigne, provjerili smo situaciju s taksi prijevozom.

Ni za kruha, a ne za taksi

Prvi čovjek dubrovačkog Plavog taksija Ivica Smoljko ističe kako za sada, iako je sve poskupilo, nisu razmišljali o podizanju cijena.

image

Ivica Smoljko, predsjednik 'Plavog taksija'

Božo Radić/Cropix

- Plaće ljudima nisu skočile, sve da povećamo cijene oni ne mogu platiti skuplji taksi. Ovo je maksimalna cijena za građane, a 99 posto vožnji koje vozimo su domaći ljudi. Za sada trpimo, vidjet ćemo dokle će ovo ić', a ako budu cijene još rasle ljudi neće imat za kruha, neće se vozit ni u taksiju sigurno – kaže Smoljko pa navodi kako je trenutno prosječna cijena vožnje po Dubrovniku za domaće ljude od 25 do maksimalno 35 kuna, do Župe 55, 60 kuna, a do zračne luke 180 kuna 'što su prihvatljive cijene'. Postoji li cjenovna granica litre goriva, nakon koje će morati u korekciju cijena usluge autotaksi prijevoza, Smoljko kaže:

- Nismo razmišljali, ali ako budu cijene 20, 25 kuna onda ćemo zaključat' auta, tko će onda vozit'? Nećemo ni mi moć' točit' gorivo, neće vam nitko sjesti u auto ako bude ta cijena. Nema veze hoćemo li dizat cijene ili nećemo, nego nećemo imat' mogućnost nikakve zarade i nećemo moć' više gorivo točit, bit će preskupo za svakoga. A onda stavit' ključ u bravu i čekat' bolja vremena. Teška situacija. Plavi taksi preživljava, s domaćim ljudima radimo dobro, možemo za sada podmirivat sve obaveze. Ako ovo bude još išlo gore, neće nitko vozit', ma neće opskrba moći doći, stat će proizvodnja, sve cijene će letit' u nebo. Nije taksi neophodan za život, ljudi ga koriste jer je jeftinije vozit se u taksiju, nego uzet' auto i točit' gorivo – zaključuje Smoljko iz 'Plavog taksija'.

I tajnik Udruženja obrtnika autotaksi prijevoznika Romano Pikunić potvrđuje nam kako za sada 'cijena ostaje koja jest'.

- Mi vozimo po istim cijenama koje su bile kad je cijena nafte bila 7 i pol kuna, tako da nismo mijenjali ništa. Što će u budućnosti biti, ne znamo ni sami. Ako ostavimo ovu cijenu, onda je ekonomski vožnja potpuno neisplativa, ako podignemo cijenu koga ćemo voziti? Čekamo  hoće li uopće biti sezone. Ako bude, pokušat ćemo se prilagodit' pa ćemo vidjeti što će biti – kaže Pikunić i još jednom potvrđuje kako zasad Udruženje po pitanju cijene usluge neće ništa mijenjati.

image

Ravnateljica Javne ustanove Rezervat Lokrum Nikolina Grković

Božo Radić/cropix

Budući da od travnja kreće i prijevoz na omiljeni dubrovački otok Lokrum, provjerili smo hoće li porast cijena goriva utjecati na cijenu ulaznice na otok.

- Mi smo donijeli cjenik prije dva, tri mjeseca i nećemo raditi nikakve korekcije – kaže Nikolina Grković, ravnateljica Javne ustanove Rezervat Lokrum. Ulaznica na otok će ostati 200 kuna. Svim stanovnicima Dubrovnika, a uključit će se i boravište i prebivalište, dodaje, omogućena je kupnja godišnjeg pokaza simboličnog iznosa od sto kuna.

- To je mali iznos s obzirom da će otok biti otvoren za posjetitelje od travnja do studenog. Za one mlađe sugrađane, djecu do 16 godina će biti besplatno – kaže Grković pa usporedbe radi spominje kako je 100 kuna trošak goriva Skali ili Zrinskom da dođe do Lokruma i vrati se u Porat.

Zanimalo nas je i što o svemu misle sugrađani vozači te kako podnose učestala poskupljenja goriva.  

'Penzioneri k'o dostava!'

- Jedino kupit' konja ili magarca. 'Ko ima magarca dobro je proš'o. Sigurno će sad i oni poskupit' – simpatično će sugrađanin Marko Biskup.

image

Marko Biskup

Božo Radić/Cropix

Kažu, mali smo grad pa dosta toga možemo na noge napraviti. Pitamo ga kako spenzu pješice nositi?

- Penzioneri mogu sad doć' i do provizije. Naručite penzionera i on vam pođe kupit' spenzu, besplatan mu je autobus pa nema troška. Penzioneri budu k'o dostava. Samo dostava ide na bicikli a penzioner busom. Njemu dobro dođe, to mu je dodatna zarada. Jedino penzioneri ođe profitiraju – kroz osmijeh će gospar Marko pa svjestan situacije zaključuje:

- Sve je to povezano, sve će poskupit' i sve se to vrati na leđa potrošača. A primanja manja. Treba nekako doskočit', možda ima još varijanti. Od ničega napravit' nešto.

image

Orsat Kamić

Božo Radić/Cropix

Sugrađanin Orsat Kamić mišljenja je kako će ljudi i dalje kupovati gorivo, bez obzira na cijenu.

- I da bude 20 kuna litra, ljudi će opet tankat' jer moraš. Što drugo? Imam i auto i motor, s motorom skoro sve obavljam jedino kad je kiša onda autom. Evo u motor sam krco ful tank 50 kuna, normalno sad je to manje. Trošak je skočio jedno 30 posto. Ima jedna solucija, u regiji je malo jeftinije, zadnja informacija kaže dvije kune po litri manje.

Kako živjeti uz rast cijena dok su većini sugrađana primanja ista ili čak manja?

- Ne znam, nekako se čovjek isto snađe u ovom gradu. Rek'o je Marin Držić 'valja se s vremenom akomodavat' – dodaje gospar Orsat.

image

Vesna Smoljko

Božo Radić/Cropix

- Kad dođe pri kraj, ja utočim 150, 200 kuna pa dokle traje. Naravno, primijetila sam da sve manje traje. Idem dva, tri puta tjedno do spenze, učinim što trebam, to ti je to. Drugo na noge. Zdravije je, ako ništa drugo. Ne bi rekla da će ovo stat', a to utječe na sve druge cijene. Katastrofa. Sreća je što živimo u ovom gradu, da smo neđe drugo više bi se brinula. Ali svakako nije dobro – kaže nam Vesna Smoljko koja je u svoj automobil za 200 kuna ulila tek 16 litara dizela.

22. studeni 2024 22:56