Hrvatskom turističkom sektoru u idućoj će turističkoj sezoni, ako bude dobra kao što se očekuje, nedostajati između 30 i 35 tisuća radnika. Ogromna je to brojka koja ukazuje na nesrazmjer potražnje i ponude na tržištu rada u našoj zemlji koju je dodatno naglasila koronakriza. No, nisu samo domaće turističke tvrtke u potrazi za kvalitetnim hrvatskim turističkim kadrom. potkapacitiranosti radnicima, piše Novi list.
Lani od 1. srpnja svoje tržište rada za naše djelatnike otvorila je i Austrija. Ova turistička velesila ima više od 48 tisuća ugostiteljskih objekata, gotovo 16 tisuća hotela te više od 18 tisuća poduzeća specijaliziranih za sportske aktivnosti. Austrijski turistički sektor direktno zapošljava oko 300 tisuća djelatnika, a oko 700 tisuća radnih mjesta izravno je vezano uz turistički sektor. Ipak, u zimskoj sezoni austrijski hoteli i restorani ne mogu potrebnu radnu snagu pronaći na austrijskom tržištu rada.
Austrijski poslodavci tako već nekoliko godina i u Hrvatskoj nastoje naći djelatnike. Naime, zagrebački ured agencije Austria Advantage, podružnica vanjskotrgovinskog odjela Austrijske gospodarske komore sa svojom mrežom od oko 100 ureda u preko 70 zemalja, krajem prošlog mjeseca četvrtu je godinu zaredom organizirao dvodnevni sajam sezonskih poslova u Zagrebu i Osijeku.
Dakle, Austrija je od 1. srpnja 2020. ukinula radne dozvole za hrvatske državljane, čime je hrvatskim radnicima olakšan pristup austrijskom tržištu rada u turizmu, a ta činjenica, uz to da je i austrijski turizam na putu oporavka od koronakrize, sigurno je pridonijela tome da je radnike u turizmu na dvodnevnom sajmu tražilo preko trideset austrijskih hotelijera, među kojima i doista velike hotelske grupacije koje u sastavu imaju hotele s 4 i 5 zvjezdica, luksuzne vile i slično. U zagrebačkom uredu Advantage Austria kazali su nam kako razlog povećanog broja poslodavaca, koji su ove godine tražili kvalitetnu radnu snagu, nije slučajan.
– Prva pojava koronavirusa u 2020. godini i s time povezane epidemiološke mjere su dovele do nesigurnosti poslodavaca u sudjelovanju na prošlogodišnjem sajmu i smanjenom broju onih koji su na kraju zaista prisustovali sajmu. Međutim, iako je koronavirus i dalje dio naše svakodnevice, ove godine smo ponovo imali velik interes za sudjelovanje na sajmu, što se vidi i u višoj brojci poslodavaca izlagača, kazala je Sonja Holocher-Ertl, direktorica zagrebačkog ureda Advantage Austrije, dodajući kako su poslodavci, ovisno o veličini hotela i broju kreveta, tražili više stotina radnika na raznim pozicijama za nadolazeću zimsku sezonu. Pritom je od izuzetne važnosti dobro poznavanje njemačkog i/ili engleskog jezika na pozicijama koje podrazumijevaju kontakt s gostima.
Inače, austrijski poslodavci kod hrvatskih radnika cijene njihovu radišnost, sličan mentalitet, profesionalnost, iskustvo stečeno u radu s gostima s njemačkog govornog područja koji ljetuju na Jadranu, znanje stranih jezika i slično. Što se tiče radnih mjesta koja su objavljena u katalogu poslova, traže se svi profili turističkih zanimanja, kuhari, konobari, spremačice, recepcioneri, slastičari, ali i kućni majstori, ispomoć na iznajmljivanju skija… Djelatnike traže i terme, i to djelatnike za rad u wellnesu, masere, a zanimljivo je kako neki čak primaju na naukovanje i učenike. Jedan austrijski wellness hotel, primjerice, nudi radnicima petodnevni radni tjedan, 14 plaća, besplatne tretmane u Spa centru, smještaj u modernim kućama za radnike.
Može se tu naći i kako neki uz besplatnu hranu i smještaj nude plaću iznad kolektivnog ugovora branše, drugi, pak, pogodnosti partnerskih poduzeća. Zanimljivo je i kako neki nude i besplatna usavršavanja i doškolovanja.
Hrvatskim radnicima se ove godine, pak, po drugi put u okviru Regionalnog sajma poslova u organizaciji portala Moj posao ove jeseni predstavila i agencija ABA-Work in Austria osnovana 2019. Riječ je novom odjelu unutar Austrian Business Agency, u vlasništvu je Republike Austrije i odgovara direktno Ministarstvu za digitalizaciju i gospodarstvo (BMDW). Ines Vodanović, direkorica ABA-e za Hrvatsku i Bugarsku, pojasnila je kako ABA nije »recruiting« agencija, kao niti agencija za posredovanje u poslovima.
– ABA je državna agencija i kao takvoj strogo su nam zabranjene usluge posredovanja ili sudjelovanja u »recruiting« procesu. To konkretno znači da ne nudimo poslove direktno. Ono što nudimo je »online job portal« s otvorenim pozicijama iz cijele Austrije. Svi su naravno pozvani pregledati poslove te kontaktirati zainteresirane tvrtke direktno. Naša je uloga savjetodavna, kako za tvrtke, tako i za fizičke osobe i sve naše usluge su gratis, kako za fizičke osobe, tako i za tvrtke, kazala je Vodanović.
Ipak, direktorica zagrebačkog ureda Advantage Austrije ukazala je na nešto manji broj onih koji traže posao.
– Manji broj posjetitelja sajma u usporedbi s prijašnjim godinama je pojačao i naš dojam da je koronavirus razlog tome da je stručna radna snaga u turizmu promijenila branšu i da je time sveukupno smanjen bazen ove stručne radne snage. No, unatoč tome smo zadovoljni, budući da su zadovoljni poslodavci koji su sudjelovali na sajmu, pojasnila je Holocher-Ertl te dodala kako je još prerano za analizu uspjeha poslodavaca u pronalasku osoblja iz Hrvatske, uzevši u obzir da zimska sezona u većini austrijskih pokrajina tek kreće u nadolazećim tjednima, prenosi njezine riječi Novi list.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....