StoryEditorOCM
ForumNETRAGOM NESTALI

‘Poslala sam prije 5 mjeseci preko Pošte paket vrijedan 3000 eura. Izgubili su ga. Znate koliku mi odštetu sad nude?!‘

Piše Diana Barbarić
10. ožujka 2023. - 10:48

Nakon što smo prije nekoliko dana objavili tekst o paketu koji je Splićanka 8. veljače preporučenom pošiljku poslala za Zagreb, a isti nikada nije stigao na odredište, javili su nam se brojni čitatelji s pritužbama na račun Hrvatske pošte. Izgubljena pisma i paketi očito nisu izoliran slučaj.

Žena poslala paket iz Splita u Zagreb prije 30 dana, još nije stigao. Prenerazila se kad je čula gdje je možda zapeo

Čak smo dobili i informacije kako je u posljednjih nekoliko mjeseci najviše pošiljki "isparilo" na području Splita i Vinkovaca, no to su nam iz HP-a demantirali. Kažu da nije bilo povećanja broja izgubljenih pošiljaka na tim područjima, ali nikad nam nisu odgovorili na upit koliko prigovora prime na račun kašnjenja, odnosno gubitka paketa i pisama.

No, zato nas je nazvala Splićanka (podaci poznati redakciji, op. D.B.) koja se s Hrvatskom poštom nateže još od sredine listopada prošle godine. I sve uzalud.

Za koji dan "proslavit" će točno pet mjeseci otkad je, 13. listopada 2022., u poslovnici HP-a u splitskom City Center One predala veliki, skoro 10 kilograma težak paket. U njega je spakirala knjige, odjeću, obuću i još neke sitnice za kćer koja studira u Španjolskoj.

- Dolazila je zima, spakirala sam joj nešto toplije odjeće, trebalo joj je i odijelo jer je imala neke prezentacije, čizme, remeni... Sve skupa u vrijednosti od najmanje 3000 eura. Bio je to veliki paket - priča nam žena. 

Platila je i 230 kuna poštarine za preporučenu pošiljku.

Do dana današnjeg njezina kćer studentica nije dočekala paket, a majka joj je u međuvremenu potrošila silne živce i sate dopisujući se s Hrvatskom pošto i nazivajući njihovu Službu za korisnike. Zadnje što zna jest da je paket 14. listopada stigao u Zagreb, a tri dana kasnije i u Madrid. Otad mu se gubi trag. Navodno je nedostajala neka deklaracija, što je sasvim slučajno saznala u jednim od brojnih razgovora s Međunarodnim odjelom HP-a.

image

Ni pisma ni paketa...

Privatna Snimka/Slobodna Dalmacija

Gotova priča

- Ne mogu ja kazati da su oni u Pošti bili neugodni, ali mi je dojam da nisu ništa napravili da mi pomognu. Za njih je to izgubljena pošiljka i gotova priča, bitno im je da su u roku odgovorili na moj prigovor, ali nikakav napor nisu napravili da se paket nađe i dostavi. Raspitivala sam se i je lo možda u paketu bilo što sporno, ali nije, sve je bilo OK. A u HP-u su mi u nekoliko navrata, jer bila sam jako uporna, poručili da ih više ne zovem - razočarano će naša sugovornica.

I ona je, neupućena, poslala "samo" preporučenu pošiljku, istu onakvu kakvu su joj preporučili poslati i drugi roditelji koji djeci šalju pakete u inozemstvo, pa joj je HP-a, a sve u skladu s propisima, ponudio da će joj nadoknaditi štetu u iznosu od pet puta cijene poštarine.

Ponudili su joj 1.300 kuna, odnosno 172,54 eura, odštete za paket vrijednosti 3000 eura.

- Oni su se propisima jako dobro zaštitili za razliku od krajnjih korisnika koji dobivaju samo automatizirane odgovore. Napisali su mi da i taj novac moram vratiti u slučaju da se paket nađe! A ništa što je sve to toliko kasnilo, što mi je kćer morala kupovati novu odjeću... Nisam pristala na tu ponudu, žalit ću se opet, ali, iskreno, ne znam koliko to sve ima smisla - malodušno će naša sugovornica.

Svakako, ona će zbog gorkog iskustva u širokom luku izbjegavati koristiti usluge HP-a.

- Totalno sam izgubila povjerenje, ovo je toliko neprofesionalno - kaže. 

O pravima potrošača u slučaju izgubljenih pošiljki raspitali smo se i u Udruzi "Splitski potrošač", koja je na žalost (nadamo se ipak samo privremeno jer je itekako korisna!), ostala bez ikakvih sredstava financiranja.

No, njezin nam je predsjednik Vlado Biljarski kazao kako je, u slučaju da se preporučena pošiljka izgubi odgovornošću davatelja usluge, kao i za slučaj da je u potpunosti oštećenog ili umanjenog sadržaja, iznos naknade štete određen u visini peterostrukog iznosa naplaćene cijene poštanske usluge.

image
Tom Dubravec/Cropix

- Osim navedenog iznosa, korisnik u tom slučaju ima pravo od davatelja usluge potraživati i iznos plaćene poštarine, kao i zakonske zatezne kamate računajući od dana podnošenja zahtjeva za naknadom štete. Pritom treba voditi računa da zastara potraživanja u slučaju gubitka pošiljke nastupa nakon tri mjeseca u unutarnjem prometu, odnosno nakon šest mjeseci u međunarodnom, a počinje teći nakon 30 dana od dana isteka roka za njeno uručenje primatelju - istaknuo je Biljarski.

Da je izgubljena pošiljka, primjerice, poslana s označenom vrijednošću korisnik bi mogao od davatelja usluge potraživati da mu u zakonskom roku od dana podnošenja zahtjeva isplati iznos naznačene vrijednosti, kao i iznos naplaćene poštarine i zakonsku zateznu kamatu kako je propisano zakonom. E to je zlata vrijedna informacija. Na žalost, mnogi je ne znaju.

Naknada štete

Iz Hrvatske pošte ponavljaju kako u slučaju gubitka pošiljke korisnik ima pravo na naknadu štete, a više informacija možete pronaći na internetskim stranicama Hrvatske pošte: Naknada štete (posta.hr).

- Pozivamo sve korisnike da se u slučaju bilo kakvih upita slobodno jave našoj Službi za korisnike na broj 072 303 304 ili putem online kontakt obrasca na https://kontakt.posta.hr - poručili su.

Slovo zakona

Vlado Biljarski tvrdi kako Zakon o poštanskim uslugama nalaže svim davateljima poštanskih usluga da moraju donijeti Opće uvjete obavljanja usluge, te njima moraju urediti, između ostalog, i odgovornost davatelja usluge, naknade štete, kao i postupak podnošenja i rješavanja prigovora korisnika, a sve u skladu s ostalim odredbama istog Zakona. Uvjete moraju objaviti na svojim internetskim stranicama najmanje osam dana prije početka njihove primjene, a moraju ih i imati javno dostupne u svojim poslovnim prostorijama, te da ih dati na uvid korisnicima na zahtjev. 

- Propisano je i da je pravo i obveza korisnika odabrati onu vrstu poštanske usluge koja odgovara sadržaju, stvarnoj vrijednosti sadržaja pošiljke i značenju poštanske pošiljke za korisnika, a najviše do iznosa utvrđenog općim uvjetima davatelja poštanske usluge. U tim općim uvjetima, naravno, moraju biti navedene i opisane sve vrste usluga koje se pružaju, dakle pošiljki i drugih dopunskih usluga, te njihov način i uvjeti korištenja. Nakon što potrošač preda pošiljku i plati poštarinu, formalno je na ovo sve pristao i ne može se kasnije pozivati da s tim nije bio upoznat - tvrdi Biljatski

Zakon o poštanskim uslugama također propisuje i visine naknade štete za slučajeve gubitka pošiljke kada se radi o preporučenoj pošiljci ili pošiljci s označenom vrijednosti, ali i za slučajeve potpunog ili djelomičnog oštećenja ili umanjenja sadržaja takve pošiljke. Propisani su i slučajevi kada davatelj usluge mora korisniku, osim naknade štete, vratiti i iznos naplaćene cijene poštanske usluge za potraživanje, zatezne kamate, kao i načini ostvarivanja naknade, ali i rokovi zastare potraživanja, o čemu je također važno voditi računa.

image
Marko Miščević/Cropix
01. prosinac 2024 01:21