Obitelj pilota Marina Klarina (43), koji je tijekom trenažnog leta s natporučnikom Tomislavom Baturinom (32) prošle godine poginuo u padu helikoptera OH-58D Kiowa Warrior u more u Zlarinskom kanalu kod Šibenika tužila je MORH od kojeg traži odštetu u visini od 1.3 milijuna kuna.
Potvrdio je to odvjetnik obitelji Krešimir Škarica, dan nakon što je ministar obrane Mario Banožić na pitanje o tijeku istraga zrakoplovnih nesreća u kojima su stradali piloti HRZ-a kazao da je u tijeku sudski proces jer je obitelj jednog od poginulih pilota helikoptera Kiowa tužila državu. Odvjetnik Škarica pojasnio je kako je obitelj Klarin tužbu protiv države, podignula na Građanskom odjelu Općinskog suda u Zagrebu nakon što MORH nije uopće reagirao tijekom zahtjeva za mirnim rješenjem spora koji je zaprimljen u Općinskom državnom odvjetništvu u Velikoj Gorici. Taj spis je u Općinskom državnom odvjetništvu u Velikoj Gorici i dalje otvoren po zahtjevu za mirno rješevanje spora. Paralelno s tim obitelj je podignula tužbu na Građanskom odjelu Općinskog suda u Zagrebu gdje tuži državu tražeći odštetu od 1.3 milijuna kuna.
- U ovakvim situacijama uobičajena je nagodba mirnim putem, no MORH se do danas uopće nije očitovao na taj zahtjev u kojem smo tražili mirno rješavanje spora. Imali su rok od dva mjeseca, međutim nisu pokazali dobru volju da se to riješi mirnim putem. Unatoč tome, mi smo i dalje otvoreni za nagodbu. Zahtjev smo podnijeli u skladu s važećim kriterijima, te smo pokrenuli sudski postupak kojim ćemo dokazati naše pravo - rekao je odvjetnik. Naglasio je kako je MORH ranije neposredno nakon nesreće obiteljima obećavao 'brda i doline', no ništa od toga se do danas nije ostvarilo.
- Svašta se obećavalo i govorilo. Svi su se 'naslikavali' i slično, no ništa nije riješeno za obitelji stradalih. Kao samo jedna od stvari, trebalo se riješiti stambeno pitanje obitelji koja je bila u nekom privremenom stanu, no ni to se nije dogodilo - rekao je odvjetnik.
S druge strane službena istraga koju provodi Povjerenstvo za istragu još je uvijek u tijeku sa ciljem potpune rekonstrukcije leta i konačnog utvrđivanja uzroka pada helikoptera.
- Vojna policija još vodi internu istragu kako bi se utvrdilo jeli uzrok nereće ljudski faktor ili nešto treće. Istraga još traje. Tu su oni 'zakopčani' I tu ne možemo doznati ništa – kaže Škarica.
Marina Klarin, supruga stradalog pilota Marina Klarina koja je nakon pogibije ostala sama s dvoje djece nije htjela komentirati postupak.
- Ne želim o tome govoriti, niti davati izjave – kratko je rekla u telefonskom razgovoru.
Načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga admiral Robert Hranj je odmah nakon pada Kiowe zapovijedio obustavu leta svih helikoptera tog tipa. Nakon provedenih pregleda helikoptera i činjenice da je utvrđena njihova tehnička ispravnost, Hranj je sredinom ožujka 2020. godine donio odluku da se ti helikopteri vrate u operativnu uporabu i da se nastavi s obučnim i letačkim aktivnostima. O obojici pilota njihovi kolege su imali samo riječi hvale. Riječ je bila o vrhunskim pilotima koji su se kobnog ponedjeljka uputili na trenažni let, jedan od mnogih koje su dotad prošli.
- Ne znam hoće li i obitelj Tomislava Baturine podignuti tužbu. Pokazali su interes, ali još ne znam ništa konkretno- rekao je odvjetnik Škarica.
Obojica pilota, bojnik Marin Klarin i poručnik Tomislav Baturina bili su nastavnici su letenja u eskadrili helikoptera u 93. Zrakoplovnoj bazi Zemunik, s tim da je Klarin prije nesreće imao preko 2500 sati naleta u karijeri, a Baturina oko tisuću.
Kao jedan od najboljih pilota Klarin je prošle godine na bivšem vojnom aerodromu u Valturi sudjelovao i na otvaranju vojarne Hrvatski branitelji Istre.
- Gotovo dvadeset godina sam pilot, a za mene taj posao predstavlja izuzetnu čast i ponos - rekao je tada. Zahvaljujući iskustvu i velikom broju Navigacijskih sati naleta, provodio je i obuku za planinsko letenje s NVG opremom za noćno letenje.
Letačka aktivnost u paru na prostoru Zablaća i otoka Zlarina započela je u 10,30 sati, a pad jednog od helikoptera dogodio se oko 11 sati.
Mještani koji su vidjeli helikopter prije pada svjedočili su kako je letio “neuobičajeno nisko”, a zapovjednik HRZ-a general Michael Križanac nekoliko sati nakon nesreće utvrdio je da posada tijekom 38 minuta leta od baze u Zemuniku do pada nije prijavila tehničke probleme ili neki mehanički kvar. Križanec je tada rekao da je helikopter iz neobjašnjivih razloga udario u more, dok je drugi helikopter, koji je bio u paru s njim, ostao na mjestu događaja dozivajući pomoć.
Piloti koji su bili pratnja palom helikopteru nisu vidjeli nikakvu vrstu eksplozije, već samo njegov pad u more. Stradali piloti letjeli su na visini brišućeg leta od nula do 100 metara visine, a drugi helikopter je bio 150 do 200 metara iza njih. Što se točno nalazi na Flight Data Recorderu (FDR), crnoj kutiji koja je pratila svu komunikaciju u helikopteru između dvaju poginulih pilota Marina Klarina i Tomislava Baturine, još nije poznato.
Klarin je rođen ju Zadru, a pripadnik HRZ-a bio je od 2000. godine. Prije osam godina sudjelovao je u mirovnoj misiji NATO-a KFOR na Kosovu na dužnosti stožernog časnika za zračne operacije. Klarinov otac Ive poginuo je tijekom Domovinskog rata u Škabrnji u sklopu Akcije Maslenica kao pripadnik sedme Domobranske pukovnije.
Natporučnik Tomislav Baturina, također je bio pripadnik 393. Eskadrile helikoptera 93. krila HRZ-a, a za svoj rad, kao i Klarin, ocjenjivan je najboljim ocjenama te je nekoliko puta nagrađivan i pohvaljen. Baturina, koji je porijeklom iz okolice Sinja, za sobom je ostavio suprugu i malodobno dijete.