Nije to vozilo koje "snima" okoliš i ne trebate mu mahati u nadi da će vas fotografirati i da ćete se za par dana moći pronaći na "Google mapsu". To je "scan car", novo "oružje" gradske tvrtke Obala i lučice koje hvata neplatiše parkinga!
Kako funkcionira, koje rute prolazi i što sve skenira, objasnio nam je Jurica Šindija, vozač "scan cara" s kojim smo u vozilu opremljenom najmodernijom tehnologijom "napravili đir" po naplatnim zonama u centru grada. Od Ravnica, preko ulice Krešimira Ćosića i Liburnske obale, do Branimira i Ljepotice, "scan car" je uredno bilježio apsolutno sve registracije parkiranih automobila koje su mu se našle na putu.
Riječ je o specijalnom automobilu marke Toyota Yaris koje na krovu ima sustav za skeniranje. Taj sustav sadrži ukupno šest kamera, po tri kamere s obje strane vozila koje snimaju prednju, bočnu i stražnju stranu parkiranog automobila tako da nema šanse da mu neka registracija promakne, a bitno je naglasiti kako bez ikakvih problema može snimati i noću.
Automobil je nabavljen preko javne nabave za nešto više od 50 tisuća eura, a koristi se nizozemskom tehnologijom koji je implementirala tvrtka Rao iz Zagreba. U funkciju je stavljen, govori nam Šindija, početkom srpnja, a već sada ostvaruje zapažene rezultate. Vozači ovog vozila prošli su i obuku kako bi znali upravljati sustavima koji se nalaze unutar vozila. Iako su vozačima "scan cara" prvih dana ljudi mahali i "namještali" se za fotografiranje misleći kako je riječ o "google vozilu", sada su "poziranja" puno rjeđa, jer se među građanima već pročulo o čemu je riječ.
- Kada krećemo u patrolu, prva stvar koju radima jest palimo scan uređaj koji je povezan s GPS-om. Zatim palimo i tablet koji prikazuje sva skenirana vozila. Sustav koji se nalazi u tabletu jasno zna u kojoj je ulici vozilo. Evo vidite, sad se krećemo Ulicom Krešimira Ćosića i upalit ćemo kamere i s lijeve i s desne strane vozila kako bi odmah započeli sa skeniranjem registracija vozila, govori Šindija dok prstom upire u dugmad koja se nalaze s lijeve i desne strane volana kako bi upalio kamere. Na tabletu su se odmah, u dva stupca počele prikazivati fotografije registarskih oznaka. Kamere se, dakle, pale po potrebi, ovisno je li se zona naplate parkirnih mjesta nalazi s lijeve ili desne strane, ili s obje strane ceste.
- Sustav je kompletno uvezan s mapom grada, točnije sa svim parkirnim mjestima koja su pod naplatom. Kojim god mi ulicama u naplatnoj zoni prolazimo, vozilo skenira registracije automobila i sve informacije šalje u sustav, ali i kolegama kontrolorima na terenu koji kroz par minuta znaju je li netko i gdje je parkirao vozilo koje nema plaćen parking. Kontrolor tada odlazi do vozila i ako vozilo i dalje nema plaćen parking, izdaje mu uplatnicu za dnevnu kartu, ono što ljudi kažu "kaznu", objašnjava Šindija dodajući kako se cijela priča zasniva na suradnji vozila i kontrolora parkirnih mjesta.
Vozilo opremljeno kamerama je u điru od ranog jutra. Skeniranje prvo kreće od Branimira, preko Ljepotice pa po Poluotoku. Jedno skeniranje šireg i užeg centra grada traje oko sat vremena, a djelatnici se većinom baziraju na skeniranje prve zone jer se na tom području dogodi najviše promjena vozila.
- U drugoj zoni u velikoj mjeri parkiraju osobe koje rade na Poluotoku te automobile ne pomiču po nekoliko sati, ali i neki stanari koji imaju plaćene mjesečne karte. Najviše se izmjena, pogotovo u turističkoj sezoni, dogodi u prvoj zoni jer tamo najčešće parkiraju turisti. Uz to, prva zona ima ograničenje od maksimalnih tri sata parkinga, a vozila se znaju zadržavati puno dulje. Uz naplatne zone u širem i užem centru grada obilazimo i otvoreni parking u Petrčanima, ali i parking na Autobusnom kolodvoru gdje se parking ne plaća prvih 60 minuta, govori Šindija dodajući kako je "scan car" uvelike pospješio kontrolu prakiranih karata.
O tome svjedoče i brojke na koje nam je ukazao Elvis Perinčić, direktor tvrtke Obala i lučice.
- Već u ovih nekoliko dana od kada je vozilo u upotrebi bilježimo od 20 do 30 posto povećanje izadanih dnevnih parkirnih karata u odnosu na prošlu godinu. Uz to, ove sezone imamo smanjen broj aktivnih djelatnika, jer je troje ili četvero radnika na bolovanju i unatoč tome vidimo učinkovitost vozila. Dnevno se prekontrolira na tisuće i tisuće automobila i ljudi polako shvaćaju da jednostavno ne mogu izbjeći plaćanje parkinga. Uz povećanje učinkovitosti u naplati dnevnih karata vozilo je pružilo brzinu, ali i rasterećenje kontrolorima na terenu, istaknuo je Perinčić dodajući kako Zadar jedan od rijetkih gradova u Hrvatskoj koji ima ovu vrstu tehnologije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....