Odgovor na pitanje jesu li ulaz i izlaz s benzinske pumpe na četverotračnu državnu cestu D-8 na sjevernom ulazu u Zadar sukladni zakonskim propisima o sigurnosti cestovnog prometa ili se radi o potencijalno opasnoj crnoj točki s velikim rizikom za sudionike u prometu, morat će dati Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture. Zbog te pumpe, tvrtka "Crodux Derivati dva" u vlasništvu generala Ivana Čermaka, pripremila je zahtjev za provedbu inspekcijskog nadzora, obustavu radova i određivanje privremenih mjera.
Sjeverno od Supernove svojedobno je benzinsku pumpu izgradio Roko Brala, a kada je shvatio da će između njegove pumpe i Supernove, na razdaljini od stotinjak metara, niknuti još jedna pumpa, Brala je pokušao dokazati da okomiti ulaz i izlaz s nove pumpe na D8 nisu zakonito prometno rješenje, ali u tome nije uspio: nadležne su institucije redom odbijale sve njegove zahtjeve. Neposredno nakon što je pumpu prodao Čermaku, Brala je izašao u javnost i dalje smatrajući da nova pumpa koja se gradi od prošlog ljeta nikako ne bi smjela imati ulaz i izlaz na D8.
Drugu pumpu poktaj Supernove gradi "Granit-Pumpa" poznatog zadarskog poduzetnika Zdenka Zrilića, nositelj posla je "D&Z", tvrtka nekadašnjeg državnog tajnika u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Zdravka Livakovića, dok je projekt izradio "D&Z"-ov arhitekt Josip Gršković, a radove izvodi "Diklo Gradnja" u vlasništvu Viktora Grancarića.
Brala se pozvao na "Analizu stanja sigurnosti i propusne moći novopredloženog spoja benzinske postaje investitora "Granit-Pumpa" na D8 u Zadru" koju je izradio peteročlani tim Prometnog fakulteta u Zagrebu pod vodstvom dr. Ivana Dadića. U tom se dokumentu tvrdi da je okomiti prometni spoj s četverotračnom cestom izrazito opasan.
Samo nekoliko dana nakon što je Brala izašao u javnost, bivša direktorica "Granit Pumpe" Jelka Milošević je objasnila da je projekt morao biti izmijenjen prema zahtjevu novog zakupnika, pa je izmijenjeno i prometno rješenje. Milošević je u srpnju prošle godine, dok je izgradnja bila na početku, ustvrdila:
-Sa servisne ceste Supernove rampom, koja je u planu izgradnje, vozila će imati pristup pumpi, kružno proći pumpu i vratiti se drugom rampom na parking Supernove. Ovakvom povezanošću namjera je bila podići sadržajno ponudu oba poslovna objekta. Odnosi između Supernove i "Granit-Pumpe" regulirani su sklopljenim ugovorom o pravu služnosti koji će vrijediti dokle god bude postojala ekonomska opravdanost i potreba za takvim odnosom, izjavila je tada bivša direktorica Jelka Milošević podsjećajući da je Brala odbijen u svim sudskim postupcima jer nije bio stranka u postupku.
Međutim, mada Milošević uopće nije spomenula izlaz na D8, kako se gradnja zahuktavala, postalo je jasno da će nova pumpa, uz mogućnost pristupa sa servisne ceste i parkinga Supernove, ipak imati ulaz i izlaz na četverotračnu državnu cestu D8. Zato sada reagiraju iz "Croduxa" tražeći inspekcijski nadzor.
-Nama ne smeta što je nova pumpa u neposrednoj blizini "Croduxove", ali smatramo da je prometno rješenje nezakonito i nelegalno. Projekt ove pumpe je svojedobno nuđen "Lukoilu", dok sam i ja tamo radio, ali su tada i ulaz i izlaz s pumpe bili ucrtani samo iz pravca Supernove, bez izlaza na D8. Zbog toga je "Lukoil" i odbio projekt, jer smo smatrali da je upitna isplativost benzinske pumpe na koju se može stići jedino sa servisne ceste i parkinga Supernove, te nema smisla graditi pumpu samo za kupce shopping centra. Međutim, sada su već probijeni ulaz i izlaz na četverotračnu cestu i zbog toga tražimo hitan inspekcijski nadzor. Benzinska postaja s protupropisno izvedenim priključkom na javnu cestu ne smije biti puštena u promet budući da s gledišta sigurnosti prometa taj priključak ne udovoljava propisanim tehničkim normativima, kaže Vladimir Kuzmić, zamjenik predsjednika uprave "Croduxa".
Kuzmić potvrđuje da prema Ministarstvu ide i "Analiza" dr. Ivana Dadića u čijim zaključcima stoji da izlazni trak nove benzinske pumpe "stvara vrlo nepovoljnu konfliktnu točku koja ima izrazito negativan utjecaj na sigurnost odvijanja prometa i propusnu moć državne ceste D8". Dadić nam je u srpnju prošle godine izjavio da "nema nikakve dileme - na tom mjestu ne bi smjela biti pumpa", te da je "posrijedi neka mutna igra koja ničemu ne vodi".
Smatrajući da je to pitanje koje će biti razriješeno tržišnom utakmicom, u zadarskoj gradskoj upravi se ni u jednom trenutku nisu željeli upuštati u procjenu ekonomske potrebe za izgradnju dvije pumpe u neposrednoj blizini i na istoj cesti. Pročelnik za graditeljstvo Darko Kasap tvrdi da su pri izdavanju građevinske dozvole priložene sve zakonski predviđene suglasnosti, te da prostorno-planska dokumentacija ne priječi gradnju pumpe na toj lokaciji, što bi trebalo značiti da njegov odjel praktično nije imao izbora nego izdati dozvolu, jer je investitor imao sve potrebne suglasnosti.
Među tim suglasnostima ključna je suglasnost koju je potpisao Ante Šarić, nekadašnji prvi čovjek zadarske ispostave Hrvatskih cesta koji je izjavio da su "posebni uvjeti izdani ne zato što sam ja tako odlučio nego zato što to nalažu propisi i zakoni". Na pitanje o "Analizi" petorice ljudi s Prometnog fakulteta, Šarić je odgovorio: "Ako je nešto u ovoj zemlji višak, onda je višak Prometni fakultet u Zagrebu!"
Time se Šarić "naslonio" na lokalni dnevnik koji je konstatirao da se u cijeloj priči koristi ""vrhunski autoritet“ neke studije koju je izradio fakultet s najviše suspektnih diploma u povijesti Hrvatske". Možda je to i točno, ali nemoguće je ne primijetiti da se upravo čelnici Hrvatskih cesta i njihovog Nadzornog odbora već godinama vuku po sudovima s ozbiljnim optužnicama za "način poslovanja" u najmanju ruku suspektan koliko i diplome Prometnog fakulteta.
Roko Brala je prošle godine čak baratao dopisom u kojemu mu Ante Šarić, godinu dana nakon što je potpisao suglasnost, navodi kako pumpa "na ovom mjestu može biti izgrađena samo uz uvjet da se za izlaz s pumpe koristi cesta oko objekta Supernove s povratkom na državnu cestu D8", te da se "u svim drugim slučajevima stvara crna točka na ovoj za izlaz iz Zadra važnoj i prometom preopterećenoj cesti". Na koncu je tu i Šarićeva prognoza da će "ovakav razvoj događaja sigurno izazvati mnogobrojne tužbe i dugotrajne sudske postupke".
Šarić je na taj navod odgovorio da je Brala "običan mutikaša" i da bi mu bolje bilo da "kaže otkuda mu sva ona imovina koju posjeduje", a Brala mu je uzvratio: "Da nemam imovinu, od koga bi Šarić posuđivao novac?!"
Godinu dana poslije, izgradnja pumpe se ubrzano završava, već je postavljena svijetleća reklama "Apiosa" koji bi trebao na njoj raditi, a od inspektora Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture će se čekati odgovor na pitanje o legalnosti prometnog rješenja.
Što piše u "Analizi" s Prometnog fakulteta?
- S aspekta sigurnosti, rješenje je nepovoljno jer bi u konfliktnoj točci dolazilo do presijecanja prometnih tokova nedozvoljeno velikih razlika u brzinama. Prometni trak na državnoj cesti D8 bi u konfliktnoj točci imao gotovo maksimalnu brzinu (oko 80 km na sat), dok bi izlazni tok na izlaznom traku benzinske postaje "Granit Pumpa" bio u početnoj fazi (do 15 km na sat), stoji u analizi u kojoj se skreće pažnja da bi, zbog okomitog izlaza s nove pumpe na D8, vozila većih gabarita pri uključivanju na D8 zauzela cijeli desni, a dijelom i lijevi trak državne ceste, piše u "Analizi" koja prometno rješenje naziva "nelogičnim, vrlo rizičnim i neprihvatljivim".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....