stdClass Object ( [id] => 1139576 [title] => Zuckerberg se otisnuo u metaverzum, Matrix 4 uskoro uplovljava u kina. Što ih veže i hoćemo li uskoro svi živjeti u matrici? [alias] => zuckerberg-se-otisnuo-u-metaverzum-matrix-4-uskoro-uplovljava-u-kina-sto-ih-veze-i-hocemo-li-uskoro-svi-zivjeti-u-matrici [catid] => 241 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Matrix trilogija, kultni SF serijal o ultimativnoj virtualnoj stvarnosti u kojoj se Neo (anagram od 'One' tj. Odabrani), jedan od šačice onih koji su se takvoj 'stvarnosti' otrgnuli, bori protiv 'zlih' strojeva koji se napajaju na biokompjutersku neuronsku mrežu tj. mozgove usnulih, je posljednji put igrala u kinima davne 2004. Iste godine je osnovan Facebook, društvena mreža koja je, pogonjena dobrovoljno predanim privatnim informacijama trećine globalnog stanovništva, svog osnivača Marka Zuckerberga transformirala u multimilijardera. Novi nastavak Matrixa stiže u kina oko Božića, a sami trailer ne otkriva mnogo o njegovom zapletu. S druge strane, stominutna prezentacija Mete, virtualnog ekosustava kojeg se Zuckerberg našao 'odabran' kreirati kako bi 'umjesto da stavlja tehnologiju u naš fokus, postavio ljude u središte tehnologije', pokazuje mnogo više nego su mnogi, još uvijek, spremni procesuirati.

---

---

Ovaj video, kojeg su mnogi usporedili sa distopijskom serijom Black mirror, dolazi u veoma znakovitom trenutku. Naime, Facebook se već neko vrijeme nalazi pod paljbom jer, kako tvrde njegovi kritičari, generira profit radnjama koje uzrokuju razarajuće društvene posljedice; prodaje privatne informacije korisnika drugim tvrtkama, vrši masovni nadzor, promovira teorije zavjere, lažne vijesti i govor mržnje, krši autorska prava, stvara ovisnost i narušava samopouzdanje itd. Naravno, pošto sami smisao postojanja korporacije jest 'maksimiziranje profita', postavlja se pitanje – zašto bi takav (privatni) entitet samoinicijativno odlučio pretpostaviti javno dobro zaradi i tako 'pucao sebi u nogu'? Provođenje sanacije štete koja nastaje kad sloboda slobodnog tržišta uzme maha bi trebao biti zadatak same države. Međutim, za kontrolu firme koja nudi digitalne usluge gotovo 3 milijarde ljudi u, praktički, svakoj državi svijeta, bi svaka od tih zemalja trebala osnovati specijalni 'facebook' ogranak. Uzmemo li u obzir i da je Facebookova tržišna vrijednost premašila BDP zemalja poput Nizozemske, Saudijske Arabije, Turske, Švicarske i Poljske, teško je očekivati da će se te, a pogotovo siromašnije države, biti u stanju suprotstaviti moći koju sa sobom nosi toliki kapital.

---

---

Kakogod, Facebook Papersi, afera koju je uzburkala zviždačica i bivša zaposlenica tvrtke Frances Haugen, a u kojoj se otkriva da su u ovom tehnološkom divu znali za negativne efekte svojih algoritama te ih svejedno odlučili nastaviti koristiti, je ipak nagnalo vodstvo firme na defanzivu. A, poznato je, napad je najbolja obrana. Tako su se danima u javnom prostoru mogle čuti špekulacije o rebrandingu ove društvene mreže. No, Zuckerberg je iz rukava pripijene crne dolčevite izvukao nešto još radikalnije; degradirao je Facebook, skupa sa ostalim društvenim servisima, u kćer tvrtku novoosnovane Mete. I u samom videu, koji obiluje P.R. zahvatima i za koji su neki komentatori na društvenim mrežama zaključili da je 'jedina stvar koja je umjetnija od same virtualne stvarnosti', Zuckerberg nastoji sanirati nastalu štetu i gurnuti krhotine pod tepih. 'Provodimo temeljitu promjenu naše korporacije. Ubuduće, na naše poslovanje gledamo kao na dva striktno odvojena segmenta – dosadašnje aplikacije s jedne strane, Meta sa druge. Od sada je Meta na prvom mjestu', kaže Mark.

'Ovo je početak putovanja, a ne kraj', entuzijastičan je jedan od Markovih sugovornika s kojim 'priča' o važnosti privatnosti korisnika i nužnosti prilagodbe državne regulacije tehnološkim kompanijama. 'Visoki porezi guše kreativne ideje, što čini nova uzbudljiva iskustva koja možemo stvoriti teže dostupnima no ikad dosad. Ovo sigurno nije način na koji trebamo koristiti tehnologiju', pojašnjava šesti najbogatiji čovjek svijeta, pa nastavlja: 'Ekosistem Mete će biti temeljen na grupnom trudu. To je otvorena platforma koju gradimo zajedno.' Zuckerberg nekoliko puta naglašava da razumije značaj privatnosti i transparentnosti za korisnike te obećava da će identitet svih korisnika biti verificiran 'već postojećim računom ili na neki drugi način'. Odmicanje od Facebooka zaključuje riječima: 'Meta znači 'poslije' (eng; beyond). Uvijek postoji iduće poglavlje. Zajedno stvorimo budućnost koja nadilazi jednu tvrtku, čiji dio će biti svi koji nam se pridruže.' Unatoč tome, neki ljudi ne dijele njegov optimizam.

---

--- 

Vlasnik Facebooka, koji je svojedobno pisao suradnicima da bi 'bilo bolje kupiti konkurenciju nego se natjecati s njom', u izlaganju ističe: 'Nove ideje mogu dovesti do poremećaja u dotad utvrđenim privatnim interesima. Naša korporacija je naučila da ne možemo umjetno ograničiti inovacije te su nas iskustva sa razvijanjem proizvoda za druge ljude učinila poniznim. Zato smo danas svjesni da oblikovanje proizvoda nije dovoljno; moramo sagraditi čitav ekosustav. Iako je facebook najkonzumiraniji artikl u povijesti svijeta i milijarde vole naše proizvode, poput reklama koje funkcioniraju po modelu aukcija te, stoga, postižu najbolje moguće cijene, mi i dalje želimo opslužiti što veći broj ljudi kako bi im mogli ponuditi, unatoč milijardama koje ćemo uložiti kako bi im pružili najbolju moguću ponudu, što manje troškove za naše usluge. Kako bi to postigli, osigurati ćemo najniža moguća ulaganja za sukreatore naše platforme, a u svrhu maksimiziranja njihovog učinka.'

Osim što će subvencionirati opremu za samostalne developere, investirati će i 150 milijuna za njihovu obuku. No, kako bi sve ostalo 'pod istim kišobranom', Meta će osnovati i posebno učilište koje će ispostavljati posebnu obrazovnu certifikaciju za rad u industriji virtualne stvarnosti što će 'stvoriti nebrojeno mnogo poslova i omogućiti radnicima, bez obzira gdje žive, lakšu monetizaciju njihovog rada'. Zuckerberg poručuje da su u Meti 'skromni i otvoreni za rad sa svakim tko je spreman pomoći oživjeti metaverzum'. 'Naša platforma će transformirati posao na način da će omogućiti ljudima da provode manje vremena u prometu, a više radeći stvari koje su zaista važne. Jedna vožnja manje vjerojatno je najbolja stvar koju možete učiniti za okoliš', tvrdi osnivač Facebooka, mreže na kojoj naftne platforme oglašavaju svoje proizvode. Samo u 2020. su njihovi oglasi, na toj platformi, pogledani 431 milijun puta.

No, što je uopće 'metaverzum'? Je li on samo poboljšana verzija virtualne stvarnosti (VR) ili sama budućnost interneta? Vjeruje se da bi za VR to moglo biti ono što je moderni pametni telefon za prve nezgrapne mobitele iz '80-ih godina. Umjesto na računalu, u metaverzumu možete koristiti slušalice i naočale za ulazak u virtualni svijet koji povezuje sve vrste digitalnih okruženja. Facebook je još 2014. kupio tvrtku Oculus VR koja je razvijala VR opremu. Unatoč tom 'niskom startu', smatraju da će za pravu verziju metaverzuma trebati još 10 do 15 godina. Za razliku od trenutnog VR-a, koji se uglavnom koristi za igranje, ovaj virtualni svijet mogao bi se koristiti za praktički sve - posao, igru, koncerte, kino, izlete - ili samo za druženje. Svatko će u metaverzumu imati svoj 3D avatar, virtualni prikaz sebe. Ali, budući da je to još uvijek samo ideja, ne postoji jedinstvena dogovorena definicija metaverzuma. Iako postoji mnogo ideja o tome što bi metaverzum mogao biti, većina vidi društvenu ljudsku interakciju kao srž. Facebook, primjerice, već eksperimentira s aplikacijom za VR sastanke pod nazivom Workplace i društvenim prostorom nazvanim Horizons, a oba koriste svoje virtualne sustave avatara. Još jedna VR aplikacija, VRChat, u potpunosti je fokusirana na online druženje i chat, bez ikakvog cilja ili svrhe osim istraživanja okruženja i upoznavanja ljudi. Što se tiče komercijalne strane, moguće je da će proizvođači automobila koji žele reklamirati novi model 'ubaciti' svoj automobil u taj svijet u stvarnom vremenu, a korisnik će ga moći voziti uokolo. Isto tako, prije online kupnje će klijent prvo isprobati digitalnu odjeću, a zatim to isto naručiti u stvarnom svijetu, objavio je BBC. Ukratko, metaverzum je ultimativni horor za ljude koji mrze video pozive.

Industrija igara će svakako doživjeti procvat u metaverzumu. Mogućnosti njenog razvoja, jednog dana kad igrač bude svim čulima 'zarobljen' u virtualnom svijetu, su naprosto beskonačne. Paralelno s njom (ili u sklopu nje) će rasti, što možda nije loša nadopuna, i virtualna tjelovježba. Zamislite se kako izlazite na Park prinčeva, a pored vas stoje Messi, Neymar i Mbappe, Doduše, malo je nejasno koliko prostora će biti potrebno (pojedincu) da odigra takvu utakmicu i hoće li to moći biti, prostorno gledano, ekonomično. Poslovna sfera će također profitirati od metaverzuma. Već se danas većina biznisa seli online, a što će tek biti kada vam ured pun kolega bude - nadohvat naočala. Zuckerberg i nekoliko puta spominje holograme vidljive golim okom, u obliku osobe za stolom pokraj vas ili na koncertu kao dio publike, ali nije išao u detalje o tehničkim izvedbama navedenog. Veliki potencijal leži i u domeni učenja. Tako će kirurzi svoje iskustvo sticati u metaverzumu, a biolozi, na istom mjestu, istraživati morsko dno.  

Meta također radi na uređajima koji će osigurati korisnicima da, dok se kreću, budu 'prisutni ujedno i u stvarnom svijetu'. Fizički mobilni uređaji više neće biti glavni fokus pažnje. 'Umjesto da vam smetaju, omogućiti će vam da budete virtualno prisutni', kaže Mark pa nastavlja: 'Već i danas proizvodimo slične uređaje. To su, na primjer, smart Ray Ban naočale koje simultano omogućuju zvuk, pozive i virtualnu sliku. A dostavljamo ih za samo 2,99 dolara!' Takve naočale predstavljaju samo dio tehnologije koja će omogućiti 'prirodniju interakciju sa tehnikom'. Drugi primjer je narukvica koja preslikava vaše neuromotoričke impulse na vašeg avatara ili omogućava pisanje na virtualnoj tipkovnici. Osim toga, VR oprema će pomagati pri lociranju izgubljenog daljinskog upravljača ili paljenja tostera pogledom. Dakle, kao i svaki napredak u tehnologiji, metaverzum planira olakšati našu svakodnevnicu. 

Ključna riječ Metine kampanje, a koju je Zuckerberg u videu upotrijebio nekoliko desetaka puta, je 'prisutnost'. 'Pružiti ćemo ljudima virtualno iskusvo bazirano na tome kako doživljavamo stvarni svijet. Zamislite to kao napučivanje virtualnog svijeta. Moći ćete biti sa svakime i iskusiti sve - kao da ste zaista tamo', slikovit je direktor Mete. Također kaže da će platforma ponuditi 'bogatije kušanje svijeta', kao i da, ukoliko osjetite potrebu za odmicanjem od drugih avatara, ćete se 'moći teleportirati i uživati u privatnosti virtualnog svijeta'. 'Razvijamo tehnologiju da ljudi mogu više uživati jedni u drugima. To ne znači da će se provoditi više vremana online, već da će to vrijeme biti kvalitetnije', obećava Mark. Svakako, čovjek se ne može ne zapitati; ako netko provodi dobar dio vremena sam u stanu, sjedeći na kauču sa naočalama na glavi, 'kao da je zaista tu' - o kakvoj je tu 'prisutnosti' točno riječ?

Vjerojatno najzastupljenija točka Metine prezentacije jest - virtualno tržište. 'Digitalna trgovina može stvoriti značajno veću ekonomiju od postojeće - metaverzum ekonomiju. Zamišljam ekosustav u kojem su uklonjene fizičke barijere razvoja biznisa, u kojem ljudi mogu dobro zaraditi prodajući virtualna dobra, koji može hraniti stotine milijuna naših sugrađana koji će raditi na njegovom stvaranju', ponosan je budući vlasnik ekonomije digitalnog svijeta. Doduše, iako je svaki tehnološki napredak dobrodošao, teško je zanemariti aljkavu dinamiku koja, dok svjetsko gospodarstvo grca u nebrojenim problemima, stvara simulakrum tržišta u metafizičkom prostoru. Baš kao i njegovi konkurenti za najbogatijeg čovjeka svijeta, Musk i Bezos koji se natječu čija raketa je veća i brža, Zuckerberg smatra da je otkrivanje nepoznatih svjetova važnije (ili zanimljivije) od spašavanja jedinog koji posjeduje fizičke uvjete za održavanje čovječanstva. Nije nelogično pretpostaviti da bi jedino pojedinci čija je egzistencija osigurana, imali vremena i interesa trgovati u metaverzumu, dok bi preostali nastavili raditi za egzistenciju sviju. Ili, baš kao što u svojim bestsellerima špekulira Yuval Harari, takav rasplet bi mogao doprinijeti diobi ljudske rase na dvije vrste: siromašne kojima će oskudnost nutrijenata ugroziti daljnju evoluciju i elitu koja će, uz pomoć biotehnologije i umjetne inteligencije, biti u stanju genetski, ili uz pomoć robotskih implantata, modificirati svoje tijelo. Alternativna, doduše nešto nerealnija i dalja, varijanta ovog raspleta bi bio svijet u kojem 60 posto stanovništva ne živi sa manje od 7,40 dolara dnevno (etička granica siromaštva) i u kojem su osnovne životne potrebe zadovoljene. Tada bi društvo raspolagalo realnim potencijalom kupovne moći koju može protegnuti i na virtualno. No, u ovom 'utopijskom' slučaju gdje ne postoje milijarderi ni siromaštvo, a sukladno ni gomilanje kapitala; zašto bi itko htio, kako kaže Mark, 'dobro zaraditi'?

---

---

Gospodarstvo metaverzuma bi se temeljilo na trgovini virtualnim predmetima. Njima bi nadograđivali svog avatara i, pomoću kupljene opreme, ga ukrašavali drugačije za svaku virtualnu prigodu. 'Ljudi žele znati da zaista posjeduju svoje predmete. Mi u Meti pripremamo nove modele vlasništva kako bi korisnici bili sigurni da zaista posjeduju sve te virtualne stvari. U metaverzumu možeš imati sve što nikad nisi mogao u pravom svijetu; veliku kuću, brzi auto i lijepu odjeću. Sve to onda možeš pokazati svojim virtualnim prijateljima, ali i projicirati holograme svog vlasništva u stvarni svijet. Svakako, riječ je o vrsti monetizacije koja ima smisla samo u metaverzumu', Zuckerberg približava zakone potražnje u Meti. NFT-ovi su također bitan komponent virtualnog gospodarstva. Riječ je o digitalnim, najčešće umjetničkim, unikatima ili, kako ih Mark zove, 'specijalnim proizvodima'. Zuckerbergov suradnik, zadužen za gospodarstvo metaverzuma, modnoj influencerici demonstrira blagodati virtualne trgovina pri čemu joj objašnjava kako će tamo 'lakše marketinški gađati ciljne skupine' i 'moći neposredno prezentirati obožavateljima specijalne proizvode koje će oni biti spremni skupo platiti'. Osnivač Mete ideju VR komercijalizacije influencera zaključuje sa rečenicom: 'Interakcija s obožavateljima u metaverzumu ih pomaže humanizirati.'

Svidio vam se Zuckerbergov metaverzum ili ne, imajte na umu da je ovo ipak samo njegova varijanta (virtualne) stvarnosti. U svakom slučaju, ne može se izbjeći zaključak da Metina ideja predstavlja hologram kapitalizma - na steroidima. Premisa virtualnog materjalizma (!) i fetišiziranja vlasništva formuliranih po Markovim zamislima na trenutke prelaze granice dobrog ukusa. Kad se to pomiješa sa uznapredovalom verzijom političke korektnosti koja je naglašena tijekom cijelog videa (osim po pitanju luksuznih interijera kojima hoda, gotovo androgeni, protagonist), a koja doživljava vrhunac kada Zuckerberg uzbuđeno obavještava da će 'postojati boje za bezbroj nijansi kože', ono što se dobije je uvid u mentalni sklop ekonomskih vladara današnjice. Riječ je o ljudima čije namjere možda nisu loše, ali ih svakako ne tište isti problemi kao većinu populacije. A bez njihovog aktivnog sudjelovanja u otklanjanju tih problema su oni - teško rješivi. Imajući u vidu da je, kako kaže šef Mete, 'budućnost virtualnog svijetla', govori li to išta o budućnosti stvarnog?

---

---

Redateljica Matrixa Lana Wachowski je, dok je radila na trilogiji, bila muškarac. U međuvremenu je odradila spolnu tranziciju i postala biološkom ženom. Ultimativnu transformaciju poput te, jasno, nije moguće postići u virtualnom svijetu površnih interakcija. Iako će metaverzum donijeti mnogo sjajnih i korisnih stvari, on sa sobom donosi i brojne opasnosti. To su prvenstveno ovisnost, asocijalizacija i zanemarivanje okoliša koji zapravo postoji. Ljudi će sve više bježati u virtualno tražeći tamo utočište lišeno svjetskih problema. Sintagma 'okretanje glave' bi uskoro mogla biti i doslovno okarakterizirana; naočalama uronjeni u drugu stvarnost glavinjaju u mraku svoje zatamnjene sobe. Mark Zuckerberg se, umjesto promjene svog spola, okupirao promjenom tuđih stvarnosti. Pritom je izmiješao prioritete projekata, ali boju loga ne. Još uvijek, a za razliku od Morpheusa (grčki bog snova), javnosti nudi samo plave pilule. Da je Neo bio odabrao te, nikada ne bismo svjedočili njegovom buđenju iz VR-a u Stvarni Svijet, niti gledali četvrti nastavak Matrixa. Ususret blagdanima, odluka je sve bliže; ići u kino navijati za pobjedu gospodina Andersona ('sina čovjeka') nad strojevima koji uništavaju čovječanstvo ili si kupiti Oculus, jedan od najprodavanijih artikala za Božić 2020. pa, baš kao i Zuckerbergova kolegica, veselo ustvrditi: 'Mark, selim se u metaverzum!'

---

---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => HOLOGRAM KAPITALIZMA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => HOLOGRAM KAPITALIZMA 0 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2021-11-01 10:36:24 [created_by] => 3268 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2021-12-15 00:04:40 [modified_by] => 3268 [publish_up] => 2021-11-01 20:59:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 1126 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 241 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Europe i svijeta. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, politika, europa, svijet [secure] => 0 [page_title] => Svijet [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2021\/11\/01\/19861304.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":[""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":[""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1086","hd_19861304_1920.jpg":"1920x1080","k_19861304_1280.jpg":"1280x1280","k_19861304_1024.jpg":"1024x1024","k_19861304_640.jpg":"640x640","k_19861304_480.jpg":"480x480","k_19861304_340.jpg":"340x340","k_19861304_220.jpg":"220x220","o_19861304_1280.jpg":"1280x724","o_19861304_1024.jpg":"1024x579","o_19861304_640.jpg":"640x362","o_19861304_480.jpg":"480x271","o_19861304_340.jpg":"340x192","o_19861304_220.jpg":"220x124","h_19861304_1280.jpg":"1280x854","h_19861304_1024.jpg":"1024x683","h_19861304_640.jpg":"640x427","h_19861304_480.jpg":"480x320","h_19861304_340.jpg":"340x227","h_19861304_220.jpg":"220x147","pp_19861304_1280.jpg":"1006x1280","pp_19861304_1024.jpg":"805x1024","pp_19861304_640.jpg":"503x640","pp_19861304_480.jpg":"377x480","pp_19861304_340.jpg":"267x340","pp_19861304_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 204 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 241 [name] => Svijet [alias] => svijet [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 2 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15063607 Threads: 7 Questions: 3156653206 Slow queries: 7054436 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235085557 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 55 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/svijet ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 241 [name] => Svijet [alias] => svijet [parent] => 119 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /vijesti/svijet ) ) [link] => /vijesti/svijet/zuckerberg-se-otisnuo-u-metaverzum-matrix-4-uskoro-uplovljava-u-kina-sto-ih-veze-i-hocemo-li-uskoro-svi-zivjeti-u-matrici-1139576 [printLink] => /vijesti/svijet/zuckerberg-se-otisnuo-u-metaverzum-matrix-4-uskoro-uplovljava-u-kina-sto-ih-veze-i-hocemo-li-uskoro-svi-zivjeti-u-matrici-1139576?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 654467 [name] => meta [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-10-28 20:33:51 [main_article_id] => 0 [alias] => meta [link] => /tag/meta ) [1] => stdClass Object ( [id] => 653279 [name] => metaverzum [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-10-18 09:28:25 [main_article_id] => 0 [alias] => metaverzum [link] => /tag/metaverzum ) [2] => stdClass Object ( [id] => 654875 [name] => metaverse [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-11-01 21:59:53 [main_article_id] => 0 [alias] => metaverse [link] => /tag/metaverse ) [3] => stdClass Object ( [id] => 377927 [name] => Zuckerberg [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => zuckerberg [link] => /tag/zuckerberg ) [4] => stdClass Object ( [id] => 292689 [name] => facebook [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => facebook [link] => /tag/facebook ) [5] => stdClass Object ( [id] => 640684 [name] => VR [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-06-08 17:24:53 [main_article_id] => 0 [alias] => vr [link] => /tag/vr ) [6] => stdClass Object ( [id] => 627232 [name] => virtualna stvarnost [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-01-04 13:16:09 [main_article_id] => 0 [alias] => virtualna-stvarnost [link] => /tag/virtualna-stvarnost ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => HOLOGRAM KAPITALIZMA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Zuckerberg se otisnuo u metaverzum, Matrix 4 uskoro uplovljava u kina. Što ih veže i hoćemo li uskoro svi živjeti u matrici? [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3268 [name] => Marin Prvan [username] => marin.prvan [email] => marin.prvan@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$GWP8zzSH5rRjqEKZ6l0whejihuAKy0ZdB67mN/zV1/QEkeFRrDAri [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/marin-prvan-3268 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1782 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/12c390f42fccf3621d7c6741bc019c02?s=100&default=https%3A%2F%2Ff05.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/11/01/19861304.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/11/01/19861304.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

Matrix trilogija, kultni SF serijal o ultimativnoj virtualnoj stvarnosti u kojoj se Neo (anagram od 'One' tj. Odabrani), jedan od šačice onih koji su se takvoj 'stvarnosti' otrgnuli, bori protiv 'zlih' strojeva koji se napajaju na biokompjutersku neuronsku mrežu tj. mozgove usnulih, je posljednji put igrala u kinima davne 2004. Iste godine je osnovan Facebook, društvena mreža koja je, pogonjena dobrovoljno predanim privatnim informacijama trećine globalnog stanovništva, svog osnivača Marka Zuckerberga transformirala u multimilijardera. Novi nastavak Matrixa stiže u kina oko Božića, a sami trailer ne otkriva mnogo o njegovom zapletu. S druge strane, stominutna prezentacija Mete, virtualnog ekosustava kojeg se Zuckerberg našao 'odabran' kreirati kako bi 'umjesto da stavlja tehnologiju u naš fokus, postavio ljude u središte tehnologije', pokazuje mnogo više nego su mnogi, još uvijek, spremni procesuirati.

---

---

Ovaj video, kojeg su mnogi usporedili sa distopijskom serijom Black mirror, dolazi u veoma znakovitom trenutku. Naime, Facebook se već neko vrijeme nalazi pod paljbom jer, kako tvrde njegovi kritičari, generira profit radnjama koje uzrokuju razarajuće društvene posljedice; prodaje privatne informacije korisnika drugim tvrtkama, vrši masovni nadzor, promovira teorije zavjere, lažne vijesti i govor mržnje, krši autorska prava, stvara ovisnost i narušava samopouzdanje itd. Naravno, pošto sami smisao postojanja korporacije jest 'maksimiziranje profita', postavlja se pitanje – zašto bi takav (privatni) entitet samoinicijativno odlučio pretpostaviti javno dobro zaradi i tako 'pucao sebi u nogu'? Provođenje sanacije štete koja nastaje kad sloboda slobodnog tržišta uzme maha bi trebao biti zadatak same države. Međutim, za kontrolu firme koja nudi digitalne usluge gotovo 3 milijarde ljudi u, praktički, svakoj državi svijeta, bi svaka od tih zemalja trebala osnovati specijalni 'facebook' ogranak. Uzmemo li u obzir i da je Facebookova tržišna vrijednost premašila BDP zemalja poput Nizozemske, Saudijske Arabije, Turske, Švicarske i Poljske, teško je očekivati da će se te, a pogotovo siromašnije države, biti u stanju suprotstaviti moći koju sa sobom nosi toliki kapital.

---

---

Kakogod, Facebook Papersi, afera koju je uzburkala zviždačica i bivša zaposlenica tvrtke Frances Haugen, a u kojoj se otkriva da su u ovom tehnološkom divu znali za negativne efekte svojih algoritama te ih svejedno odlučili nastaviti koristiti, je ipak nagnalo vodstvo firme na defanzivu. A, poznato je, napad je najbolja obrana. Tako su se danima u javnom prostoru mogle čuti špekulacije o rebrandingu ove društvene mreže. No, Zuckerberg je iz rukava pripijene crne dolčevite izvukao nešto još radikalnije; degradirao je Facebook, skupa sa ostalim društvenim servisima, u kćer tvrtku novoosnovane Mete. I u samom videu, koji obiluje P.R. zahvatima i za koji su neki komentatori na društvenim mrežama zaključili da je 'jedina stvar koja je umjetnija od same virtualne stvarnosti', Zuckerberg nastoji sanirati nastalu štetu i gurnuti krhotine pod tepih. 'Provodimo temeljitu promjenu naše korporacije. Ubuduće, na naše poslovanje gledamo kao na dva striktno odvojena segmenta – dosadašnje aplikacije s jedne strane, Meta sa druge. Od sada je Meta na prvom mjestu', kaže Mark.

'Ovo je početak putovanja, a ne kraj', entuzijastičan je jedan od Markovih sugovornika s kojim 'priča' o važnosti privatnosti korisnika i nužnosti prilagodbe državne regulacije tehnološkim kompanijama. 'Visoki porezi guše kreativne ideje, što čini nova uzbudljiva iskustva koja možemo stvoriti teže dostupnima no ikad dosad. Ovo sigurno nije način na koji trebamo koristiti tehnologiju', pojašnjava šesti najbogatiji čovjek svijeta, pa nastavlja: 'Ekosistem Mete će biti temeljen na grupnom trudu. To je otvorena platforma koju gradimo zajedno.' Zuckerberg nekoliko puta naglašava da razumije značaj privatnosti i transparentnosti za korisnike te obećava da će identitet svih korisnika biti verificiran 'već postojećim računom ili na neki drugi način'. Odmicanje od Facebooka zaključuje riječima: 'Meta znači 'poslije' (eng; beyond). Uvijek postoji iduće poglavlje. Zajedno stvorimo budućnost koja nadilazi jednu tvrtku, čiji dio će biti svi koji nam se pridruže.' Unatoč tome, neki ljudi ne dijele njegov optimizam.

---

--- 

Vlasnik Facebooka, koji je svojedobno pisao suradnicima da bi 'bilo bolje kupiti konkurenciju nego se natjecati s njom', u izlaganju ističe: 'Nove ideje mogu dovesti do poremećaja u dotad utvrđenim privatnim interesima. Naša korporacija je naučila da ne možemo umjetno ograničiti inovacije te su nas iskustva sa razvijanjem proizvoda za druge ljude učinila poniznim. Zato smo danas svjesni da oblikovanje proizvoda nije dovoljno; moramo sagraditi čitav ekosustav. Iako je facebook najkonzumiraniji artikl u povijesti svijeta i milijarde vole naše proizvode, poput reklama koje funkcioniraju po modelu aukcija te, stoga, postižu najbolje moguće cijene, mi i dalje želimo opslužiti što veći broj ljudi kako bi im mogli ponuditi, unatoč milijardama koje ćemo uložiti kako bi im pružili najbolju moguću ponudu, što manje troškove za naše usluge. Kako bi to postigli, osigurati ćemo najniža moguća ulaganja za sukreatore naše platforme, a u svrhu maksimiziranja njihovog učinka.'

Osim što će subvencionirati opremu za samostalne developere, investirati će i 150 milijuna za njihovu obuku. No, kako bi sve ostalo 'pod istim kišobranom', Meta će osnovati i posebno učilište koje će ispostavljati posebnu obrazovnu certifikaciju za rad u industriji virtualne stvarnosti što će 'stvoriti nebrojeno mnogo poslova i omogućiti radnicima, bez obzira gdje žive, lakšu monetizaciju njihovog rada'. Zuckerberg poručuje da su u Meti 'skromni i otvoreni za rad sa svakim tko je spreman pomoći oživjeti metaverzum'. 'Naša platforma će transformirati posao na način da će omogućiti ljudima da provode manje vremena u prometu, a više radeći stvari koje su zaista važne. Jedna vožnja manje vjerojatno je najbolja stvar koju možete učiniti za okoliš', tvrdi osnivač Facebooka, mreže na kojoj naftne platforme oglašavaju svoje proizvode. Samo u 2020. su njihovi oglasi, na toj platformi, pogledani 431 milijun puta.

No, što je uopće 'metaverzum'? Je li on samo poboljšana verzija virtualne stvarnosti (VR) ili sama budućnost interneta? Vjeruje se da bi za VR to moglo biti ono što je moderni pametni telefon za prve nezgrapne mobitele iz '80-ih godina. Umjesto na računalu, u metaverzumu možete koristiti slušalice i naočale za ulazak u virtualni svijet koji povezuje sve vrste digitalnih okruženja. Facebook je još 2014. kupio tvrtku Oculus VR koja je razvijala VR opremu. Unatoč tom 'niskom startu', smatraju da će za pravu verziju metaverzuma trebati još 10 do 15 godina. Za razliku od trenutnog VR-a, koji se uglavnom koristi za igranje, ovaj virtualni svijet mogao bi se koristiti za praktički sve - posao, igru, koncerte, kino, izlete - ili samo za druženje. Svatko će u metaverzumu imati svoj 3D avatar, virtualni prikaz sebe. Ali, budući da je to još uvijek samo ideja, ne postoji jedinstvena dogovorena definicija metaverzuma. Iako postoji mnogo ideja o tome što bi metaverzum mogao biti, većina vidi društvenu ljudsku interakciju kao srž. Facebook, primjerice, već eksperimentira s aplikacijom za VR sastanke pod nazivom Workplace i društvenim prostorom nazvanim Horizons, a oba koriste svoje virtualne sustave avatara. Još jedna VR aplikacija, VRChat, u potpunosti je fokusirana na online druženje i chat, bez ikakvog cilja ili svrhe osim istraživanja okruženja i upoznavanja ljudi. Što se tiče komercijalne strane, moguće je da će proizvođači automobila koji žele reklamirati novi model 'ubaciti' svoj automobil u taj svijet u stvarnom vremenu, a korisnik će ga moći voziti uokolo. Isto tako, prije online kupnje će klijent prvo isprobati digitalnu odjeću, a zatim to isto naručiti u stvarnom svijetu, objavio je BBC. Ukratko, metaverzum je ultimativni horor za ljude koji mrze video pozive.

Industrija igara će svakako doživjeti procvat u metaverzumu. Mogućnosti njenog razvoja, jednog dana kad igrač bude svim čulima 'zarobljen' u virtualnom svijetu, su naprosto beskonačne. Paralelno s njom (ili u sklopu nje) će rasti, što možda nije loša nadopuna, i virtualna tjelovježba. Zamislite se kako izlazite na Park prinčeva, a pored vas stoje Messi, Neymar i Mbappe, Doduše, malo je nejasno koliko prostora će biti potrebno (pojedincu) da odigra takvu utakmicu i hoće li to moći biti, prostorno gledano, ekonomično. Poslovna sfera će također profitirati od metaverzuma. Već se danas većina biznisa seli online, a što će tek biti kada vam ured pun kolega bude - nadohvat naočala. Zuckerberg i nekoliko puta spominje holograme vidljive golim okom, u obliku osobe za stolom pokraj vas ili na koncertu kao dio publike, ali nije išao u detalje o tehničkim izvedbama navedenog. Veliki potencijal leži i u domeni učenja. Tako će kirurzi svoje iskustvo sticati u metaverzumu, a biolozi, na istom mjestu, istraživati morsko dno.  

Meta također radi na uređajima koji će osigurati korisnicima da, dok se kreću, budu 'prisutni ujedno i u stvarnom svijetu'. Fizički mobilni uređaji više neće biti glavni fokus pažnje. 'Umjesto da vam smetaju, omogućiti će vam da budete virtualno prisutni', kaže Mark pa nastavlja: 'Već i danas proizvodimo slične uređaje. To su, na primjer, smart Ray Ban naočale koje simultano omogućuju zvuk, pozive i virtualnu sliku. A dostavljamo ih za samo 2,99 dolara!' Takve naočale predstavljaju samo dio tehnologije koja će omogućiti 'prirodniju interakciju sa tehnikom'. Drugi primjer je narukvica koja preslikava vaše neuromotoričke impulse na vašeg avatara ili omogućava pisanje na virtualnoj tipkovnici. Osim toga, VR oprema će pomagati pri lociranju izgubljenog daljinskog upravljača ili paljenja tostera pogledom. Dakle, kao i svaki napredak u tehnologiji, metaverzum planira olakšati našu svakodnevnicu. 

Ključna riječ Metine kampanje, a koju je Zuckerberg u videu upotrijebio nekoliko desetaka puta, je 'prisutnost'. 'Pružiti ćemo ljudima virtualno iskusvo bazirano na tome kako doživljavamo stvarni svijet. Zamislite to kao napučivanje virtualnog svijeta. Moći ćete biti sa svakime i iskusiti sve - kao da ste zaista tamo', slikovit je direktor Mete. Također kaže da će platforma ponuditi 'bogatije kušanje svijeta', kao i da, ukoliko osjetite potrebu za odmicanjem od drugih avatara, ćete se 'moći teleportirati i uživati u privatnosti virtualnog svijeta'. 'Razvijamo tehnologiju da ljudi mogu više uživati jedni u drugima. To ne znači da će se provoditi više vremana online, već da će to vrijeme biti kvalitetnije', obećava Mark. Svakako, čovjek se ne može ne zapitati; ako netko provodi dobar dio vremena sam u stanu, sjedeći na kauču sa naočalama na glavi, 'kao da je zaista tu' - o kakvoj je tu 'prisutnosti' točno riječ?

Vjerojatno najzastupljenija točka Metine prezentacije jest - virtualno tržište. 'Digitalna trgovina može stvoriti značajno veću ekonomiju od postojeće - metaverzum ekonomiju. Zamišljam ekosustav u kojem su uklonjene fizičke barijere razvoja biznisa, u kojem ljudi mogu dobro zaraditi prodajući virtualna dobra, koji može hraniti stotine milijuna naših sugrađana koji će raditi na njegovom stvaranju', ponosan je budući vlasnik ekonomije digitalnog svijeta. Doduše, iako je svaki tehnološki napredak dobrodošao, teško je zanemariti aljkavu dinamiku koja, dok svjetsko gospodarstvo grca u nebrojenim problemima, stvara simulakrum tržišta u metafizičkom prostoru. Baš kao i njegovi konkurenti za najbogatijeg čovjeka svijeta, Musk i Bezos koji se natječu čija raketa je veća i brža, Zuckerberg smatra da je otkrivanje nepoznatih svjetova važnije (ili zanimljivije) od spašavanja jedinog koji posjeduje fizičke uvjete za održavanje čovječanstva. Nije nelogično pretpostaviti da bi jedino pojedinci čija je egzistencija osigurana, imali vremena i interesa trgovati u metaverzumu, dok bi preostali nastavili raditi za egzistenciju sviju. Ili, baš kao što u svojim bestsellerima špekulira Yuval Harari, takav rasplet bi mogao doprinijeti diobi ljudske rase na dvije vrste: siromašne kojima će oskudnost nutrijenata ugroziti daljnju evoluciju i elitu koja će, uz pomoć biotehnologije i umjetne inteligencije, biti u stanju genetski, ili uz pomoć robotskih implantata, modificirati svoje tijelo. Alternativna, doduše nešto nerealnija i dalja, varijanta ovog raspleta bi bio svijet u kojem 60 posto stanovništva ne živi sa manje od 7,40 dolara dnevno (etička granica siromaštva) i u kojem su osnovne životne potrebe zadovoljene. Tada bi društvo raspolagalo realnim potencijalom kupovne moći koju može protegnuti i na virtualno. No, u ovom 'utopijskom' slučaju gdje ne postoje milijarderi ni siromaštvo, a sukladno ni gomilanje kapitala; zašto bi itko htio, kako kaže Mark, 'dobro zaraditi'?

---

---

Gospodarstvo metaverzuma bi se temeljilo na trgovini virtualnim predmetima. Njima bi nadograđivali svog avatara i, pomoću kupljene opreme, ga ukrašavali drugačije za svaku virtualnu prigodu. 'Ljudi žele znati da zaista posjeduju svoje predmete. Mi u Meti pripremamo nove modele vlasništva kako bi korisnici bili sigurni da zaista posjeduju sve te virtualne stvari. U metaverzumu možeš imati sve što nikad nisi mogao u pravom svijetu; veliku kuću, brzi auto i lijepu odjeću. Sve to onda možeš pokazati svojim virtualnim prijateljima, ali i projicirati holograme svog vlasništva u stvarni svijet. Svakako, riječ je o vrsti monetizacije koja ima smisla samo u metaverzumu', Zuckerberg približava zakone potražnje u Meti. NFT-ovi su također bitan komponent virtualnog gospodarstva. Riječ je o digitalnim, najčešće umjetničkim, unikatima ili, kako ih Mark zove, 'specijalnim proizvodima'. Zuckerbergov suradnik, zadužen za gospodarstvo metaverzuma, modnoj influencerici demonstrira blagodati virtualne trgovina pri čemu joj objašnjava kako će tamo 'lakše marketinški gađati ciljne skupine' i 'moći neposredno prezentirati obožavateljima specijalne proizvode koje će oni biti spremni skupo platiti'. Osnivač Mete ideju VR komercijalizacije influencera zaključuje sa rečenicom: 'Interakcija s obožavateljima u metaverzumu ih pomaže humanizirati.'

Svidio vam se Zuckerbergov metaverzum ili ne, imajte na umu da je ovo ipak samo njegova varijanta (virtualne) stvarnosti. U svakom slučaju, ne može se izbjeći zaključak da Metina ideja predstavlja hologram kapitalizma - na steroidima. Premisa virtualnog materjalizma (!) i fetišiziranja vlasništva formuliranih po Markovim zamislima na trenutke prelaze granice dobrog ukusa. Kad se to pomiješa sa uznapredovalom verzijom političke korektnosti koja je naglašena tijekom cijelog videa (osim po pitanju luksuznih interijera kojima hoda, gotovo androgeni, protagonist), a koja doživljava vrhunac kada Zuckerberg uzbuđeno obavještava da će 'postojati boje za bezbroj nijansi kože', ono što se dobije je uvid u mentalni sklop ekonomskih vladara današnjice. Riječ je o ljudima čije namjere možda nisu loše, ali ih svakako ne tište isti problemi kao većinu populacije. A bez njihovog aktivnog sudjelovanja u otklanjanju tih problema su oni - teško rješivi. Imajući u vidu da je, kako kaže šef Mete, 'budućnost virtualnog svijetla', govori li to išta o budućnosti stvarnog?

---

---

Redateljica Matrixa Lana Wachowski je, dok je radila na trilogiji, bila muškarac. U međuvremenu je odradila spolnu tranziciju i postala biološkom ženom. Ultimativnu transformaciju poput te, jasno, nije moguće postići u virtualnom svijetu površnih interakcija. Iako će metaverzum donijeti mnogo sjajnih i korisnih stvari, on sa sobom donosi i brojne opasnosti. To su prvenstveno ovisnost, asocijalizacija i zanemarivanje okoliša koji zapravo postoji. Ljudi će sve više bježati u virtualno tražeći tamo utočište lišeno svjetskih problema. Sintagma 'okretanje glave' bi uskoro mogla biti i doslovno okarakterizirana; naočalama uronjeni u drugu stvarnost glavinjaju u mraku svoje zatamnjene sobe. Mark Zuckerberg se, umjesto promjene svog spola, okupirao promjenom tuđih stvarnosti. Pritom je izmiješao prioritete projekata, ali boju loga ne. Još uvijek, a za razliku od Morpheusa (grčki bog snova), javnosti nudi samo plave pilule. Da je Neo bio odabrao te, nikada ne bismo svjedočili njegovom buđenju iz VR-a u Stvarni Svijet, niti gledali četvrti nastavak Matrixa. Ususret blagdanima, odluka je sve bliže; ići u kino navijati za pobjedu gospodina Andersona ('sina čovjeka') nad strojevima koji uništavaju čovječanstvo ili si kupiti Oculus, jedan od najprodavanijih artikala za Božić 2020. pa, baš kao i Zuckerbergova kolegica, veselo ustvrditi: 'Mark, selim se u metaverzum!'

---

---

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/svijet/zuckerberg-se-otisnuo-u-metaverzum-matrix-4-uskoro-uplovljava-u-kina-sto-ih-veze-i-hocemo-li-uskoro-svi-zivjeti-u-matrici-1139576 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=6de9004f043ae9a6c9fb0ddc4adc8b1f99090ea6 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Zuckerberg+se+otisnuo+u+metaverzum%2C+Matrix+4+uskoro+uplovljava+u+kina.+%C5%A0to+ih+ve%C5%BEe+i+ho%C4%87emo+li+uskoro+svi+%C5%BEivjeti+u+matrici%3F&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fsvijet%2Fzuckerberg-se-otisnuo-u-metaverzum-matrix-4-uskoro-uplovljava-u-kina-sto-ih-veze-i-hocemo-li-uskoro-svi-zivjeti-u-matrici-1139576 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fsvijet%2Fzuckerberg-se-otisnuo-u-metaverzum-matrix-4-uskoro-uplovljava-u-kina-sto-ih-veze-i-hocemo-li-uskoro-svi-zivjeti-u-matrici-1139576 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => HOLOGRAM KAPITALIZMA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM
SvijetHOLOGRAM KAPITALIZMA

Zuckerberg se otisnuo u metaverzum, Matrix 4 uskoro uplovljava u kina. Što ih veže i hoćemo li uskoro svi živjeti u matrici?

1. studenog 2021. - 21:59

Matrix trilogija, kultni SF serijal o ultimativnoj virtualnoj stvarnosti u kojoj se Neo (anagram od 'One' tj. Odabrani), jedan od šačice onih koji su se takvoj 'stvarnosti' otrgnuli, bori protiv 'zlih' strojeva koji se napajaju na biokompjutersku neuronsku mrežu tj. mozgove usnulih, je posljednji put igrala u kinima davne 2004. Iste godine je osnovan Facebook, društvena mreža koja je, pogonjena dobrovoljno predanim privatnim informacijama trećine globalnog stanovništva, svog osnivača Marka Zuckerberga transformirala u multimilijardera. Novi nastavak Matrixa stiže u kina oko Božića, a sami trailer ne otkriva mnogo o njegovom zapletu. S druge strane, stominutna prezentacija Mete, virtualnog ekosustava kojeg se Zuckerberg našao 'odabran' kreirati kako bi 'umjesto da stavlja...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. svibanj 2024 19:31