Među nebrojenim aplikacijama za pametne mobitele zadnjih godina se po uspješnosti izdvaja TikTok. Njegova vrijednost procjenjuje se na preko 60 milijardi dolara.
Ono što predstavlja novost je činjenica da nezaustavljiva popularnost TikToka počinje izazivati bojazan u SAD-u i Europskoj Uniji. Dok je, zbog agresivnog vanjskopolitičkog nastupa kineskog predsjednika Xi Jinpinga, na djelu novi Hladni rat između Kine i SAD-a, mnogi na Zapadu izražavaju skepsu glede kineske aplikacije koja je postala najpopularnije među mladeži upravo na tom istom Zapadu.
Naime, priroda kineskog (komunističkog) režima je takva da u njoj ne postoje privatni poduzetnici, već tzv državni kapitalizam. Ne postoji garancija, dapače, gotovo je sigurno da kineska država ima pristup privatnim podacima svih korisnika TikToka.
Zato strah u Washingtonu i Bruxellesu da bi TikTok mogao biti zloupotrebljen u svrhu špijunaže ili utjecanja na ponašanje korisnika aplikacije nisu neutemeljeni, koliko god ByteDance odbacivao takve sumnje kao neutemeljene. Prošle godine su Europska komisija i Europski parlament naredili svojim zaposlenicima da moraju izbrisati TikTok aplikaciju sa svojih službenih mobitela. Slične korake je poduzeo SAD.
Predsjednik Joe Biden je naredio da TikTok mora biti izbrisan sa svih službenih mobitela koje koriste službenici državne administracije. Također, Bijela kuća radi na usvajanju zakonskog prijedloga kojim bi se TikTok zabranio na američkom tržištu ili bi se vlasnike prisililo da aplikaciju prodaju nekome tko nema kinesko državljanstvo.
Protivnici TikToka odavno upozoravaju da popularna kineska aplikacija služi kao model infiltracije u njihove državne institucije. Ono za što je Facebooku i Instagramu bilo potrebno cijele desetljeće ovaj kineski gigant postiže u rekordnom roku.
Skoro pa nema tog hrvatskog čitatelja koji barem jednom nije čuo za ime Marka Zuckerberga. No, s istom sigurnošću možemo reći da je vrlo mali broj njih čuo za jednako uspješnog, ako ne i uspješnijeg, Zhanga Yiminga. Kao i kod većine izumitelja i inovatora Yimingov početak je bio skroman.
Rodio se 1983. u pokrajini Fuijan, poznatoj po otvorenosti zapadnom utjecaju. Svjedočeći kineskom izlasku iz siromaštva i uvezivanju kineskog gospodarstva sa zapadnim, mladi i ambiciozni Yiming se nakon stjecanja diplome zaposlio u lokalnoj tvrtki kao programer.
2009. je postao privatnik a tri godine kasnije osnovao je, u četverosobnom pekinškom apartmanu, ByteDance, tvrtku s kojom će započeti svoj streloviti uspon. Danas je drugi najbogatiji čovjek u Kini. 2015. je njegov ByteDance prezentirao svoju aplikaciju TikTok (u Kini poznatu pod imenom Douyin). Postigao je instantni uspjeh širom svijeta, pogotovo među mlađom populacijom. Svoj uspjeh temelji na naizgled beskonačnim videozapisima svojih korisnika u trajanju od 15 sekundi do 3 minute.
TikTok video se jednostavno snimaju i mogu se uređivati s brojnim filterima, efektima i glazbom u pozadini. Brojke su zbilja zapanjujuće: danas TikTok ima više od milijardu korisnika mjesečno (23% svih korisnika interneta na svijetu). 60% korisnika su mlađe osobe, tzv pripadnici Generacije Z. Dok se neke društvene mreže mogu požaliti zbog velikog broja pasivnih korisnika, dakle onih koji ne objavljuju vlastiti sadržaj, na TikToku čak 83% korisnika objavljuje vlastiti sadržaj.
Zato nije čudo da je prvi među društvenim mrežama i po dnevnoj aktivnosti svojih korisnika. Korisnik svakog dana provede barem 46 minuta na TikToku. Možda je tajna njegovog uspjeha da je algoritam postavljen tako da svatko na njemu može postati slavan. Sadržaj može doći do nebrojenog broja korisnika. To znači da se nečiji privatni sadržaj može nebrojeno puta dijeliti, ali taj rizik korisnik svjesno preuzima.
Da svaki uspjeh nema samo pozitivne efekte, svjedoči i krajnje zabrinjavajuća pojava TikTok izazova, pogotovo među djecom, koja često nisu sposobna donijeti racionalnu odluku, pa sudjelovanjem u tim izazovima često dovode svoje zdravlje u opasnost. Izazov soli i leda (natjecanje u izdržljivosti vlastite kože na koju se stavlja sol i led), izazov cimeta (gutanje žlica cimeta), izazov ljute papričice (prejedanje čipsom koji sadrži najljuću papričicu) ili izazov gušenja (ime govori samo za sebe) neki su od najpoznatijih TikTok izazova zbog kojih su mnogi tinejdžeri morali potražiti liječničku pomoć.
O problemu mentalnog nasilja nije potrebno trošiti riječi, nažalost to je fenomen koji je zajednički svim popularnim društvenim mrežama.