StoryEditorOCM
Svijet‘tu je jeb*** rupa‘

Putnici s dramatičnog leta Boeinga kojem su otpala vrata: ‘Čuo se prasak u stražnjem dijelu, a onda je počeo pakao...‘

10. siječnja 2024. - 06:27

Zrakoplovna kompanija United Airlines objavila je kako je na zrakoplovu Boeing 737 Max 9, s kojeg se u dramatičnom letu odlomio dio, inspekcija otkrila labave vijke i druge probleme na dijelu koji je prošlog tjedna otpao u zraku na liniji Alaska Airlinesa iznad Portlanda. Samo nekoliko minuta nakon polijetanja sa zrakoplova su otpala vrata, što je uzrokovalo dekompresiju i isisavanje brojnih predmeta iz aviona. Zrakoplov je prinudno sletio u zračnu luku Portland, a nevjerojatno je da nitko od putnika ili posade nije ozbiljno ozlijeđen.

Putnici sa ovog leta ispričali su šokantna iskustva s ovog leta i naveli kako čak i u trenucima dok su polarno hladan zrak i magla šibali kroz otpala vrata u zrakoplova otpuhujući kape, slušalice i mobitele daleko od njihovih vlasnika, cijeli prizor zapravo bio „jezivo miran”. Stjuardese su davale sve od sebe kako bi komunicirale s putnicima unatoč ogromnoj buci, a putnici su tješili jedni druge i oslanjali se na još uvijek funkcionalni Wi-Fi u avionu za slanje tekstualnih poruka.

Neki su se grlili i držali za ruke, a drugi slali poruke najbližima. Nicholas Hoch, 33-godišnji arhitekt iz Portlanda koji je letio u posjet svojoj djevojci u Kaliforniju, ispričao je u intervjuu za The Washington Post kako je tekao let. Sjeo je na sjedalo 12A pokraj prozora, slušajući na slušalicama podcast o Tokiju. A onda, rekao je Hoch, na oko 5 kilometara visine odjednom je počeo pakao.

image
Handout/Afp

Opisao je kako je čuo veliki praska u stražnjem dijelu, nakon čega je uslijedilo naglo padanje tlaka u kabini, zbog čega je bijeli oblak magle ispunio avion.

"U lice me je udarala hladan para, rekao je.

S glave mu je odletio šešir koji je nekako uspio uhvatiti. Duga kosa putnice kraj njega vijugale je u zraku. Slušalice i telefoni odletjeli su unatrag, a u nekim slučajevima i izvan aviona.

- Zrakoplov se nesigurno zaljuljao i počeo naginjati lijevo-desno. Maske za kisik iskočile su iznad glava i svi su ih odmah počeli pričvršćivati na lica i pomagati drugima oko sebe, rekao je Hoch.

Iz zvučnika se čuo glas stjuardese koja je pozvala ljude da stave maske, vežu pojaseve i ostanu sjediti.

Tad se kaže javio veliki strah i počeo je sam sebi ponavljati: „Nešto se loše događa, nešto se loše događa, nije u redu.”

"U avionu je jeb*** rupa!"

Arhitekt Hoch je rekao da zjapeća rupa u trupu nije bila vidljiva svima, te da on i drugi u početku nisu znali što se događa oko njih. Prisjetio se žene koja je hodala prolazom do prednjeg dijela aviona i vikala da je nečija majica isisana s tijela kroz rupu u avionu. A onda je drugi čovjek ustao i povikao, pokazujući natrag: “U avionu je jeb*** rupa! Tamo je rupa!!!”.

Hoch je rekao da je razmišljao o pričama putnika na letovima tijekom terorističkih napada 11. rujna 2001. koji su slali poruke svojim voljenima i sam je poželio učiniti isto. Koristeći WiFi u avionu, mogao je slati poruke. Djevojci je rekao da ne zna što će mu se dogoditi i da ju voli. Jedan od razloga zašto je avion postao tih jest i taj što su svi nosili maske s kisikom i nije bilo lako govoriti. Rekao je da svi bili u potpunom šoku i razrogačenih očiju kad se zrakoplov počeo spuštati.

Iza njega, dva dječaka i njihova majka čvrsto su se grlili. Žena koja je sjedila pokraj njega ridala je i grčevito se držala za sjedalo. Minute su prolazile. Zrakoplov je letio sve niže do zemlje, a onda je i sletio. Neki su putnici u kabini zapljeskali, zatim se uključio pilot, obavijestivši sve da su se vratili u zračnu luku u Portlandu, nakon što su prinudno sletjeli zbog rupe u zrakoplovu. Medicinari i vatrogasci prvi su uletjeli u kabinu, izvodeći nekoliko ozlijeđenih.

A onda se dogodila "najčudnija stvar", rekao je Hoch.

“Svi smo se iskrcali kao i obično. Bilo je nadrealno,” rekao je, blago se nasmijavši na to sjećanje. “Samo čekate da ljudi siđu 10, 12, 15 redova ispred vas. Trenuci toga - svakodnevica putovanja avionom - bili su na neki način komični. Nakon svega moramo čekati red da sada siđemo – ispripovijedao je.

image
Handout/Afp

Emma Vu, 21-godišnjakinja iz Oregona nakon polijetanja utonula u san na sjedalu 18B. Sjeća se kako se probudila s osjećajem pada. Nije mogla vidjeti što se događa, ali je znala da to nije turbulencija. Maske za kisik visjele su iznad glave i osjetila je povjetarac.

„Čuo se glas stjuardese na zvučniku. Govorila je da stavimo maske i ne pomažemo drugima dok sami sebi ne stavimo masku, ispričala je Vu koja je inače trenerica plivanja. Uspaničila se, a onda pokušala pribrati kad je vidjela kako se dijele boce s kisikom.

„Nisam htjela uzeti bocu kisika nekome kome bi trebao više od mene, navela je. Slala je poruke svojim roditeljima, dečku i u grupni razgovor prijatelja iz srednje škole. Prvi SMS koji je poslala svojim roditeljima bio je: "Maske su dolje", drugi je bio: "Trenutno sam tako uplašena."

“Stvarno sam se osjećala kao da ću umrijeti”, rekla je.

Fotografirala je što se oko nje događa. Njezini prijatelji u grupnom chatu počeli su pratiti njezinu putanju leta i poslali su joj poruku da se zrakoplov okreće kako bi sletio natrag u Portland. Vu je rekla da je uspjela prebroditi krizu zahvaljujući empatiji stranaca. Dvije žene koje su sjedile s obje njezine strane tješile su je i trljale joj leđa. Stjuardesa je zastala da je ohrabri i kaže da će sve biti u redu.

“Iskoristila je taj trenutak da se osjećam kao da sam jedini putnik na letu, iako nas je bilo 170-ak i svi smo bili izvan sebe”, navela je.

Sljedeći dan, Vu se također vratila u avion, ovaj put u posjet prijateljima u Burbanku, Kalifornija. U ponedjeljak je razgovarala s The Postom nekoliko trenutaka prije nego što se ukrcala na drugi let kući. Rekla je da je malo nervozna zbog ponovnog letenja, ali zna da "to mora prebroditi”.

"Logično, statistički, izgledi da se to ponovi su tako mali, gotovo nikakvi - rekla je Vu.

image
Charly Triballeau/Afp

Seanathan Bates, korisnik mreže X objavio je post kako je pronašao funkcionalan iPhone uz rub ceste "u zrakoplovnom načinu rada s pola baterije", a na zaslonu mobitela mogli su se vidjeti i podaci o preuzimanju prtljage za let Alaska Airlinesa, koji je dva dana ranije bio preusmjeren u Portland.

- Telefon je ‘preživio‘ pad s visine od 4900 metara! Službenik NTSB-a rekao mi je kako je to drugi mobilni uređaj koji je pronađen, objavio je Bates. 

Nakon ovog dramatičnog leta inspekcija je prizemljila više od 100 zrakoplova kompanija Alaska i United koje je proizveo Boeing. Ovaj opasni let mogao bi pogoršati probleme u Boeingu, koji se bori da vrati svoju reputaciju otkako je raniji model Maxa prizemljen nakon dvije nesreće u kojima je prije nekoliko godina poginulo 346 ljudi. Istrage su tada otkrile probleme s dizajnom automatiziranog sustava na avionu.

Sigurnosni čep zrakoplova, odnosno komad trupa s prozorom koji se može koristiti kao izlaz u slučaju opasnosti, nalazi se na većini Boeinga 737 MAX 9. Što više putničkih sjedala ima u avionu, potrebno je više izlaza. Neki prijevoznici, poput Corendon Dutch Airlinesa, koriste više od 200 sjedala u svojim avionima Boeing 737 MAX 9 tako da moraju imati dodatne izlaze za slučaj opasnosti. Međutim, Alaska Airlines i United Airlines konfiguriraju svoje zrakoplove 737 MAX 9 tako da imaju manje od 180 sjedala, što znači da ne trebaju imati dva funkcionalna izlaza u sredini kako bi bili u skladu s američkim pravilima za evakuaciju.

Dužnosnici Nacionalnog odbora za sigurnost prometa (NTSB) rekli su na tiskovnoj konferenciji da su vodilice na čepu vrata Alaska Airlinesa polomljene i da agencija istražuje nepostojanje četiri vijka dizajnirana da spriječe čep da se pomakne prema gore u pokretu koji bi inače pomogao. Otpali dio zrakoplova u svom je dvorištu pronašao učitelj Bob, a osim vrata, NTSB je izvjestio da su pronašli dva ispravna mobitela koji su vjerojatno ispali s leta Alaska Airlinesa. 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. studeni 2024 18:54