StoryEditor
Regijaglobalni igrač

Kako Peking postaje sve veći faktor utjecaja na Balkanu: Kina bi zbog duga za autocestu mogla preuzeti dobar dio crnogorske obale. Isto se dogodilo Grcima u Pireju

Piše Davor Krile
14. travnja 2021. - 17:12
Savo Prelevic/AFP

Dug od čak milijardu američkih dolara kojega je kao pozajmicu uzela od Kine za izgradnju prilično skupe autoceste Crnu Goru bi lako mogao koštati gubitka dijela obale.

Isti se slučaj prije nekoliko godina dogodio u Grčkoj, kad je Peking zbog brojnih neotplaćenih obveza kao koncesionar preuzeo grčku luku Pirej i pretvorio je u svoju glavnu europsku izvoznu luku.

U Bruxellesu su zasad potpuno neizainteresirani za financijsku pomoć Podgorici, pa je na mogućnost širenja dodatne zone kineskoga utjecaja u Crnoj Gori i preuzimanja dijela obale prilično dramatično upozorila izvjestiteljica Europskog parlamenta za Kosovo, njemačka političarka Viola von Cramon. Ona je kritizirala odluku Europske komisije da ne pomogne Crnoj Gori, pozvavši je još jednom da dva puta razmisli.

- Korumpirani lideri kao što je Milo Đukanović eksploatirali su državu godinama, a novoj vlasti nitko ne želi pomoći riješiti financijske dugove. EU je već jednom napravila grešku u Grčkoj i Kina je preuzela luku Pirej. Sada se to može dogoditi s većim dijelom crnogorske obale i tamošnjim lukama - objavila je von Cramon, političarka njemačkih Zelenih, na svom Twiteru.

Iz Europske komisije su prije par dana negativno odgovorili na zahtjev Podgorice za financijskom potporom, poručivši im kako neće otplaćivati dugove Crne Gore zbog rizika od makroekonomskog disbalansa i neprimjerenog dužničkog odnosa prema Kini. Već su im i ranije slali znakove kako veličina sporne pozajmice nije nimalo proporcionalna ekonomiji tako malene države.

Crna Gora alarmirala je mnoge u Europi još 2014. godine, kad je s kineskom bankom Exlm potpisala dogovor o financiranju 85 posto troškova autoceste pomoću pozajmice od milijardu dolara.

Riječ je, inače, o jednoj od najskupljih autocesta na svijetu, čijih je prvih 40-ak kilometara ( jedna četvrtina) plaćeno preko 820 milijuna eura, i u koju su svoje provizije, masne zarade i podizvođačke ugovore očito ugradili mnogi bliski strukturama odlučivanja. Ne treba gubiti iz vida da autocestu u Crnoj Gori gradi ista tvrtka kao i Pelješki most (China Road and Bridge Corporation).

Peking pomoću infrastrukturnih i energetskih projekata, a u novije vrijeme i preko cjepiva, postaje sve veći globalni igrač i faktor utjecaja na Balkanu.  

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. svibanj 2021 08:57