Predsjednički izbori u Hrvatskoj održat će se 29. prosinca 2024., a kandidati su Zoran Milanović, Dragan Primorac, Marija Selak Raspudić, Ivana Kekin, Miro Bulj, Branka Lozo, Niko Tokić Kartelo i Tomislav Jonjić. Uz rastuću važnost digitalnih platformi u političkim kampanjama, TikTok se nameće kao jedan od alata čije korištenje kandidatima pruža mogućnost distanciranja od zastarjelih političkih pristupa. Kroz analizu profila, istražujemo kako neki od kandidata koriste ovu društvenu mrežu za komunikaciju s mladim biračima.
Iako predsjednik Milanović nema službeni TikTok profil, "@zokipedia" objavljuje sadržaj vezan uz njega. Profil je simbolično otvoren 11.11.2024., nije poznato tko stoji iza ovog profila. Objave naglašavaju ključne trenutke iz Milanovićevih govora, intervjua i javnih nastupa, ističući njegovu izravnost uz meme kulturu i reference.
Sadržaj je često ironičan, predsjednik je prikazan u pozitivnom svjetlu, bilo kroz humor ili kroz kritiku njegovih protivnika. Fokus na TikTok trendove i humor ukazuje na pokušaj privlačenja mlađe generacije i povećanje vidljivosti Milanovićeve politike, čak i među onima koji ga kritiziraju. Korisnici često izražavaju podršku, najzastupljeniji su komentari poput „Živio Zoki“ i „Zoki kralj“. Profil očito favorizira Milanovića, iako se ne predstavlja kao službeni, moguće je da ga vodi netko blizak njegovom krugu.
Dragan Primorac službeni profil je otvorio početkom 2024. godine. Jasno je kako je njegov TikTok profil pozicioniran kao dio političke komunikacijske kampanje. Naglasak je stavljen na: stručnost i profesionalizam kroz isticanje poslovnih postignuća i tradicionalnih vrijednosti – obitelj, domoljublje i vjeru. Kroz sve izraženiju prisutnost na TikToku, prilagođava strategiju, usporedno s primicanjem datuma izbora njegov sadržaj je sve „opušteniji“.
U novijim objavama, Primorac unosi elemente osobne priče, poput otkrivanja najdražeg filma, jela i pjesme, pripreme tuljaka od vanilije. Sadržaji poput pogađanja riječi specifičnih za određene krajeve Hrvatske, pokazuju promišljenu upotrebu kulturnog identiteta. Ali ti videozapisi u kojima se trudi ponašati opušteno djeluju usiljeno. Zanimljivo je kako komentari ispod objava pokazuju homogenu podršku, a često dolaze s profila koji promoviraju sadržaj povezan s HDZ-om.
Marija Selak Raspudić svoj je TikTok profil otvorila u listopadu 2024. godine. Ciljano gradi sliku političarke koja je istovremeno bliska „običnim“ ljudima. Kombinira ozbiljne političke poruke s jednostavnim i autentičnim sadržajem. Jedan od primjera je video u kojem u tradicionalnoj nošnji miješa čvarke – simboličan prikaz povezanosti s tradicijom. Iako se ne oslanja na viralne trendove u istom smislu kao drugi političari, nastoji iskoristiti TikTok za širenje svojih stavova i komentiranje društvenih i političkih događanja na način koji je razumljiv i prilagođen mladima.
Dio njezinog sadržaj uključuje i supruga koji sarkastično odgovara na komentare poput onih kada je jednom prilikom Primorac rekao da je Marija politički nezrela, ističući da je, kad je Marija rođena 1982. godine, Dragan već bio član Saveza komunista Jugoslavije. Također se sarkastično osvrće na pitanja poput „Nino, što je to priuštivo stanovanje?“, odgovarajući: „Ne znam, pitaj Dragana Primorca.“ aludirajući na aferu Stanovi. Na drugo pitanje, „Nino, što misliš o susretu tvog protukandidata, gospodina Mile Kekina, s Nikicom Jelavićem?“, Nino odgovara s humorom, uz glazbu i vizuale iz filma Kum, rekavši: „Potencijalno kompromitirajuće za Jelavića, ali neka on objasni.“
Ivana Kekin, predsjednička kandidatkinja stranke Možemo!, aktivno koristi TikTok za komunikaciju s biračima. Njezin profil, s opisom "Trčim, vičem na HDZ-ovce i kuham 👩🏼🍳", često uključuje kuhanje, humor i kritičke poruke, uspješno privlačeći pažnju mlađih birača. Kroz humoristične i kritičke videozapise dosljedno izražava političke stavove, gradeći sliku autentične političarke često usmjerene protiv HDZ-a, što privlači birače koji cijene otvorenost i kritičnost prema vladajućim strukturama. Kekin koristi TikTok za izravnu komunikaciju s građanima, posebno generacijom Z i milenijalcima. Ton i sadržaji koji kombiniraju osobne interese s političkim porukama prilagođeni su preferencijama ove demografske skupine.
Kao liječnica jasno ukazuje na politički nepotizam koji prožima zdravstveni sustav. Primjerice u jednom od videozapisa iznosi ozbiljne optužbe prema vladajućoj stranci, izravno se suočavajući s Plenkovićem. Riječ je u audio snimci razgovora bivšeg ministra Vilija Beroša s kolegicom iz stranke, u kojoj priznaje da nije izabrana za ravnateljicu bolnice jer je citiramo "vrh stranke odabrao put". Otvoreno progovara o stvarnosti gdje politička odanost postaje ključna za pozicije, a stručnost i kompetencije ostaju u stražnjem planu.
Međutim, TikTok nije samo alat za promociju političkih ideja i stavova, već i prostor u kojem suprotstavljene strane koriste anonimne profile za širenje kritika i dezinformacija. Tako je na temelju prijava, TikTok ugasio profil „Ne možemo“, s kojeg su dolazili napadi na Ivanu Kekin. Takva odluka izazvala je žestoku reakciju udruge „Bolje možemo“, čiji je predsjednik Vinko Kojundžić uputio protest DIP-u. Inače Kojundžić, poznat i kao Berošev glavni IT savjetnik, nazvao je gašenje profila „izravnim napadom na slobodu govora“ te istaknuo kako građani imaju pravo iznositi kritička mišljenja. Dodatno je naglasilo da „sloboda govora nije luksuz, već temelj demokracije“. GONG je prijavio TikTok račun, Državnom izbornom povjerenstvu (DIP) i HAKOM-u nekoliko objava s platforme na kojima su anonimni politički računi širili dezinformacije o kandidatkinji Ivani Kekin, pokušavajući time utjecati na izbore. Iako su kritike dio demokratskog procesa, stručnjaci sve češće upozoravaju na opasnosti dezinformacija i manipulacija putem društvenih mreža.
Povezivanje s mlađim biračima putem TikToka postalo je prepoznatljiv trend u političkim kampanjama, no kako će ova platforma oblikovati političku komunikaciju u budućnosti, još uvijek je pitanje koje će se oblikovati u nadolazećim izbornim ciklusima.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....