Mate Rimac predstavio je u srijedu robotaksi nazvan Verne, po slavnom piscu, koji bi trebao prvo početi voziti po Zagrebu 2026. godine, no predstavljanje je prošlo uz probleme budući da se robotaksi oglušio na Rimčeve naredbe.
Govoreći na predstavljanju u organizaciji kompanije Project 3 Mobility (P3) u kampusu u Kerestincu, Rimac je kazao da se radi se o potpuno autonomnom električnom vozilu izgrađenom na novoj platformi koja je, kazao je, u potpunosti prilagođena autonomnom načinu vožnje.
Verne je, istaknuto je, koncipiran i konstruiran kao sigurno i udobno autonomno vozilo. Softerska platforma koju tvrtka razvija sastojat će se od korisničke aplikacije za naručivanje vožnje te platforme za upravljanje uslugom.
Putem aplikacije, kazao je Mate Rimac, korisnici će moći, čak i prije vožnje, personalizirati sve postavke vozila poput osvjetljenja, temperature čak i mirisa unutrašnjosti vozila. Isto tako, u svakom gradu u kojem će Verne biti dostupan postojat će specijalizirana infrastruktura koja će se zvati "Mothership". Tamo će se vozila pregledavati, održavati, čistiti i svakodnevno puniti energijom.
Prvi proizvodni pogon za proizvodnju autonomnih električnih vozila Verne gradi se u Zagrebu.
Vozilo je veličine Golfa, ali, navedeno je, ima puno unutrašnjeg prostora. Baterija će biti dovoljna za 14 sati vožnje nakon čega će ići na punjenje.
Usluga "kao za najbogatije"
"Krajnji bi rezultat bilo najbolje moguće iskustvo mobilnosti za sve. Svaki će korisnik imati bolje iskustvo i uslugu od najbolje usluge koju uživaju najbogatiji i to po vrlo pristupačnoj cijeni", naveo je Rimac.
Naglasio je da će njegov robotaksi imati dosta prostora, ali samo dva sjedala, budući da su, naveo je, istraživanja pokazala da su u vozilima najčešće jedna ili dvije osobe.
Naglasio je da trenutno na cestama ne postoji ništa slično Verneu.
Inače, u Verne vozilo bit će integrirana napredna platforma za autonomnu vožnju "Mobileye drive". Podrazumijeva se sofisticirani set senzora, kamere, radare i sve ostalo što će omogućivati autonomnu vožnju.
Adriano Mudri, glavni direktor dizajna u Verneu, istaknuo je, nadovezujući se na činjenicu da se radi o dvosjedu, da se većina vožnji može zadovoljiti dvosjedom, dodavši i kako će Verne imati više prostora od skupih limuzina. Unutrašnjost auta, naveo je, nalikovat će na dnevnu sobu. Unutar vozila neće biti tipične ploče s instrumentima, već zaslon od 43 inča, namijenjen zabavi i i dijeljenju informacija o putovanju tijekom vožnje.
Vozilo će biti opremljeno i sa 17 zvučnika, a naručivat će se putem aplikacije.
Početak usluge u Zagrebu 2026., potom i u drugim gradovima
Izvršni direktor Vernea Marko Pejković najavio je da tvrtka počinje graditi veliki proizvodni pogon u južnom dijelu Zagreba, gdje će se proizvoditi autonomna vozila.
Početak usluge planiran je za Zagreb 2026. godine, a nakon toga Verne će biti dostupan i u drugim europskim gradovima. Tvrtka je, naime, već potpisala ugovore s 11 gradova u EU, Velikoj Britaniji i na Bliskom istoku. U pregovorima su sa još 30 gradova. Vozila se već testiraju po gradu, a trebalo bi ih, kada počnu s prometovanjem, biti nekoliko stotina samo u Zagrebu.
Prvi Mothership gradimo pokraj našeg sjedišta u Buzinu. Ali gradimo i nešto veće, u Lučkom gradimo tvornicu od 28 tisuća četvornih metara za proizvodnju Vernea, odakle će se plasirati po svijetu. Naša ideja nije zamijeniti javni prijevoz, nego raditi u simbiozi", najavio je Pejković.
Problemi na prezentaciji
Prilikom predstavljanja robotaksija došlo je do problema budući da se vozilo zaustavilo na početku pozornice. Problem je navodno nastao zbog kvara na jednom od kotača.
Premijer Andrej Plenković kazao je kako će se za dva dana navršiti godinu dana od potpisivanja ugovora za dodjelu 180 milijuna eura bespovratnih sredstava za ovaj projekt.
"Mi ćemo biti među pionirima po zakonodavnom okviru, cijela vlada i Ministarstva prometa i unutarnjih poslova rade na tome da ovaj projekt zaživi", rekao je Plenković, dodavši kako je Vlada imala povjerenje u spomenuti projekt, te da ga je podržala od samog početka.
Rimac je, po njemu, nailazio na brojne prepreke na svom poslovnom putu, dodavši kako je to sudbina mnogih inovatora. Za premijera Verne je vrhunac moderne tehnologije, odnosno vozilo budućnosti.
Prezentaciju smo pratili uživo, kako je to izgledalo pogledajte u nastavku
12:45 Kasnije su novinari i fotoreporteri mogli vidjeti i snimiti robotaksi u punom sjaju. U njega je zasjeo i premijer Andrej Plenković, ali i Tomislav Tomašević.
12:10 Pogledajte fotografije demonstracijskog vozila koje se trebalo popeti na pozornicu. Rimčev tim snimljen je kako pokušava popraviti kotač, koji je bio u kvaru. Naime, vozilo se uspjelo približii pozornici, ali dalje nije išlo zbog kvara na kotaču, kako je rečeno kasnije, piše Jutarnji list.
11:59 Nakon Mudrija je na pozornicu došao Marko Pejković, suosnivač i glavni izvršni direktor Vernea. Objasnio je da se na demonstracijskom vozilu pokvario jedan kotač pa se zato nije popeo na pozornicu.
"Prvi Mothership gradimo pokraj našeg sjedišta u Buzinu. Ali gradimo i nešto veće, u Lučkom gradimo tvornicu od 28 tisuća četvornih metara za proizvodnju Vernea, odakle će se plasirati po svijetu. Naša ideja nije zamijeniti javni prijevoz, nego raditi u simbiozi", najavio je Pejković.
Iz Vernea su najavili da imaju potpisane ugovore sa 11 gradova, a nakon Zagreba prvi će biti gradovi u Ujedinjenom Kraljevstvu i Njemačkoj. Još 30-ak gradova navodno je zainteresirano za uslugu, a postoji više od 100 gradova na koje ciljaju.
11:53 Nakon Rimca se o dizajnu raspričao suosnivač i glavni direktor dizajna Vernea Adriano Mudri. Iza njega se na videozidu mogla vidjeti prezentacija robotaksija i njegove najznačajnije značajke.
"Nsmo htjeli raditi još jedan toster na kotačima, htjeli smo da se vozite u stilu. Sve senzore smo uklopili u dizajn. Trag svjetala će biti nepogrešivo Verneov. Maknuli smo retrovizore i brisače, koji su potrebni jedino kada voze ljudi. Prtljažnik smo zadržali, ako idete u zračnu luku s puno prtljage ne trebate brinuti. Na krovu je kružni panoramski prozor. Vožnja počinje prije nego što auto dođe, u aplikaciji ćete moći namjestiti sve. Kada uđete, prvo se morate zavezati pojasom, bez toga nema vožnje. Pred vama je ekran od 43 inča, koji nije samo za zabavu, nego možete na njemu i pratiti vožnju. Glazbu možete pojačati koliko god želite na 17 zvučnika, pričao je.
11:43 Auto se trebao popeti na pozornicu na kojoj je stajao Mate Rimac, ali nije sve išlo po planu.
- Čini se da je došlo do problema, moj tim će to provjeriti, rekao je Rimac, pa se približio automobilu i počeo govoriti o dizajnu.
11:28 Nakon Plenkovića, na pozornicu se popeo Mate Rimac.
"Danas govorimo o našem najambicioznijem projektu dosad. Želimo izgraditi najbolje moguće iskustvo za sve. Najbolje, najčistije, najmodernije iskustvo, za cijenu obične vožnje. Svi će imati iskustvo kakvo imaju milijarderi u svojim autima s vozačima", najavio je.
"Gradimo ekosustav koji se sastoji od tri dijela: vozilo, aplikacija te infrastruktura koju mi zovemo "Mothership", gdje će se auti čistiti, puniti i servisirati. Osim toga, gradimo i tvornicu gdje će se ti auti proizvoditi, ovdje u Zagrebu", nastavio je.
"Što se tiče troškova, kažemo da vas Verne oslobađa od brige - ne morate ga prati, puniti, a naravno niti voziti, možete biti na telefonu, gledati film, YouTube, čitati knjigu... Imat ćete više mjesta nego u avionskom sjedalu prve klase, sami si namještate temperaturu, čak i miris. Sve ćete si prilagoditi svojim željama. Iskustvo vožnje će biti konzistentno, vozilo vam nikada ne može otkazati vožnju. Vozilo ima velika vrata, koja su klizna, u vozilo se vrlo lako ulazi i izlazi. Sigurnost, uključujući i cybersigurnost, je zajamčena. Čistoća nam je vrlo važna, uvijek će biti čist zahvaljujući brojnim unutarnjim senzorima. Moći ćete auto zadržati i na dulje vrijeme ako želite uz opciju "keep". I auto je predivan, svugdje ćete stići u stilu, najavio je Rimac.
11:16 Predstavljanje ekosustava urbane mobilnosti Rimčeve preimenovane tvrtke Verne otvorio je predsjednik Vlade Hrvatske Andrej Plenković.
"Kao mladi inovator Mate je nailazio na brojne prepreke i skepsu, jer je kao inovator ispred svog vremena. Mi smo povjerenje ovom projektu dali dosta rano, što je važno za jedno mlado društvo. Smatramo da je ovaj projekt dio rješenja za budućnost s obzirom na zelene tehnologije", poručio je.
"Za dva dana će se navršiti godinu dana od potpisivanja ugovora za dodjelu 180 milijuna eura bespovratnih sredstava za ovaj projekt. Mi ćemo biti među pionirima po zakonodavnom okviru, cijela vlada i Ministarstva prometa i unutarnjih poslova rade na tome da ovaj projekt zaživi", rekao je Plenković.
11:03 Mate Rimac na svom službenom Facebook profilu objavio video na kojem se, barem se tako čini, vide obrisi dugoočekivanog robotaksija.
"Verne stiže sutra", napisao je Rimac na engleskom uz videozapis.
10:54 Od 10 sati počelo je okupljanje u Rimac Kampusu uoči predstavljanja brenda kompanije Project 3 Mobility (P3), gdje ćemo dobiti uvid u trenutni status projekta robotaksi.
Početak prezentacije očekuje se u 11 sati, piše Jutarnji list.
RANIJE:
Projekt robotaksija koji razvija jedna od kompanija u ekosferi Mate Rimca danas bi napokon trebao biti predstavljen javnosti uz puno više detalja nego što je to slučaj bio dosad, uključujući vjerojatno i sam automobil koji bi trebao biti okosnica flote.
Uz novinare i druge predstavnike zainteresirane javnosti, na prezentaciji u Rimčevu kampusu u Svetoj Nedelji trebali bi biti i brojni predstavnici državne vlasti, uključujući premijera Andreja Plenkovića, koja je ovom projektu dodijelila gotovo 180 milijuna eura javnog novca iz zajedničke EU kase.
Nadalje, među uzvanicima bi trebali biti i zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević, zatim predstavnici investitora i partnerskih kompanija uključenih u projekt te, prema nepotvrđenim informacijama, i predstavnici gradova koji su također navodno zainteresirani za Rimčeve robotaksije. Za projekt je - navodno - već potpisan sporazum s devet gradova, a u sferi interesa je njih još tridesetak diljem Europe, Ujedinjenog Kraljevstva i Bliskog istoka.
Prezentacija će se održati s početkom u 10 sati, a govore će održati suosnivač i glavni izvršni direktor P3 Marko Pejković, suosnivač i glavni direktor dizajna u P3 Adriano Mudri i suosnivač P3 i glavni izvršni direktor Rimac Grupe Mate Rimac.
Tvrtka dosad poznata kao Project 3 Mobility u sklopu ovog izlaska pred javnost ovaj je tjedan najavila i veliki redizajn pa je promijenila ime u Verne (po slavnom francuskom piscu), ali to je samo kozmetika. Odgovore na ona bitna pitanja - što je konkretno dosad napravljeno, uz koji trošak i u kojoj su mjeri u tome sudjelovale hrvatske i kompanije Europske unije; je li rok za implementaciju u Zagrebu koji je bio pomaknut na 2026. godinu sada zacementiran ili se mogu očekivati nove odgode; gdje stojimo sa zakonodavnim okvirom i hoće li uopće za ovaj sustav biti pisani novi zakoni, što bi bilo zbilja poželjno ako će se doista raditi o automobilima koji špartaju ulicama bez vozača - dakle, odgovore na ta i brojna druga pitanja dobit ćemo danas, nadajmo se.
Posljednje vijesti govorile su da je sredinom ovog ožujka na zagrebačkim cestama počela prva testna faza, koju je obavljala flota konvertiranih Toyota Yaris s ljudskim vozačima. U toj fazi cilj je bio "mapiranje prometnica", odnosno prikupljanje podataka poput širine prometnih traka, kolnika, prometnih znakova i drugih oznaka.
Tvrtka dosad poznata kao Project 3 Mobility u sklopu ovog izlaska pred javnost ovaj je tjedan najavila i veliki redizajn pa je promijenila ime u Verne (po slavnom francuskom piscu), ali to je samo kozmetika. Odgovore na ona bitna pitanja - što je konkretno dosad napravljeno, uz koji trošak i u kojoj su mjeri u tome sudjelovale hrvatske i kompanije Europske unije; je li rok za implementaciju u Zagrebu koji je bio pomaknut na 2026. godinu sada zacementiran ili se mogu očekivati nove odgode; gdje stojimo sa zakonodavnim okvirom i hoće li uopće za ovaj sustav biti pisani novi zakoni, što bi bilo zbilja poželjno ako će se doista raditi o automobilima koji špartaju ulicama bez vozača - dakle, odgovore na ta i brojna druga pitanja dobit ćemo danas, nadajmo se.
Posljednje vijesti govorile su da je sredinom ovog ožujka na zagrebačkim cestama počela prva testna faza, koju je obavljala flota konvertiranih Toyota Yaris s ljudskim vozačima. U toj fazi cilj je bio "mapiranje prometnica", odnosno prikupljanje podataka poput širine prometnih traka, kolnika, prometnih znakova i drugih oznaka.
Kako su tada najavili iz tvrtke čiji je izvršni direktor Pejković, u "nadolazećim mjesecima" trebali su provesti "brojne aktivnosti i faze testiranja buduće usluge", kroz koje bi se trebala koristiti "različita testna vozila koja neće izgledati kao finalno vozilo koje razvijamo".
"Za prikupljanje podataka koristit će se vozila opremljena naprednim senzorima i tehnologijom kompanije Mobileye, globalnog lidera u rješenjima za autonomnu vožnju", stajalo je u tadašnjem priopćenju.
Podsjetimo da je upravo angažman te izraelske kompanije, odnosno "ključ u ruke" kupnja gotovog sistema autonomne vožnje pogonjenog umjetnom inteligencijom, bio jedna od najspornijih točaka cijelog projekta. Osim činjenice da je riječ o kompaniji izvan EU-a, u trenutku kada je novac iz EU-a bio isplaćivan tadašnjoj kompaniji Project 3 Mobility, bilo je naglašeno da je tvrtka dužna isporučiti samovozeće automobile s petom razinom autonomne vožnje, koja podrazumijeva da vozilom u potpunosti upravlja umjetna inteligencija, u svim mogućim uvjetima vožnje.
Međutim, prema tvrdnjama pojedinih medija, Mobileye za Rimčevu tvrtku razvija sustav četvrte generacije. Rokovi su više puta pomicani tijekom života ovog projekta, a prema posljednjim najavama usluga bi na zagrebačkim ulicama trebala zaživjeti do 2026. godine.
U ožujku je tvrtka objavila i da je kompletirala investicijsku rundu serije A, u kojoj je prikupila oko 100 milijuna eura od investitora među kojima su Public Investment Fund (PIF) iz Saudijske Arabije, zatim Rimčev dugogodišnji partner Kia, bugarska tvrtka SiteGround, hrvatska IT kompanija Infinum i druge.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....