Klimatske promjene stvarnost su s kojom živimo, a predstavljaju i sve veći izazov za turističku industriju.
Sve češći ekstremni vremenski događaji, promjene u temperaturi i količini oborina utječu na turističke destinacije, mijenjaju trendove i ponašanje turista, njihove odluke gdje i kako putuju. Brojna istraživanja i izvješća različitih organizacija pokazuju da klimatske promjene itekako utječu na turizam na svjetskoj, ali i na lokalnoj razini.
Panel-rasprava na Danima hrvatskog turizma
Što znači pomiriti klimatske promjene i turizam, jesu li ljetovanje u planinama i zimski praznici na moru naša nova realnost te na koji način zaštititi zeleni turizam, a time i sebe, bila je jedna od tema tradicionalne turističke manifestacije Dani hrvatskog turizma, nedavno održane u Opatiji.
O tome su govorili Zoran Vakula, poznati meteorolog Hrvatske radiotelevizije, i dr. sc. Izidora Marković Vukadin, viša znanstvena suradnica na Institutu za turizam. Oni su bili glavni sudionici panel-rasprave "Kamo putuje hrvatski turizam? Hoćemo li opušteno prema jugu ili odvažno prema Velebitu?", održanoj u organizaciji Hrvatske turističke zajednice.
Uvod u raspravu o odnosu klime i turizma dao je Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice, istaknuvši da je posljednje istraživanje Europske putničke komisije (ETC) o namjerama putovanja turista ustvrdilo da će Europljani u idućem razdoblju putovanja i destinacije prvenstveno birati na temelju nekoliko važnih čimbenika od kojih su posebno istaknuti sigurnost te ugodna i stabilna klima.
Neupitna moć klimatskih promjena
- Moć klimatskih promjena je neupitna, kao i njihov utjecaj na stabilnost turističke industrije, pa tako i na hrvatski turizam. To je, među ostalim, dokazalo i ETC istraživanje kojim je utvrđeno da je većina ispitanika na neki način promijenila svoje ponašanje prilikom putovanja, i to upravo zbog klimatskih ekstrema, slijedom čega češće prate vremenske prognoze, izbjegavaju destinacije gdje temperature dostižu visoke vrijednosti te biraju odredišta s blagom klimom. U skladu s time jako mi je drago što na ovogodišnjem DHT-u imamo priliku čuti konkretne odgovore i rješenja kojima svi skupa možemo oblikovati zeleniju budućnost našeg sektora te ostvariti ciljeve održivog turizma - naglasio je direktor Staničić.
Da su održivost u turizmu te pravovremeni strateški pristup u daljnjem razvoju hrvatskog turizma nužni kako bi se našoj zemlji kao turističkoj destinaciji osigurala konkurentna pozicija na turističkom tržištu, složili su se protagonisti panela HTZ-a.
Ugrožavanje turista
Zoran Vakula je naglasio da kombinacija klime s onečišćenjem vode i atmosfere, između ostalog, dovodi i do ugrožavanja turista.
- Zbog sve češćih i žešćih ekstrema primorani smo mijenjati svoje ponašanje, a time i pristup prema putovanjima, odnosno turizmu. U skladu s time moramo imati na umu da ljudi zapravo mijenjaju destinacije kako bi se osjećali dobro, tj. odlaze onamo gdje im je klima najpogodnija - naglasio je Vakula.
Izidora Marković Vukadin je poručila da je naša prilagodba vremenu ono ključno što nas očekuje.
Globalni izazov
- Klima je kritični globalni izazov čiji utjecaj nije jednak u svim gospodarskim sustavima. Osim toga, svjedočimo povećanju emisija iz turizma koje su motivirane turističkim prometom. Turizam u određenoj mjeri utječe na klimatske promjene, međutim, istina je i da je on itekako ovisan o resursima okoliša te je činjenica da je ugodna klima preduvjet ostanka turista u destinaciji - poručila je Marković Vukadin.
U sklopu Dana hrvatskog turizma održano je i izlaganje "Kuglica sladoleda od 5 eura - mit ili stvarnost?" u organizaciji Hrvatske turističke zajednice, koja se pobrinula da posebni gosti na tu temu budu Lena Arbery i Antony Powell, predstavnici Tripadvisora, globalno poznate platforme za putovanja.
Sudionicima DHT-a približili su današnje trendove i suvremenu granicu između skupog i prihvatljivog, odnosno na temelju brojnih recenzija i osvrta korisnika ove popularne platforme odgovorili su na često pitanje – je li Hrvatska uistinu postala skuplja od svojih konkurenata kao što su, primjerice, Španjolska, Italija i Grčka?
Hrvatska nije skuplja od konkurenata
Kako je navedeno, izvor ove, ali i brojnih drugih informacija je Tripadvisor, turistički portal koji sadrži ponudu više od 135.000 svjetskih odredišta i broji više od 463 milijuna korisnika mjesečno širom svijeta, a koji ostavljaju svoje recenzije o različitim objektima i destinacijama, pa tako i o dobivenoj vrijednosti za novac.
Kako su naglasili Arbery i Powell, ono što je gostima najbitnije jest iskustvo zahvaljujući kojem je sentiment prema Hrvatskoj vrlo pozitivan. Nadalje, činjenica je da naša zemlja nije skuplja od konkurenata na Mediteranu, tj. da držimo korak u pitanju odnosa cijena i kvalitete. Gosti nas doživljavaju kao destinaciju raznovrsnog sadržaja koju rado preporučuju dalje te će upravo "experience" obilježiti nadolazeću turističku 2025. godinu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....