StoryEditorOCM
HrvatskaJAD(R)OLINIJA

Butković i Sopta moraju podnijeti ostavke jer ih se upozoravalo! I bivši kapetan ‘Lastova‘ je odgovoran

Piše Saša Ljubičić
13. kolovoza 2024. - 21:14

"Jadrolinija" se slobodno može preimenovati u "Jadoliniju" jer do najgore tragedije u povijesti našeg najvećeg brodara, nije došlo tek tako. Nažalost, dugo se slutio ovakav kraj i ama baš sve je govorilo da će stradati ljudi jer Uprava nije vladala situacijom niti to sada radi, pa joj se događa i događao se cijeli niz propusta i grešaka koje su se pokazale kobnima. 

I ne samo da su oni svi redom i istoga trena dužni podnijeti ostavke, već isto mora napraviti i resorni ministar Oleg Butković.

Predsjednik Uprave David Sopta i ministar mora i infrastrukture Oleg Butković, moraju otići "u paketu", bez obzira što istraga još nije utvrdila točne razloge nesreće na Lošinju u kojoj su izgubljena tri života. Nakon Butkovića i Sopte na redu su njihovi podređeni. Zapravo, na potezu je premijer Andrej Plenković, on je taj koji mora pokrenuti val smjena, kad već to objektivno odgovorni za ovu nesreću, nisu napravili sami. 

image

Rampa trajekta Lastovo priklještila je mornare; tri su poginula, jedan je teško ozlijeđen
Foto: Damir Škomrlj/CROPIX

Damir Skomrlj/Cropix

Trojice pomoraca više nema, nitko ih više ne može vratiti, ali za ono što se dogodilo netko mora kazneno odgovarati. Mo-ra! Ova priča ne smije završiti kao kornatska tragedija u kojoj su pod još nerazjašnjenim okolnostima živote izgubili vatrogasci. Ona mora dobiti svoj pravni epilog, tim više jer su mjerodavni koji nadgledaju sustav dugo upozoravali vodstvo "Jadrolinije" na štetu koja će se dogoditi, a ona, nažalost, nije više samo materijalna. Jasno vam je; zbog onoga što se dogodilo netko će završiti iza rešetaka.

image

Split, 8.5.2007., GRADSKA Neven Melvan predsjednik sindikata Plovputa. Snimio Mario Todoric

Mario Todoric/

Neven Melvan, predsjednik Sindikata pomoraca Hrvatske, shrvan je tugom zbog izgubljenih života i ogorčen zbog neviđene ignorancije koja je dovela do strašne nesreće o kojoj bruji Hrvatska i regija.

Umirovljeni kapetan ‘Lastova‘: Brod je 100% ispravan, pojasnit ću što se dogodilo. Istina, ista rampa već je jednom pala

Je li kadrovski potkapacitirana "Jadrolinija" jednostavno morala kad-tad uploviti u ovako teško situaciju? Koliko dugo muku muče sa slabo ekipiranim posadama?

 – To nije od jučer. To traje godinama! Broj članova posada na "Jadrolinijinim" brodovima je minimalan. Oni jedva pokrivaju sve linije. I taj se problem nije rješavao iako se stalno na njega upozoravalo i to sa svih instancija. Znači, nije da se nije znalo. Svi su o tome govorili. Posebno je ljudima teško ljeti. Pomorce se iscrpljuje do krajnjih granica u lipnju, srpnju i kolovozu. Neki rade u komadu i preko četrnaest sati što je nedopustivo po zakonskim i društvenim normama. Od takvih ljudi se ne može tražiti da budu fokusirani na posao kao da rade u normalnim uvjetima kad je to praktički izvanredna situacija koja traje. I nitko nije ništa napravio da se stvari u tom smislu poprave, a sad bi sve svalili na leđa tih ljudi. To je sramotno i nedopustivo. I to im neće proći!  – izravan je Melvan, koji upozorava da je svemu kumovao tehnički faktor. Redaju svjedočanstva putnika koji vele kako rampa ni prije nije funkcionirala i da je bilo slučajeva da se preko nje nije moglo izići na kopno. Znači, "Lastovo" je održavalo liniju između Zadra i Lošinja, a da tehnički nije bilo ispravno?   

 – Tako je. Ovdje se prvenstveno radi o neispravnom brodu. Ovdje su primarno zakazale tehničke i sigurnosne službe. Govoriti budalaštine kako nastradali nisu imali kacige, uvredljivo je za zdrav razum jer nikakve ih kacige nisu mogle spasiti. "Lastovo" je jednostavno neispravan brod i kao takav se uopće nije smio naći na moru. I zato nitko ne smije uzimati u usta stradale pomorce i govoriti kako su oni za bilo što krivi. To jednostavno nije točno. Ovdje je hidraulika zakazala, ovdje se ne radi o ljudskom faktoru  – veli Melvan.

Zašto "Jadrolinija" nema dovoljno ljudi? Zašto je cijeli sustav tako dugo pred pucanjem, a ništa se po tom pitanju ne radi ili točnije  –  ne radi dovoljno?

 – Zato jer su im plaće male, to je jedini razlog, jer da nije tako ljudi ne bi išli četiri mjeseca "tuć more na stranca", nego bi plovili na "Jadroliniji" po sedam dana i bili kući. Za te plaće koji oni nude, nitko ne želi ploviti i to je jedina i gorka istina. Naš najveći brodar je kadrovski devastiran. Javna je tajna da to poduzeće služi za uhljebljivanje kojekakvih političkih kadrova i da u njemu vlada teški nepotizam. I dok se takvi zapošljavaju po političkim linijama, dok pune urede, nedostaje pomoraca na kojima leži glavnina posla – kaže Melvan.

Politička demagogija

Tehnički neispravni brodovi su posebna priča. Da će se zlo dogoditi, znalo se kad se više puta pokvario sad već famozni "Oliver", koji bi prije mogao poslužiti kao izložbeni eksponat, nego kao trajekt kojim se održavaju redovite linije. 

 – Mi smo tu za dlaku izbjegli još jednu tragediju. Zamislite da je brod s toliko putnika, koji je plutao pred Velom Lukom, uhvatila nevera? Pa imali bismo desetke mrtvih! I takav brod je nama Uprava "Jadrolinije" prikazala kao dio nove flote?! Nova flota, a brod star 28 godina! Ha, ha... Tko je uopće, zašto i po kojim cijenama odobrio kupovinu toga i drugih polovnih brodova koje je očito pregazilo vrijeme? – javno pita Melvan i pojašnjava zašto sindikalisti i struka traže podnošenje ostavki od predsjednika Uprave Jadrolinije i njegovih suradnika do resornog ministra.

 – Zato što su cijelo vrijeme znali za ove probleme, a nisu reagirali. Predsjednik Upravnog odbora "Jadrolinije" podužim je pismom obavijestio ministra Olega Butkovića na koji se način vodi tvrtka i da su stvari izmakle kontrole, a on je demagoški odgovorio, tipa: vidjet ćemo, razmislit ćemo, treba dati vremena... Isti mu je odgovor bio kad se više puta pokvario "Oliver". Čista politička demagogija! Sad ponavlja kako se tragedije događaju. Istina, tragedije se događaju, ali ova se nije smjela dogoditi jer su se pomorci našli na tehnički neispravnom brodu. Osim toga, Uprava "Jadrolinije" grubo je kršila pravilo struke, a to je da se na brodu nikada ne smiju naći zapovjednik, chief i noštromo koji prvi put zajedno plove. Uvijek netko od njih mora biti stari kadar, a ovdje su se sva trojica na brodu našla prvi put što je nedopustivo i nečuveno – naglasio je Melvan, i poručio da su dva puta tražili sastanak s ministrom Butkovićem na ove teme, no on ih je samo izignorirao.             

Naš sugovornik upozorava da je krajnje vrijeme da Uprava "Jadrolinije" prestane obmanjivati javnost.

 – Niti obnavljaju flotu jer kupuju stare kante, niti kadrovski jačaju firmu. Dovođenja Filipinaca uzrokovat će nove sigurnosne probleme. Ljudi naprosto ne znaju hrvatski jezik, čak ni njegove osnove, a trebali bi po propisima imati razinu znanja B1. To će dovesti do neke nove nesreće jer poznavanje jezika zemlje u kojoj radiš često je pitanje gole sigurnosti, pogotovo u pomorstvu – veli. 

Damir Zec, predsjednik Nadzornog odbora "Jadrolinije", 5. srpnja 2024. uputio je Olegu Butkoviću, predsjedniku Skupštine "Jadrolinije" i ministru mora, prometa i infrastrukture, pismo u kojem ga moli da ga razriješi s te funkcije. Zec, dugogodišnji profesor na Pomorskom fakultetu u Rijeci i predsjednik Nadzornog odbora Jadrolinije od 2017. godine, ukazivao je na pogrešnu politiku koju provodi Uprava na čelu sa sada iznimno kompromitiranim Davidom Soptom. Radilo se o krivoj procjeni kod provjere brodova koji se kupuju, njihovih cijena koje su po Zecu bile neosnovano visoke, te troškovima njihovog prilagođavanja.

image

Sanjin Dumanic iz Udruge pomorskih kapetana
Foto: Saša BurićCROPIX

 

Sasa Buric/Cropix

Kapetan Sanjin Dumanić, predsjednik Udruge pomorskih kapetana, kaže da bi ostavke već bile na stolu da se radi o iole moralnim ljudima.

 – Ostavka je moralni čin, a ljudi koji bi ih trebali podnijeti to očito nisu. Pa nije profesor Zec tek tako tražio da ga se razriješi dužnosti predsjednika Nadzornog odbora, već zato što je "Oliver" doživio havariju. Čovjek jednostavno nije htio da ga se s tim poistovjećuje, a da članovi Uprave i ministar i dalje o svemu šute. S kim će Plenković igrati košarku ako Sopta podnese ostavku? – ironičan je Dumanić, koji se slaže s kolegom Melvanom da se tragedija na Lošinju nije slučajno dogodila.

 – Nezamislivo je da ljudi iz direkcije "Jadrolinije" nemaju pojma da im je brod neispravan?! Bivši zapovjednik broda tvrdi da je brod sto posto ispravan i da bi on s njim mogao prijeći Pacifik! Veli, "Lastovo" je u redu, u papirima piše da je to sto posto ispravan brod. Pa, ljudi moji, može u papirima pisati ne znam što, ali svaki dan se javljaju novi svjedoci koji tvrde da s rampom nešto nije bilo kako treba i da su po kvarat od ure tukli po njoj macama da bi se spustila, a kad im i to ne bi pošlo za rukom, izlazilo bi se na zadnju rampu. I to je po kapetanu ispravan brod?!  – čudi se Dumanić tko je uopće "Lastovo" pustio na more.

 – Istražitelji moraju utvrditi jesu li ti kvarovi zabilježeni u brodskom dnevniku i je li kapetan o svemu izvijestio tehničkog inspektora? A ako jest, zašto se nije istog trena reagiralo, zašto kvar nije promptno otklonjen, i u konačnici  – zašto je brod u takvom stanju i dalje plovio između Zadra i Lošinja, dovodeći u pitanje sigurnost posade i putnika? - postavlja Dumanić zdravorazumska pitanja i napominje da su odgovorni za ovu nesreću zaslužili zatvorske kazne.

Kobni kompromis

 – Jer kad mali čovjek skrivi prometnu nesreću sa smrtnom posljedicom odmah ide u zatvor, što s ministrima, uvjerili smo se, nije slučaj. U "Jadroliniji" su stvari očito odavno izmaknule kontroli. Ljudi me zovu i vele da na nekim mjestima njihovi brodovi u luku ulaze i izlaze sa otvorenom rampom?! To je nečuveno! U "Jadroliniji" vladaju teški nemar, nered, javašluk. Plod je to i kompromisa po kojem pomorci plove sedam dana, a sedam su kući: love ribu, bave se maslinama, turistima..., a u tih sedam dana morali bi prolaziti obuku, treninge, tečajeve sigurnosti pod vodstvom instruktora, a to se ne radi ili se radi tek tako i vrlo rijetko. Rampa nije pala bezveze, ona je usmrtila ljude prije svega zato što se improviziralo, a improvizacija je u pomorstvu nedopustiva! Zaboga, nemate vi što mlatiti macom da se rampa spusti i prenositi jedan drugome kako ste riješili problem...

Kvar je trebalo istog trena prijaviti i otklanjati, i dok se to ne napravi, "Lastovo" mijenjati nekim drugim trajektom. Ovako smo zbog improvizacije, zbog "pusti to i lako ćemo", izgubili tri ljudska života, a za to netko treba odgovarati! Istražitelji obavezno moraju provjeriti e-mail korespondenciju bivšeg zapovjednika broda s tehničkim inspektorom. Iz nje će se vidjeti je li o problemima s rampom o kojima svjedoče brojni putnici, obavijestio nadležne, je li reagirao kako treba i na vrijeme, i tko je na koncu zakazao? Ova nesreća je, ponavljam i stojim čvrsto iza toga, plod nebrige, nestručnosti, improvizacije u sustavu koji je ne trpi ni u najmanjoj mjeri. Ovi ljudi nisu poginuli slučajno. Mrtvi su jer netko nije odradio svoj posao kako treba i otklonio kvar na rampi broda "Lastovo". I to vam je sva istina - zaključuje Dumanić.

Čitaju li ovo u policiji, DORH-u, Banskim dvorima? Što se čeka?    

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. studeni 2024 20:27