StoryEditor
SplitDOMAĆA PAMET

Veliki uspjeh znanstvenica Medicinskog fakulteta: Splićanke otkrile način usporavanja starenja i nastajanja tumora, objavio ga vodeći časopis

Piše Mila Puljiz/Universitas
28. svibnja 2020. - 10:43
Mija Marinković, Ivana Novak Nakir i Matilda Šprung

Izvanredna profesorica na Medicinskom fakultetu u Splitu prof. Ivana Novak Nakir zajedno s doktorandicom Mijom Marinković i suradnicom doc. Matildom Šprung s Prirodoslovno-matematičkog fakulteta u Splitu, objavila je originalni znanstveni rad u vodećem međunarodnom časopisu „Autophagy“ čimbenika odjeka (engl. impact factor) 11,059.

Rad je u cijelosti napravljen na Medicinskom fakultetu u Splitu te je financiran trogodišnjim Uspostavnim istraživačkim projektom Hrvatske zaklade za znanost.

Prof. Novak Nakir diplomirala je molekularnu biologiju na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu u Zagrebu, doktorirala je na Karolinska institutu u Stockholmu te je nakon gotovo tri godine kao poslijedoktorand kroz prvi EMBO Long term fellowship u Hrvatskoj, provela u laboratoriju prof. Ivana Đikića u Splitu, proučavajući autofagiju. Od 2011. godine zaposlena je na Medicinskom fakultetu u Splitu na Katedri za imunologiju i medicinsku genetiku.

Pozitivna znanstvena atmosfera na Fakultetu i međunarodne suradnje ključne su za uspješan rad njezine istraživačke grupe koja unatoč malim hrvatskim ulaganjima u znanost nastoji održati europsku i svjetsku kvalitetu.

- Veliku ulogu u ovom projektu imala je mlada znanstvenica Mija Marinković koja je prvi autor na ovom radu koji je ujedno i okosnica njene doktorske disertacije- kazala je prof. Novak Nakir.

Uklanjanje mitohondrija

U ovom velikom otkriću znanstvenice su proučavale uklanjanje mitohondrija, posebnih staničnih organela koji u stanici obavljaju mnoge procese uključujući proizvodnju energije kao i kontrolu stanične sudbine. Ovo otkriće čini temelj u razumijevanju načina na koji stanice uklanjaju mitohondrije te što je potrebno učiniti da bi određene vrste stanica normalno funkcionirale.

Autofagija je zaštitni mehanizam koji u svim stanicama (od kvasca do čovjeka) služi za uklanjanje nepotrebnih i štetnih staničnih dijelova, od proteinskih nakupina do pojedinačnih organela. Ovaj proces nužan je za preživljavanje stanica u nepovoljnim uvjetima poput gladovanja ili stresa.

- Danas znamo da je autofagija važna ne samo za preživljavanje stanica nego i za njihovo pravilno funkcioniranje. Autofagija svojom aktivnošću usporava starenje, sprječava nastajanje tumora, upalnih i neurodegenerativnih bolesti jer uklanja štetne produkte iz naših stanica poput nakupljenih proteina u Parkinsonovoj bolesti ili pak bakterije i viruse koji napadaju naše stanice- dodala je Novak Nakir.

Istraživanje procesa

Već i prije, u sklopu svog poslijedoktorskog usavršavanja u laboratoriju prof. Đikića, prof. Novak Nakir je pokazala da je protein BNIP3L/NIX važan za uklanjanje mitohondrija autofagijom u crvenim krvnim stanicama, eritrocitima. Ako se mitohondriji i drugi organeli ne uklone iz crvenih krvnih stanica, oni ne mogu prenositi kisik što je nespojivo sa životom. Rezultati tog istraživanja objavljeni su 2010. godine u časopisu EMBO Reports te rad do danas ima više od 650 WoS citata, te je ove godine proglašen jednim od dvadeset najznačajnih radova ikad objavljenih u tom časopisu (časopis slavi 20 godina postojanja).

U laboratoriju se nastavlja s proučavanjem opisanih procesa u stanicama te je cilj istražiti na koji način proces autofagije utječe na razvoj bolesti poremećaja razvoja crvenih krvnih stanica te postoji li mogućnost da se manipulacijom autofagije pronađe specifični lijek za te bolesti. Istraživanja se nastavljaju uz financijsku donaciju profesora Đikića, a prof. Ivana Novak Nakir uskoro očekuje i nastavak financiranja kroz nove istraživačke projekte Hrvatske zaklade za znanost.

#MEDICINSKI FAKULTET U SPLITU#SVEUČILIŠTE U SPLITU#MIJA MARINKOVIĆ#IVANA NOVAK NAKIR#MATILDA ŠPRUNG