StoryEditor
SplitUvik kontra

Uskoro će se u Splitu i zrak naplaćivati, no kako građanima taj novac uvijek izmiče iz ruku? Netko spusti šape i njegovo je. A sada treba dignuti oprez do maksimuma!

Piše Damir Šarac
16. prosinca 2021. - 11:08

Zlatna koka današnjice u Splitu zove se prostor. Na našem poluotočiću i onome nastavku prema istoku na Mosor zrak će se naplaćivati, pa kako ne bi kvadrati prostora. Građanima, nekako uvijek ispadne, taj novac izmiče iz ruku, odnosno gradskog proračuna.

Gradski HDZ nekidan je predložio da se Zapadna obala, prava potencijalna nesilica para, kokošinjac u kojem se privezuju najskuplje koke na Jadranu, dodijeli na upravljanje Lučkoj upravi Split.

Sve kako bi se riješila aktualna nebuloza po kojoj se akoštavanje u tom prostoru ne smije naplaćivati, što je prije dva mjeseca zaključio i Državni inspektorat zabranivši gradskoj agenciji Splitska obala pružanje usluga u nautičkom turizmu i usput joj opalio šest milijuna kazne zbog obavljanja djelatnosti bez potrebne koncesije na pomorskom dobru Zapadne obale.

Mihanovićevo jamstvo

Zbog propuštene prilike da se to legalizira Grad gubi pet milijuna kuna godišnje od naplate vezova.

Prijedlog Lučke uprave na prvi je pogled dobar - konačno bi se regulirao prihod, a već na drugi loš - ako poznajemo dosadašnju praksu, ali i zakonsku regulativu, u prvom redu oko raspodjele dobiti.

Valja zapaziti kako se sa stavom Lučke uprave slaže i Lučka kapetanija, zaboravivši kako su nekoć baš iz stare zgrade na obali upozoravali kako Zapadna nije Azurna obala i da je riječ o području operativne obale splitskog porta, u koji bi se, primjerice u slučaju nesreće ili požara u luci, sklanjala plovila iz istočnog dijela luke. Veliki novci zamagljuju i najbolje namjere, čak i propise.

Vice Mihanović, šef gradskog HDZ-a i ravnatelj Lučke uprave, kazao je kako Lučka uprava jamči da će, ako joj se Zapadna obala dodijeli na upravljanje, sve što zaradi od pristajanja i vezivanja jahti na Zapadnoj obali uložiti u obalu i neće se ponašati kao privatne tvrtke koje bi dobit investirale u nešto drugo. Ali po zakonu, Lučka uprava može investirati u infrastrukturu ili dobit uplaćivati u državni proračun.

Što Split, odnosno njegov proračun, ima od toga? Zaboravili smo: Zapadna obala uređena je novcem građana, i to onim - opet ne zaboravimo - koji je bio rezerviran za sanaciju Karepovca, a koji je Kerum preusmjerio u elitno privezište pred hotelom "Marjan".

K tome, mogu li građani imati povjerenja u Lučku upravu? Na jednoj sitnici vidimo koliko: dok Grad skida nelegalne reklamne panoe sa stupova po ulicama, u luci, na području Lučke uprave, te iste nelegalne reklame ostaju nedodirljive!

Ili stanje na dijelu Istočne obale gdje gradska vlast pokušava uvesti reda i ukloniti nelegalne štandove, ali zbog petljanije - u maloj bari preplele su se ovlasti Hrvatskih željeznica, Hrvatskih cesta, Lučke uprave, Županije - namjera za ikakvim pothvatom uvođenja reda biva osujećena.

Građani bi trebali znati kako komadić zemlje, a posebice najvrjedniji njezin dio nazvan "obala", premda se tako čini, nije uvijek i pod upravljanjem Grada! Tako je i s novcima. Tko je na dijelove obale spustio šapu, njegovo je! Najveće je nepoštenje u činjenici da određeni prostor bude uređen milijunima iz gradskog proračuna - baš poput Zapadne, a onda, dok građani ne gledaju - hop, izmakne im povrat investiticije i dugoročna zarada iz ruku.

image
Treba uvijek imati na umu ideju da se gradska luka otme građanima i otočanima i pretvori u marinu za jahte bogatuna. A građani i boduli neka klapaju do Sjeverne luke
 
Nikola Vilić/Cropix

Kruzerska blokada

Možemo se prisjetiti i kruzerskih megapristaništa ispred gradske luke, koje je Lučka uprava izgradila bez ikakve javne rasprave u koju bi bio uključen širi krug sudionika. Tim je Split osudila na kruzere, a znamo kakvu štetu takav oblik masovnog turizma nanosi upravo gradskim zajednicama na koje se nakalemio, poput Venecije ili Dubrovnika.

A gdje je zagađenje mora i zraka plovećih hotela. Time se u Splitu još ne bavimo, ali drugi su bogme ozbiljno zabrinuti. Ako sve to zanemarimo, nepovratno je uništena vizura Splita s mora; klifovi pod Katalinića brigom i čuveni spomenik - svjetionik, dobar dio godine prekriveni su limenom "fasadom" kruzerskih balkončića i postali su potpuno besmisleni.

Gradski proračun, treba li napomenuti, pa time i građani, od tog velebnog projekta, nemaju gotovo nikakve koristi.

Namjera Lučke uprave da u Stinicama gradi luku za ro-ro brodove kojom bi se kamionski promet preusmjerio s gradskih ulica i vozio na otoke, do kraja treba gledati s podozrenjem. Obećanje da nakon kamiona neće jednog dana - nekakvom odlukom - u Sjevernu luku biti preusmjereni i građani, djeluje malo nestvarno, ako promislimo kakvu bi korist od toga imali dionici u poslu.

Ne treba zaboraviti baš Kerumovu ideju, a tu je uvijek negdje i HDZ, da se gradska luka otme građanima i otočanima i pretvori u marinu za jahte bogatuna. A građani i boduli neka klapaju do Sjeverne luke i voze se sat više do otoka. Vlada je ovaj projekt proglasila strateškim, što nam oprez treba dignuti do maksimuma. Nije da ne vjerujemo Lučkoj upravi, svaka njima čast, ali čist račun produžit će našu ljubav.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
28. svibanj 2022 10:57