StoryEditor
Split‘policija nema šta stišavat buku‘

Splitski ugostitelji odgovorili na prozivke: ‘Getu treba noćni život, bolje da se turisti opijaju tu nego na plažama. Fokusirajmo se na lijepe stvari, a ne njih pet koji pišaju po vratima‘

Piše Marin Prvan
27. svibnja 2022. - 20:33

Kako čitava priča s Kružićevom ulicom ne bi ostala nedorečena samo doživljajem jedne strane, pokušali smo doći i do nekog od ugostitelja koji su prozivani posljednjih tjedana. Tako smo otišli u spomenute lokale i na šanku ostavili kontakt na koji se vlasnici mogu javiti ukoliko osjećaju potrebu za komunikaciju s javnosti. Uskoro su nam se javili iz Charlie'sa te smo se dogovorili za intervju. No, ono što je uslijedilo je teško prepričljivo i nije za one s tankim živcima (što znači da stanovnici Kružićeve mogu nastavit čitat).

Našli smo se s Hrvojem Bučićem, voditeljem bara i suprugom jedne od vlasnica. Ugodni razgovor uz kaficu je trajao gotovo puna dva sata, a sugovornik je, uz sitne dorade, bio praktički oduševljen napisanim. Ipak, baš kada je tekst trebao biti na mjestu ovoga koji sada čitate, su nas nazvale australske partnerice i osnivačice firme kako bi nas izvijestile da je napisani članak "išao previše u širinu" i ponudile se da nam one objasne pravo stanje stvari (iako su prethodno za to ovlastile drugu osobu).

Onda smo u polusatnom razgovoru s Mariom Mustapić i Koranom Bučić ispretresali teme kao što su: osjećaju li grižnju savjesti što je zbog buke iz Kružićeve moralo odseliti pola stanara, a ostali kažu da im je uništen život, podržavaju li model turizma u kojem mladež koja se opija u lokalima po Getu urinira i povraća po palači, demolira i remeti red i mir te smatraju li da su česti posjeti policije njihovom objektu stvar ljubomore ili decibela. Nakon što smo tako potrošili puna dva radna dana obrađujući ovu temu, intervjuirani su nam ponovo javili da je 'to sve ok, ali bi ljudi mogli njihove riječi malo krivo svatit'. Jer, znate kakvi su ljudi; kad pročitaju da je netko nešto rekao, onda u to, ponekad, i povjeruju. Čak i kad to nešto zvuči teško za povjerovat.

image
Jakov Prkic/Cropix

Ipak, kako ne bi propale besplatne P.R. usluge koje im je - sudeći po njihovom tretmanu - velikodušno ustupila Slobodna Dalmacija, iz Charlie'sa su nam, kao konačan pokušaj odnošaja s javnošću, rekli poslati pisano priopćenje. Nakon što se kovala puna 24 sata, izjava koja 'oblašnjava srž problema' je svečano stigla na adresu e-pošte. Prenosimo je u cijelosti:

"Mislimo da je serija ovih članaka negativna, štetna i u cijelosti izvađena iz konteksta. Nakon dvije godine pandemije trebalo bi istaknuti i fokusirati se na predivna iskustva i sreću koju ljudi iskazuju sada kada konačno mogu putovati, a ne se fokusirati na nekoliko pojedinaca koji se loše ponašaju. Svi smo mi imali jako teške dvije zadnje godine koje nećemo tako lako zaboraviti. Većina djelatnosti u Splitu je direktno ili indirektno povezana s turizmom i turizam je glavni izvor prihoda za većinu ljudi u Dalmaciji. Ne kažemo da to znači da bi se zbog toga svašta trebalo tolerirati niti da mi podržavamo ponašanje ovog malog postotka turista koji nemaju poštovanja prema gradu. Samo želimo naglasiti da se ne može imati uspješna sezona sa milijunima turista koja će proteći bez ikakvih problema te da moramo usmjeriti svoje napore više na pronalazak rješenja nego na naglašavanje ovih problema, čime oni izgledaju gori nego što jesu. Da, postoji pet ljudi koji uriniraju na kućnim vratima i njih treba kazniti, ali što je sa tisućama ostalih turista?

Naši gosti su mladi putnici puni poštovanja koji se žele zabavljati. Mi gotovo nikad nemamo problema s njima, oni poštuju što im kažemo i poštuju grad. Da bude jasno, ne mislim pri tom na one goste koji idu okolo i oštećuju stvari u gradu, njih bi trebali nadgledati i kažnjavati redari. Naši gosti poštuju naše susjede. Kada im kažemo da ljudi žive poviše i da se malo stišaju, obično odgovore: "da, naravno, oprostite", ali zatim se zaborave, obzirom da se nalaze u baru u centru grada, što je i razumljivo. Gosti se ne ponašaju drugačije zato što su u Splitu, oni su samo mladi i žele se zabaviti.

image
Ante Cizmic/Cropix
image
Ante Cizmic/Cropix

Normalno je da popularni grad bude pun restorana, dućana, barova, noćnih klubova u centru grada i mislim da bi grad trebao imati redare koji će patrolirati ulicama grada u noćnim satima nakon zatvaranja, jer se uglavnom ovi problemi tada i dešavaju, što naglašavaju i ovi članci. Ponovno napominjemo, ovo je sve normalno kada se uzme u obzir da grad preko noći preplavi četiri puta veća populacija. Stoga je i neophodan veći broj redara u ljetnim mjesecima, koji će imati striktne smjernice, čime dolazim do glavnog problema. Problem nije do nas niti do susjeda niti do policije, problem je u zakonskoj regulativi.

Postoji zakonska odredba "remećenje javnog reda i mira" koja stupa na snagu od 23h. Ipak, unatoč njoj, restorani i barovi imaju dozvolu da rade dosta duže. Npr. ja imam dozvolu po kojoj trenutno mogu raditi do 01:00 preko tjedna a vikendom do 02:00.a ipak moramo biti tihi od 23h, što jednostavno nije realno i čini srž problema. To je predodređeno za neuspjeh. Susjedi imaju pravo zvati policiju u 23h i žaliti se na buku i tada, po zakonu, policija mora doći i reći nam da se stišamo, što često znači da mi moramo govoriti gostima da napuste objekt i isprazne naš štekat. To nije korektno, budući da mi ne kršimo nijedan zakon. Da ne spominjemo da to nije nešto čime bi se policija trebala baviti i trošiti uludo svoje resurse, umjesto da se fokusiraju na stvarna kršenja zakona.

Policija bi trebala susjedima koji se žale na one objekte, koji imaju urednu dozvolu za rad do određenog sata, postaviti sljedeća pitanja: "Da li je došlo do tuče, da li je netko u opasnosti? Da li oni rade van odobrenog radnog vremena? Ako je odgovor na ta pitanja NE, tada bi policija trebala imati ovlast reći im da zovu ponovno samo ako se radi o takvim situacijama, a ne da moraju dolaziti na uviđaj bez stvarnog razloga. Ovo nije ništa novo, na ove smo probleme već navikli, posebno u predsezoni i to su stvarne poteškoće. Svi rade naporno na produljenju sezone, ali čim se krene s poslom u predsezoni, susjedi se počnu žaliti i policija se nađe u situaciji da nam mora reći da se utišamo. Zanimljivo je da mnogi ljudi koji žive u centru misle da sezona počine u lipnju i buka prije toga se manje tolerira.

image
Ante Cizmic/Cropix

Također bi željeli kratko ukazati kako izgleda alternativa, što smo, nažalost, svi bili u mogućnosti vidjeti prošlo ljeto, zahvaljujući pandemiji i restrikcijama u poslovanju. Umjesto turista koji nesmetano uživaju u kontroliranom okruženju s konobarima i osiguranjem, turisti su pili svugdje okolo po ulicama, plažama, čime su stvari izmicale kontroli u centru i npr. na plaži Bačvice. Mladi su mladi i uvijek će biti. Mnogo je bolje da imaju mjesto gdje mogu biti i zabavljati se i u tome nema nikakvog zla.

Turizam treba biti raznolik, treba biti mjesta za svaki tip i generaciju gostiju. U Splitu trenutno ima mnogo mladih turista, ne zato što je Split grad za partijanje. Split je zanimljiv svima. Mislimo da je glavni razlog da su mladi gosti tako uočljivi taj što nedostaje sadržaja za turizam vise kategorije, posebno smještaja. Da ima više luksuznih hotela s 5 zvjezdica i sl., tada bi bilo više elitnog turizma i mlađa populacija bi bila manje istaknuta i primjećena. Svaki centar turističkog grada bi trebao imati ugostiteljsku zonu koja bi trebala uključivati i noćni život. Umjesto ukazivanja na male probleme, trebali bi biti usmjereni na pronalazak rješenja, što je po mom mišljenju, jednostavno više redara koji bi patrolirali u noćnim satima u centru grada. Gradska uprava bi trebala imati veći proračun za to, posebno kad se uzme u obzir prihod koji nam dolazi od turizma. I to je najbolji način kako smanjiti probleme koji dolaze sa svakom uspješnom sezonom."

Svakako, sudeći po količini izlučevina po UNESCO-voj kulturnoj baštini prve kategorije, izgleda da će sezona bit beskonačno uspješna. 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. lipanj 2022 23:10