Zar nije znak velike moralne dvoličnosti kada se zgražavamo nad činom bacanja novorođenčeta u kantu za smeće, dok se istovremeno posve legalno i na ništa manje užasan, ali sofisticiraniji način, u smeće bacaju brojna ubijena djeca koja nisu ni imala priliku roditi se? U kontekstu ljudskoga neotuđivog dostojanstva posve je suvišna rasprava o vremenu do kojeg je ovo zlo zakonski dopušteno. Ono se nastavlja na eutanaziju, ratove, zapostavljanje starijih i nemoćnih, beskućnika i siromašnih, migranta i izbjeglica, samohranih majki i trgovine djecom. Bez prava na život, sva su ostala prava uvjetovana.
Riječi su to iz propovijedi zagrebačkog nadbiskupa i predsjednika HBK, Dražena Kutleše, izrečene na Dan državnosti tijekom mise za domovinu u crkvi svetog Marka u Zagrebu. Na misi je bio i cijeli državni vrh, premijer Andrej Plenković, predsjednik Sabora Gordan Jandroković, i ostali dužnosnici.
Misa za domovinu
Svi osim predsjednika države Zorana Milanovića koji kaže da ne priznaje Dan državnosti 30. svibnja, ali ionako nije na misu za domovinu dolazio ni kad je on bio predsjednik Vlade, a taj je praznik bio 25. lipnja. Ne znamo kakve su bile reakcije osobito vladajućih političara koji već godinama izbjegavaju suočiti se s pitanjem pobačaja i donošenja novog zakona što je svojedbno tražio Ustavni sud.
No, nadbiskupove riječi dolaze u trenutku kad se upravo moralno dvolično pa čak i svjesno laže i manipulira na temu pobačaja, konkretno, tobožnjih izjava splitskog vjeroučitelja Marija Milovca trećašima u splitskoj gimnaziji Marka Marulića. Mario Milovac je teolog, vjeroučitelj i otac četvero djece. Završio je Katoličko-bogoslovni fakultet Sveučilišta u Splitu, smjer filozofsko-teološki. Suautor je vjeronaučnog udžbenika Dođi i vidi 2. Posljednje se tri godine sustavno bavi proučavanjem teme rodne ideologije, njezine znanstvenosti i izazova koje stavlja pred roditelje i djelatnike u školstvu, objavivši i knjigu "Drevna igra, nova pravila".
Ovako je Nacional objavio vijest koju su prenijeli i mnogi drugi mediji: "Vjerodostojni izvor sa saznanjima o tom događaju, koji je želio ostati anoniman, ispričao je za Nacional kako je vjeroučitelj Milovac, na satu vjeronauka proteklog tjedna, u jednom od trećih razreda Četvrte gimnazije Marka Marulića (točan dan i razred poznati su redakciji), u sklopu predavanja o pobačaju, spomenuo vješalicu kao jedno od sredstava za taj zahvat, a spominjao je i dokumentarni videomaterijal u kojemu se realistički prikazuje pobačaj. Milovčevo predavanje uznemirilo je dio učenika, izazvavši kod njih nelagodu i nemir, pa se dio njih Milovcu i otvoreno usprotivio, usprkos tome što taj vjeroučitelj slovi za predavača nesklonog uvažavanju drukčijeg mišljenja."
Evo što, pak, o svemu tome kaže za portal bitno.net vjeroučitelj Milovac:
"Najodlučnije i najoštrije niječem da sam spominjao bilo kakve ‘vješalice‘ na satu vjeronauka, kao i to da sam puštao eksplicitne snimke pobačaja kao što se navodi u tiskanom izdanju članka koji je objavio tjednik Nacional 28. svibnja 2024. pod naslovom ‘Vjeroučitelj u Splitu srednjoškolcima objašnjavao da se pobačaj radi – vješalicom‘.
Količina govora mržnje
S obzirom na to da sam upoznat s datumom i razredom o kojem je riječ, mogu naglasiti sljedeće: navedenog dana nisam uopće bio fizički prisutan na satu u navedenom razredu navedene škole, nikakav video s realističnim scenama pobačaja učenicima nisam puštao pa ih njime nisam mogao ni uznemiriti te je stoga riječ o lažnom navodu, za termin ‘vješalice‘ u kontekstu pobačaja prvi sam put doznao tijekom ove situacije i nisam ga nikada koristio tijekom nastavnog procesa u ovom kontekstu otkad radim u školi (i ja sam iz komentara na društvenim mrežama vidio kako vješalicu kao simbol koriste propagandisti abortusa m.o.) i odgovorno tvrdim kako sam navedeni tjedan radio sasvim drugu nastavnu jedinicu koja nema nikakve veze s pobačajem."
Vjeroučitelj Milovac razočaran je količinom govora mržnje na društvenim mrežama na kojima su objavljivane stotine komentara od kojih su većina bili poticanje na nasilje prema njemu, odnosno konkretnoj osobi koju ne poznaju. Time je, ističe, nanesena šteta njegovom ugledu u javnosti jer je profesor u četiri splitske škole, vjeroučitelj i otac četvero malodobne djece.
Nastavlja kako učenici i nisu previše zainteresirani za ozbiljan razgovor o bioetičkim temama i da pobačaj nije tema koja ih neposredno zanima, ali nužno je govoriti i o takvim temama jer im daju uvid u buduće životne izazove i moralne dileme, a ne samo one neposredne.
"Ja se trudim takve teme izlagati na jasan i cjelovit način kako ne bi ostalo puno prostora za nedoumice. Nažalost, jasni i znanstveno argumentirani stavovi u dijelu javnosti danas se predstavljaju kao isključivost i netolerantnost. Problem je i to što pojedinac danas smatra da se u svojoj slobodi i subjektivnom pogledu na stvarnost ima pravo uzdignuti iznad prirodoznanstvenih činjenica. Često se nalazim u situaciji da branim temeljne postavke prirodoznanstvenih predmeta koje učenici često u školskom sustavu usvajaju kao teoretsko znanje, a za koje ne nalaze adekvatnu primjenu u stvarnosti."
Na konstataciju novinara bitno.neta Ive Džebe kako su vjeroučitelji više puta u javnosti bili prozivani zbog nečega što su rekli na satovima vjeronauka, Mario Milovac odgovara.
"Temu abortusa obradio sam u skladu sa svim stručnim i pedagoškim standardima obazrivo i profesionalno, bez straha iznoseći racionalne činjenice i nauk Katoličke Crkve odobren od Ministarstva, a obradit ću ga na isti način i iduće godine. Čuvstvena razina, izuzev stanja šoka i stresa i ostalih ekstremnih stanja, legitiman su adresat odgojno-obrazovnog procesa. Teme poput pobačaja, diskriminacije, eutanazije, samoubojstva, holokausta, genocida, rata, terorizma, povijesnih sukoba, potresa, tsunamija, uragana, ili izuma atomske bombe predstavljaju dio obrazovnoga sustava i procesa sazrijevanja te formiranja ljudske ličnosti koja se uči nositi sa životnim poteškoćama bilo kakve vrste.
Vjeronauk izlaže Istinu
Na mojoj nastavi učenici su slobodni izražavati svoje stavove, što oni rado i čine, posebno ako ih neka tema više zanima. Također mogu i izraziti svoje nezadovoljstvo određenom temom. Škole jednom godišnje provode unutarnje vrednovanje koje je isto tako dostupno na uvid nadležnim institucijama.
Nažalost, mnogim učenicima danas je gotovo pa nestvaran nauk Crkve o postojanju objektivne Istine s kojom se oni uvijek imaju pravo privatno slagati ili ne slagati. Međutim, oni su ipak izabrali predmet vjeronauk kako bi im netko tu Istinu izložio."
Što mislite koji je razlog hajke koja se podigla na vas?
"Iz članka u njegovoj punoj verziji u pisanom izdanju Nacionala može se iščitati kako cilj izvještavanja nisam bio samo ja osobno, nego ujedno i katolički vjeronauk u školama te nauk Crkve o ključnim moralnim i etičkim pitanjima današnjice. Smatram da je svaki vjeroučitelj ciljana meta jer u jednom tjednu isporuči Radosnu vijest vjerojatno većem broju ljudi nego što je broj čitatelja pojedinih tiskanih medija u mjesec dana."
Vjeroučitelj Milovac na kraju još ističe kako je u svim fazama ove za njega pomalo nadrealne situacije imao bezrezervnu podršku predstojnice Katehetskog ureda Splitsko-makarske nadbiskupije i otvorenu i iskrenu komunikaciju uz međusobno uvažavanje tako da zahvaljuje prof. Jadranki Garmaz na tome. Zahvalio je i svima koji su mu se privatno javili da izraze podršku i razumijevanje, a posebno kolegama vjeroučiteljima koji su danas nažalost često javno izloženi zbog svojega rada u školama.
Medalja, dakle, uvijek ima dvije strane. Žalosno je da se u ovom slučaju kao i u mnogim drugim sličnim ideološkim pitanjima pristupilo senzacionalistički, navodeći samo jednu stranu priče. Očigledno je kako u ove dane - kad se diljem Hrvatske održava u mnogim gradovima Hod za život, za zaštitu ljudskog života od začeća do smrti - protivnici prava na život služe svim pa i nečastivim sredstvima kako bi poništili učinak takvih aktivnosti. No, Istina uvijek dođe na svoje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....