Na autobusnoj stanici kraj Svetoga Frane na Rivi nedavno smo naišli na autobus koji je zbunio Splićane i katapultirao nas u prošlost. Zahvaljujući Marinu Pažaninu, po struci prevoditelju, a u slobodno vrijeme velikom zaljubljeniku u autobuse i jednim od voditelja foruma autobusi.org, doznali smo priču o prijevoznom sredstvu koji mnogima budi nostalgiju.
Riječ je o autobusu MAN-u modela SU 220 garažnoga broja 19 iz 1981. godine u privatnom vlasništvu splitskog vozača Josipa Matulića.
- Ovaj autobus je originalno iz Dubrovnika i vozio je sve do 2020. godine, do pandemije koronavirusa. Poslužio bi kao pojačanje kad bi bila gužva. U Dubrovniku postoji još deset ovakvih autobusa, a tri od njih pretvorena su u kabrio-vozila. Ovaj je stigao u Split zahvaljujući Josipu koji ga je kupio. Planirali su prodati još jednog, no predomislili su se i sada su parkirani u Dubrovniku. Ovaj jedini vozi - objasnio je Marin.
Prava prilika
Četiri osobe željele su kupiti bus čiji su ključevi na kraju otišli u Josipove ruke. Vozilo je kupljeno prije dvije godine, a vlasnik je za njega izdvojio oko 20 tisuća tadašnjih kuna (nešto više od dvije i pol tisuće eura).
- Puno zaljubljenika u autobuse žele kupiti jedan ovakav, a Josip je zgrabio priliku. Trenutno se s ovim busom ne odrađuju organizirane vožnje već ga vlasnik uglavnom provoza za svoj gušt u društvu prijatelja - kaže.
Ponekad ukrcamo i građane koje susretnemo i koji izraze želju. Prije nekoliko dana smo ga provozali zajedno i najsmješnije su mi reakcije ljudi dok se voze. Starijima je to normalno, a djeca su uvijek iznenađena jer nikad nisu prije vidjela ovakav bus - poručio je.
Interijer vozila moderniziran je, pa su tako prije desetak godina promijenili sjedala koja su u originalnu imala tapecirane klupe.
- Ovaj bus relevantan je i prikazuje povijest Dubrovnika. Prešao je oko tri milijuna kilometara, a može ići do 80 km/h. Nakon 11 godina nošenja dubrovačkih tablica, na registracijskim tablicama sada piše "ST-PV-1606" što označava da je riječ o povijesnom vozilu koje se ne koristi u komercijalne svrhe.
Jedini u Hrvatskoj
Ne samo da je ovo vozilo unikatno, već je jedinstvena "pojava" i to da je vlasnik jedini koji u Hrvatskoj ima gradski autobus koji je oldtimer u svom vlasništvu.
- Josip je oduvijek želio imati "retro bus". To bismo, siguran sam, htjeli mnogi od nas ljubitelja, ali ne možemo zbog nedostatka volje, vremena, D kategorije, mjesta.. Svakako, Josip je vidio priliku i iskoristio je. Rekao sam mu da je revolucionar: dosad praktički nismo imali vozača koji je vlasnik oldtimer autobusa samo za sebe. Primjerice, u Poljskoj su sačuvani, ima ih desetak - kaže Pažanin.
Lijepo je vidjeti povijest prometa grada, no to nije slučaj u Hrvatskoj budući da su sve firme prodale stare autobuse. Bilo bi lijepo da su ih prodale zainteresiranim firmama, no išli su u staro željezo. "Promet" je proteklih godina uništio (ispilao, rashodovao, izrezao) sve svoje stare autobuse, sve do jednog. Nije bilo dovoljno interesa da se sačuvaju - objasnio je Marin koji dodaje kako mu je jako žao što je tako.
- Najsmješnije mi je bilo kad smo stali kod Sv. Frane, pa smo provozali djecu do Banovine, na stanici na kojoj staju "Prometovi" autobusi 8 i 12. Zaustavili smo se, a ulazi neki stariji gospodin i vadi elektroničku iskaznicu... Jedva smo mu objasnili o čemu se radi, pa je na kraju odlučio ipak pričekati svoj autobus - govori Pažanin kroz smijeh.
Kako građani ne bi bili zakinuti za iskustvo vožnje u ovom unikatnom prijevoznom sredstvu, Josip je odlučio provozati se gradom i ukrcati oni koji to budu željeli: javna vožnja za građane koji vole retro đir.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....