StoryEditorOCM
ŽupanijaKUD PLOVI OVAJ BROD

Primošten je nekoć bio važna pomorska luka. Jedan brod ostao im je u nezaboravnom sjećanju: ‘Dočekale su ga stotine mještana...‘

Piše Joško Čelar
20. ožujka 2024. - 18:35

Jedno od najrazvijenijih turističkih središta Dalmacije, Primošten, bio je od sedamdesetih do kraja osamdesetih godina prošloga stoljeća i značajna luka za međunarodni pomorski promet.

Izgradnjom luksuznih hotela, „Raduča“,„Zora“,„Slava“ i „Marina lučica“,nakon što se pročuo po svom centru esperantista na poluotoku Raduča, gdje se goste dočekivalo natpisom na „svjetskom jeziku“: „Primošten vokas vin“ („Primošten vas zove“), to se mjesto orijentira i na brodski promet našom obalom i susjednim zemljama.

Primošten je otad krenuo ka brzome turističkome usponu s klijentelom iz brojnih zemalja Europe.

U to vrijeme, krajem šezdesetih, talijanska kompanija „Adriatica“ otvorila je iz Pescare stalnu brodsku liniju s luksuznim brodom „Tiziano“,imenom slavnog umjetnika, s kojim su u Primošten dolazili turisti ne samo iz te susjedne zemlje. Velika zasluga u tome pripada, pored ostalih, Marku Skorinu, legendi primoštenskog turizma, na početku kao direktor turističkog društva, kasnije i glavnom direktoru hotelskog kompleksa „Adriatic“.

Do Pescare su se znali „otisnuti“ i Primoštenci, radi kakve kupovine ili izleta, a uplovljavanje „Tiziana“ u trajektnu luku uvijek je bio događaj.

image

Tiziano uplovio u Šibenik

Joško Čelar/

A onda se dogodio obrat. Talijani su prodali „Tiziana“ domaćoj Jadroliniji za koju je zaplovio pod novim imenom hrvatskog velikana skladatelja kao „Ivan Zajc“.I koji će također po mnogome postati brodom - legendom.

Sjećamo se toga doba kad je „Zajc“ prvi put uplovio u Primošten i kad su ga dočekale stotine mještana, pa je upriličena i velika fešta.

Ali „Zajc“ nije bio velike sreće. Na dan 24. studenoga 1995. godine nasukao se ranog jutra na otočiću u trogirskim vodama. Obnovljen je i kasnije, 2009. godine, prodan jednoj turskoj kompaniji.

Nestali su i drugi brodovi za prekomorski jadranski promet, poput blizanaca, također s imenima slikara „Andrea „Mantegne“ i „Gentile da Fabriano“.Potom “Vukcania“,“Calpurnia“ i drugi, koji su doticali i Šibenik nekoliko puta u tjednu na relaciji Venecija-Dubrovnik. Uvijek puni putnika i domaćih i stranih.

A u ovo vrijeme današnje, turisti našom obalom plove uglavnom golemim brodovima za krstarenje-kruzerima, dok se domaći svijet šlepa manjim trajektima. I tko će danas reći:“Idem ti večeras brodom u Split“. Nema majci.

24. studeni 2024 21:44