Koliko se još na vodičkoj obilaznici treba krvi proliti, koliko još ljudi treba poginuti, koliko ih treba trajno osakaćeno ostati, pa da "Hrvatske ceste" i njezini čelni ljudi uvaljeni u udobne fotelje s velikim plaćama napokon shvate do moraju poduzeti mjere i pokrenuti radove kojima bi se pojačala prometna sigurnost na "crnim točkama" ove novoizgrađene prometnice, puštene u promet u svibnju prošle godine?
U kratkim vremenskim razmacima, u Vodicama se mogu čuti zlokobni parajući zvukovi sirena Hitne pomoći i vatrogasnih vozila JVP-a grada Vodica, koji hitaju na obilaznicu zbrinuti unesrećene. Ovakvom "deja vu' scenariju svjedočili smo opet u srijedu navečer.
U sudaru osobnog automobila fiat i autobusa (bez putnika) dvije ženske osobe zadobile su teške i za život opasne tjelesne ozljede, a još dva muškarca su ozlijeđena. Nakon sudara autobus je izletio izvan kolnika u jarak i prevrnuo se na bok.
I ova nesreća, kao i brojne druge, opet se dogodila na raskrižju "stare magistrale" i obilaznice na zapadnom izlazu iz Vodica prema Pirovcu. Na istome mjestu, točno na Novu godinu, u izlijetanju osobnog automobila nakon sudara teške ozljede zadobio je bračni par.
Vodičani se još s velikom tugom prisjećaju vodičkog Zagrepčanina Marina Jurkovića (37) koji je na ovom raskrižju poginuo u večernjim satima 4. kolovoza prošle godine, nakon sudara njegova mercedesa i mercedesa koji je vozio mladić iz Biograda u alkoholiziranom stanju. U toj nesreći teške ozljede zadobila je Marinova supruga i još dvije osobe. Na ovome mjestu zabilježeno je još desetak nesreća s desetak teže i lakše ozlijeđenim osobama i velikom materijalnom štetom. Još nekoliko prometnih nesreća zabilježeno je na drugim dionicama obilaznice, a u jednoj od njih na ravnom dijelu dvije su osobe smrtno stradale.
Previše, da bi bilo slučajno u ovih devet mjeseci otkako je otvorena obilaznica. U svim ovim nesrećama policijskim očevidom je utvrđeno da je njihov uzrok ljudski faktor, odnosno neprilagođena brzina, nepoštovanje prednosti prolaska i slično. I za ovu posljednju u srijedu navečer policija je utvrdila da ju je izazvao vozač osobnog automobila koji na raskrižju nije propustio vozilo s prednošću prolaska, pa je došlo do sudara s autobusom.
Od otvaranja vodičke obilaznice, u koju je uloženo 80 milijuna kuna, uglavnom europskog novca, brojni vozači sa šibenskog područja, kao i prometni stručnjaci stalno su upozoravali na veliku pogibeljnost zapadnog raskrižja - spoja stare magistrale i obilaznice na izlazu iz Vodica prema Pirovcu. Raskrižje je, naime, nepregledno, naročito noću, jer nije osvijetljeno, a ne postoje ni zaštitne ograde. U više navrata kroz tekstove u medijima apeliralo se na postavljanje rasvjete i branika, dok se ne napravi sigurnije prometno rješenje za to raskrižje. No, odgovorne institucije nisu reagirale.
Naš vrsni prometni stručnjak dr. Željko Marušić smatra da je vodička obilaznica jedno od najgorih prometnih rješenja u novijoj hrvatskoj povijesti.
- Od njezina otvaranja stalno upozoravam da je obilaznica pogibeljna i opasna zbog njezinih brojnih nedostataka. Još prošlog ljeta sam upozoravao da nakon turističke sezone obilaznicu treba zatvoriti i hitno početi s njezinom rekonstrukcijom na temeljima kružnih raskrižja. Glavni "krimen" projektanata je izvedba prometnice s klasičnim raskrižjima, umjesto da se prišlo izgradnji kružnih tokova. To ukazuje na nestručnost i neodgovornost u projektiranju obilaznice. Kružni tokovi potpuno uklanjaju rizike tragičnih ishoda, a, uz to, smiruju promet u međudionicama, jer vozači znaju da se na njima moraju gotovo zaustaviti. A za izgradnju kružnih tokova na vodičkoj obilaznici postojali su svi preduvjeti - od velike financijske potpore EU-a, do činjenice da se sve radilo od nule. S kružnim tokovima prometno rješenje bi bilo sigurno, njima bi se znatno smanjilo na troškovima nadzora prometa, a nemjerljivo blaže bi bile izravne i neizravne posljedice teških nesreća. Stoga, kružnim tokovima obilaznicu treba potpuno rekonstruirati, bez obzira na financijske gubitke, a do tada uvesti posebnu regulaciju, s uspornicima - vibracijskim trakama i kamerama - kaže dr. Marušić.
Iako je u svakoj nesreći krivnja i na vozačima, smatra ovaj naš prometni stručnjak, stalno opravdanje nadležnih institucija kako je za sve kriv ljudski faktor, a ne cesta, površno je, nestručno i krajnje neodgovorno.
- U teškoj nesreći prošlog ljeta u kojoj je poginuo vozač zagrebačkog mercedesa kumovala je činjenica da okruženje križanja vodičke obilaznice sa "starom magistralom" nema zaštitne ograde prema opasnim i dubokim jarcima oko ceste. U nekontroliranom spinu nakon sraza s jurećim zadarskim mercedesom, zagrebački je izletio s ceste, zabio se u kameni jarak i nasadio na njega. Vozačeva smrt posljedica je sekundarne manjkavosti prometnice, bez osnovnih značajki pasivne sigurnosti. Riječ je o temeljnom propustu, u aktivnoj sigurnosti prometnice koja je trebala osigurati da do pogibije ne dođe - rekao je dr. Željko Marušić.
Dr. ŽELJKO MARUŠIĆ O ODGOVORNOSTI ZA VODICE
Stručnjake koji su je projektirali - isključiti iz prometa
- Vodička obilaznica jasno pokazuje zbog čega je razmjerna smrtnost na hrvatskim cestama već godinama 60 posto veća od EU prosjeka, premda smo, od 2000. godine, razmjerno broju stanovnika, a pogotovo BDP-u, uložili najviše u cestovnu infrastrukturu, ne samo u EU-u, nego i u svijetu. Loše i pogibeljno prometno rješenje vodičke obilaznice posljedica je kadroviranja po negativnim kriterijima, jer oni koji stoje iza ovog rješenja nisu uzeli u obzir posebnost konkretnih uvjeta - kaže dr. Željko Marušić.
- Treba identificirati i objaviti cijelu 'stručnu' vertikalu koja stoji iza ovog rješenja, primjereno ih kazniti i trajno isključiti iz prometnog sustava. Ovo je i pokazatelj kako su građani opravdano ljuti što je cijeli represivni aparat usmjeren samo protiv vozača, jedino se oni kažnjavaju, premda su, kao u mnogo slučajeva, neizravni, stvarni krivci za nesreće oni koji su projektirali i izradili nekvalitetna i s konkretnom situacijom neusklađena prometna rješenja - smatra ovaj naš prometni stručnjak.
Slučaj vodičke obilaznice za njega je pokazatelj da pod hitno treba ustrojiti Agenciju za sigurnost cestovnog prometa, u čijoj bi nadležnosti bilo odobravanje svih važnih prometnih rješenja, posebice brzih obilaznica.
- To bi trebalo pomoći da se, ako treba i 'čeličnom četkom', kadrovski pročiste stručne i znanstvene sredine i institucije koje stoje iza ovakvih neusklađenih, nesustavnih, nestručnih i pogibeljnih cestovnih prometnih projekata - zaključio je Željko Marušić.
GRADONAČELNICA NELKA TOMIĆ
Nad tom cestom nemamo nikakvih ovlasti
- Grad Vodice nema nikakvih ovlasti nad obilaznicom. Njezin investitor su 'Hrvatske ceste' i ona je pod njihovom nadležnosti. Podsjećam da smo na ovu temu svojevremeno organizirali sastanak kod župana s predstavnicama HC-a i resornog ministarstva. I upravo na temelju dogovora s tog sastanka, koliko mi je poznato, HC uskoro kreće s postavljanjem dodatne signalizacije na obilaznici, s podizanjem zaštitnih ograda i s uklanjanjem izlaza poljskih puteva na obilaznicu - kazala je vodička gradonačelnica dr. Nelka Tomić.
Sastanak koji spominje gradonačelnica održan je još u lipnju prošle godine. Na njemu je direktor HC-a Josip Škorić najavio realizaciju projekta povećanja razine sigurnosti na vodičkoj obilaznici. Radovi još nisu počeli.