Zimsko računanje vremena počelo je posljednjeg vikenda listopada, točnije 29. listopada, te će ova odredba potrajati do zadnjeg vikenda u ožujku iduće godine.
Osim vraćanja kazaljki na satu jedan sat unatrag, na snagu je stupila i odredba članka 102. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (NN 67/2008) prema kojoj u razdoblju zimskog računanja vremena na motornim vozilima za vrijeme vožnje dnevna ili kratka svjetla moraju biti upaljena i danju, a u protivnom kazna za nepridržavanje ovog propisa je 300 kuna.
Vozači skutera i motocikala tijekom cijele godine moraju imati uključena svjetla za vrijeme vožnje na svojim vozilima.
Među vozačima još uvijek vlada nedoumica oko toga što su to dnevna svjetla, a neki ih čak poistovjećuju s kratkim, odnosno oborenim svjetlima. Dnevna svjetla su posebna svjetla predviđena za vožnju po danu i različita su od kratkih svjetala.
Uz to, kod novijih automobila dnevna svjetla se uključuju automatski paljenjem motora i pokretanjem automobila. Do prije nekoliko godina dnevna su se svjetla ugrađivala uglavnom u automobile više klase, dok danas ta svjetla ulaze u standardnu opremu novih vozila.
Naime, od 2011. godine svi novi modeli osobnih automobila i lakih dostavnih vozila koja se prodaju u Europi moraju imati ugrađena posebna dnevna svjetla, a za autobuse i kamione ta je obveza stupila na snagu sredinom 2012. godine.
Naša je preporuka da je kod vozila koja imaju opciju automatskog reguliranja rada svjetala, odnosno uključivanja ili isključivanja, najbolje prekidač postaviti na oznaku AUTO. U tom slučaju automobil obavlja sve radnje sam.
To znači da će tijekom dana biti upaljena dnevna svjetla, a spuštanjem mraka i ulaskom u doba slabije vidljivosti automatski će se upaliti kratka, odnosno oborena svjetla.
Prednost automatskog paljenja kratkih, odnosno oborenih svjetala dolazi do izražaja u vožnji na planinskim dionicama s puno tunela ili u slučaju lošeg vremena, poput tmurnog i kišovitog dana, kad je vidljivost znatno slabija nego za sunčanog vremena. Ako automobil nema automatsku opciju paljenja kratkih svjetala, po noći treba isključiti dnevna svjetla i upaliti kratka, odnosno oborena svjetla.
Međutim, kako se na našim cestama kreće još dosta starih automobila (prosječna starost osobnih vozila u Hrvatskoj je zbog sve većeg uvoza rabljenih auta iz inozemstva prešla granicu od 13 godina) koji nemaju ugrađena dnevna svjetla, nužno je upozoriti na obvezu uključivanja kratkih, odnosno oborenih svjetala.
Vozite li svoj automobil za vrijeme zimskog računanja vremena bez upaljenih kratkih svjetala, automatski ste u prekršaju i izlažete se opasnosti plaćanja novčane kazne od 300 kuna.
Naravno, ručno uključivanje kratkih svjetala donosi još jednu potencijalnu opasnost, ali ovaj put za akumulator vašeg automobila.
Naime, ako auto nema zvučni signal koji upozorava vozača prilikom napuštanja vozila da nije ugasio svjetla, može mu se dogoditi da kratka svjetla ostanu uključena duži period i da iscrpe akumulator, koji se, ovisno o starosti, neće moći ponovno napuniti, što će izazvati još jedan dodatni trošak.
StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetodredba članka 102.
Vozači, oprez! Nepridržavanje ovog propisa olakšat će vam novčanik za 300 kuna
7. studenog 2017. - 20:53