Nije da postoji neka zakonska obveza po kojoj prijevoznik za dijete mora odobravati popust, no ako ga reklamira - onda ga zakon definitivno obvezuje da ga potrošaču i ponudi.
Kao naprimjer u trgovini; ako na vratima piše da se odobrava popust na sve sladolede od vanilije, loše bi se proveo trgovac koji bi to zanemario jer bi mu bijesni potrošači u roku od nekoliko minuta na vrat nakačili inspekciju, piše Jutarnji list
Ali zato kad je u pitanju Flixbus, pravila, čini se, ne vrijede.
Taj njemački niskobudžetni autobusni prijevoznik, naime, na svojim stranicama navodi da odobrava popust za dijete do 15 godina starosti i još vas tijekom kupovine karte traži da označite ako s vama putuje dijete, no taj popust do trenutka dok klikneš "plati" ispari negdje u bespućima interneta, i to očito uz blagoslov svih onih koji bi ovakvu vrstu kupovine u Hrvatskoj trebali nadzirati.
Na to nas je upozorila jedna čitateljica koja je kupovala povratne karte za Split za sebe i svoju kćer, no iako je označila kako s njom putuje dijete mlađe od 15 godina, Flixbus joj nije odobravao popust.
"Nekoliko sam se puta vraćala, pokušavala vidjeti jesam li što pogriješila, ali što god da sam kliknula, popusta nije bilo. Pokušala sam onda i promijeniti datum ili vrijeme putovanja, ali nije pomagalo. Gledala sam onda malo i za neke druge destinacije, ali ništa. Dakle, oni naprosto reklamiraju popuste koje putnicima ne odobravaju, i to je prema našim propisima normalno?" ljuti se naša čitateljica.
Mi smo odmah išli provjeriti koliko u tome ima istine i brzo shvatili da je naša čitateljica u pravu.
Na stranicama Flixbusa piše da najmlađi putnici ostvaruju pravo na povoljnije cijene putovanja i da će prilikom rezervacije biti obračunata najpovoljnija cijena s obračunatim popustima.
Evo kako to izgleda u stvarnosti.
Zagreb-Split, 6. lipnja, cijena pojedinačne karte 33,74 eura, a za odraslog i dijete do 15 godina starosti 67,47 eura, dakle bez popusta.
Isti dan ima i linija za Slavonski Brod na kojoj karta za odrasloga košta 10,94 eura, a kad ubacimo i dijete, svota je 21,87, dakle opet bez popusta.
Gledam onda i malo dalje, isti datum do Budimpešte, a na toj je relaciji cijena pojedinačne karte 60,49 eura, dok s djetetom ispada 120,97 eura.
Ista je situacija i na relaciji za Napulj. Pojedinačno karta košta 143,49 eura, a s uključenim djetetom karta ispada 285,98 eura.
Kako je to moguće, upitali smo Flixbus, a iz kompanije su nam brzo dostavili zanimljiv odgovor.
Zanimljiv zato što su nam u njemu zapravo zahvalili što smo ih upozorili na "sistemsku pogrešku", napomenuvši kako rade na njenom otklanjanju i kako su popusti već djelomično vidljivi.
Nama taj odgovor nije bio dovoljan. Naime, neki su mediji još prije dvije godine pisali o tome da Flixbus ne odobrava popuste iako ih reklamira, a malo nam je nevjerojatno zvučalo i to da u tvrtki nisu primijetili da na djeci ostvaruju veći prihod nego što bi on trebao iznositi, pa smo ih ipak zamolili da nam pojasne na koji se način ta sistemska pogreška dogodila, kao i zašto nigdje na stranici nije transparentno navedeno koliki konkretan iznos popusta dijete može ostvariti, kako se on obračunava i kako se u konačnici iskazuje na računu.
Naime, ove informacije nema niti u njihovim općim uvjetima, a jedino dodatno pojašnjenje koje Flixbus nudi jest da ako je "karta iz posebne ponude jeftinija nego cijena karte za dijete, svi putuju po istoj cijeni".
Problem s ovim je to što prilikom kupovine karte sustav ne daje apsolutno nikakvu informaciju o tome je li neka karta doista jeftinija nego cijena karte za dijete. Dakle, obračun je netransparentan pa potrošač nema apsolutno nikakve kriterije prema kojima bi mogao procijeniti na koji mu se način obračunava karta.
Drugim riječima, cijena je takva kakvu Flixbus odredi, a popust očito treba shvatiti kao neku vrstu bonusa - ako postoji potrošač koji ga je ikad dobio.
Kako u ovoj kompaniji nisu bili zainteresirani detaljnije odgovoriti na naš drugi upit - poslali su nam mail u kojem su napomenuli da za nas nemaju dodatnih informacija - obratili smo se inspekcijama, da nam malo razjasne pravila po kojima su ovakvi pružatelji usluga dužni poslovati.
Kako su nam pojasnili iz Inspekcije cestovnog prometa pri Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, oni su u proteklom razdoblju nekoliko puta provodili nadzore nad grupacijom FlixCompanies, najčešće radi kontrole održavanja linijskog prijevoza putnika u unutarnjem i međunarodnom cestovnom prometu, kontrole korištenja autobusnih kolodvora, kontrole izdanih putnih karata, kontrole dozvola na temelju kojih se obavlja predmetni prijevoz, kao i ostale inspekcijske nadzore po svim osnovama kojima se regulira javni linijski prijevoz putnika u unutarnjem i međunarodnom cestovnom prometu.
No kad je u pitanju odobravanje popusta, upozoravaju nas da kupoprodaja prijevoznih karata podrazumijeva sklapanje ugovornog odnosa na koji se primjenjuju obveze iz Zakona o obveznim odnosima te Zakona o zaštiti potrošača te da je prava adresa za naš upit Državni inspektorat.
Ipak, niti ondje nije bilo previše sreće jer su nam iz inspektorata potvrdili da dosad nisu zaprimali prijave potrošača zbog činjenice da Flixbus ne odobrava popust, priznajući da bi to trebao raditi ako popust oglašava.
"Imajući u vidu odredbe Zakona o zaštiti potrošača, ukoliko prijevoznik odnosno trgovac oglašava na Internet stranici ostvarivanje popusta za kupnju karte za djecu, ističemo da se upravo tada popust mora prikazati i obračunati prilikom kupnje karte za djecu", kazali su te dodali da im, ako imamo dokumentaciju - čitaj, prijevoznu kartu, račun i slično - iz koje je vidljivo kako trgovac nije odobrio popust, to fino dostavimo.
Samo upozorenje, čini se, nije dovoljno, kao niti dosadašnji medijski napisi u kojima je ova praksa Flixbusa opjevana...
Prema podacima iz Inspektorata, prijevoznik koji obavlja djelatnost cestovnog prijevoza putnika mora imati licenciju, mora donijeti opće uvjete prijevoza kojima se utvrđuju uvjeti pod kojima se obavlja prijevoz i to Cjenik, pravila ponašanja putnika tijekom prijevoza, i druga prava putnika koja im pripadaju, a koje opće uvjete prijevoznik mora učiniti javno dostupnima.
Mi smo malo pregledali opće uvjete Flixbusa i u njima pronašli mnoge obveze koje putnik ima prema kompaniji.
Tako je propisano da putnici plaćaju uvećanu cijenu ukoliko nisu napravili rezervaciju, u slučaju da sprljaju bus plaćaju naknadu od minimalno 100 eura, a u slučaju rezrvacije sjedala na stanicu trebaju doći minimalno 15 minuta prije polaska, u suprotm tvrtka može njegovu rezervaciju prodati nekome drugome.
Kad je u pitanju popust za djecu, piše samo sljedeće: „ djeca putuju po povoljnijoj tarifi. To vrijedi za djecu i maloljetnike mlađe od 15 godina. Ako bi povoljnija tarifa bila niža od snižene cijene, dijete će automatski dobiti povoljniju cijenu”, piše Jutarnji list