StoryEditorOCM

veliki fotoizvještajU patroli s Lučkom kapetanijom Dubrovnik: ‘Stalni su izazovi previše brodica i jahti, a mnogo je i glisera. U zadnje vrijeme ima i sudara‘

Piše Ahmet Kalajdžić/DV
2. kolovoza 2021. - 15:49

U dubrovačkom akvatoriju i području nadležnosti Lučke kapetanije Dubrovnik u ponedjeljak je održana tradicionalna godišnja akcija pojačanog nadzora sigurnosti plovidbe na moru „Sigurna plovidba 2021“, piše Dubrovački vjesnik.

Slična je akcija istodobno održana na području još sedam lučkih kapetanija, a cilj svih akcije bila je provjera spremnosti i učinkovitosti postupanja nadležnih službi koje su pod ingerencijom Ministarstva mora, prometa i infrastrukture RH u segmentu nadzoru sigurnosti plovidbe i osiguranja preventivne zaštita svih sudionika u pomorskom prometu i smanjila pojavnost pomorskih nezgoda i nesreća za vrijeme turističke sezone.

Naime, sezona je razdoblje kada u našem teritorijalnom moru i unutarnjim morskim vodama plovi veliki broj domaćih i stranih plovila s brojnim turistima.

Tradicionalno, u akvatoriju južnog Jadrana i ove je godine sudjelovao brod dubrovačke Lučke kapetanije "Danče". Pod zapovjedništvom kap Đura Čanića "Danče" su nedaleko otočića Daksa presrele i zbog kontrole dokumenata zaustavile nekoliko plovila za prijevoz turista.

image
.

Na luksuznom plovilu marke "Beneteau" zapovjednikl Maro Asić nakon obavljenog pregleda rekao nam je kako su na brodu turisti koje vozi na jednodnevni izlet:

- Može se reći da je, ima dva tjedna, sezona dobro krenula i zadovoljni smo. A na moru se treba pridržavati svih pravila te će, iako sve ne ovisi o tebi, nego i o ponašanju ostalih sudionika u plovidbi, sve biti lakše i sigurnije - ističe Maro s kojim je na tom luksuznom 13 metara dugom brodu i njegov otac, inače vlasnik broda Vinko Asić kojeg dobro poznaju svi dubrovački nautičari i pomorci jer je česti i dokazano uspješni sudionik brojnih akcija traganja i spašavanja na moru.

Zapovjednik drugog zaustavljenog plovila marke "Jeanneau", dužine 8,5 metara, bio je Tonći Pavlović. Na plovilu su kao gosti bili Francuzi s kojima je krenuo u obilazak tri elafitska otoka. Pavlović priznaje da mu je ove godine krenulo izvrsno, ali ukazuje i na činjenicu da je na moru sigurno ima te treba provjeravati ima li onih koji upravljaju plovilima pod uticajem alkohola ili uopće nemaju dozvolu za upravljanje brodicama:

- Za more su nužni znanje, iskustvo i poštivanje svih propisa, a posebno sigurnost putnika. O samoj sezoni 2021. mogu reći kako je još od 29. lipnja krenula kako treba. Zadovoljan sam jer ću moći otplatiti kreditne obveze zbog kojih je moja supruga prošle godine, kada je bila najizraženija kriza uslijed pandemije COVID 19, zbog obveza prema banci morala prodati obiteljski stan. No, hvala Bogu, konačno je krenulo nabolje i nadam se kako će sve vratiti na poslovanje prije krize - priča Pavlović.

Valja reći kako je na brodu "Danče" bio i pomorski inspektor Igor Jadrušić, a uz kap Čanića posadu su činili upravitelj stroja Ivica Ljubišić i mornar Branko Popara. Čanić kaže kako tijekom sezone sličnih patrolnih plovidbi imaju najmanje tri-četiri tjedno:

- Stalni su izazovi previše brodica i jahti, a mnogo je i glisera te u zadnje vrijeme ima i sudara. Sve se to mora pomalo dovoditi u red jer na moru mora biti mirno. Ljude treba upozoravati, educirati, a kad treba i kazniti. A uvijek se nađe netko što "nije znao" da treba ovo ili ono!

Kao osoba odgovorna za dubrovački akvatorij, lučki kapetan Mato Kekez kaže da su jednu jahtu zaustavili jer je u akvatorij Rijeke dubrovačke uplovljavala na udaljenosti bližoj od 150 metara od obale, a plovila je i brzinom većom od propisana 4 čvora te im je izrečena kazna od 3.000 kuna, što je uz plaćanje na licu mjesta smanjeno na 2.000 kuna plus trošak postupka:

- Inače, nautička sezona 2021. je na razini 2019. godine, a brojevi rastu već od prvog tjedna lipnja! Jedina je razlika da je plovila manje, ali su stoga plovila veća i jačih potisnih strojeva, što se vidi na moru gdje je i dosta "stalnih" ljudi s brodicama. No, što dolazi novije sve je veće i jače. Najveći ljetni problemi su upravljanje plovilima bez ovlaštenja pa i bez uvjerenja o osposobljenosti za voditelja brodice, a nije rijetka pojavu uporaba brodica u gospodarske svrhe iako je registrirana za osobne potrebe. Tu su često i neizbježno nedozvoljena brzina, bliski prilaz obali te uređenim i prirodnim kupalištima - kaže kap Kekez koji na primjedbe mještana Rijeke dubrovačke o tome da jahte nerijetko prazne crni tank s otpadnim fekalnim vodama kaže kako "valja znati da je to teško dokazivo jer treba, zajedno s nekim drugim službama, uzorkovati vodu netom nakon toga nad tim plovilima, kao i iz tanka plovila na kojeg se sumnja da je ispraznio tank da bi se dokazalo da je riječ o tom onečiščivaću":

image
Lučki kapetan Mato Kekez

- Uz to, sve brodice i sve jahte nisu obvezne imati tankove tih voda, ali vjerujem da je novi Pravilnik o brodicam i jahtama uredio i tu oblasti koja se mora ispoštivati do kraja 2023. godine. Treba još regulirati mjesta deponiranja otpadnih voda i odrediti tko će se time baviti kako se te vode ne bi ispuštale u more - pojašnjava kap Kekez koji priznaje da su kadrovi Lučke kapetanije svake godine sve opterećeniji obvezama:

- Na nama je da se bolje organiziramo i obavimo posao što možemo bolje. Moramo posložiti prioritete i gledati sa svojim resursima što više napraviti jer je svake godine sve više obveza. Posada ali inspektori to najbolje znaju: ne smiješ dozvoliti prazno radno vrijeme, što je najbolji način da se ispune obveze.

image
Mato Kekez, Branko Popara, Ivica Ljubišić, Đuro Čanić i Igor Jadrušić
 
22. studeni 2024 00:51