StoryEditorOCM

Blokiran računNeugodna vijest za brodara sa Zapadne obale i to u nezgodnom trenutku: firma u stečaju blokirala ‘Jadroplov‘ za 12 milijuna kuna!

Piše Damir Tolj
28. veljače 2022. - 16:43

Neugodna vijest za brodara sa Zapadne obale i u nezgodnom trenutku: Split ship management (SSM), tvrtka koja je u stečaju, blokirala je račun splitskog Jadroplova za čak 12 milijuna kuna.

Sretnom okolnošću ekspeditivne brzine hrvatskog pravosuđa, ovršna isprava u ovom slučaju je pravomoćna sudska presuda u sporu duljem od dva desetljeća. Gotovo četvrt stoljeća! Točnije, iz daleke 1999. godine i vremena kada je počelo propadanje nekoć moćne brodarske kuće koja je u floti znala imati i više od 25 brodova. Sadas ih je pet.

Račun je Jadroplovu blokiran na temelju pravomoćne presude zagrebačkog Visokog trgovačkog suda iz srpnja 2018. godine. Danas je gotovo pa proljeće 2022..

Taj pravorijek odnosi se na 455.000 dolara glavnice, odnosno oko tri milijuna kuna, koje Jadroplov mora isplatiti SSM-u na ime tzv. menadžerske naknade za tehničko i kadrovsko upravljanje brodovima iz Jadroplovove flote. Naravno, uvećano za kamate, koje je vještak obračunao u iznosu od devet milijuna kuna. Tako se došlo do blokade teške 12 milijuna.

U ta davna vremena Ratko Božić bio je tehnički direktor Jadroplova, uspješne brodarske tvrtke u većinskom vlasništvu državne Privredne banke Zagreb. Slučaj je htio da je istovremeno Božić bio i vlasnik privatne tvrtke Split ship management, koja se bavila upravo istim poslom koji je Božić obavljao u Jadroplovu.

Da ne duljimo, Jadroplov je čitav svoj kadrovsko-tehnički sektor i 700 pomoraca praktički prepustio na upravu privatnom poduzeću svojeg tehničkog direktora Božića. Čiji je SSM godinama dalje obavljao taj menadžerski posao vođenja flote.

Bio je to izvor više sudskih sporova, nekih kaznenih, nekih parničnih, nekih za krivotvorenje računa, a optužnice su podizane protiv vodećih ljudi kompanije, jedan od njih bio je i tada svemoćni predsjednik uprave Nikša Giovanelli, drugi je bio Božić… ali strašan apetit hrvatske endemske nemani poznate kao "Zastara" požderao je gotovo sve čega se domogao po sudskim pisarnicama.

Ne i sve!

Paralelno sa sporom SSM (odnosno Božić) protiv Jadroplova, za neisplaćene menadžerske naknade teške tri milijuna kuna, vodio se i spor Jadroplov protiv SSM-a, za nepodmirene zakupe prostora i opreme u iznosu od šest milijuna kuna, bez kamata. (Jer je Božić koristio Jadroplovovu imovinu.) Dakle, dvostruko više od SSM-ova tužbenog zahtjeva.

U isto vrijeme započela su oba procesa. Odavno. Ali nisu okončana istovrmeno. Štoviše, ova Jadroplovova tužba još je u postupku i tko zna kada će završiti. Doduše, u prvom stupnju bila je riješena u korist splitskog brodara, ali je u drugom stupnju sve vraćeno na početak radi pogrešno obračunatih kamata. Tako kažu u Jadroplovu. I s tog ponovljenog početka nije se, izgleda, odmaklo daleko.

Zato je odavno (2018.) pravomoćno riješen spor kojim smo započeli tekst o blokadi Jadroplova, a u korist SSM-a.

U Jadroplovu ističu da je sud bio naložio obračun deviznih kamata, ali da je SSM-ov vještak obračunao kunske kamate (ta stopa je veća), pa da je rezultat lošiji po Jadroplov za četiri milijuna kuna. Uprava brodarske kompanije nada se da će Fina ispraviti grešku, pa blokada računa ne bi težila 12, već samo osam milijuna kuna.

U međuvremenu je Split ship management otišao u stečaj. Mijenjali su se stečajni upravitelji, ali kroz godine se nije daleko doguralo u raščišćavanju dužničkih i vjerovničkih odnosa. Bilo je pokušaja dogovora o prijeboju dvaju suprotstavljenih potraživanja, ali sve bi ostalo na pokušaju. Stečaj je samo otežavao stanje.

"Nezadovoljni smo. Postupci na Trgovačkom sudu započeli su u isto vrijeme, prije više od 20 godina, ali naš još nije okončan, iako je u meritumu sve nesporno, a njihov je gotov. Pokušaj prijeboja je propao. Oni će se naplatiti, a mi možda nećemo nikada, iako potražujemo dvostruko više u glavnici, budući da je SSM u stečaju i nije izgledno da će više postojati kada naš proces bude pravomoćno okončan... Ne možemo se oteti dojmu nepoštenosti. Mislimo da smo oštećeni, ali ćemo pokušati sve što je u našoj moći da se to ispravi", kažu nam zdvojno u Jadroplovovoj upravi.

Teško je tvrditi i nezgodno se miješati u sudske poslove i složene poslovne odnose, ali splitski brodar - koji je još u pretežitom državnom vlasništvu i očekuje barem djelimičnu privatizaciju najavom skorašnje dokapitalizacije, odnosno emisijom novih dionica - strahuje da se s ovrhom namjerno čekalo još od pravomoćnosti presude iz 2018. godine. Naime, tek prošla poslovna godina donijela je Jadroplovu dobru zaradu usljed povoljnog stanja vozarina na svjetskom tržištu poremećenom pandemijom koronavirusa. Prije toga na računu im baš nije bilo debelih slojeva maslaca. Pa bi pokušaj prisilne naplate bio završio bankrotom kompanije.

Jednako tako, u Jadroplovovoj upravi pribojavaju se scenarija po kojemu je Božić preko svojih drugih privatnih tvrtki prethodno otkupio SSM-ova potraživanja iz pravomoćne presude. U takvom slučaju bi milijuni s brodarova ovršenog računa možda završili kod Božića, a ne u stečajnoj masi Split ship managementa iz koje bi se trebali naplatiti SSM-ovi stari vjerovnici.

Nije priča još ni blizu kraju. Pratit ćemo i vidjeti što će se događati na Trgovačkom sudu, odnosno kako će dalje teći stečajni postupak. Pitanja o prisilnoj naplati i okolnostima o kojima govori tema poslali smo Nataliji Mladineo, stečajnoj upraviteljici SSM-a: odgovore ćemo objaviti čim stignu. Također, slična pitanja poslali smo i Trgovačkom sudu u Splitu.

Trogirski tankeri odoše u Njemačku

Nevolja nikada ne putuje sama: Jadroplov je, kao što smo javljali, bio pred sklapanjem posla kupnje dvaju trogirskih chemical tankera, vrijednih poput cijele brodarove flote, ali sve je žalosno propalo.

Radi se o blizancima (Trogir Kairos I i Trogir Kairos II), brodovima za prijevoz nafte, prerađevina i kemikalija. Izgrađeni su u trogirskom brodogradilištu za obitelj Danka Končara, vlasnika škvera, odnosno za njihovu tvrtku Trogir Maritime. Jedan je isporučen 2015. godine, drugi godinu kasnije.

Njihovu gradnju financirao je HBOR, državna banka za obnovu i razvitak, koja je od Končara potraživala još 39 milijuna dolara za blizance. Jadroplov je bio u pregovorima da uskoči u taj posao preuzimajući brodove i dug prema HBOR-u, ali se pokazalo da nisu uspjeli: doznajemo da se s bankarima nisu mogli naći oko 2,5 milijuna dolara.

Onda se pojavio njemački kupac i sve dogovorio za sebe.

Okvir: Dobit od 44 milijuna kuna

Upravo objavljeni financijski pokazatelji za prošlu godinu kažu da je Jadroplov ostvario dobit od 44 milijuna kuna. Prije svega zbog dobrog stanja svjetskog tržišta najma brodskog prostora. U kompaniji kažu da je to prva stvarna dobit još od 1998. godine. U posljednih 12-13 godina splitski brodar izgubio je čak 700 milijuna kuna.

23. travanj 2024 12:26