StoryEditorOCM

kako je to moguće?Nesuđena flota Obalne straže HRM-a nasukana u Debeljakovoj hali, a nadležni šute: 430 milijuna naših kuna ministru Banožiću je - sitniš!?

Piše Damir Tolj
6. rujna 2022. - 12:40

Što biste rekli: je li 430 milijuna kuna malo novca? Javnog novca! Odnosno, 57,3 milijuna eura.

Toliko malo da se za njim baš nitko i ne obazire?! Kao ni za žućkastom kovanicom od 20 lipa na prašnjavu putu...

Uglavnom, Slobodna Dalmacija već dulje vrijeme detaljno prati teška zbivanja u “Brodosplitu”, posrnulom brodogradilištu posrnulog poduzetnika Tomislava Debeljaka. O čijoj se sudbini i mogućem stečaju upravo vodi sudski postupak.

Otkrili smo dosad svašta, ali zadržimo se na čuvenim ophodnim brodovima. To je projekt težak 430 milijuna kuna: još tamo 2014. godine, u mandatu Vlade Zorana Milanovića, država je kod Debeljaka u Splitu naručila gradnju pet brodova za Hrvatsku ratnu mornaricu, odnosno Obalnu stražu. U međuvremenu su druge Vlade potpisivale anekse. A isporučen je tek jedan brod - prototip “Omiš”, koncem 2018. godine.

Javno nadmudrivanje

Preostala četiri još se grade. Odnosno, mjesecima se ne grade nikako, budući da je Debeljak zaustavio brodograđevnu djelatnost i radnike poslao na čekanje. A nedovršeni brodovi stoje u hali “Brodogradilišta specijalnih objekata”, još mora vidjeli nisu. I tko zna kada će! Hoće li ikada i gdje?

Koliko je ozbiljna država, članica NATO saveza i EU-a, koja sebi dopušta naći se u tako neugodnoj situaciji: ne samo da je unaprijed platila te brodove, nego se radi i o sigurnosnom problemu - ti brodovi trebali bi nadzirati hrvatski dio Jadranskog mora, zaštićeni ekološki i ribolovni pojas, sprječavati nelegalno ribarenje, krijumčarenje i tako dalje.

Ti brodovi teški su problem i već dugo nitko ne zna kako ga riješiti. Ili ne želi! Oko sudbine tih brodova javno se nadmudruju ministar obrane i posrnuli brodograditelj. Štoviše, ministar Mario Banožić nekidan je javno u medijima izričito izjavio da su brodovi vlasništvo Republike Hrvatske, da je to upisano u registru hrvatskih brodova i da smo tu sigurni. Debeljak je tvrdio da su brodovi njegovi i da ih nije moguće odnijeti i dati ikomu drugom da ih dovrši. Dovršit će ih rado on, ali kad mu država uplati još 120 milijuna kuna, budući da originalna cijena iz 2014. godine više ni blizu ne pokriva stvarne troškove gradnje.

image

Mario Banožić ima veliki problem

Ronald Goršić/Cropix

Slobodna Dalmacija je već objavila dokumente koji teško demantiraju ministra Banožića: pregledali smo upisnik brodova i ustanovili da je vlasnik brodova “Brodogradilište specijalnih objekata”. A ne Republika Hrvatska!

Cirkus u škveru se nastavlja: Banožić i Debeljak nikako ne mogu na zelenu granu! Obojica svojataju ophodne brodove vrijedne 430 milijuna kuna, Brodosplitu je i to malo

Iz izvatka upisnika jasno je i da na brodovima nema tereta, odnosno pravnih opterećenja. Da su brodovi “čisti”. I da Republika Hrvatska nije upisala zalog ili hipoteku na njima. Za svaku sigurnost.

Već su i ‘kršteni’

Doznalo se iz izvatka upisnika i da brodovi već nose imena - “Umag”, “Opatija”, “Karlobag” i “Skradin”. Pokazalo se da im je upisana i godina gradnje, 2022. Upisani su kao javni brodovi. Ukratko, a nevjerojatno: nedovršeni ophodni brodovi upisani su kao da su već izgrađeni i predani, iako svi znamo da nisu ni izgrađeni, a još manje predani onomu tko bi morao biti njihov vlasnik, tko ih je unaprijed platio - naime, Republika Hrvatska.

Sve je zvučalo nestvarno, pa smo bili razgovarali i s dvojicom dugogodišnjih nespornih i uglednih stručnjaka za pomorstvo - odvjetnikom i novinarom. Nijedan nije znao objasniti što se dogodilo i kako je tako nešto moguće.

Naravno, odgovore smo još prije objave subotnjeg teksta potražili kod nadležnih institucija. Zanimljivo, nijedna se još nije oglasila. Pa smo im u ponedjeljak 5. rujna 2022. godine poslali ponovljena pitanja.

I - opet ništa! Kao da je 430 milijuna kuna tek žućkastih 20 lipa u prašini. Kao da je ministar obrane govorio istinu, kao da su sva četiri ophodna broda već na jadranskoj straži, kao da su brodovi vlasništvo HRM-a, kao da je sve čisto kao suza. Kao da se Milanović izmirio s Banožićem, pa obojica s premijerom Andrejem Plenkovićem povremeno isplove na tim brodovima do Krknjaša na izletić.

Kao da je sve normalno. Kao da nitko ništa nije pisao. Kao da se baš ništa dogodilo nije.

Nevjerojatno.

image

Tomislav Debeljak ‘preveslao’ državu!?
 

Ante Čizmić/Cropix

Kako je to moguće?

A evo i upita iz mailova koje smo slali...

Ured predsjednika Republike Zorana Milanovića pitali smo:

- kako komentiraju aferu

- tko za nju mora odgovarati

- što vrhovni zapovjednik Oružanih snaga kani poduzeti

- hoće li šef države tražiti ičiju smjenu

- što će biti s brodovima

- može li ozbiljna država sebi dopustiti takvu blamažu.

Ministra obrane ponovno smo u ponedjeljak pitali:

- kako komentira i objašnjava činjenicu da ne govori istinu o vlasništvu nad brodovima

- kako je to uopće moguće

- zašto država nije upisala nikakav zalog na brodovima

- kako je moguće da su nedovršeni brodovi upisani u upisniku kao da su već izgrađeni i predani

- što će biti s brodovima i kako ozbiljna država može sebi dopustiti ovako nešto

- tko će u Ministarstvu obrane odgovarati za ovaj, dosad nezabilježen slučaj

- hoće li ministar obrane podnijeti ostavku, a prije toga tražiti odgovornost suradnika koji su trebali pratiti projekt gradnje brodova

- zašto ne objavi bitne detalje brodograđevnog ugovora između Ministarstva obrane i “Brodosplita” koji bi pobili sve ono što je Slobodna Dalmacija otkrila i objavila

- što dalje možemo očekivati u ovom slučaju.

Krivotvorina u upisniku

Ponovljeni mail s ključnim pitanjima uputili smo u ponedjeljak i Olegu Butkoviću, potpredsjedniku Vlade i ministru mora, državnoj Upravi za pomorstvo i Željku Kušteri, splitskom lučkom kapetanu, nadležnom za upis brodova na splitskom području. Pitali smo:

- kako je moguće da su brodovi za koje svatko zna da zaista nisu izgrađeni i da nedovršeni stoje u zatvorenoj hali BSO-a u Splitu, kako je, dakle, moguće da su ti brodovi - “Karlobag”, “Umag”, “Skradin” i “Opatija” - upisani kao već izgrađeni

- na temelju koje dokumentacije je proveden takav upis

- tko je dopustio takav upis

- tko će odgovarati za očito krivotvorenje dokumentacije u upisniku brodova

- hoće li se ispravljati upis i koji bi trebao biti stvarni status neizgrađenih ophodnih brodova na kojima su već neko vrijeme obustavljeni radovi u splitskom brodogradilištu.

Eto, još se nisu oglasili. Ušutjeli se svi. E, pravo je pitanje: govori li nam više ta šutnja od nevještih i birokratskih odgovora ili medijske kontrole štete?!

Rekao je davno sjajni pjesnik Momčilo Popadić: “Na dnu dobrog mora moja draga spava, raspletenih vlasi, puna čudnih trava...”

Eto, more tišine ziba sirene istine. 

Banožić: Neka Uprava Brodosplita kaže može li završiti brodove

Ministra obrane Mario Banožić pozvao je u utorak Upravu Brodosplita da se izjasni može li završi gradnju brodova Obalne straže za potrebe Hrvatske ratne mornarice, a ako to nije u mogućnosti onda će se ti brodi graditi u drugoj tvrtki.

"Sada je na potezu Uprava Brodosplita da kaže može li završiti gradnju brodova ili ne, sukladno ugovoru i dodacima ugovora koji su potpisani", izjavio je ministar  Banožić novinarima u Hotelu la Meridien Lav u Podstrani gdje sudjeluje na Plenarnoj sjednici Europskih obalnih straža  (ECGFF).

Ako Brodosplit ne može završiti gradnju tih brodova za HRM,  to će učiniti neka druga tvrtka, dodao je.

"Situacija s gradnjom brodova obalne straže traje osam godina i mi tu priču želimo završiti", naglasio je ministar obrane.

Na pitanje novinara što ako Brodosplit ne može završiti gradnju tih brodova, hoće li se to učiniti u nekoj domaćoj tvrtki ili inozemstvu, Banožić je kazao da je to "teško reći u ovom trenutku.".

"Treba prije sveg napraviti analizu što je do sada napravljeno i u koju su sad fazi, odnosno što je temeljem projekta potrebno završiti na svakom brodu; nakon roga može se razgovarati tko bi to mogao učiniti", dodao je.

U zakonskim odredbama stoji da ako tvrtka završi u poteškoćama neka se ti brodovi predaju. "Mi ćemo ih završiti dalje. Ono što je sigurno, ako ne mogu završiti te brodove mi imamo pravo te brodove završiti negdje drugo", poručio je Banožić.

Na novinarsku opasku kako u Brodosplitu kažu da ne mogu nastaviti proizvodnju bez dodatnih više od  100 milijuna kuna i upit je li to pat pozicija  za nastavak gradnje brodova Obalne straže, Banožić je odgovorio niječno.

"Nije to pat pozicija, to je pozicija koja ima vrlo jednostavan izlaz, on proizlazi iz Zakona o obveznim odnosima Ugovora o gradnji te dodataka (aneksa) ugovora,  koji jasno kaže - ako ne može završiti idemo dalje," istaknuo je Banožić.

Podsjetio je da je Ugovor klasificiran, riječ je o gradnji vojnih, ratnih brodova, to je i određena poslovna tajna.

"Ja ne mogu sada iznositi detalje ugovora, a to ostavlja prostor za razne špekulacije u medijima kakvim svjedočimo u posljednjih nekoliko dana. Brodovi su vlasništvo Republike  Hrvatske i oni će biti završeni ili u Brodosplitu ili u nekoj drugoj tvrtki", ponovio je novinarima ministar.

Izrazio je žaljenje što pojedini mediji iznose neistinite podatke u vezi s gradnjom brodova za HRM i zbunjuju javnost.

Riječ je o ratnim brodovima što temeljem pomorskog zakona i temeljem članka 5.  stavak 59. jasno govori o upisniku ratnih brodova, dakle brodovi su vlasništvo  Republike  Hrvatske, poručio je ministar obrane Banožić.

(Hina)

23. studeni 2024 01:57