Sezona samo što nije, a to znači i plovidbu više od 150 brodova iz flote malih brodara, službeno kazano plovila na kružnim putovanjima pod zastavom RH.
S područja općine Dugi Rat ih je najviše, te luka u Krilu Jesenicama, a i vezovi u Bajnicama gdje brodovi provode zimski san, više sliče slaganju u igri “tetris”, nego prostoru uređene lučke infrastrukture.
Upravo to - luka - je ponajveći problem u poslovanju malih brodara, što je i tema današnje konferencije “Slobodne Dalmacije - Hanza Media” u splitskom hotelu “Park”.
A rješenje provode dvije institucije, jedna županijska, druga državna!
I jedna i druga zadužene za gradnju luka i upravljanje lučkim prostorom, prva je Lučka uprava Splitsko-dalmatinske županije, te druga pod državnom ingerencijom je Lučka uprava Split.
- Nakon deset godina problematike u vezi s dokumentacijom, gradnja luke u Krilu Jesenice kreće najesen. Procjena trajanja građevinskih poslova je dvije, dvije i pol godine, nakon čega ćemo imati uređenu, legalnu luku za smještaj brodova. Sa svim neophodnim instalacijama, ormarićima s vodom, strujom, do prostora za servis brodova. Uređeno, legalno napravljeno - konkretan je Domagoj Maroević, ravnatelj regionalne LU, koja provodi ulaganje u milijunskim iznosima diljem Splitsko-dalmatinske županije, a sve u sklopu “renesanse hrvatske obale”.
Radovi od listopada
- Lokacijsku dozvolu za rekonstrukciju postojeće luke u Krilu imamo, sada čekamo finaliziranje građevinske dozvole, a radovi rekonstrukcije započet će koncem listopada, početkom studenog mjeseca, i ono što je najvažnije u sto postotnom iznosu financiranima iz EU fondova - ističe Maroević.
Doznajemo od prvog čovjeka županijske LU kako se dugo, desetljeće čekalo na projektnu dokumentaciju jer je ta luka nasuta ilegalno, čekala se i izmjena urbanističkog plana, no sada sve kreće u samu realizaciju.
- Ujedno je izmijenjen i prostorni plan u luci Bajnice, koja je dio bila sportska, dio luka nautičkog turizma, a sada je dobila oznaku luke otvorene za javni promet – zbori nam Maroević, otkrivajući kako su započeli sa njenim projektiranjem, te bi po nekim procjenama njena gradnja bila u fokusu odmah nakon okončanja luke u Krilu Jesenice.
Bajnice bi bile za prihvat više od 60 plovila duljine od 40 do 50 metara.
- Već imamo prijedlog prema općini Dugi Rat da se također odrede dodatne granice luke za javni promet, kako bi gradili i treću luku u sljedećih deset godina – planove, a sve u cilju omogućavanja normalnog poslovanja malih brodara - iznio nam je Domagoj Maroević, koji je zadovoljan i izmjenama te dopunama u predstavljenom novom Zakonu o pomorskom dobru i morskim lukama, kojim će dobiti veće ingerencije za upravljanje lukama, uvođenje reda, ali i kažnjavanje onih koji ne poštuju pravila.
Uvođenje reda, osiguranje potrebne operativne površine itekako se dobilo velikim ulaganjem u splitsku luku. I neće se stati sa tome.
- Punih 25 godina sam u Lučkoj upravi, a veći dio upravo radim na operativnim poslovima te sam naravno upoznat s problematikom. Pratim rast malih brodara, od kada su na raspolaganju imali 250 metara obale za svoje namjene, do danas kada smo im četverostruko povećali prostor, na 1000 metara za operativno djelovanje. A naravno planiramo i dalje širenje gatova za prihvat mini kruzera jer im je većini baš Split, luka ukrcaja putnika i opskrba plovila - najavljuje nove projekte za još bolji, lagodniji rad flote iz Krila, i Vice Mihanović, ravnatelj Lučke uprave Split.
Problem je prostor
Dobru suradnju imaju s kriljskom flotom te su zadnjim uređenjem i rekonstrukcijom obalnog dijela, anulirali onu ružnu sliku vikendom kada su kabeli za struju i gumena crijeva za vodu bila razasuta po operativnim površinama, te su dodatnom izgradnjom Istočne obale omogućili normalan protok pješačkog prometa.
- Sada je sve uređeno, postavljeni opskrbni ormarići, no jedini problem i dalje ostaje prostor jer je flota narasla pa tijekom ukrcaja vikendom imamo i po osam brodova vezanih bokom jedan na drugi. Rješavamo i to! - ističe Mihanović:
- Iz Operarativnog programa konkurentnosti i kohezije osigurat ćemo 18 milijuna eura za rekonstrukciju gata sv. Petra, povećanjem operativne površine za 5000 metara. Kako međunarodni terminal “selimo” na vanjske vezove, koji isto radimo iz Nacionalnog programa oporavka i otpornosti (NPOO) u vrijednosti investicije od 17 milijuna eura, oslobađamo i deset tisuća metara na gatu sv. Duje za domaći promet, gdje ćemo također imati mogućnost smještaja i malih brodara.
Ujedno ulaganje od 50 milijuna eura u luku Stinice, za koju imamo lokacijsku dozvolu a čekamo građevinsku, isto financiranu iz NPOO-a, donosi dodatni prostor, što je sve dugoročno rješenje za rasterećenje centra grada i gradske luke od teretnih vozila, opskrbnih vozila te brodova - kaže Mihanović.
Inače, u tijeku je izrada “Studije sigurnosti plovidbe” koju rade stručnjaci sa Sveučilišta u Splitu, pa će i taj važan dokument, koji će se u primjeni naći 2024. godine, također doprinijeti uvođenju reda u lučkim prostorima, s onim najvažnijim ciljem – sigurnost!•
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....