Koliko su morske teme zastupljene u našem osnovnoškolskom obrazovanju, proučila je dr. sc. Darija Ezgeta Balić,
znanstvenica Instituta za oceanografiju i ribarstvo, inače jako aktivna u podizanju oceanske pismenosti među školarcima. Ona je pregledala je preko 50 udžbenika osnovnih škola u potrazi za principima i konceptima oceanske pismenosti u formalnom obrazovanju.
- Proučen je sadržaj udžbenika od 1. do 8. razreda iz prirode, biologije, geografije, kemije i fizike. Ukupno je analizirano 7520 stranica u 55 udžbenika. Pokazalo se da su brojni koncepti bili izostavljeni ili su samo djelomično obrađeni. Uočena su odstupanja od preporučenog opsega i redoslijeda oceanske pismenosti, osobito u nižim razredima. Rezultati pokazuju nedostatke u uključivanju tema znanosti o oceanu u formalno obrazovanje što bi omogućilo učenicima bolje znanje o oceanu, osnažujući buduće generacije da poduzimaju odgovorne radnje u vezi s održivošću i očuvanjem oceana - stoji u sažetku ovog znanstvenog rada.
Oceanska pismenost je koncept koji se razvio prije nešto manje od dva desetljeća kada je prepoznat nedostatak predmeta koji se bave izučavanjem oceana u formalnom obrazovanju. Tada je skupina američkih znanstvenika i obrazovnih stručnjaka započela suradnju s ciljem poticanja uključivanja morskih tema u nacionalne i državne standarde formalnog obrazovanja.
Iako je cjelokupni koncept znanja o moru složen i zasniva se na 7 osnovnih principa te desecima temeljnih koncepata, najkraće se može definirati kao "razumijevanje utjecaja oceana na čovjeka i čovjeka na ocean".
Danas se koncept oceanske pismenosti proširio na globalnoj razini te se smatra ključnim za ostvarivanje ciljeva definiranih kroz Desetljeće znanosti o oceanima i UN-ove ciljeve održivog razvoja.
- Smatramo da je jako bitno povećati oceansku pismenost kod mlađih generacija jer na taj način mogu bolje razumjeti more i biti sposobni donositi kvalitetnije odluke vezane za gospodarenje i njegovu zaštitu. Upravo ovaj znanstveni rad naglašava nedostatke u uključivanju tema znanosti o oceanima u formalno obrazovanje, kao i potrebu za većom suradnjom znanstvenika, obrazovnih stručnjaka i kreatora politika - navode iz Instituta.