StoryEditorOCM

MEŠTAR ZA MANEVRETestirali smo Vento 675: za timunom se osjeća kako je čvrst i moćan, a opet, sve manevre i oštre okrete obavi vrlo mekano

Piše Damir Višić
22. rujna 2016. - 13:24

Od svih tipova plovila domaće male brodogradnje najbrži razvoj i najviše novih modela odnosi se na gumenjake. Raznih dimenzija i izvedbi, pokrivaju dosta široko područje korištenja, od malih pomoćnih brodica, preko većih modela za dnevne izlete, sve do pravih profesionalnih plovila, a i ovih zadnjih opet za razne namjene.

U prilog im ide i činjenica da su relativno jednostavni za transport kopnom, a oni veći često i vrlo pouzdani za plovidbu do nekoliko desetaka milja od kopna udaljenih pozicija.

Novi model zagrebačke tvrtke Metamarine, Vento 675, izgledom se razlikuje od svih dosadašnjih modela. Naizgled djeluje dosta uzak iako mu je realna širina, kao i kod većine ovolikih gumenjaka, oko 2,5 metara. Razlog tomu je činjenica da mu je spoj tubusa na vrhu pramca naglašeno špicast, ali i u odnosu na vodenu liniju dosta nizak.

Skala na dnu

Gledano s boka, krmeni dio tubusa je na moru, negdje u razini kormilareva sjedala blago se podižu prema gore, da bi se ispred upravljačke konzole ponovno ispravili i poravnali paralelno s vodenom linijom. Uz to, tubusi promjera 55 centimetara na krmi prema naprijed se blago sužavaju, da bi na pramcu imali deset centimetara manji promjer.

Od ostalih gumenjaka razlikuje se i u podvodnom dijelu. Pramčani dio ima dosta naglašen duboki V od 60 stupnjeva, a u razini upravljačke konzole je skala gdje se dno lomi i u tom plićem dijelu kut smanjuje na 150 stupnjeva. Oštar pramac lakše reže val, ravnijom krmom bolje glisira i drži ga stabilnijim, a zrak koji se stvara iza skale smanjuje trenje.

Raspored kokpita je klasičan. Na vrhu pramca je široko plastično gazište na kojem je sklopiva kašanjola za pramčani privez, a na za skalu nižem nivou pramčani škaf. Pramčani škaf može se povezati sa sjedalom ispred upravljačke konzole i prekriti jastucima za udoban ležaj. U prostoru ispod škafa veliki je i duboki gavun, pregradom odvojen od ostalog dijela dvodna.

image
Veliki pramčani gavun
Jakov Prkić/Cropix

Sjedalo za dvoje

Konzola je umjerene širine, dovoljno široka da svi navigacijski i ostali instrumenti mogu biti pregledni, a prolazi uz konzolu dovoljno široki. Prostor u konzoli još nije definiran, ali prednji dio dovoljan je za akumulator, a u stražnjem je dosta prostora za suhi gavun.

image
Jednostavna upravljačka konzola
Jakov Prkić/Cropix

Široko sjedalo kormilara komotno je i za dvoje. Volumen sjedala iskorišten je za još jedan suhi gavun. Sa stražnje strane montiran mu je manji sklopivi stol, dovoljan za korisnike krmenog sjedala, čak i kada se ono umetkom poveže i pretvori u komotan krmeni ležaj za sunčanje.

image
Pramac može biti i udobno sunčalište
Jakov Prkić/Cropix

Uz dno kokpita podignut je visoki prag koji štiti tubuse, a koji na krmi raste u veliko krmeno sjedalo. U svakom krmenom kutu kokpita je po jedan otvor za drenažu, ali voda se ne cijedi u krmeni gavun i ne izbacuje se kaljužnom pumpom, kao što je slučaj kod sličnih modela, nego je cijevima provedena do nepovratnog ventila na krmenom zrcalu.

Sjedalo je u odnosu na krmeni dio i zdenac motora malo podignuto i štiti kokpit od prelijevanja mora preko krme. Naravno, i volumen pod krmom iskorišten je za još jedan veliki gavun.

Mekani manevri

S motorom koji smo imali na testu, Yamahom 115, odnos broja okretaja i brzine gotovo je proporcionalan, a na 4500 okretaja, koliko smo maksimalno mogli postići jer je motor postavljen dosta duboko, postigli smo 27,6 čvorova. Dosta ujednačeno i ubrzava, a punu brzinu postigne za dvadesetak sekundi.

image
Yamaha 115 pokazala se dostatnom
Jakov Prkić/Cropix

Svakako valja naglasiti kako je osjećaj sigurnosti pri svim brzinama jednak. Bez obzira na brzinu, kokpitom se može sigurno kretati. Primijetio sam samo da oko vjetrobranskog stakla nema nikakvog okvira koji bi poslužio i kao rukohvat, a budući da je vjetrobran izrađen od tankog pleksiglasa, lako se može slomiti.

U plovidbi stvara minimalan val, a na brzinama iznad 20 čvorova gotovo nikakav. Za timunom se osjeća kako je čvrst i moćan, a opet, sve manevre i oštre okrete obavi vrlo mekano. Punim okretom opiše kružnicu promjera desetak metara, nagne se na tubus i pomalo smanjuje luk okreta. Naglom promjenom smjera samo se lagano prebaci na drugi bok i odmah prihvati zadani smjer. Za vrijeme okreta krma lagano i ujednačeno proklizava.

image
Siguran je i stabilan u svim brzinama
Jakov Prkić/Cropix

Meštar za valove

Jednak je osjećaj i kod oštrog okreta pri punoj brzini, samo se lagano nagne, krma jednolično proklizava, a opisana kružnica je između dvadeset i dvadeset pet metara. More koje baca visoko po krmi posljedica je duboko uronjene kavitacijske ploče. Malo energičnijom vožnjom krmom kupi more i odmah napuni zdenac motora, međutim, visoke stijenke sjedala ne dopuštaju prelijevanje mora i u kokpit.

image
Vrlo je mekan u zaokretima
Jakov Prkić/Cropix

Za vrijeme testa more je bilo mirno, pa smo za isprobavanje ponašanja na valu koristili krmeni val brodice u pratnji. Bez obzira na to jesmo li pokušavali izići iz brazde ili se oštro penjati na nju, na timunu se u svakom trenutku osjeća potpuna kontrola. Kada se penje oštro na val, lomi ga negdje na trećini trupa, a zatim krma samo mekano sjedne.

Čak i s manevrom okreta na valu, bok ga mekano primi, gumenjak pravilno zavalja i blago ga isprati. Vento 675 jedna je od onih brodica na kojima se ukrcani na prvoj plovidbi već nakon nekoliko minuta potpuno opuste.

OSOBNA KARTA

Dužina............................................ 6,75 m
Širina............................................. 2,50 m
Promjer tubusa............................... 45/55 cm
Broj komora..................................... 6
Snaga motora.................................. 80 - 150 KS
Motor............................................... Yamaha 115 KS
Broj osoba........................................ 8
Kategorija......................................... C
Brodograditelj................................... Metamarine, Zagreb
Jamstvo.......................................... 5 god.
Cijena............................................ 142.500 kuna

ZAKLJUČNA OCJENA

PLUS
- manevarske sposobnosti
- udobnost u plovidbi

MINUS
- okvir vjetrobranskog stakla

29. studeni 2024 01:21