Optimalna težina broda jedan je od glavnih ciljeva svakoga projektanta. Pritom vrlo važnu ulogu ima krajnja namjena pa se pojedini proizvođači znaju prilagoditi sa slojem ili dva plastike više ako će brod biti izložen većim opterećenjima kao što je u djelatnosti dnevnog iznajmljivanja.
Potrošnja goriva, koje ionako plaćaju gosti, u tom slučaju bit će nešto veća, a vlasnik će nakon nekoliko godina korištenja ipak imati bolje sačuvan proizvod za daljnju prodaju. Isto vrijedi i za ribolovce orijentirane na otvoreno more koji, među ostalim, žele manje poskakivanja po valovima.
Husaria 570 Bow Rider po samom nazivu jasno upućuje na poljsku laku konjicu, pa težina od 600 kilograma nije preveliko iznenađenje. U tome jednostavnom konceptu brodice otvorenog pramca nema posebno teških elemenata nadgrađa pa ne čudi da ga brodograditelj nudi s motorizacijom od samo 50 do 150 konja. Primjerak za test je opremljen Yamahom 115, što je za jadranske uvjete optimalno rješenje.
Šest čvorova više
Zbog ovogodišnjeg zastoja s registracijama i aktualnog ograničenja kretanja, brod smo u Trogiru isprobali nakon što je mjesec dana proveo u moru bez podvodne zaštite. Na trupu i oko motora se već nakupilo prilično vegetacije pa smo na punom gasu s dvoje ukrcanih jedva dostigli 30 čvorova.
Očekujući daleko bolje rezultate mjerenja, a i fotografiranja, ekspresno smo brod izvadili na pranje i istoga dana ponovili cijeli test. Htjeli smo potvrditi važnost čistoće trupa u mjerenju, a konačan rezultat od 36 čvorova dokaz je da se mali dodatni trud itekako isplatio.
Kod ovako laganoga trupa uvijek treba paziti na raspored težina, kako putnika, tako i prtljage. Navedena nosivost od 914 kilograma ukupnog opterećenja zvuči kao prevelik zalogaj i doista nije realno da će netko ovako malu brodicu krcati do razme, no unutra ima dovoljno mjesta za svih sedam putnika.
Tri su kategorije na raspolaganju - skiper i njegov kopilot imaju prava sportska sjedala s visokim bokovima i prednjim preklopnim dijelom. Sjedala se ne mogu podešavati po visini i dubini i jedina dodatna funkcija je da se slobodno okreću za 360 stupnjeva. Stražnje klupe s jednostavnim i efektnim naslonom primit će troje putnika, a najtraženija mjesta su u prednjoj loži, gdje zavaljeni dvojac može uživati u plovidbi s uzdignutim nogama.
Ergonomija za pet
Svaki putnik ima svoj rukohvat, ograda je diskretno razvučena i po pitanju ergonomije sve funkcionira besprijekorno. Svaki dio nevelikoga glisera je na svome mjestu, kako u plovidbi, tako i na sidru. Sve je vrlo skladno složeno, tako da je očito uloženo dosta truda u promišljanje prije same proizvodnje. Ono što se na projektantovu računalu u Poljskoj nije dobro vidjelo su korisnički detalji, na koje su im zastupnici iz Hrvatske već ukazali.
Prvi se odnosi na visinu vjetrobrana. Na Jadranu uvijek nešto puše, a kad duže vrijeme glisirate brzinom od 20 do 30 čvorova, zaslužujete malo bolju zaštitu. U tom smislu bi dobro došla i najobičnija vratašca u prolazu prema pramcu. Drugi detalj za poljske jezerske uvjete nije toliko važan, ali kad na valovima pokušavate nešto spremiti ili izvaditi iz jednoga od devet spremnika, poželite odmah otići u dućan nautičke opreme i kupiti naramak jeftinih amortizera jer na Husariji nisu ugrađeni.
Uz presvlake visoke kvalitete jedan od velikih plusova su upravo spremnici, vrlo važni na svakome brodu, a pogotovo ovakvih dimenzija. Ispod pramčanih poluležajeva dužine 120 cm prostor je dubok 70 cm sposoban progutati puno stvari. Slična situacija je i s tri poklopca ispod putničkih klupa, svi vode u duboki prostor gdje su lako dostupni baterija, spremnik vode od 50 litara i filtar goriva. Spremnik goriva od inoksa zapremine 100 litara postavljen je po sredini broda.
Podignuti pramac
Od ostalih detalja vrijedi istaknuti teleskopske ljestve vješto ugrađene ispod desne krmene platforme, radiouređaj s četiri zvučnika, Simradov multifunkcijski ekran, te Pronavisovu tendu, jednu od rijetkih stvari koje Hrvati rade bolje od Poljaka. Za promišljanje brodograditeljima je još nekoliko detalja poput postolja za ugradnju stola ili umetaka za formiranje većih sunčališta. Mjesta za smještaj takvih dodataka svakako ima i šteta ih je ne ponuditi kupcima.
Starija generacija mehaničkih komandi s još neuštimanim malo dužim hodom lagano nas je povukla iz Trogira prema Drveniku. Prateći valove susjednog broda pokušavali smo pri brzini od 4-5 čvorova zadržati putanju gliserskoga trupa širokog 2,35 metara. Sa 115 konja na krmi i malom težinom očekivano je da Husaria spremno poleti i da kormilar treba vješto držati stvari pod kontrolom.
Lagani pramac se u prvoj fazi ubrzavanja intenzivnije podiže pa je preporučljivo nekoga od putnika sjesti naprijed. Nakon pola gasa i 3000 okretaja brod polako postiže balans i u režimu glisiranja vrlo dobro parira snazi motora. Čist trup bez putnika poletan je i zabavan za plovidbu, a dobra preglednost i stabilnost uzorni su, što smo poslije vidjeli i na fotografijama. Nisko sjedalo i unutrašnji 90 cm visoki bokovi dobra su početna pozicija za malo sportskiju vožnju.
Malo će tko u praksi testirati granice proklizavanja trupa, no tko voli malo uzbudljiviju vožnju, neće pogriješiti s broj dužom nogom motora - XL. Kad smo se malo naviknuli na kontriranje, dali bismo ukupnoj izvedbi podvodnog dijela vrlo dobru ocjenu, iznad očekivanja za potpuno novi proizvod na tržištu.
Uzorna ergonomija
I potrošnja je vrlo ugodna - pri brzini od 20 čvorova Yamaha popije 15 litara na sat, što bi s punim spremnikom odgovaralo autonomiji od 130 nautičkih milja. Ako ćete baš juriti maksimalnih 36 čvorova, onda će i potrošnja prijeći 40 litara na sat, što se malo kome isplati. To su za malu Husariju i motor velika opterećenja pa se preporučuje držati brojke od tridesetak čvorova.
Naš gotovo cjelodnevni test po stanju mora od mirnog do gotovo metar visokog vala prošao je s potpuno suhim kokpitom, što je dobar znak. Ergonomski uzoran i funkcionalno idealno iskorišten prostor veliki su plus za brodograditelja kojemu je ovo prvi morski projekt.
Naime, u maloj hali su prije pet godina napravili slatkovodni šestmetarski kruzer s kabinom i s Husarijom žele napraviti izvozni iskorak na Mediteran. S avangardnim axoparskim izgledom, udobnim interijerom i povoljnom cijenom od 194 tisuće kuna imaju dobre izglede za uspjeh.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....