StoryEditorOCM

Moćan i štedljivTestirali smo Lolivul 9.0 s dizelskom pentom Oxe: i po jugu s razvijenim valom plovi vrlo mirno. Sve upućuje da će ova kombinacija biti izuzetno konkurentna

Piše Damir Višić
24. travnja 2018. - 14:12

Gumenjaci Lolivul namjenske su radne brodice koje se bez nekih većih preinaka proizvode već desetak godina. Koncepcija prvog modela, dužine nešto manje od šest metara, osmišljena je za potrebe jedriličarskih trenera.

Dakle, takav je gumenjak trebao biti lagan i jednostavan za kopneni prijevoz, a opet siguran, udoban i brz, pogodan za sva mora i u svim uvjetima. Jedina mu je zamjerka što je za manje prikolice velik, pa je sljedeći model bio vrlo sličan, ali osamdeset centimetara kraći.

Podignuti pramac

Ekspanzijom turizma javila se sve i veća potreba za brodskim taksijem, individualnim transferima i dnevnim izletima, što se u početku obavljalo upravo ovakvim tipom plovila. Ipak, kapacitet ovolikih gumenjaka nije velik te se logično nametnula potreba za izgradnjom većeg modela, dovoljno komotnog i sigurnog za prijevoz dvanaest osoba.

Linije i izgled Lolivula 9.0 dosta su nalik manjim modelima, ali su i primjereno modificirane. Silueta naglašeno podignuta pramca zadržana je otprilike u istom omjeru, pa ovaj model realno ima dosta visok pramac. Kako bi se vizualno činio manjim, promjer tubusa se prema vrhu sve više smanjuje.

Ukrcaj preko pramca omogućen je visoko podignutim škafom, povezanim s upravljačkom konzolom i prateći nakošene linije tubusa nagnuta prema krmi.

​Površina škafa je radi veće sigurnosti prekrivena tikom, a portela u sredini otvara velik gavun dovoljan za sve pojase za spašavanje, navlake i ostalu obaveznu opremu. Skala za silazak u kokpit ovako više nije toliko visoka, a prolazi uz konzolu dovoljno su komotni.

Sigurni rukohvati

​Cijevi konstrukcije nosača tende, pričvršćene za konzolu, odlični su i sigurni rukohvati. Prostor za kormilara dovoljno je komotan. Sjedalo je širine konzole i premda na njemu može sjediti dvoje, za tim nema stvarne potrebe.

image
Jednostavna i funkcionalna komandna ploča
Božidar Vukičević/Cropix

Iza kormilara su dva reda po četiri jahaća sjedala, a sjedalo na krmi je za tri odrasle osobe dovoljno široko.

Prostor pod krmenim sjedalom nije velik. U sredini je bazen s kaljužnom pumpom, sa strane cijevi i ostale brodske instalacije, a ono malo preostala prostora može se iskoristiti za neku opremu koja i ne mora biti na dohvatu ruke.

Gavuni ispod sjedala također nisu veliki, kao ni gavun u konzoli, tako da za nekakvu veću prtljagu u njima i nema mjesta.

image
Gavun ispod krmene klupe
Božidar Vukičević/Cropix

Krmena platforma ima oblik trapeza na čijem je kraju motor, ovako više udaljen od krmena zrcala. Gumenjak je predviđen za motore do 300 konjskih snaga, a mi smo za test imali Oxe Diesel od 150 konjskih snaga.

image
Oxe Diesel radi začuđujuće tiho na niskoj frekvenciji zvuka
Božidar Vukičević/Cropix

Lolivul 9.0 ispod upravljače konzole ima ugrađen 320-litarski rezervoar goriva, a za potrebe ovog testa u kokpit je ispred krmenih sjedala pričvršćen poseban prijenosni rezervoar s naftom.

Dizelska penta Oxe

Izvanbrodski dizel motori su novost na našem tržištu pa ni iskustva distributera, tvrtke Fred Bobek iz Vodica, nisu velika. Motor se proizvodi u Švedskoj i zamišljen je prvenstveno za potrebe mornarice, pomorske policije, te profesionalnih civilnih službi i djelatnosti, pa tako udovoljava i NATO-ovim single-fuel direktivama.

Svojim karakteristikama može se uspoređivati s benzinskim motorima od 200-250 konjskih snaga. Cijena još nije formirana, ali je sigurno da će biti skuplji od benzinskih motora, međutim, kroz svoju eksploataciju početna investicija trebala bi se brzo isplatiti.

Proizvođač preporučuje redovit pregled i servis nakon svakih 200 radnih sati, što je upola rjeđe nego kod benzinskih motora, a veliki servis tek nakon 2000 sati rada motora. Druga pogodnost je niža potrošnja goriva. U odnosu na ekvivalentne benzinske motore potrošnja mu je manja više od 30 posto.

Nadalje, nije zanemariva ni činjenica da plovila u profesionalnim djelatnostima imaju pravo na plavi dizel. Kada se sve to zbroji, uštede korištenjem ovog motora mogu biti dosta velike.

Snažan potisak

U predrasude o većoj buci i snažnijim vibracijama razuvjerili smo se još dok smo na minimumu polako isplovljavali s veza. Vibracije su nešto osjetnije, onako, više brodske, ali je frekvencija zvuka motora dosta niža. Značajnijih promjena nema ni podizanjem broja okretaja.

Brzina raste ujednačeno, do 2500 okretaja na 12 čvorova, a zatim do 4000 okretaja progresivno i tada doseže 31,5 čvorova, a na maksimumu od 4300 okretaja postigli smo tek nešto manje od 34 čvora.

image
Bez obzira na kurs Lolivul 9.0 plovi izuzetno mirno
Božidar Vukičević/Cropix

Već ovo nam je ukazalo da se ovaj motor s 150 konjskih snaga svojim karakteristikama može uspoređivati s dosta snažnijim benzinskim motorima. Tome doprinosi i način na koji gumenjak ubrzava.

Naglim davanjem punoga gasa odmah starta s osam čvorova, ubrzanje mu do dvanaeste sekunde raste linearno i već doseže brzinu od 30 čvorova. Maksimalnu brzinu postiže u sljedećih pet do šest sekundi.

Konkurentna kombinacija

Za vrijeme testa na moru je puhalo umjereno jugo s već razvijenim valom, a u gumenjaku se to gotovo i ne osjeti. Bez obzira na kurs, plovi izuzetno mirno. U oštrom okretu samo se lagano nagne na bok, krma mu ujednačeno proklizava, a i manevar nagle promjene smjera vrlo mirno prihvati odmah.

image
Ovo bi mogla biti vrlo uspješna kombinacija
Božidar Vukičević/Cropix

Lolivul 9.0 se najčešće proizvodi opremljen za taksi ili prijevoz putnika, a ako se svi najavljeni podaci o motoru Oxe Diesel pokažu točnima, tada će ova kombinacija biti izuzetno konkurentna za takav tip plovila.

OSOBNA KARTA

– Dužina........................................ 9,00 m
– Širina...........................................2,50 m
– Gaz.............................................. 36 cm
– Visina............................................ 95 cm
– Težina..........................................1050 kg
– Tank goriva....................................320 l
– Max. snaga motora........................300 KS
– Broj osoba........................................ 12
– Kategorija........................................... C
– Proizvođač........................................ Kanula
– Cijena.............................................. 39.000 eura

KONAČNA OCJENA

PLUS
– jednostavno održavanje
– miran u plovidbi
– manevarske sposobnosti

MINUS
– malo prostora za prtljagu

20. studeni 2024 09:55