StoryEditorOCM

budućnost pomorstvaS NASA-inom tehnologijom do kapetanske preciznosti: obišli smo napredne simulatore tvrtke ‘Brodsko upravljanje‘

Piše OM Native
12. travnja 2023. - 09:34

- Držite kurs! Polako! Upravo ćemo pristati u New York... - rezolutnim će nam glasom kapetan Ljubomir Podrug, a mi dajemo naredbu strojarnici da smanji brzinu dok prolazimo pored Kipa slobode.

Ne, niste krivo pročitali - i bez jednog, jedinog dana iskustva upravljali smo velikim tankerom ispred jedne od najprometnijih svjetskih luka, a da se zapravo nismo mrdnuli iz Splita, točnije iz trening centra tvrtke Brodsko upravljanje!

Riječ je, naime, o simulatoru zapovjednog mosta (Bridge simulator room) na kojem budući pomorci odrađuju praktični dio nastave, a godišnje ih obuku prođe više od 4000. O kakvom se moćnom stroju radi najbolje govori podatak da u svojoj bazi podataka ima čak 156 svjetskih luka, pritom vjerno prenoseći plovidbu morima na veliki ekran. Doslovce se osjećate kao na pravom brodu, s pravom posadom.

image

Simulator zapovjednog mosta

Tom Dubravec/Cropix

- Mi smo sada u navigacijskom simulatoru koji nam može poslužiti za sve tečajeve i sve vrste brodova: od Bridge team managmenta, Bridge resourcea, Ship to ship operationa do Ship’s handling and maneuveringa. Dakle, ovdje imamo mogućnost simuliranja plovidbe svim vrstama brodova: od najmanjih plovila, velikih jahti i ledolomaca pa do tankera za sirovu naftu od preko 400 tisuća tona nosivosti - priča nam u dahu kapetan Podrug, dugogodišnji zapovjednik i časnik s 12 godina predavačkog iskustva. Ukratko - pravi morski vuk.

Učenje na greškama

- Sve je više trend da pojedine kompanije traže neke ciljane tečajeve. Drugim riječima da im simuliramo situacije u kojima su se nalazili njihovi brodovi, a časnici su tom prilikom radili greške. Sve kako bi ih naučili ponašati u određenim neprilikama. Osim toga, ovdje pružamo široki spektar pomorske obuke gdje se mladi ljudi mogu obučiti kako raditi u timu, kako se postaje dobar lider te sve ono što im je potrebno za rad na brodu u skladu s međunarodnim pomorskim konvencijama.

Imamo mogućnost simulacije na svim svjetskim morima, pa čak i rijekama i jezerima. Možemo prikazati i sve vrste nevremena kako bi se kandidati znali ponašati i u tim situacijama te kako bi ih osposobili za rad na brodu i prije samog zaposlenja. Ovdje dobiju znanje o suvremenoj navigaciji, a pripremljeno je čak 80 vježbi. Gotovo sve moguće situacije na moru.

image

Kapetan Ljubomir Podrug

Tom Dubravec/Cropix

Primjerice, oni koji uče kod nas upravljanje jahtama mogu voziti na našem simulatoru duž cijele hrvatske obale i tako stjecati iskustvo prije vožnje ili kupovine vlastitog broda. Moguće je simulirati i pomorske nezgode te zagađenja na bilo kojem djelu našeg Jadrana, kao i pratiti brod u nevolji i prejudicirati štete koje mogu nastati te pravodobnim akcijama to spriječiti - objašnjava nam kapetan Podrug.

Iako nam se bilo teško oprostiti od zapovjednog mosta, odlučili smo se unutar trening centra “Brodskog upravljanja” posjetiti i ostale simulatore koji su na raspolaganju budućim pomorcima ili onima koji su došli na usavršavanje.

Na vratima Cargo training rooma, gdje se vrši obuka za četiri vrste tankera (LNG, LPG, Chemical tanker i WLCC - tanker sirove nafte), tako nas je dočekao Ivica Kučić, upravitelj stroja s 27 godina iskustva na moru.

image

Prekrcavanje tereta se obavlja kao na pravome brodu

Tom Dubravec/Cropix

Osobno iskustvo

- Ovdje obavljamo trening za određenu vrstu broda, odnosno razne vježbe ukrcaja i iskrcaja tereta s tankera. Tečaj traje pet dana u što su uključeni nastava iz teorije, rad na simulatoru te vježbe u autentičnim situacijama gdje kandidati prolaze iste cargo operacije kao i na brodu. Povratne reakcije su dobre, pomorci su zadovoljni jer dobiju znanje koje će im itekako trebati na poslu, a ja im nastojim prenijeti i objasniti i ono što se meni osobno događalo na brodu kroz dugu karijeru kako bi znali što raditi i u nepredviđenim situacijama - jasan je Kučić, a mi nastavljamo dalje do tzv. DP Technology rooma.

Tu nas u priču uvodi umirovljeni kapetan Josip Belić, inače prvi kapetan koji je s nekim kruzerom uplovio u splitsku luku!

- Pojednostavljeno rečeno, ovdje s kandidatima radimo na manevriranju broda putem računala. Dakle, umjesto kapetana broda umjetna inteligencija prati koordinate, vremenske promjene, morske struje, valove i ostale podatke koji se dobivaju iz satelita te kompjutor zapravo sam odlučuje kako će se brod ponašati na moru. Čovjek je kod ovih operacija samo kontrola - objašnjava nam kapetan Belić.

Treba naglasiti kako je riječ o jednom od najtežih tečajeva gdje su za titulu DP operatera potrebne najmanje četiri godine izobrazbe.

Izbjegavanje sudara

- Ova tehnologija se, osim kod off-shore platformi, ugrađuje i primjenjuje u velikim putničkim brodovima upravo zbog preciznog manevriranja. Po mom mišljenju ovo je budućnost pomorstva. Riječ je o tehnologiji koja je preuzeta od NASA-e te su sva moderna, autonomna plovila bazirana upravo na DP tehnologiji - kaže nam kapetan Belić.

image

Kapetan Josip Belić i polaznici uz simulator DP positioning sustava

Tom Dubravec/Cropix

Na koncu stižemo i do kapetana Vjekoslava Grgića. Njegov zadatak je obuka kandidata za izbjegavanje sudara na moru, a simulator je zapravo bazen opremljen brodovima i jedrilicama na daljinsko upravljanje, zatim remorkerima i tankerima na sidru te ostalom lučkom infrastrukturom.

- Ovdje obučavamo sve voditelje brodica, skipere, zapovjednike jahti i pomorce koji pripremaju poručničke ispite. Dakle, simuliramo ulazak i izlazak iz luke te odlazak i dolazak na vez. Također, učimo kandidate i proceduri najave dolaska, odnosno odlaska iz luke. Polaznici tečaja upravljanja malim brodicama izbjegavaju sudare na moru, vježbaju dolazak na vez te ih učimo komunikaciji s lučkom operativom. Ta su pravila i procedure iste u čitavom svijetu i naš je zadatak da pomorcima plastično dočaramo sve situacije koje ih mogu zadesiti na moru - zaključio je na kraju našeg putovanja kapetan Grgić.

image

Simulator za izbjegavanje sudara na moru
 

Tom Dubravec/Cropix
22. studeni 2024 22:32