StoryEditorOCM

Otvoreno more u cannesuReportaža s najglamuroznijeg sajma na svijetu: u okruženju blještavih jahti, helikoptera i limuzina biti originalan pravi je izazov

Piše Gordan Jelavić
26. rujna 2019. - 11:09

Pun mjesec. Još jedna iznimno topla rujanska večer na Azurnoj obali, a stotine jahti u staroj gradskoj luci Cannesa uključilo je sva moguća svjetla iznad i ispod površine kako bi proslavili dan kada nautički sajam radi do 22 sata. Nadrealna noćna vizura s blještavim plutajućim milijunima eura, natiskanima za biranu publiku iz cijelog svijeta, dodatno je naglašena miksom različitih glazbenih izričaja na privatnim zabavama.

Narodne nošnje

Dok je na gornjem katu jedne od jahti pjevački dvojac izvodio baladu Lady Gage i Bradley Coopera, na susjednom štandu ih je DJ nadjačavao saksofonskim melodijama, a malo dalje su golišave plesačice izvijale tijela u tehno ritmu na jahti austrijskog proizvođača, u bodypaint varijanti njihove narodne nošnje. Sreća da je bio petak trinaesti pa je čovjek spreman na razne prizore, kako modnih tako i kirurških ekstravagancija.

image
Austrijski gazda je plesačice odjenuo u narodne nošnje
Božidar Vukičević/Cropix

Ako zanemarimo taj dio jahtaške subkulture, ne postoji industrija u svijetu gdje se u jednom proizvodu spaja tehničko savršenstvo s ciljem zadovoljavanja najskrivenijih želja nekog ljudskog bića. Projektanti velikih jahti su toliko toga iskusili da za njih više ne postoji nemogući zahtjev - skrivena podmornica, helidrom, osam hladnjaka, 16-zonski klima-uređaj, terarij za iguanu, pješčanik za djecu, vrt sa svježim povrćem... Ma sve se može napraviti i ugraditi, i zato su današnji brodovi pravi spomenici ljudske kreativnosti, ali i razmaženosti.

Recimo da netko iz nekog razloga poželi gumenjak od 22 metra, s mlaznim pogonom i 3600 konja, talijanska tvrtka Novamarine će ga isporučiti i vlasniku osigurati svu pažnju svijeta gdje god da se pojavi.

To je sajam u Cannesu. Za jedne sajam taštine, a za druge obični posao.

U protekle 42 godine ta je manifestacija postala centralno mjesto jahtaškog biznisa i pozornica za pokazivanje svega što se radilo i gradilo proteklih godinu dana. Od 600 izloženih brodova više od stotinu ih je tu prvi put predstavljeno, što je za sve ljubitelje brodova prava slastica.

Rabljene jahte

U tome društvu nema mjesta za srednju klasu jer sve počinje od deset metara, a jedine iznimke su modeli kategorizirani kao bajboti za jahte. Svejedno, broj posjetitelja je prilično visokih 54 tisuće, najjeftinije ulaznice koštaju 19 eura, pa sve do 1122 eura za tjednu Riviera karticu s VIP ovlastima, korištenjem usluga helikoptera, limuzina i glisera.

Interes izlagača je svake godine sve veći, tako da su jedrilice i rabljene jahte izložene na drugom kraju zaljeva u Port Canto s odlično organiziranim besplatnim brodskim i autobusnim linijama.

Teško je iz tako bogate ponude izdvojiti neki trend, ali moglo bi se reći da katamarani i dalje rastu u broju i veličini, velike pente osvajaju sve veći broj krma, a moderan dizajn je potpuno istisnuo klasične linije.

Za širu populaciju najzanimljiviji su popularni modeli, pa ćemo početi s jednim od najmanjih - Jeanneau Merry Fisher 10.95 Fly. Dakle, na postojeći model od deset metara s tri kabine dodana je terasa za dodatni komfor. Prostor nije prevelik da bi previše utjecao na stabilnost i s obveznom tendom će biti pravi hit.

Na krmi su dvije Yamahe, snage po 300 konja, tako da je cijela priča prilično praktična. Jedino što se izgubilo je dio krmenog kokpita zbog postavljenih ljestvi. Cijena broda je 187 tisuća eura, a s motorima 231.

Gran Turismo

Novi Jeanneau NC 37 nudi život na jednoj razini. Isporučuje se s dizelašima Volvo Penta D3 snage po 220 konja i joystickom za jednostavno upravljanje, pa zato i košta 312 tisuća eura, a s dodatnom opremom izložbeni primjerak dostigao je 380 tisuća.

image
Jeanneau NC37 nudi obilje u jednoj razini
Božidar Vukičević/Cropix

Ispod palube se mogu odabrati dvije ili tri kabine s odvojenim tušem i wc-om. Prostrani salon s kuhinjom i povezanim vanjskim kokpitom s velikom platformom nudi zaista puno komfora za trup od 9,86 metara.

Sestrinski Beneteau je oduševio s novim Gran Turismom 32. Kao prvo, može ići s unutrašnjim ili vanjskim motorom. Sportsko nadgrađe s velikim staklenim površinama izgleda odlično i nudi pogled unaprijed za četvero putnika. Kuhinjski blok je okrenut prema krmi za dodatnu praktičnost.

image
Beneteau Gran Turismo 32
Božidar Vukičević/Cropix

Prolaz prema pramcu kroz otvor u vjetrobranu i tri odvojena ležaja za sunčanje malo podsjećaju na Sea Ray iste dužine, ali to je toliko praktičan koncept da će ga uskoro mnogi imati. S ugrađenih 700 konja postizat će gotovo 40 čvorova.

Njihova kuća na moru zove se Swift Trawler 41 i za 562 tisuće eura nudi pravu raskoš na 13 metara dužine. U ponudi je i verzija bez gornjeg mosta, ali prava je šteta ne iskoristiti maksimum od ovakvog broda. Širina od 4,20 metara osigurala je prostor za tri kabine i salon po mjeri veće obitelji. Kao pravo rješenje za duga putovanja s dvije Volvo Pente D4 snage po 300 konja jamči umjerenu potrošnju i autonomiju od 180 milja.

Britanska elegancija

Jedinica za mjeru luksuza je Princess. Od njihovih 25 modela u ponudi novi F50 spada među mališane, a opet bi skroman čovjek s milijunom eura u džepu teško mogao poželjeti više. U 15 metara dužine složene su četiri odvojene cjeline za potpuni mir u kući.

image
Princess F50
Božidar Vukičević/Cropix

U potpalublju su poprečna vlasnička kabina razvučena cijelom širinom od 4,34 m s velikim prozorima, vlastitom kupaonicom i ambijentom hotela s pet zvjezdica. Druga kabina je u pramcu i toalet dijeli s kabinom s krevetima na kat, nazovimo je dječjom, iako je visoka 220 cm.

I udobni salon pun drva je savršeno tapeciran, tako da je prava šteta koristiti prekrasnu kuhinju na njegovu ulazu. Najljepše mjesto za praćenje svih zbivanja na brodu je vanjska sofa sa slobodnom komunikacijom prema platformi, bočnim prolazima za pramčano sunčalište i stepenicama za flybridge kapaciteta desetak ljudi.

Ono po čemu je Princess poznat su zavidne performanse, pa tako dva Volvo Penta IPS-a, snage po 600 konja, 42 tone težak brod za potrebu potjeraju sve do 36 čvorova. Komande s navigacijom su smještene i na gornjem katu za sve željne vjetra u kosi.

Princessov koncept kućnog sportskog bajbota R35 ove su godine kopirali i drugi. Fairline je izložio F-Line 33 nasljednika nekada vrlo popularnih Targi, i nakon dugo vremena se može reći da su napravili odličan posao. Osim atraktivnog izgleda, stajaće visine u unutrašnjosti, dvije kabine i praktičnosti dnevnog cruisera s velikom preklopnom platformom, vrlo zanimljiva je i ulazna cijena od 300 tisuća eura za verziju s najslabijim benzincima snage po 240 konja.

image
Fairline 33 vraća Britance u srednju klasu
Božidar Vukičević/Cropix

Top model može nositi i dvostruko jače V8 motore za brzinu veću od 45 čvorova. Ideja je da se od 10 metara dugačkog modela napravi nova klasa i privuku mlađi ljudi u nautiku, koji će kasnije prijeći na veće modele i škveru donijeti pravu zaradu.

Rand iz Hrvatske

Sunseeker pak nudi drukčiju priču s hibridom gumenjaka i trkaćeg glisera. Ime Hawk 38 je naslijeđeno od starih Superhawkova, iako po konceptu s njima nema veze. Uski brod podignutog kljuna dužine 11,85 metara nosi dvije pente po 400 konja za užitak plovidbe do 60 čvorova. Četiri sjedala su opremljena amortizerima, dok će putnici na ostalim mjestima imati nešto manje sreće bude li skiper iskušavao sreću na valovima. Cijena te atraktivne igračke s dodatnom opremom je 800 tisuća eura.

Među bajbote se u Cannesu provukao i Rand Leisure 28 Cabin, iako bi s cijenom od 145 tisuća eura i kabinom u pramcu bez problema funkcionirao kao neovisan obiteljski brod. Siva boja trupa, čist i elegantan dizajn i veliko sunčalište na krmi bili su pravi magnet za poglede pa se dosta ljudi interesiralo za kupnju.

Brod će se, osim s Mercruiserom 250, isporučivati i s električnim motorom vršne snage 230 kW i litij-ionskim baterijama od 94 kWh za dva sata autonomije pri brzini od 17 čvorova. Ta verzija košta 300 tisuća eura, ali na tržištu je malo takvih pa bi na ekološki osviještenom sjeveru mogla imati puno uspjeha.

Poneki bi se primjerak mogao prodati i u Jadranu, jer je proizvodni pogon toga danskog brenda nedavno prebačen u Kaštela. Odabir lokacije nije slučajan jer inženjerski razvoj Randa uspješno vodi mlada splitska tvrtka Advanced Solutions.

Među modele čistoga dizajna spada i Pardo, donedavno smatran kopijom Fjorda. Talijani su nakon 50 i 43 stope napravili pristupačniju verziju od 38 stopa (11 metara trupa) s cijenom od 385 tisuća eura. Osim unutrašnjih Volvo Penti u benzinskoj ili dizelskoj varijanti, na krmu se mogu zakačiti i tri pente po 300 konja za brzinu veću od 50 čvorova.

Time se dobije na uzbuđenju, ali i gubi draž slobodne krme. U svakom slučaju, moderna unutrašnjost s četiri ležaja i toaletnim prostorom je ista pa će svatko birati što mu više odgovara.

Gumene pile

Istu dilemu nude i talijanski gumenjaci Renier, novo ime na tržištu. Nakon modela od 9 i 6 metara, javnosti je predstavljen R8 - nasljednik istoga uspješnog koncepta. S cijenom od 107 tisuća eura spada u višu kategoriju, što se može i osjetiti na prvi pogled. Uz odlične materijale, wc u pramcu, hidraulički podizanu urednu strojarnicu, veliko sunčalište i platformu, zgodan detalj je utor iza sjedala, u koji se složi cijeli bimini za svega tridesetak sekunda. Dopuštena je ugradnja pogona do 300 konja.

MarCo Emotion 36 još je jedan primjerak talijanske luksuzne škole. U cijeni od 350 tisuća eura veliki dio nose dva Mercuryja 450, ali brod je zato prava pila. U dizajnu dominira originalno skrojena sintetička tikovina i bočni prolazi sve do pramca.

image
MarCo Emotion 36
Božidar Vukičević/Cropix

Za istu cijenu ponuđena je nova Salpa Soleil 42, opremljena s parom Yamaha 300, iako može nositi i najjače 425-ice. Dva metra duži trup s dvije hidrodinamičke stepenice u unutrašnjosti krije dvije kabine pa će ga birati pragmatičniji kupci.

Uz svemirce poput Novamarineova Black Shivera dužine 22 metra, najviše testova sa zainteresiranim klijentima odradila je flota SACS-ovih favorita - Strideri 10, 11 ABT, 11 Limousine, 13, te Rebeli 40 i 47 Open HT. Kad ih izdaleka vidite na pučini ne čine se tako veliki, ali kad prođu blizu, shvatite da bi svaki od njih trebao imati vlastiti bajbot.

Rješenje vječnog problema smještaja pomoćnih plovila na krmi nudi Extender, talijanski bajbot s tvrdim dnom koji se preklapanjem ugrađenim električnim vitlom smanji za čak 40 posto. Model od 5,60 m nakon presavijanja stane u 3,30 metara, a 4,60 u 3 metra.

image
Gumenjak Extender presavijen stane na svaku krmu
Božidar Vukičević/Cropix

Prizor ne izgleda posebno lijepo jer imate osjećaj gnječenja materijala, ali navodno nema neke velike štete, a korist je velika. Svaka ideja se plaća, pa u paketu s Hondom 60 Extender 560 košta 81 tisuću eura, a 460 s Yamahom 40 - 41 tisuću eura.

Igračke za milijunaše

Inovativnih plovila u Cannesu je bio priličan broj. Jedan od starih mokrih snova svakog nautičara je izlazak na kopno s amfibijom. Taj je koncept zasad najbolje razvila Iguana sa sklopivim gusjenicama. Njihov prvijenac Commuter Sport Exlusive košta 810 tisuća eura, pa su predstavili jeftiniji gumenjak od 10 metara istog koncepta, nazvan X100. Njegova cijena s Mercuryjem 300 je samo 330 tisuća eura.

image
Amfibija Iguana sada dolazi i kao gumenjak
Božidar Vukičević/Cropix

Za oko je mnogima zapela i platforma za igračke tvrtke Icon Craft, jedne od rijetkih s proizvodnjom baš u Cannesu. Taj je brod otvorene krme i rasklopivih bokova zamišljen kao nosač jet-skija, raznih ronilica i dronova, koji spadaju u inventar svake veće jahte.

Da bi se skuter mogao ukrcati, motori su postavljeni na rubove krme, što sigurno dobro utječe i na upravljivost. Cijena broda od sedam metara je 182 tisuće eura, a Evinrudeovi motori od 250 konja još 60 tisuća.

Uz nezaobilazne Sea Bobove, prisutne na svakom koraku, iz Kine je u Cannes stigla njegova kopija, nazvana Iaqua. Već godinu i pol s prodaje na tržištu Azije i Australije i sada su spremni za osvajanje Europe. Naravno, glavni adut je cijena od pet tisuća eura za osnovni model, do 12 za karbonski.

image
Ronilica Iaqua kineska je konkurencija Sea Bobu
Božidar Vukičević/Cropix

Priča je poznata, ronilica ide do 40 metara dubine, radi 90 minuta i puni se na kućnu mrežu. Kao prednost, njezini konstruktori ističu modularnost svih elemenata, pa se svaki kvar lako zamijeni u roku od sat vremena.

Katamarani za mlade

Kad smo već kod električnog pogona, spomenimo kako je Volvo Penta na katamaranu Lucia predstavila svoj prvi električni motor snage 15 kW. O tome ćemo projektu detaljnije pisati u idućem broju Otvorenog mora, no podatak o 27 milja dosega pri brzini od 5 čvorova zvuči zanimljivo.

Katamarani su i dalje u rastu, tako da je njihova ponuda bila odlična. Uz Lagoon i Sunreef kao perjanice u visokoj klasi, novitete su predstavili Fountaine Pajot, Nautitech, Aventura, Leopard... Najvažnija novost u tome svijetu je ulazak Jeanneaua s dva Excessa od 12 i 15 metara. Razigranije dizajniran od Lagoona iz iste grupacije očito cilja na mlađu publiku.

image
Komforni interijer katamarana Excess
Božidar Vukičević/Cropix

Na modelu od 12 metara visina salona i kabina od 2 metra pruža dobar osjećaj prostora, a još kad se u jednome trupu naruči samo jedna kabina, onda ima mjesta za slobodan hodnik s kaučem i radnim stolom, kao u hotelu. Staklene površine su velike, kao i sunčalište na krovu. S PDV-om cijena iznosi 400 tisuća eura, a komfornija 15-ica sa šest kabina i šest wc-a čak dvostruko više.

Među jednotrupnim jedrilicama najveće iznenađenje bio je Dehler 30 One Design, regatni favorit iznimnog potencijala, kao vlasnički ili flotni brod. Zaobljeno-izlomljeni trup dimenzija 9,14x3,25 m produžen je dugačkim špirunom, jedna argola upravlja s dva lista kormila i sve izgleda spremno za akciju.

image
Dehler 30 One Design pravo je osvježenje
Božidar Vukičević/Cropix

Propela motora se potpuno uvuče u trup, spremnik od 200 litara pomaže u regulaciji balasta, a za bolju kontrolu genakera postavljen je outrigger.

Iako plastičnih stijenki, unutrašnjost je prilično komforna s tri kabine, toaletom i kuhinjom, tako da se lako može koristiti i za obiteljske namjene. Cijena broda teškog 2800 kg s olovnom kobilicom od 900 kilograma je 137 tisuća eura.

Povratak Elana

Jednako brz brod s malo više komfora nacrtao je slavni Marc Lombard. Njegov RM 11,80 već godinama ima modernu formu trupa po ukusu jedriličarskih znanaca. S obzirom na to da cilja i na kupce s obale Atlantika, isporučuje se u tri verzije - sklopivom, jednom ili dvije kraće fiksne kobilice, te opcijskim karbonskim jarbolom.

image
Francuski RM 11,80 ima avangardan trup
Božidar Vukičević/Cropix

U bijeloj elegantnoj unutrašnjosti odličan detalj je panoramski prozor za pregled stanja na palubi i pučini. Cijena je 260 tisuća eura, a dodatno opremljen izloženi model zelenog trupa ponuđen je za 350 tisuća.

Čarterski adut je novi Elan Impression 45.1, s velikim salonom visine 210 cm i četiri kabine. Naslon kauča u salonu može se okrenuti tako da se može kuhati sjedeći, što je zgodan detalj. Vanjskom roštilju i hladnjaku može se pristupiti s krmene platforme, što je popularno posljednjih sezona. S cijenom od 300 tisuća eura i puno opreme pogodili su ukus mnogih jer je za iduću sezonu već naručeno 15 primjeraka.

image
Elanov Impression 45.1
Božidar Vukičević/Cropix

Kvadrat stana 25 tisuća eura

Globalna popularnost Cannesa kao odredišta svjetskog jet seta ima i drugu stranu medalje. Običnom radnom narodu, isto kao i u Hrvatskoj, život je sve skuplji, pa mlade generacije o posjedovanju nekretnine mogu samo maštati jer cijene nezaustavljivo rastu.

Kombinacija ekskluzivnih vila i modernih apartmanskih blokova ostavlja dojam raskoši, ali dobar dio radnika na kraju turističkog hranidbenog lanca životari u zapuštenim siromašnijim kvartovima i iznajmljenim stanovima, kupuju akcijske proizvode u malobrojnim supermarketima (jer se svi uglavnom hrane u restoranima) i čekaju bolje sutra.

Samo za primjer, a nije najskuplji, u izlogu jedne od agencija ponuđen je apartman u prvom redu glasovite šetnice La Croisette s najpoznatijim svjetskim dizajnerskim trgovinama, po cijeni od 2,15 milijuna eura.

Ima 85 kvadrata, dvije sobe, lijepu terasu i pogled na more. Kao šala sitnim slovima piše da je u cijenu uključena agencijska provizija od pet posto.

VIŠE FOTOGRAFIJA SA SAJMA POGLEDAJTE U NAŠOJ GALERIJI GORE.

25. studeni 2024 07:03