StoryEditorOCM

izvještaj iz italijeSajam u Genovi: napredak tehnologije vidljiv je u svakom segmentu, turbo pente su narasle do 400 konja, brodovi se voze na joystick, a megajahte plove i na baterije

Piše Gordan Jelavić
1. listopada 2016. - 11:37

Izvoz kao jedino rješenje za napredak industrije nije samo hrvatska mantra, nje su se snažno uhvatili i Talijani tražeći rješenje za nestanak vlastite srednje klase, nekoć najbrojnijih kupaca plovila.

To se moglo čuti i na otvaranju 56. sajma nautike u Genovi, gdje je, predstavljajući financijske rezultate za 2015. godinu, predsjednica udruge UCINA Carla Demaria s velikim zadovoljstvom govorila o godišnjem porastu prihoda od 17 posto i Italiji kao najvećem svjetskom izvozniku plovila s unutrašnjim motorom (ispred Nizozemske i Njemačke).

image
Fieru je posjetilo 127 tisuća posjetitelja
Gordan Jelavić

Pojam unutrašnjeg motora varljiva je kategorija, jer kad bi se gledala i manja plovila, onda je na prvome mjestu daleko ispred svih SAD, a na drugom Poljska, koja uz vlastitu produkciju statistiku nadopunjuje narudžbama za Brunswick, Jeanneau i brojna skandinavska brodogradilišta.

Pola stare Fiere

Tih 2,9 milijardi eura u talijanskoj nautičkoj industriji izravno zapošljava 18 tisuća radnika, što se iz pozicije hrvatskih malih brodograditelja čini kao znanstvena fantastika. Tako bismo mogli opisati i sajam koji s tisuću izloženih plovila i prateće opreme još uvijek ostavlja bez daha iako nije ni na pola pretkriznih gabarita.

Tome i dalje kumuju talijanski proizvođači okupljeni oko grupacija Ferretti i Azimut, koje već nekoliko godina svoje flote izlažu samo u Cannesu. Uz povratak britanskih proizvođača Princessa, Fairlinea i Sunseekera, najvažnija novost ovogodišnjeg Salona nautike je nikad raniji termin otvaranja (20. rujna).

Zbog toga je svih šest dana sajma bilo stabilno bablje ljeto, idealna atmosfera za razgledanje i isprobavanje plovila, što je sigurno utjecalo na dobro raspoloženje 800 izlagača i 127 tisuća posjetitelja, devet posto više nego lani. Pomak u kalendaru omogućio je i organizaciju popratnih događanja, koja uključuju kupanje u moru, poput natjecanja u SUP i kajak polu, jedrenju na dasci i flyboardu.

Za vikend je priređeno i prvo ribolovno natjecanje u povijesti sajma, na kojem je snage odmjerilo tridesetak najpoznatijih talijanskih big game timova.

Talijani su oduvijek bili majstori minijature, pa počinjemo predstavljanje sa sicilijanskim Marinom Iside Cabin 500, gliserom za četiri osobe. Iako je dugačak samo pet metara, prednji dio izrazito je napuhan pa je visina u kabini 100 centimetara i s ležajem dimenzija 2 x 2 metra izgleda vrlo komotno.

image
Marino Iside Cabin 500 po mjeri je domaćega džepa
Gordan Jelavić

Dojam dodatno poboljšavaju elipsasti bočni prozori i kvadratni otvor na krovu. Na nakošenom krovu postavljeni su jastuci za sunčanje i, iako izgleda kao da ćete lako skliznuti, u praksi bi sve trebalo biti u redu. Za svaki slučaj postavljena je visoka ograda koja završava nad sidrenim otvorom. Stražnji dio izgleda klasičnije iako su tu bočni rukohvati. Zbog komfora u kabini vanjski je izgled malo smiješan, ali ključno je pitanje hoće li sve funkcionirati.

Druga kabina

Samo nekoliko stotina metara dalje je na Siciliji izgrađen Saver 750 Cabin, zatvorena verzija walkarounda predstavljenog ranije ove godine. Kao i kod njegovih prethodnika, osnova priče je puno prostora u maloj dužini. Uz standardni pramčani krevet, Saver ima i ležaj za dvoje ispod kokpita, kuhinjski blok, te odvojenu toaletnu kabinu s tušem. Dakle, sve potrebno za ugodnu obiteljsku đitu.

U sredini kabine visina je 190 centimetara, dok je najmanje prostora iznad donjeg dijela pomoćnog ležaja – samo 40 centimetara. Krmeni dio je lijepo uređen s L-klupom za četvero i velikim drvenim stolom sklopivim za stvaranje sunčališta. Pod skiperskom klupom je vanjski sudoper s radnom plohom za prijenosni roštilj.

Po uzoru na veće brodove, lijevo od skipera nije sjedalo, nego zanimljiva zaobljena ležaljka. Ležati se može i na pramcu na postavljenim jastucima, uz sigurnu zaštitu visoke ograde.

Trup širok 2,55 metara ne dopušta razbacivanje prostorom, pa su uski bočni prolazi na granici funkcionalnosti. Uz vjetrobran, razvučen cijelom širinom, postavljen je i roll-bar kao osnova za bimini i zimsku tendu s prozirnim dijelovima kao prozorima, koja će se koristiti preko noći i na plovidbi izvan sezone.

Nama se učinilo kako bi bilo jednostavnije postaviti tvrdi krov s velikim šiberom u sredini, no to je na brodograditeljima da odluče. Cijena samoga broda teškog dvije tone je 43 tisuće eura, a konačni iznos ovisi o odabiru jednog ili dva motora maksimalne ukupne snage 350 konja.

Identičan koncept, samo bez unutrašnje kuhinje, lani je ponudila Salpa 23 X i, prema riječima proizvođača, dosad su prodali 44 primjerka. Tajna je njihova uspjeha što se nudi i u XL verziji s unutrašnjim Mercruiserom, koja oslobađa veliku krmenu platformu za sve ljetne radosti. Materijali u unutrašnjosti su odlični, a iznad krmenog ležaja ima nešto više zraka. Cijena bez motora je 48 tisuća eura, a spomenimo samo kako s pentom od 225 KS postiže 39 čvorova.

Hibrid i mahagonij

Uz ove moderne verzije brodica, svoje kupce imaju i klasični primjerci guceva koji su proslavili talijansku malu brodogradnju. Kako bi se približili široj publici, nude se u nešto unaprijeđenim verzijama, ali još uvijek s puno duše pravoga broda. Jedan od takvih je 7,50 Hybrid ugledne kuće Fratelli Aprea, osnovane 1890. godine.

Na klasičnu verziju punu tikovine i mahagonija stavljen je tvrdi krov, a dizelašu je dodan elektromotor od 10 kW, koji snagu za tri sata autonomije crpi iz četiri AGM baterije. Inače, s motorom snage 240 konja maksimalna je brzina 22 čvora. A u svijetu bijele plastike Sorrento je pravi melem za oči. Iako je i njegov trup plastičan, nadogradnja je sve samo ne konfekcija.

image
Sorrento 7,50 uz dizelaša ima i električni motor od 10 kW
Gordan Jelavić

Potpalublje je starinski jednostavno, s kuhinjom, krevetom i toaletnom kabinom, a zaobljeni krmeni kokpit udoban je i opasan visokim bokovima. No, najatraktivniji dio broda je pravi pravcati udobni kauč naslonjen na vjetrobransko staklo. Kad se zavalite u njega, ispred sebe vidite samo pučinu i veliku pramčanu plohu od tikovine. Taj užitak ima i svoju cijenu od 125 tisuća eura.

image
Sorrentov kauč s pogledom od milijun kuna
Gordan Jelavić

S ljepotom drva može se mjeriti samo dizajnerska genijalnost kakva posljednjih godina najčešće dolazi iz Francuske. Posljednje remek-djelo iskoristivosti zove se Beneteau Swift Trawler 30, najmanji član te popularne obitelji cruisera za duga putovanja. U dimenzije 9,5 x 3,5 metara stala je prava kuća sa svim karakteristikama broda. Počevši od krova – terase s dovoljno mjesta za šest putnika i kompletnim komandama, pa sve do triju kabina u potpalublju.

image
Swift Trawler 30 san je mnogih moreplovaca
Gordan Jelavić

Da, konstruktori su uz pramčanu i krmenu kabinu uspjeli ugurati i jedriličarski krevet na kat, tako da na put slobodno može i veće društvo ili obitelj. Krmeni kokpit nije velik, ali se cijela vanjska pregrada iz tri dijela može rasklopiti za otvoreni pristup moru. Salon je odvojen zatamnjenim kliznim vratima, uz posebna bočna vrata za pristup skiperskome mjestu izvana. Taj prolaz s desne strane znatno je širi nego s lijeve i njime će se većinom prolaziti.

Vrlo je zanimljivo riješeno njegovo natkrivanje širokim nosačem gornjeg mosta. Salon je klasično složen, velika kuhinja lijevo, naslonjač sa stolom desno. Uz kvalitetno drvo i tekstil, vrijedi istaknuti visoku razinu sigurnosti koju pruža inoks ograda i obilje rukohvata na svakom mjestu. Trawlera težine šest tona pokreće dizelaš maksimalne snage 370 konja za brzinu od 23 čvora. Naravno, brod ima i jednu manu, a to je cijena od 225 tisuća eura.

Vanbrodskih 800 konja

To su već cifre za ozbiljne igrače kakvi često žele izgledati bolje od drugih. Za njih je u Genovi bilo puno zanimljivih modela, ali nama se posebno dopao srebrni Ranieri Next 370 SH. Najveći i, po našem sudu, najljepši brod koji je dosad izišao iz tog maloga škvera utjelovljuje talijansku strast prema brzini i ljepoti. Iako je po konceptu riječ o Sundecku, širina od tri metra i visina dopustili su visok standard unutrašnjeg komfora.

image
Ranieri Next 370 SH vrlo je elegantan
Gordan Jelavić

Vlasnička kabina s velikim krevetom u pramcu je odvojena, dok su dva krmena kreveta ispod kokpita s umetkom spojiva u ležaj za troje s puno bočnog svjetla. Taj je krevet doista komotan jer se proteže cijelom dužinom i širinom trupa. To je moguće jer brod nema strojarnicu, nego je projektiran za izvanbrodske motore. Tu su odlično došla dva nova Verada 400 jer za razmetanje gliserom teškim 4500 kilograma treba puno snage.

image
Svi su htjeli isprobati novoga Verada 400
Gordan Jelavić

Za dva Verada, ali od 300 konja, odlučili su se ribolovci iz maloga talijanskoga škvera 3B Craft. Njihov 260 CC šesti je model u ponudi i prava džepna ribarica dovoljno nabrijana i za otvoreno more. S ojačanim trupom dužine 7,8 metara i visokim hard-topom sa širokim nosačima izgleda vrlo ozbiljno.

Centralni dio zauzima skiperska klupa s udobnim sjedalicama, te velikim sudoperom i hladnjacima u pozadini. Prostor za jacere ostavljen je u podnim gavunima. Ispod konzole je slobodan prostor za kemijski WC i razne stvari. Cijena ove rasne big game brodice je 110 tisuća eura.

Carev nasljednik

Ponuda gumenjaka je, kao i svake godine, bila odlična jer sve više proizvođača ulazi u taj segment tržišta. Prije dvije godine krenuo je Ranieri, lani Saver, a ove godine i Salpa. Izgleda da je unatoč velikoj konkurenciji zarada u spajanju plastike i hypalona puno veća nego kod plovila s interijerom, gdje treba uložiti puno radnih sati.

Malu revoluciju na tržištu izazvao je ZAR Formenti, inače premium proizvođač, predstavljanjem serije jednostavnih guma s aluminijskim i montažnim dnom nazvane ZAR Mini, za njih proizvedene u Njemačkoj. Ukupno su predstavljena 22 modela dužine od 180 do 500 cm podijeljena u četiri linije – RIB, AIR, ALU i FUN za sve kategorije korisnika. Cijene su vrlo prihvatljive, samo treba vidjeti kako će tržište reagirati na ovakvo repozicioniranje brenda.

Prošli izlet u novi segment nazvan Mako očito nije bio dovoljno jak mamac za kupce, pa je ovaj put jasno naglašena pripadnost carskoj obitelji. Za prave zariste izložena je i standardna gama s premijerom crnog vitezaZAR 85 SL. S cijenom od 100 tisuća eura bez motora, taj je luksuzni gumenjak plijenio pažnju. Sportski nakošena konzola skriva toaletni prostor stajaće visine, što je komfor nužan u ovom cjenovnom razredu. Težinom od 1600 kilograma zahtijeva najmanje 300 konja, a dopušteno je sve do 500.

Izdržljive gume

U Salpi su svoj prvi gumenjak nazvali Gran Soleil 23, za jedno slovo drugačije od proizvođača jedrilica, tako da je teško reći hoće li tu biti kakvih sporova zbog imena. U sedam metara klasičnog dizajna trupa i nadgrađa uspjeli su ubaciti i malu kuhinju, što je mali iskorak od uobičajenog. Korijen konzole je malo sužen za više mjesta pod nogama.

Vlasnici Salpe kažu kako su nakon probnih radova s kooperantima čitavu proizvodnju uzeli pod svoje okrilje i da garantiraju za vrhunsku kvalitetu. Cijena s motorom od 150 konja za krstarenje brzinom od 30 čvorova je oko 50 tisuća eura.

image
Male Salpe s dvije kabine vrlo su tražene
Gordan Jelavić

Ranieri Cayman 18 Sport bez motora košta 20 tisuća eura i dizajnerski je nastavak uspješnih prethodnika. Crno-bijeli tubusi promjera 60 centimetara daju mu imidž većega broda. Dužinom od 540 cm i maksimalnom snagom od 115 KS može nositi čak 10 osoba, no već s 40 konja postiže 29 čvorova.

Saver MG 820 četvrti je i najveći model u gami i u Genovi je imao svjetsku premijeru. Naglasak je, kao i do sada, na komforu i praktičnosti bez većih dizajnerskih odstupanja. Uz velika sunčališta na pramcu i krmi ima puno praktičnih spremišta i prostora za kretanje. Širina je 3,16 metara, težina 1200 kilograma, a maksimalna snaga motora 300 KS. Cijena bez motora je 44 tisuće eura.

image
Saver MG820 može nositi 20 osoba
Gordan Jelavić

Milijun za sklopivu krmu

Titulu kraljice gumenjaka ove je godine ponijela Anvera 55S, ekstravagantno plovilo od karbona i epoksi smola. S rasklopivim bokovima podsjeća na lani predstavljen Evo ili Wider, koji je prvi počeo s takvim transformacijama. Ravna terasa zaista je fascinantna i jednostavno mami na izležavanje u sjeni rastvorene tende.

Nakon sunčanja osmero ljudi može komotno sjesti za veliki poprečni stol s udobnim klupama. Kad se zažele malo uzbuđenja, mogu pokrenuti dva dizelska motora snage po 650 KS i pojuriti brzinom od 47 čvorova. Kad padne noć, smještaj ispod palube u luksuznim kabinama imaju vlasnik, koji je platio 1,2 milijuna eura, te troje putnika po njegovu izboru.

Iz dobre ponude jedrilica izdvojili smo nekoliko modela koji bi mogli biti zanimljivi i na hrvatskom tržištu. Dužina od 50 stopa je mjera za luksuz na moru, a Jeanneau 51 je upravo takav brod, širok i komforan u svakome detalju. Dužinom trupa od 15 metara i težinom od gotovo 15 tona ulijeva povjerenje za sigurnu plovidbu otvorenim morem za što na raspolaganju stoji Yanmar 80 sa 240 litara goriva i 640 litara vode.

U ponudi su tri standardna tlocrta, dvije i tri kabine, te dvije ili tri toaletne kabine. Cijena počinje od 350 tisuća eura, ali na ovakvu krstaricu se može puno toga nadograditi pa konačni iznos ovisi o prohtjevima naručitelja.

Povratak čarteru

Iz Francuske stiže još jedna atraktivna jedrilica, Beneteau Oceanis 38.1, unaprijeđena verzija nedavno predstavljenog istoimenog broda. Koncept dnevnog boravka spojenog s pramčanom kabinom najavljen kao dnevni ili vikend krstaš nije se pokazao uspješnim pa se sada radi samo klasični raspored prostorija s dvokrilnim vratima na kabini.

Ležajevi u salonu se mogu koristiti kao kreveti ili na mjestu desnoga odabrati kuhinjski blok u liniji. U kombinaciji s dvije krmene kabine i dva toaletna prostora Oceanis predstavlja dobru osnovu za čarter. Cijena s porezom je 141 tisuću eura.

image
Unutrašnjost Oceanisa je puna svjetla
Gordan Jelavić

Rasni dnevni cruiser iz talijanskog škvera De Cesari zove se Capita modelskog naziva R30. Dužine 9,50 metara i širine 2,5 metara pogodan je za prijevoz na trajleru, a društveno najvažniji dio je to što je brod potpuno prilagođen osobama u invalidskim kolicima.

Potpuno ravna paluba bez prepreka i čelični luk kao rukohvat na sredini između dvaju vinčeva i štopera dobro će doći i učenicima za svladavanje osnova jedrenja. Glavno jedro ima 30 kvadrata, flok 20, code zero 48, a spinaker 78.

Garažna vrata

Od modela s dva trupa odabrali smo Bali 4.0 Lounge, najmanji model francuske grupacije Catana. Koncept dužine 40 stopa je klasičan s najviše četiri kabine i četiri toaletna prostora. Najzanimljivije rješenja na brodu su podizna vrata između salona i krmenog kokpita koja se kao u garažama u komadu podižu prema gore uz strop. Na taj način se povezuje prostor i dobije visoki komfor za ovu klasu.

image
Katamaran Bali 4.0 ima sklopiva garažna vrata
Gordan Jelavić

Prostor na krovu je također bolje iskorišten jer je bum podignut vrlo visoko pa se sa stepenicama s obje strane lako može doći do atraktivnog sunčališta. Umjesto trampolinske mreže na pramcu je postavljena klasična garnitura za sjedenje s dva stola i sunčalištem.

Uglavnom, s tih nekoliko rješenja Bali je vrlo konkurentan, a pripadnost grupaciji s trideset godina iskustva je jamstvo kvalitete i držanja vrijednosti. S 400 litara goriva i 800 litara vode omogućit će dugu autonomiju. Proizvod će uskoro dobiti zastupnika za Hrvatsku tako da će vjerojatno biti dobro zastupljen u domaćim čarterskim flotama. Cijena s porezom za 12-metarski katamaran s dvije Volvo Pente D20 kreće od 310 tisuća eura.

KINA JE RAZOČARALA

Carla Demaria, predsjednica UCINA-e, na druženju s novinarima komentirala je trenutno stanje u svjetskoj nautici iz pozicije organizatora sajma, ali i brodograditelja jer ujedno obavlja i dužnost prve žene Monte Carlo Yachtsa.

– Bilo je godina kad nismo ništa prodali, ali morali smo ulagati u promociju jer smo znali, ako sajam propadne, da će ga biti nemoguće ponovno dignuti. Uvjerena sam da bi bez sajma u Genovi nautika propala.

Sada imamo situaciju da se tržište diže, prihodi rastu i 57 posto lanjskih izlagača ove je godine nastupilo s većim štandovima. Još samo želimo vratiti velika imena domaće brodogradnje iz Cannesa i Monaka – navela je predsjednica.

Komentirajući stanje na tržištu, Demaria je istaknula kako se Kina pokazala kao veliko razočaranje za investitore jer su prodajni rezultati ispod svih očekivanja i novoizgrađene marine zjape prazne.

Južna Amerika i Brazil su u pogledu prodaje i razvoja nautike također loši, dok Centralna Amerika ide prema naprijed.

JAPANSKI MALIŠI I AMERIČKI SNAGATOR

Svaki se sajam nastoji pohvaliti svjetskim premijerama, pogotovo kad su u pitanju proizvodi globalne važnosti kao što su izvanbrodski motori. Ove je godine ta čast pripala Suzukijima DF150 AP i DF175AP, izvedenicama vrlo uspješnog modela DF200A predstavljenog u Švicarskoj prije dvije godine.

Zapremnina u četiri cilindra i dalje je 2867 kubika, a najveći efekt u okretnom momentu i performansama postignut je povećanjem kompresijskog omjera s 9,5 na 10,2:1. Motori imaju poboljšan usis zraka, prigušivač za smanjenje buke i niz senzora za optimalnije izgaranje i mirnoću rada.

Uz unutarnja tehnološka poboljšanja, korisnicima će najznačajnije biti jednostavno uparivanje dvaju motora jer se svakome može podesiti smjer okretaja propelera. Kao posljednja u nizu atraktivnosti je bežični privjesak za pokretanje motora bez ključa. Osim što otežava posao kradljivcima, privjesak pluta pa u slučaju pada u more neće poput ključa završiti na dnu.

S obzirom na to da je riječ o tehnološkim blizancima 200-ice, cijena će biti svega nešto malo niža od njezine. Uz ova dva nova motora, predstavljen je i novi dizajn natpisa na poklopcima cijele game bez dosad prepoznatljive crvene boje.

Redizajnirana Yamaha 2,5 kuglaste glave novi je japanski adut u prijenosnim modelima i najmanja karika u njihovu lancu do 350 konja. Jedan cilindar zapremnine 72 kubika nazivnu snagu dobiva na 5500 okretaja, ima četiri položaja trima i kopču za prijenos iz lera u naprijed, dok za plovidbu unatrag motor treba okrenuti za 180 stupnjeva.

Kompresijski omjer je 8,8:1 i ima suhu težinu od 17 kilograma. Ugrađeni spremnik goriva zapremnine 0,9 litara je transparentan pa se lako može vidjeti preostala količina. Uz veliku ručicu za upravljanje i drugu za nošenje, važan je detalj sustav za sprječavanje curenja ulja bez obzira na kut skladištenja. Cijena u Italiji je 900 eura.

Honda je za Talijane i njihove goste pripremila poslasticu u obliku najprodavanijeg trojca od četiri, pet i šest konja. Uz zaobljeni dizajn kape motora, najzanimljiviji dio je ugrađeni spremnik od 1,5 litara goriva za autonomiju od najmanje 40 minuta, što ih čini vrlo praktičnim suputnikom za bajbote i manje brodice. Naravno, uz peticu i šesticu moguće je priključiti i vanjski spremnik goriva.

U transportu će pomoći velika uška za nošenje, te upravljačka ručica sklopiva uz tijelo motora. Od unutrašnjih poboljšanja vrijedi istaknuti novi dekompresijski mehanizam koji kod startanja otvara ispušne ventile i smanjuje otpor. U slučaju pada tlaka ulja motor će se spasiti automatskim ograničenjem na 2300 okretaja.

Nove Honde mogu poslužiti i za proizvodnju struje jer se na njih može priključiti alternator kapaciteta šest ampera. Prijenosne pente težine 27 kilograma i zapremnine 127 kubika razlikuju se samo po maksimalnom broju okretaja i cijeni od 1625 do 1856 eura.

To poskupljenje rezultat je visokog tečaja japanskog jena, no nadamo se da će se u Hrvatskoj na akcijama moći kupiti i za manje novca.

Globalni partner Honde, japanski Tohatsu, također je predstavio dva nova mališana, snage 8 i 9.8 KS. Četverotaktni dvocilindrični motori zapremnine 209 kubika teški su 38, odnosno 41 kilogram, i na punom gasu troše 3,2 (3,8 litara na sat). Vrte se od 5000 do 6000 okretaja u minuti i imaju spremnik ulja od 0,8 litara.

Posjetiteljima je najzanimljiviji dio bila sajamska cijena, kao godišnji dar talijanskog zastupnika Tohatsua. MFS 8 L duge noge ponuđen je za 2030 eura, a snažniji model MFS 9,8 EPL s daljinskim komandama ponuđen je po cijeni od 2725 eura.

Brunswick je u toj klasi nastupio s japanskim Mercuryjem F9.9 ELH istih tehničkih karakteristika kao Tohatsu, samo snažnijeg prijenosa preuzetog s broj većeg motora od 15 konja. Zbog toga se može pohvaliti oznakom CT (command thrust) i osigurati nešto bolji potisak. Njegova sajamska cijena bila je 3000 eura.

Detalj koji bi mogao presuditi kod kupnje je trajanje garancije, koje ni u Italiji nije ujednačeno. Naime, Mercury u Italiji za privatne korisnike daje pet godina garancije, a Tohatsu tri, iako na nekim tržištima daje pet. To je politika distributera, koja bi se i zbog hrvatskih kupaca, koji često imaju pravo na kraće jamstvo, također morala nekako riješiti na razini EU-a.

Najviše pažnje izazvao je Mercury Verado 400 Racing, ne računajući američku grdosiju Seven marine 627, trenutno najsnažniji motor na tržištu. S europskim certifikatom taj je turbomotor bio ugrađen na nekoliko plovila pa se čekalo u redu da bi se isprobale njegove performanse.

Na desetmetarskom gumenjaku Black Fin ugrađen je par motora ukupne snage 800 konja s kojima je postignuta nevjerojatna brzina od 62 čvora. Iz 2600 kubika raspoređenih na šest cilindara, zahvaljujući prednabijanju i usisu hladnog zraka, vrti se do 7000 okretaja i isporučuje impresivnu snagu na propeleru.

Zbog specifičnosti ugrađene tehnologije i toplinskih opterećenja, garancija je svega dvije godine, a cijena 40 tisuća eura. Osim što je trn u oku konkurentima, Verado 400 omogućio je konstruktorima da računaju na opciju izvanbrodskih motora i na projektiranju jahtica dužine preko 12 metara, što je donedavno bilo nezamislivo.

Zasad su najčešći izbor brodograditelja dizelaši s direktnom osovinom. Jedan takav je u Genovi predstavio Nanni. Francuski su inženjeri uzeli jedan od najboljih motora današnjice iz Toyotina Land Cruisera i marinizirali ga u Nanni T8V.370.

Osam cilindara raspoređenih u V zapremnine 4500 kubika daje od 320 do 370 konja i maksimalni moment od 800 Nm. Još impresivniji je podatak da se gotovo cijeli taj moment dobije već na 2200 od mogućih 3800 okretaja. Po krivulji bi snaga bila 240 konja, a potrošnja samo 15 litara na sat.

Motor ima direktno ubrizgavanje, common rail i dva turbo puhala za usis zraka. Zadovoljava ekološki standard Tier 3 i klasificiran je kao M6 za tisuću sati rada godišnje. Istaknuta cijena s kopčom je 43.600 eura plus PDV.

Za vlasnike jedrilica također je dobra vijest kako se granica za ugradnju joysticka za saildrive spustila na 45 konja. Naime, Yanmar ZF-ov SPP (stearable propulsion pod) od sada ga nudi u paketu i sa svojim najmanjim četverocilindričnim common rail motorom oznake 4JH45CR.

Sam motor košta 14.500 eura, a u kompletu s cijelim sustavom zakretanja osovine za 360 stupnjeva čak 38 tisuća eura. Jest skupo, ali skiperu jedrilice omogućava elegatno pristajanje i manevriranje bez pramčanog i krmenog potisnika.

image
Mercury 9.9 CT ima snažniju petu
Gordan Jelavić

POGON NA MOBITELSKE BATERIJE

Kao dio međunarodne delegacije Talijanske gospodarske komore (ICE) bili smo u mogućnosti pristupiti nekim zanimljivim brodovima, kao što je Wider 150 Genesi, tehnološki revolucionarna jahta od 46 metara vrijedna 26,5 milijuna eura.

U razgledanje nas je poveo njegov stvaralac, čuveni Tilli Antonelli (61), u svijetu nautike poznat kao tvorac Pershinga. Za čovjeka koji se godinama natjecao s granicama fizike obarajući brzinske rekorde s površinskim vijcima vrlo je neobično što najnovija megajahta ide na baterije.

– Kad sam otišao iz Pershinga, imao sam dvije mogućnosti, nastaviti istim putem i napraviti njegovu kopiju ili nešto potpuno drugo. Odlučio sam se za potpuni zaokret i posvetio se deplasmanskim trupovima, aluminiju i dizelsko-električnom pogonu. To je budućnost i mogu reći da smo promijenili filozofiju brodogradnje u ovoj klasi.

Gdje još možete uživati u plovidbi brzinom od 10 čvorova s 43 decibela buke u vlasničkoj kabini – kazao je Antonelli, provodeći nas lancem luskuzno uređenih kabina raspoređenih na tri etaže 8,5 metara širokog trupa.

Brigu o 11 gostiju vodi devet članova posade. Tko će biti vlasnik, još nije poznato, pa nas je zanimalo na koga je ciljao kad je uređivao interijer.

– Ja osobno volim drvo na podu i mramorne zidove, ali to ne znači da će tako i ostati. Kad gradite brod za nepoznatog kupca, morate biti umjereni u stilu i voditi računa da će se cijeli interijer možda morati promijeniti.

Neke su stvari zato prilagodljive. Evo, tikovina na balkonu uz vlasničku kabinu površine 75 kvadrata uvuče se pritiskom na dugme, a i cijeli se balkon može sklopiti tako da na trupu ostane samo prozor – zabavljao se Antonelli impresionirajući okupljeno društvo prije nego što je pokazao malu strojarnicu, toliko urednu da se može ući i bosih nogu.

Struju pohranjenu u pet tona litij-polimerskih baterija, kakve se nalaze u većini današnjih mobitela, dva elektromotora snage po 500 kW prenose na azimutalne podove i grdosiju tešku 355 tona pogone brzinom od 14 čvorova.

Naravno, tolika količina struje ne pada s neba – proizvode je četiri MAN-ova dizelsko-električna generatora koja pri brzini krstarenja od 10 čvorova troše 68 litara goriva, za pogon i sve potrebe uređaja na brodu.

Uz futuristički kapetansku sjedalicu okruženu pomičnom konzolom i velikim ekranima imate dojam da se nalazite na svemirskom brodu Enterprise iz Zvjezdanih staza. Brod obiluje iznenađenjima, a jedno od najvećih je krmeni bazen s morskom vodom i intimnom terasom za sunčanje površine 90 kvadrata.

U tri godine projektiranja i dvije godine gradnje u Anconi bilo je uključeno samo 29 ljudi, što pokazuje veliku efektivnost i dragocjenost odabranoga kadra. U svakom segmentu Genesis je ispred vremena i bio bi idealan za nekoga informatičkog milijunaša s izraženim osjećajem za tehnologiju i ekologiju.

Nažalost ili nasreću, takvi sve manje ulažu u luksuzne pokretnine, a sve više u znanost i javno zdravstvo.

image
Kapetan Antonelli za kormilom električne jahte
Gordan Jelavić

VIŠE FOTOGRAFIJA SA SAJMA POGLEDAJTE U NAŠOJ GALERIJI GORE.

24. studeni 2024 22:40